Förbannad på dessa ryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbannad på dessa ryttare

Sist jag hade med stilhoppning att göra, innebar det verkligen inte att man åkte häst, utan att ryttaren (givetvis) skulle sitta snyggt, men även rida hästen på ett för klassen ändamålsenligt sätt och med rätt hjälper.
Då kanske du hade med stilhoppning att göra innan jag hade det. Jag red stilhoppningarna ungefär i samma veva som de försvann och som sagt, jag vet ju vilken ponny jag vann plaketterna på.

Som jag nämnt tidigare går det tydligen inte så bra för "oss vuxna" att lära de små rida, de snappar alltid upp lite här och där (inte alltid det bästa heller) och viljan att vinna blir ofta större än tanken på hästens bästa.
Då tycker jag att vi får anstränga oss hårdare. För jag ser inte att plocka bort tidshoppningarna som någon bra lösning.

Har man en "lydig, duktig och självgående" häst, kan man troligtvis rida för då har man ju tränat den rätt, så det kan du mkt väl ha rätt i.
Eller så har man en förälder, syskon, tränare, whatever som har ridit till hästen åt en...

Jag tror nog att de flesta får över hästar på 50cm (det är inte högt men ett hopp). Jag har hittills aldrig sett en häst gå i korrekt form av sig självt, däremot många som går och kröker väldigt "snyggt" på nacken alldeles av sig själva.
Du, jag skrev "nästan". Och det jag menade var att man bara behöver använda lite hand och lite skänkel så går hästen så fint och trampar i (korrekt) form. Sen skulle jag inte jämföra "gå i korrekt form" med att hoppa 50 cm (om det inte görs på en a-ponny) för svårighetsgraden är så olika.

som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är jag inget vidare fan av bedömningssporter, men det kan nog i vissa lägen vara en bra väg att ta, iaf om vi inför fler tillfällen än det är idag...
Och att ha stilbedömning i tidshoppningen ibland är inte jag heller emot. Eller att ha den i princip i varje fas 1. Men att ta bort tidshoppningen och införa stil... Nej.

detta är mina åsikter och tankar men inget jag tänker göra en motion till förbundet om.
Och det är jag mycket glad för...

Det stora problemet är ju hur blir man av med avarterna ? Egentligen tycker jag att de värsta ritterna ser man i de lägsta klasserna, och det är ju där ungarna skall "utbildas" det är därför jag tycker att det skall vara stilbedömning i dessa klasser. BÅDE för hästarnas skull och för ryttarnas.
Varför inte införa "bed 2 faser A+A"? Tidigare fanns ju A:3d (istället för A:1d) osv. På lokal tävling kunde man ha t ex.
LD bed 2 faser A+A
LC bed 2 faser A+A
LC bed 2 faser A:0+A:0
LB bed 2 faser A:0+A:0

Det tror jag skulle främja ridningen. Och A+A har flera fördelar, för det första slipper vi stilhoppningen i fas 2 och för det andra så vinner alla som har lägst antal fel (inte bara den som red "snyggast"). Och med den klassindelningen kan dessutom de mer rutinerade välja att rida på tid.

Det jag mena med stilfel är precis som tidsfel att när du går över gränsen får du helt enkelt fel. Det är hårt att utesluta någon för att den slår hästen för mycket & därför utdelas dessa straff alldeles för sällan.
Men uteslutning är inte det enda som kan hända om man är för hård (för att uttrycka det diplomatiskt...) mot sin häst. Det första som tilldelas är en tillsägelse och det är egentligen inte någon hård "bestraffning". Sen kommer uteslutning eller avstängning. Eller böter (inte på ponny).

Kan någon förklara för mig varför tidsfel är insatt?
Det är väl helt enkelt för att tävlingarna inte ska ta så lång tid? Det ÄR en svårighet som man ska klara av, man får inte ta hur lång tid på sig som helst, rida hur långa vägar som helst eller rida hur sakta som helst.

Håller med, fram med stilhoppning! Bort med "kompisdomare"!

Alla hoppryttare säger att deras hästar hoppar för de tycker det är så roligt, varför är det då så många som måste få pisk för att hoppa?

Problem ska lösas på hemmaplan när man kommer på tävling ska man vara redo för uppgiften vilket jag också tycker att många inte är.
:bow:

Här tro jag vi har det största problemet, löser vi detta, så skulle det se annorlunda ut på tävlingarna;)

Jag ser detta ofta.. Ofta.. Tävlar med ponnyn i hoppning och har inte sett en enda tävling när ponnysarna inte blir total misshandlade.. Ingen dommare har avstängt här inte.. DÅLIGT

Jag trodde att det bara var tillåtet att använda spöt EN gång inne på banan. Sist jag satt i domartornet på tävling sa domaren det, och skällde på (sa till) ryttarna som använde det mer.
Hon sa även till oss att gå ut och följa de ryttare som vägrat ut sig el. liknande och som var hemskt upprörda och kolla så att hästen inte fick stryk.
QUOTE]

GUD vilken bra domare! Fler sådana tack!

Sedan i lite högre klasser när man faktiskt inte KAN rida som en hästtjuv för att det finns för många tekniska svårigheter som man faktiskt måste hantera (avstånd, höjder etc) så behövs inte stilbedömningen längre för då måste man ju RIDA.

QUOTE]
´

Hrrm... Ponny SM i i helgen såg inte allt för vackert ut på många håll...

C-ponnyerna såg nästan värst ut. B-ponny ryttarna kunde åka mer och satt rätt stilla.

På c-ponny blir det mycket svårare och där slet de och drog... Ryttarna blev räddade på många håll av helt fantastiska ponnyer...
D-ponnyryttarna var klart bättre, överlag...

Tack o lov så vet inte mina hästar vad sporrar och spön är,är nästan så att man blir uttittad på tävlingar när man kommer :rofl:

kl*
gammal tråd ... puuh ..

jag tycker det är okej att använda både sporrar o spö, men inte på ett sett där man skadar hästen ...

tyvärr verkar det vara mode nu att ha sporrar, o då blir det ju att ryttare som inte kan hantera dom har det ändå ...

ngt som också är hemskt o se på tävlingar är alla olika sorters bett som hästarna går på ... :S scary ...

*kl*

Det känns inte som om det kommer in några fler konstruktiva inlägg i den här tråden så jag förpassar den tillbaka in i glömskan.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 184
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 836
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka