Sv: Förbannad på dessa ryttare
Då kanske du hade med stilhoppning att göra innan jag hade det. Jag red stilhoppningarna ungefär i samma veva som de försvann och som sagt, jag vet ju vilken ponny jag vann plaketterna på.Sist jag hade med stilhoppning att göra, innebar det verkligen inte att man åkte häst, utan att ryttaren (givetvis) skulle sitta snyggt, men även rida hästen på ett för klassen ändamålsenligt sätt och med rätt hjälper.
Då tycker jag att vi får anstränga oss hårdare. För jag ser inte att plocka bort tidshoppningarna som någon bra lösning.Som jag nämnt tidigare går det tydligen inte så bra för "oss vuxna" att lära de små rida, de snappar alltid upp lite här och där (inte alltid det bästa heller) och viljan att vinna blir ofta större än tanken på hästens bästa.
Eller så har man en förälder, syskon, tränare, whatever som har ridit till hästen åt en...Har man en "lydig, duktig och självgående" häst, kan man troligtvis rida för då har man ju tränat den rätt, så det kan du mkt väl ha rätt i.
Du, jag skrev "nästan". Och det jag menade var att man bara behöver använda lite hand och lite skänkel så går hästen så fint och trampar i (korrekt) form. Sen skulle jag inte jämföra "gå i korrekt form" med att hoppa 50 cm (om det inte görs på en a-ponny) för svårighetsgraden är så olika.Jag tror nog att de flesta får över hästar på 50cm (det är inte högt men ett hopp). Jag har hittills aldrig sett en häst gå i korrekt form av sig självt, däremot många som går och kröker väldigt "snyggt" på nacken alldeles av sig själva.
Och att ha stilbedömning i tidshoppningen ibland är inte jag heller emot. Eller att ha den i princip i varje fas 1. Men att ta bort tidshoppningen och införa stil... Nej.som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är jag inget vidare fan av bedömningssporter, men det kan nog i vissa lägen vara en bra väg att ta, iaf om vi inför fler tillfällen än det är idag...
Och det är jag mycket glad för...detta är mina åsikter och tankar men inget jag tänker göra en motion till förbundet om.