Förbättra sömnkvaliteten

Efter tips härifrån buke i början av året/slutet av förra sydde jag ett eget vikttäcke. Totalkostnaden blev 200kr. 10% av min vikt gjorde jag täcket.

Vad använder du då? Till tyngder och vad för material sydde du i? Det vore ju kanon att göra eget! Jag som älskar att sy.
 
Tyngdtäcke tycker jag har hjälpt, magnesium fungerar också för mig iaf att somna lättare.
Mitt problem är snarare att jag är så lättväckt så vaknar nästan varje morgon av att tunnelbanan börjar gå kring 5.
 
Vad använder du då? Till tyngder och vad för material sydde du i? Det vore ju kanon att göra eget! Jag som älskar att sy.

Jag använde torkade ärtor som fyllning. Köpte ett tunt sommartäcke från Jysk och använde ett befintligt påslakan jag hade. Sydde rutor om 10x10 cm och fyllde med ärtorna vartefter.
 
Vad har du för madrass och kudde? Tyngdtäcke har visst blivit en modefluga nu, jag har dock inte hittat någon av dessa mbilliga tyngdtäcken som motsvarar de tyngdtäcken man använder inom vården. Jysk har flera varianter av tyngdtäcke som är bra mycket bättre än det som säljs på gekås.
 
Vad har du för madrass och kudde? Tyngdtäcke har visst blivit en modefluga nu, jag har dock inte hittat någon av dessa mbilliga tyngdtäcken som motsvarar de tyngdtäcken man använder inom vården. Jysk har flera varianter av tyngdtäcke som är bra mycket bättre än det som säljs på gekås.

Jag har ett gammalt duntäcke som varit med säkert tio år, om inte ännu mer. Kudden är från Jysk och heter Kronborg nånting.

Vad skulle skillnaden på tyngdtäckena vara menar du? Den enda skillnaden jag läst är att en del har kedjor, andra pärlor och det verkar vara en smaksak vilket som är bäst.
 
@Scata inte ont i käkarna. Korvat runt har jag alltid gjort, men kanske har det blivit värre med tiden.
Kanske hänger det ihop med lite smärta.
Ska kolla upp med vården om det går att göra nån utredning.

Hur är det med madrass och säng? När jag bytte till Tempur blev det stor skillnad, å andra sidan ser en mycket bra natt för mig ut som den du visar ovan. En dålig natt blir det c a 4,5 timmars sömn och då ungefär 10 minuter djupsömn.

Edit: exempel på annan sömnkurva
IMG_7AAE6680ADBD-1.jpeg
 
Senast ändrad:
@Lovisaleonora jag har provat ligga i en tempursäng hos en säljare och tyckte det var vansinnigt obekvämt :o
Har en tjock bäddmadrass från Jysk, sängbotten vet jag inte.
 
Ja, Tempur är inte komfortabelt i mysbemärkelse, det tar ofta ett par dygn efter att kroppen vant sig. Men att inte ligga bra gör att sömnkvalitén tar stryk.

Fast jag tycker jag ligger bra i min säng. Bättre än i min förra som var "utprovad" av säljare (vem vet hur mycket de kan egentligen) på Sova.
 
Magnesium sägs vara bra mot typ allt verkar det som..

Kan ju bara tala för mig själv, men jag började äta magnesium och mer d-vitamin (i olja) för ca 6 veckor sen
Skillnaden är som natt och dag (hehe) för mig. Tidigare var jag en zombie som varken fysiskt eller psykiskt orkade nånting nångång, nu är jag igång och orkar både rida, mocka och sticka en stund varje dag!
Om det sen är placebo, ett skov som gått över eller att det funkar vet jag inte. Det är inte dyrt, testa i kombination med tyngdtäcke (som jag personligen aldrig hade klarat, kan inte ens ha på mig för tung filt!) om du tror på det!
Mer ork åt folket! :)
 
För att? Täcket från Gekås är av märket Borganäs. Vad är det som är dåligt med det?
Det är nog inget fel på det, men jag har bara sett ETT typ av täcke där.

För att man ska anpassa täckets vikt efter sin egen vikt. Om en är ute efter andra kvalitéer än att det bara är ett täcke som värmer när en sover så anser jag nog att en ska använda tyngdtäcke efter hur det är tänkt att användas terapeutiskt, thats all.
 
Det är nog inget fel på det, men jag har bara sett ETT typ av täcke där.

För att man ska anpassa täckets vikt efter sin egen vikt. Om en är ute efter andra kvalitéer än att det bara är ett täcke som värmer när en sover så anser jag nog att en ska använda tyngdtäcke efter hur det är tänkt att användas terapeutiskt, thats all.

Fast efter vad jag läst behöver täckets vikt inte anpassas efter kroppsvikt?

Spelar det någon roll att det bara finns ett täcke att välja på? Det är ju inte direkt så kan kan prova i butiken även om det finns flera täcken att välja på.
Hur menar du att det är tänkt att användas då?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: falukorw
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp