Förbannad på dessa ryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbannad på dessa ryttare

Sist jag hade med stilhoppning att göra, innebar det verkligen inte att man åkte häst, utan att ryttaren (givetvis) skulle sitta snyggt, men även rida hästen på ett för klassen ändamålsenligt sätt och med rätt hjälper.

Som jag nämnt tidigare går det tydligen inte så bra för "oss vuxna" att lära de små rida, de snappar alltid upp lite här och där (inte alltid det bästa heller) och viljan att vinna blir ofta större än tanken på hästens bästa.

Har man en "lydig, duktig och självgående" häst, kan man troligtvis rida för då har man ju tränat den rätt, så det kan du mkt väl ha rätt i.
Jag tror nog att de flesta får över hästar på 50cm (det är inte högt men ett hopp). Jag har hittills aldrig sett en häst gå i korrekt form av sig självt, däremot många som går och kröker väldigt "snyggt" på nacken alldeles av sig själva.

som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är jag inget vidare fan av bedömningssporter, men det kan nog i vissa lägen vara en bra väg att ta, iaf om vi inför fler tillfällen än det är idag...

detta är mina åsikter och tankar men inget jag tänker göra en motion till förbundet om.

Sitter man bra inverkar man oftast bra på hästen, så tillvida att man inte i det läget sitter och hackar med skänklarna och tjuvdrar i munnen. En Lb bana tar de flesta sig runt utan större problem (iaf om hoppning är huvudgrenen).
Kan inte påstå att jag är förespråkare nr 1 för bedömingssporter, men i frågan att få fram bättre ryttare tror jag att det skulle underlätta, hästarna skulle inte utsättas för samma press heller (många rider omhoppningstempo redan i grundomgången).

För att behålla lite av den gamla spänningen, kan man ju fortsätta att ha en omhoppning för de bästa ekipagen i grunden, de har ju förhoppningsvis kunskap och kontroll nog att gasa på sin ponny.

Uppenbarligen lyckas inte tränarna att se till att ryttarna inte gör mer än de klarar av, och många föräldrar spär bara på vinnarhysterin (de vet inte alla gånger hur man ska rida på bästa sätt eller ta hand om en ponny heller för den delen, vi får inte glömma de där som får ponnyer av sina föräldrar som bara vill vara snälla), så den teorin sket sig direkt.

Mina tankar angående det här går främst till hästarna som jag tror hellre skulle ha välridande ryttare än att jagas runt på banorna tävling efter tävling.
Det måste ju också vara skönare för ryttaren att veta precis vad man gör och inte bara göra lite hursomhelst och lita på att ponnyn fixar det.

Jag vet inte vad det är för personangrepp du pratar om, då jag inte gjort några...:confused:

Jag vet många ryttare som rider "snyggt" men ineffektivt.

Nej, men jag vill ha en tro om att tränare lär barnen att rida, inte vinna lokala klasser på en bussig ponny.

Nej, jag kanske missuppfattade då.

Jag både håller med och inte håller med.

Det stora problemet är ju hur blir man av med avarterna ? Egentligen tycker jag att de värsta ritterna ser man i de lägsta klasserna, och det är ju där ungarna skall "utbildas" det är därför jag tycker att det skall vara stilbedömning i dessa klasser. BÅDE för hästarnas skull och för ryttarnas.

Sedan i lite högre klasser när man faktiskt inte KAN rida som en hästtjuv för att det finns för många tekniska svårigheter som man faktiskt måste hantera (avstånd, höjder etc) så behövs inte stilbedömningen längre för då måste man ju RIDA.

Jag har sett ungar från B-ponnyåldern och uppåt under ganska många år nu, de har verkligen ridit skitilla (finns duktiga också) i de lägre klasserna, men har nästan alltid placering, men sen när de skall upp i klasserna så går det liksom inte. För de kan inte rida. DET är ju också tråkigt. Ofta ser man dem byta ponny flera gånger om för att den de har blivit en stopper. Konstigt.....ehhhh. Men INGEN, ingen verkar ha vett att lära ungarna rida på ett schysst sätt.

Samtidigt så är det tråkigt om det blir enbart en bedömningssport.

:bow: :bow:

Bra skrivet, precis min åsikt, även om jag krånglar till det i mina inlägg...

LadyCovergirl: Cirkus inlägg, kan svara på ditt senaste och JA, du missuppfattade nog ganska rejält, jag sysslar inte med personangrepp eftersom jag inte behöver det.

Jag både håller med och inte håller med.

Det stora problemet är ju hur blir man av med avarterna ? Egentligen tycker jag att de värsta ritterna ser man i de lägsta klasserna, och det är ju där ungarna skall "utbildas" det är därför jag tycker att det skall vara stilbedömning i dessa klasser. BÅDE för hästarnas skull och för ryttarnas.

Sedan i lite högre klasser när man faktiskt inte KAN rida som en hästtjuv för att det finns för många tekniska svårigheter som man faktiskt måste hantera (avstånd, höjder etc) så behövs inte stilbedömningen längre för då måste man ju RIDA.

Jag har sett ungar från B-ponnyåldern och uppåt under ganska många år nu, de har verkligen ridit skitilla (finns duktiga också) i de lägre klasserna, men har nästan alltid placering, men sen när de skall upp i klasserna så går det liksom inte. För de kan inte rida. DET är ju också tråkigt. Ofta ser man dem byta ponny flera gånger om för att den de har blivit en stopper. Konstigt.....ehhhh. Men INGEN, ingen verkar ha vett att lära ungarna rida på ett schysst sätt.

Samtidigt så är det tråkigt om det blir enbart en bedömningssport.

Ja, det är en annan sak. Att ha stilbedömning på lokala tävlingar kan jag möjligen köpa. Om regelverkat utformas på ett vettigt sätt.

*kl*

Bara ett litet tillägg, om vi pratar om just B-ponny ryttare, hur många av dem kan rida "snyggt"? Inte så många... Just för att de har inte hunnit till det stadiet än. Jag tror att sporten skulle bli ännu "ointressantare" om stilhoppning infördes. Däremot tror jag att tränare och föräldrar ska ta ett större ansvar så att deras barn/elver inte missbrukar sporrar och spö.

Min kommentar : Det bevisar bara en sak, hur underbara och snälla djur hästar är. Som trots stryk och hot ( som även de uppfattar ) är snälla och försöker göra sitt bästa. För att det är det de fått lära sig. En eloge till de tappra pållarna :) (min häst hade inte tolererat detta beteende hos en ryttare. :p )

Tycker faktiskt inte att det är sånt himla spöande och sporrande på ponnytävlingarna här "uppe", klart finns de men inte så mycket som du beskrev. Isånnafall lär jag ha blundat ;)

Däremot ser jag OFTA små duktiga ryttare med fina ridvägar och förövrigt riktiga trevliga ritter.

Om vi säger så här så är själva omhoppningarna bland det roligaste på ponny då de är så duktiga på att göra dessa svängar & liknande. Dessutom är det bra att man kan rida en omhoppning "snyggt" (rent) & bra för att klara sig bland hästarna senare. Risken är ju att problemet flyttas uppåt bara. Självklart kommer det minska då man som vuxen tänker ett steg längre, de flesta i alla fall.
Det jag mena med stilfel är precis som tidsfel att när du går över gränsen får du helt enkelt fel. Det är hårt att utesluta någon för att den slår hästen för mycket & därför utdelas dessa straff alldeles för sällan. Kanske genom att säga att varje gång man slår till med spöet eller drämmer till hästen hårt med skänklarna läggs en sekund på på tiden. Eller säga att det är max slag med spöet & sen blir det fel. Kanske ge de ryttare som rider med fina hjälper pluspoäng eller liknande.

Vill inte göra hoppningen till en bedömningsport för då blir det lika godtyckligt som på dressyrtävlingarna, dock kanske man borde sätta gränser för vad som är tillåtet & inte & då göra det möjligt att dela ut straffen utan att bli påhoppad för att de är så starka straff.

Kan någon förklara för mig varför tidsfel är insatt?

Det finns väl gränser för vad som är tillåtet? Vad jag vet så får man inte använda spöet mer än 3 ggr inne på banan.

Men sen är det ju upp till domarna att säga till om det går över gränsen.

det är hemskt! som tur är säger domarna till vissa ryttare iallafall

:bow: Håller helt med. Mer stilhoppningar! Fast egentligen ska inte dt behövas.... Värst av allt är när man har utsläppet på en tävling å en litenliten ryttare sitter på en jättejättehet ponny som ryttaren inte klarar av. Mamman står å skriker i hörnet, kom igen nu! du fixar dt, å ryttaren ser helt livrädd ut när ponnyn flyger runt. Tillslut går dt så fort att ryttaren inte klarar av att rida mot hindrena utan rider förbi och blir uteslutna för att de hoppar ett annat hinder i farten. åså kommer ponnyn ut m ryttaren som sitter å storbölar uppepå. åså kmr mamman å är arg på ponnyn för att den va pigg typ å tar spöet från ryttaren å drar till ponnyn. :devil: HU! Mammor brukar ju vara rätt vuxna.. Man tkr ju kanske att de ska vara förebilder. :mad: usch! Dt är ju inte direkt sällan man ser ponnysar få stryk å bank å ryck i munnen när de kmr ut från banan.... :crazy: Stackars små.

*kl*

en annan tanke som dyker upp i mitt huvud är frågan varför ungar ska tävla så tidigt?
har inte varit på mkt ponnytävlingar iofs, jag känner ingen som rider ponny längre. senast var en lokal på hemmaklubben i våras.. såg MÄNGDER med ryttare som skulle tävla, när dom inte ens fixade att få galopp på framridningen. varför är det så?

om man väntade med att tävla tills man var säker så skulle ju mycket av rycket ochs litet försvinna, men nej. alla ska tävla så fort dom kan. är det ungarna som vill? eller föräldrar/tränare som pushar på förm ycket?

Någon sån mamma har jag aldrig sett. Nog för att en del skriker lite mkt, men det är ju mer undantag än regel...

Jag vill ute och tävla när jag var 9 iaf. Dessutom känner jag fler där det är ungarna som vill ut men föräldrarna som inte vill lägga ner så mkt tid och pengar.

okej, tack för svar :)

förstår iofs fortfarande inte vad brådskan är. första gången jag tävlade annat än klubb (som är helt okej) var jag 17..

Visst tycker jag att ryttarna har ett ansvar och givetvis borde de tänka sig för mer och behandla sina ponnyer på ett mer korrekt sätt. Jag tycker att det är så tråkigt att många i första hand bryr sig om resultatet och inte ponnyernas bästa eller hur ritterna ser ut. De borde lära sig mer vett och etikett.

Och ja kan bara instämma, fram med fler stilhoppningar! Det borde ju kännas mycket mer ärofyllt att vinna en sådan tävling i stället för en tidshoppning.

Likaså borde domarna tillrättavisa ryttarna mer. Jag tycker också att tränarna på hemmaplan borde vara mer observanta på sina ekipage och att största ansvaret hos ponnyryttare borde läggas hos tränare och föräldrar. De ska ändå ha det yttersta ansvaret.

Kanske man borde ställa större krav vid t.ex. grönt korttagning?
Jag menar, visst det är ju nödvändigt att kunna slå i TR och kunna kontrollera hästen i samtliga gångarter och de säkerhetsgrejer som tas upp beträffande lastning, hästhantering m.m. vid grönt korttagning är mycket bra saker. Visserligen ingår ju även en bit mer Horsemanship och Sportmanship, men man kanske borde vara ännu mer tydliggörande på den punkten då?

På yngre ryttare som själva inte innehar eget grönt kort utan som har föräldrar eller tränare som har det så läggs ju ett ännu större ansvar på den som är ansvarig.

Ryttarna representerar ju även, och tävlar för sina ridklubbar som de är medlemmar i. Borde inte dessa då också bry sig ännu mer att ryttarna visar upp ett gott omdöme?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 184
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 836
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka