Förbannad på dessa ryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbannad på dessa ryttare

Absolut!!! Jag tycker att det är sorgligt att inte fler bemödar sig om att rida på ett sätt som är shjysst mot hästen, utan som sagt bara hafsar runt med flaxande armar och sparkande ben för att jaga placeringar. Stilbedömning låter som en bra tävlingsform tycker jag..

Fast stilbedömning är ohyggligt tråkigt. Jag har inget emot att ha det i särskilda cuper, typ Ponnia Cup. Men att ha det som allmänrådande bedömning på ponnytävlingar är enligt mig en hemsk idé. Man måste kunna rida fort också, annars kan man inte hävda sig på stor häst-nivå iaf. Om det nu är det man är ute efter.

Fast stilbedömning är ohyggligt tråkigt. Jag har inget emot att ha det i särskilda cuper, typ Ponnia Cup. Men att ha det som allmänrådande bedömning på ponnytävlingar är enligt mig en hemsk idé. Man måste kunna rida fort också, annars kan man inte hävda sig på stor häst-nivå iaf. Om det nu är det man är ute efter.

Självklart måste man kunna rida fort också!!! Vad jag menar är att det är så många (framför allt ponnyryttare) som inte riktigt behärskar att rida snabbt på ett sätt som är schysst mot hästen utan det blir bara flaxande armar, ryckande i tyglarna och sparkande ben för att jaga placering.

Det är jättekul att både titta på en spännande omhoppning och att rida en men jag tycker absolut att man ska rida på ett bra sätt även om det är tidshoppning.

något jag inte förstår är att de sitter där och drar i tyglarna OCH samtidigt sparkar med sina sporrar. när hästen sedan inte är framåt nog spöar dom den lite när domaren inte ser, trots att man typ inte ser benen för att den springer så fort. sen drar de lite till i tyglarna för att visa att " asså min ponny är så himla stark och het" för de andra ryttarna som står och väntar på att det är deras tur snart. sen spöar de upp de små stackars ponnyerna för att de kanske vägrade. men som att den skulle gilla hindret mer när den fått spö där.

jag tror att detta har kommit fram för att det har brivit så mkt press på ponny ryttarna. föräldrar och kompisar står och skriker "riiiiid, gå på honom nuu!" det är liksom inte lek längre, det är blodigt allvar. det är inte längre något snack om vem som rider schystast och bäst utan vem som vinner och rider snävast svängar oavsett metoder är det som räknas. jag vill inte säga att alla ponny ryttare gör så här. men det är bra många...och det är lite trist tycker jag.

Det kanske bara är här i trakterna vi har så vettiga domare...

Det hela handlar ju egentligen om att de flesta (inte alla, en del fattar) hoppryttare måste träna mer dressyr (lydnad mao),
inte detta eviga "markarbete" där hästen går och kröker på nacken utan att utföra ngt som helst arbete, och egentligen inte lyssnar mkt på ryttaren alls.
Ryttare är nuförtiden allt för snabba med att betsla upp istället för att träna lydnad, vilket medför att mycket av energin går förlorad (istället för att ha kvar energin i kontrollerad form genom lydndsövningar).
När jag tävlade hoppning tränade jag dressyr för en B-tränare, detta gjorde att de hoppade mkt bättre och hela ekipaget blev mer kontrollerat (har alltid haft pigga, på gränsen till heta hästar), men jag kom sällan hem utan placering från tävlingar.

:bow: :bow: :bow:
Jag håller fullkomligt med, tycker att man ska förbjuda spö och sporrar iaf när det gäller "små" barn...
Jag har ett ordspråk som går så här:
Där våldet tar vid där tar kunskapen slut.
Det följer ja som om det vore en lag!!!

//C;)

:bow: :bow: :bow:
Jag håller fullkomligt med, tycker att man ska förbjuda spö och sporrar iaf när det gäller "små" barn...
Jag har ett ordspråk som går så här:
Där våldet tar vid där tar kunskapen slut.
Det följer ja som om det vore en lag!!!

//C;)

Det där ordspråket står skrivet i gula ridhuset på Strömsholm, det var Ehrengranat som sa det... Men då står det. "Där kunskapen tar slut tar våldet vid", bakofram alltså.

Många ryttare tycker säkert att de hanterar de skarpa betten jättebra, men hur eller hur är de så starka att energi alltid går förlorad. Inte en chans att du kan driva hästen så mkt att den går fram med lika mycket energi när den har massor av skrot i munnen eller runt näsan (det räcker med att läsa Fysik A för att fatta det). Den är och förblir hämmad av bettet.
Jag inser givetvis att det finns en del hästar där skarpare bett kan hjälpa, men då kanske man inte behöver det allra "häftigaste" man hittar.

En sak borde man också lära ponny/hästryttare...Om man drar i hästen stannar/saktar av, skänklar man på går den framåt (oftast) men man kan INTE kombinera dom 2 sakerna..!!!

*Knapplån*
Men vad är ni på för tävlingar egentligen? Jag har varit på två ponnytävlingar i år och det ni beskriver har varit mycket sällsynt! Självklart vet jag att det förekommer och minst lika mycket på hästtävlingar som på ponnytävlingar. Skillnaden är väl att hästryttarna har vettet att åtminstone försöka dölja det hela...

Vad det gäller stilhoppning. Rena stilhoppningsklasser tycker jag inte alls om, men när jag red ponny fanns det ett stilhoppningschampionat där stilhoppningen var i grundomgången och den som vunnit flest stilhoppningar under året fick en vandringspokal. DET är något att ta upp igen!

Jag har varit på lite olika tävlingar för både ponny och häst från lokal upp till nationell, beteendet har tyvärr inte ändrats mycket trots att hindren blivit högre... sorgligt.
Jag har minnen från när jag tävlade hoppning och spöade upp mig själv EFTER en ritt där jag sumpat segern, hästen gjorde vad hon skulle (vi hade vunnit med 4 sek, om det inte vore för mig).

Då har jag varit på fel ponnyhoppningar. Var på en i går med min dotter och många ekipage var rena mardrömmer. Sporrar, spö och allsköns konstiga bett hörde mer till vanligheten. Min dotter som satt på vanligt bett och nosgrimma och faktiskt log när hon vägrade ut sig för att ponnyn innan dess hade hoppat bättre än någonsin hörde definitivt till undantaget.

Vad som förfasar mig mest är dessa föräldrar som står brevid på framhoppningen och uppmanar barnen till att rida så här. Nä, fram för förbud för skarpa bett (samma som i dressyr) och fram för tuffare domare som skickar ut ungarna om de spöar och sporrar sin ponny!

Så konstiga bett finns ju inte på ponnyhoppningar. Det e ju långt ifrån alla som är tillåtna. Kolla då på hästtävlingar där sågott som ALLA bett är tillåtna.

Jag undrar också vad det är för tävlingar som alla här i tråden är på!? Jag har varit på många ponny- och hästtävlingar i hoppning, både som mamma och som funktionär. Visst förekommer det ibland att någon ryttare sporrar eller spöar hästen för mycket, men domarna här omkring är snabba på att varna för spöanvändning, särskilt på ponnytävlingar, där blir det tillsägelse direkt om ryttaren använder spöet när ponnyn vägrar. Mest ser jag faktiskt glada människor som tycker att det är kul att vara på hopptävling fast det regnar eller blåser småspik en tidig söndagmorgon!

Det konstiga är att det inte heller försvinner på större tävlingar, var på LHS under helgen o flertatel ryttare sporade sin ponnyer hela banorna runt, flaxade med armarna o red helt idiotiskt, en tjej jagade i sin stackarsa ponny rakt in i ett hinder, hästen stannade o hon flög av hon var uppe på benen på en mille sekund o såg ut som hon skulle expoldera, hon bara slet tag i ponnyn o jag vill inte ens veta vad som hände när de kom utanför arenan.

Nej bort med tidhoppning på ponny o fram med stilhoppning!

såg inte just den incidenten, men däremot vill jag lyfta fram en ponnyryttare som jag såg på lördagsförmiddagen på LHS. hon vägrade ut sig med sin ponny (såvitt jag minns), men vid båda vägringarna tog hon det lugnt, hetsade inte upp sig, utan klappade sin ponny på halsen istället för att lugna den... det är första gången på länge jag sett en ponnyryttare bete sig så när det går dåligt, all heder åt henne! (som jag tyvärr glömt namnet på)

tycker också att domarna kunde säga till bra mycket oftare...
när det var ponnydebutant i valla i somras stod jag och mina kompisar vid vattenhindret, och en ponny ville såklart ABSOLUT inte gå i. ryttaren stressade och blev mer och mer arg, och viftade rätt rejält med spöet på ponnyn. som tur var befann sig överdomaren vid samma hinder just den gången, och plötsligt skrek han "nu RÄCKER det!" med rätt respektingivande röst ;)

tjejen la av med spöandet och rätt snart gick ponnyn i tror jag... heder även åt den överdomaren! *jag kan verkligen inte komma ihåg namn* :D

Jag trodde att det bara var tillåtet att använda spöt EN gång inne på banan. Sist jag satt i domartornet på tävling sa domaren det, och skällde på (sa till) ryttarna som använde det mer.
Hon sa även till oss att gå ut och följa de ryttare som vägrat ut sig el. liknande och som var hemskt upprörda och kolla så att hästen inte fick stryk.
Tycker att detta beteende även märks på storhästtävlingar, även de int. man ser på tv.
Många är för hårda mot hästarna. Det är djur och inte maskiner.

hmm. jag hörde av min tränare för bra länge sedan att 3 ggr var tillåtet. det var ju ett bra domarton som föjde efter oxå! så borde det alltid vara. bättre pli på ungarna. önskar att alla ska tänka längre än näsan.. /annelie

hmm. jag hörde av min tränare för bra länge sedan att 3 ggr var tillåtet. det var ju ett bra domarton som föjde efter oxå! så borde det alltid vara. bättre pli på ungarna. önskar att alla ska tänka längre än näsan.. /annelie

Mmm, den domaren är väldigt mån om hästarna/ponnyerna och säger till direkt om ngn skulle vifta lite för mkt med spöt!

såg inte just den incidenten, men däremot vill jag lyfta fram en ponnyryttare som jag såg på lördagsförmiddagen på LHS. hon vägrade ut sig med sin ponny (såvitt jag minns), men vid båda vägringarna tog hon det lugnt, hetsade inte upp sig, utan klappade sin ponny på halsen istället för att lugna den... det är första gången på länge jag sett en ponnyryttare bete sig så när det går dåligt, all heder åt henne! (som jag tyvärr glömt namnet på)

Klappade hon hästen? :eek: Jag är naturligtvis inte för att använda varken sporrar eller spö för mkt på ngn häst, men att klappa den när den stannar är ju att ge helt fel signaler!

Nej, bättre att bara rida an igen, även om det var ryttarens fel, så ska hästen inte ha beröm för att den stannar. För hästen tror ju att den gjort rätt ifall man klappar den.

om totte stoppar, gör jag halt klappar honom lite uppmuntrande ord o rider på igen, ser inget fel med det snarare tvärtom bestraffningearna kommer nästintill alltid alldeles försent, det värsta jag vet är ngn idiot som vänder ifrån hindret o rappar på hästen, jag hatar det!!!

Skulle aldrig slå min häst, jag tar på mig allt när han stannar eller viker av är det ngn som ska ha spö är det jag.
I somras tex stannade han på en vattenmatta som han aldrig sätt aldrig att jag skulle slagit honom, han tyckte den var läskig han var knappast dum :smirk:

Feather >> Såg henne med tycker det var väldigt bra gjort.

hästen jag red förut blev alltid skitstressad när hon stoppade, så troligtvis hade hon fått mkt stryk förr i tiden.. :crazy:

så ja, hästen stoppade, började stressa ochs tå på bakbenen, självklart klappar jag henne och lugnar henne!
stoppet berodde dessutom oftast på mig, så varför ska hästen inte uppmuntras?

kanske var den här tjejens häst också sån att den hade anlag för att stressa upp sig, det vet vi ju inte, men tycker ändå det var riktigt bra gjort.

Personligen tycker jag att det är okej att korrigera en häst eller ponny med sporrar, fast hellre med ett spö, inne på banan. Men självklart med ett övervägt syfte och alltid inom satta gränser. Vissa ponnys/hästar kan behöva ett litet slag bakom skänkeln som säger "ja, kom igen då...nu kör vi!"... detta är ju dock inte utfört i ilska utan som pepping.

På vissa hästar räcker det med att ha med sig ett spö så vet dom att det inte är någon idé. Rid samma häst utan spöt i handen och du har en åsna på banan. En häst som står emot i anridningen, eller till och med vägrar vid ett hinder skall få reda på att det inte är okej. Ett snabbt slag bakom skänkeln är nästan det bästa.

Men att ta ut någon form av ilska eller frustration på en ponny/häst... det borde straffas hårdare än det gör idag. Och att straffa hästen efter avslutad ritt (typ bakom stallet) borde leda till lång avstägning från tävling.

Personligen tycker jag nästan att det värsta är att se hur ponnys blir sågade och ryckta i munnen vid anridning. Kommer aldrig glömma en stackars liten ponny som hade pessoabettet på sista ringen. Hästen jorde vad den kunde för att fly smärtan viket bara gjorde ryttaren ännu argare. Katastrof!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 937
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 184
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 836
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix