Förbannad på dessa ryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbannad på dessa ryttare

Håller med om att det ofta går hårt till på tävlingar, men jag tycker också att det syns bland äldre ryttare, tänkte bara lämna en liten synpunkt ur en förälders perspektiv. Jag har ridit i princip hela mitt liv, har nu själv barn som rider och tävlar och har försökt att lära inte bara mitt barn utan ALLA barn som är i min närhet i stallarna att hästarna ska först och främst vara vår vän, det är ingen rättighet vi har att vara dem nära och få dem att göra alla dessa underbara saker som de gör för oss.

Barn är ju inga "smådjä*lar" från början, utan sättet de behandlar hästarna och rider på tar de oftast efter andra (barn gör inte som vi säger utan som vi gör). Visst är de ju domarnas yttersta ansvar på tävlingar att säga ifrån om spö/sporrar används för hårt, men faktum är att det vore ju mycket bättre om alla visste om det från början och man slapp se det överhuvudtaget. Personligen skulle jag önska att fler tänkte på det när de yngsta ryttarna börjar hänga i stallet och titta med beundrande blickar på alla "stortjejer" som sköter/rider.

Drog en liknelse för min yngsta när hon storögt sett hur en tjej i stallet kastade en hink på sin häst när den försökte tjuväta från höpåsen som hängde bredvid;
om hon var jättehungrig och jag står och lagar mat, ställer jag fram en godisskål på bordet framför henne, men om hon stoppar dit handen kastar jag en panna i huvudet på henne....
Behöver jag säga att hon fattade direkt hur galet det var, det behövs inte så mycket för att få dem att fatta.

Tänk på det alla ni äldre tjejer, det är er dem beundrar, och vill likna, även om ni inte behandlar era hästar dåligt så släng gärna till dem ett visdomsord mellan varven, kan lova att de flesta suger åt sig som svampar, det sker väl ingen förändring på tävlingar direkt såklart, men någonstans måste man ju börja....

Jag är själv en ponnyryttare , och jag tycker det är helt fel att slå hästar !!!! Men nu när jag tävlade sist blev jag utsl. pga av att domaren tyckte att jag slog min stackars ponny för mkt . :O Min ponny är väldigt osäker vid tävling och jag måste därför vara med och peta till han med spö . Men jag petar han bara på bogen , och det blir inter så hårda slag . Domaren på den här tävlingen sa nästan till bara man hade varit på hästen 1 gång , för jag fick ju först en varning . Det jag tycker är att dom inte borde vara så hårda mot ryttare som dom ser har svårt att få fram sin ponny/häst . Det är skillnad på ryttare som sitter och slår hästen med egentligen ingen anledning . För det är ju inte så lätt när mab har en ponny som helt stänger av alla sinnen inne på banan , spec skänklar . Tro nu inte att jag tycker att man borde få slå en häst inne på banan för att det inte vill gå fram , då kanske den inte vill tävla . Men jag tycker som sagt bara att man inte ens borde få peta till hästen med spö om den verkligen inte behövs . Vill också fråga om någon har något tips till vad jag kan göra med en ponny som blir osäker och inte vill hoppa på tävling .
Sen har jag ett litet tips till er alla med spö , det är bättre att ni petar till eran ponny/häst EN gång på rumpan än 1000 ggr på bogen . Det är bra mkt effektivare än och sitta och slå och slå på bogen . Dessutom ser det bättre ut och det är mindre risk at man blir utsl då . Eftersom att det är antalet slag dom tittar på .
Tack för mej ;)

Okej, vi har helt olika åsikter. Tycker din tränare att det är bra om du klappar din häst också? Jag har tränat för ett flertal tränare, alla högt utbildade och med mycket erfarenhet, och ingen utav dem skulle tillåta mig att klappa min häst om den stannar.

Har du sett ngn på världscupnivå som skulle klappa sin häst om den stannar? Det har inte jag iallfall.

Okej, vi har helt olika åsikter. Tycker din tränare att det är bra om du klappar din häst också? Jag har tränat för ett flertal tränare, alla högt utbildade och med mycket erfarenhet, och ingen utav dem skulle tillåta mig att klappa min häst om den stannar.

Har du sett ngn på världscupnivå som skulle klappa sin häst om den stannar? Det har inte jag iallfall.

Jag håller med dig. Antingen gör man ingenting, om man nu själv gjort ett misstag, och gör en ny anridning eller så petar man till hösten med spöet om man anser att den borde hoppat.

hade jag försökt göra en ny anridning utan att lugna gammelstoet först hade jag inte kommit över ett enda hinder till vid de tillfällena. :smirk:

Då har jag varit på fel ponnyhoppningar. Var på en i går med min dotter och många ekipage var rena mardrömmer. Sporrar, spö och allsköns konstiga bett hörde mer till vanligheten. Min dotter som satt på vanligt bett och nosgrimma och faktiskt log när hon vägrade ut sig för att ponnyn innan dess hade hoppat bättre än någonsin hörde definitivt till undantaget.
Men bara för att en ryttare rider med sporrar, spö och ett annat bett än vanligt tränsbett betyder inte det att det är djurplågeri eller att ryttaren behandlar sin häst dåligt. Och de "allsköns konstiga bett" du pratar om kan inte vara några andra än pelham, pessoa, thidemannsbett eller olika versioner av tränsbett. Eventuellt kan du ha sett ett hackamore också, men då hade den hästen dispens. Annars är det som Olympus säger. Det är på hästtävlingarna man kan få se "allsköns konstiga bett"

Vad som förfasar mig mest är dessa föräldrar som står brevid på framhoppningen och uppmanar barnen till att rida så här. Nä, fram för förbud för skarpa bett (samma som i dressyr) och fram för tuffare domare som skickar ut ungarna om de spöar och sporrar sin ponny!
Nej, förbud INTE skarpare bett än tränsbett. Det är en säkerhetsfråga! Barn är inte alltid starka, men ponnyer är det ofta. Självklart är dressyren viktig för att ryttarna ska kunna rida på så milda bett som möjligt, men vi ska inte kräva mer av barn än vad vi gör av vuxna. Vi ska inte kräva att ett barn ska kunna rida till sin ponny så att den blir tillräckligt lydig för att kunna hoppa på tränsbett. Alla barn har inte turen att ha vuxna som gör det åt dem och alla ponnyer är inte tillräckligt stora för att vuxna ska kunna rida på dem. Och framför allt, ponnyer kan också tycka att det är roligt att hoppa och bli starka och pigga bara därför och det är inte alltid det är möjligt att rida ponnyn så lydig att den även i "stridens hetta" kommer ihåg att lyssna.

Kräver vi inte att världseliten inte ska rida på skarpare bett än tränsbett ska vi inte kräva det av ponnyryttarna.

hade jag försökt göra en ny anridning utan att lugna gammelstoet först hade jag inte kommit över ett enda hinder till vid de tillfällena. :smirk:

Jo, visst. Specialfall finns ju alltid men generellt. Jag har sett ryttare på min hemmaklubb som klappar hästen när den stannar. I många fall har jag själv ridit hästen och vet att den inte är det minsta oroligt lagd utan därför får klappen som ett beröm för att ha stannat.

Ajdå. När jag tänker efter så känner jag igen det. Ber om ursäkt.

Oj, vad längesedan det var jag tävlade ponny... Jag börjar bli gammal... :crazy:

Antingen gör man ingenting, om man nu själv gjort ett misstag, och gör en ny anridning eller så petar man till hösten med spöet om man anser att den borde hoppat.
Jag måste ställa mig bakom FeatherCloud här. Det är inte alltid rätt att klappa sin häst om den stannat, men det är inte alltid fel heller.

KL

För det första så tcker jag att tidshoppning i de lägre klasserna tyvärr gör ridningen eländig. Det är inte de ungarna som i regel använder spöet, men fyfan vilken ridning det blir. en hindren är ju så låga att man kan vända och ta nästa hinder i princip utan nån anridning alls. Trist.

Att använda spöet, det kan behövas för att trycka på en häst som står emot, men då skall det användas BAKOM skänkeln som en förstärkning. Jag fattar inte alla dessa som klipper till hästen på bogen - dt är ju enbart som en bestraffning och gör ONT, ofta så stör det ju hästen istället för att hjälpa. Sett många vägringar pga detta oskick.

Sen när hästen vägrar, jag har tamejfan ALDRIG sett en enda ryttare (varken ponny eller häst) korrigera hästen rätt. Om den smiter ut åt höger så fortsätter ryttarna att vända höger, vad har hästen lärt sig då ? Jo att det var okej. Vänd hästen vänster, tillbaka mot hindret så har man iallafall gjort en riktig korrigering, i det läget är ju det viktigast, för efter ett stopp har man ju ändå ingen chans på rosett (om det nu är det man är ute efter).

Att klappa hästen; jag har alltid varit emot det, men vi har faktiskt en häst som är lite prillig, om hon skulle stopp så gör hon det enbart för att ryttaren gjort ngt rejält misstag, hon hoppar allt, men då blir hon verkligen olycklig, och superstressad, så då måste man försöka lugna den, annars blir det istadigt.

Jag måste ställa mig bakom FeatherCloud här. Det är inte alltid rätt att klappa sin häst om den stannat, men det är inte alltid fel heller.

"Specialfall finns ju alltid men generellt. Jag har sett ryttare på min hemmaklubb som klappar hästen när den stannar. I många fall har jag själv ridit hästen och vet att den inte är det minsta oroligt lagd utan därför får klappen som ett beröm för att ha stannat."
Så skrev jag i svarsinlägget till FeatherCloud så du kan också få det ;)

Sen när hästen vägrar, jag har tamejfan ALDRIG sett en enda ryttare (varken ponny eller häst) korrigera hästen rätt. Om den smiter ut åt höger så fortsätter ryttarna att vända höger, vad har hästen lärt sig då ? Jo att det var okej. Vänd hästen vänster, tillbaka mot hindret så har man iallafall gjort en riktig korrigering, i det läget är ju det viktigast, för efter ett stopp har man ju ändå ingen chans på rosett (om det nu är det man är ute efter).

Visst blir man tokig på sånt! :mad:
Det är ju sånt de måste lära sig för att kunna lära sina ponnyer samma sak. Om jag hjälper någon med hoppningen och ponnyn smiter förbi så är det ju supernoga att ryttaren vänder den åt det hållet som den inte smet förbi åt, precis som du skriver.

Visst är det förvånande att så gott som INGEN praktiserar detta på tävling ?!:confused: KAN inte folk eller glömmer de av sig ? Jag måste ju säga att jag blir högst konfunderad över vad de har på tävling att göra öht om de inte kan en sån grundläggande grej.

Det där ordspråket står skrivet i gula ridhuset på Strömsholm, det var Ehrengranat som sa det... Men då står det. "Där kunskapen tar slut tar våldet vid", bakofram alltså.

hahah ja du ser!
Min mormor red för henne när hon var liten och det var på strömsholm, och det är mormor som jag har hört ordspråket ifrån..:)
Men hon är lite bakofram;)

//C

Hoppsan det vart lite fel.. men det är till Virre det här svaret...

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det förvånande att så gott som INGEN praktiserar detta på tävling ?!:confused: KAN inte folk eller glömmer de av sig ? Jag måste ju säga att jag blir högst konfunderad över vad de har på tävling att göra öht om de inte kan en sån grundläggande grej.

Jag tror inte att folk tänker på det ens en gång. När jag var liten och hopptränade sa alla hopptränare det till oss elever.

Personligen tycker jag att vuxna ska hoppa på vanligt bett också (gör det själv). Förstår det lika lite som jag försår att skarpa bett är tillåtna på ponny!

Om fler ponnyryttare och storhästryttare för den delen också hade dressyrtränat sina hästar/ponnier mer hade det nog sett bättre ut på banorna, men jag klandrar faktiskt inte barnen. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen får den hjälp de behöver med sin ponny, eller att man inte köper en ponny som inte barnet kan hantera utan skarpa bett.

Med allsköns konstiga bett menade jag just de du beskrev. För mig som kommer från dressyrvärlden är detta just allsköns konstiga bett. Jag såg flera exempel där barnen sitter med pelhamstång, martingal, sporrar och spö. Om ponnyn är så frammåt att man behöver stång, varför har de då sporrar och spö som hammrar i ponnyn hela tiden?? Det är väl just detta som jag reagerar på mest.

Självklart såg jag också fina exempel på barn som red rent exemplariskt även med skarpt bett. Hade de flesta betett sig så hade jag nog inte blivit så förskräckt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 937
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 184
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 836
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix