Förbannad på dessa ryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbannad på dessa ryttare

Jag hoppar också våra nuvarande hästar på tränsbett, men en del av dem går på andra bett med andra ryttare. Våra hästar tränas konstant dressyr och lydnad, men de anpassar sig ändå efter ryttaren som sitter på ryggen just då. Självklart ska man alltid sträva efter att rida på så snällt bett som möjligt, men ibland krävs det något skarpare än tränsbett. Du kanske tycker att det är en genväg, men jag har kommit fram till att jag tror att det är bättre för hästen att den får sig en tankeställare direkt än att den ångar på i samma, samma hela tiden. Det är klart, vore jag Kyra K så skulle jag inte behöva sätta på ett skarpare bett, men så duktig kommer jag aldrig bli oavsett hur många lektioner jag tar. För den vanliga ryttaren finns hjälpmedel, skadar de inte hästen så ser jag inget fel med att använda dem. Det kan vara så att de hjälper mer än de stjälper.

När jag red b-ponny hade jag en liten welsh-hingst som jag red på pelham och med sporrar och spö. Varför? Han var inte sådär jättepigg oftast, men han var stark. Ändå hade jag lyxen att min mamma är liten och kunde rida honom åt mig så han var lydig. Ändå var det så att om han hade vanligt bett så fungerade det tills att han tyckte att det var lämpligt att pysa. Min syster har åkt varv, på varv, på varv runt ett ridhus med den ponnyn när alla andra hästar gick ut och han blev ensam kvar. Fram tills dess hade han ju gått som en klocka. Med andra ord, på honom var det en säkerhetsgrej att ha pelham, oftast behövdes det inte men när det behövdes så fanns det där.

Det jag försöker säga är alltså: Förbjud inte skarpare bett, det finns situationer då de är nödvändiga. Och en sak jag tror att vi är överens om (iom din länk till artikeln i AF) det är inte utrustningen det är fel på, det är utbildningen. Vi har bara olika syn på hur man ska komma åt problemet.

Okej, vi har helt olika åsikter. Tycker din tränare att det är bra om du klappar din häst också? Jag har tränat för ett flertal tränare, alla högt utbildade och med mycket erfarenhet, och ingen utav dem skulle tillåta mig att klappa min häst om den stannar.

Har du sett ngn på världscupnivå som skulle klappa sin häst om den stannar? Det har inte jag iallfall.

ja eftersom han är ung osäker o väldigt orutinerad, han stanner inte för att vara elkak, skulle jag slå honom skulle han tappa fortroendet för mig o bli halvt hysterisk.

Jag skulle aldrig träna för ngn som tycker jag ska slå mina unga häst :mad:

Ja jag har sett folk som klappat sina hästart, det beror helt på hur hästen stannar, om ryttare jagar sin häst mot ett hinder o den riskerar att krasha ska den inte få stryk för att den vägrar, det hanmdlar inte om att vinna till varje pris.

Som jag skrev sist i mitt inlägg så såg jag även många fina ritter med barn som red exemplariskt med skarpt bett. Självklart finns detta och jag anklagar inte dig eller alla andra som har skarpt bett för djurplågare. Själv rider jag ofta på kandar (en synnerligen skarp betsling) då jag tävlar i dessa klasser där man måste ha det (också knepig regel). Syven och sist så är det ju handen som håller i tygeln som bestämmer hur starkt den inverkar.

Problemet är bara, som jag ser det, att det missbrukas så mycket. Om inte domare och andra ingriper mer så behövs ett förbud för små barn förstår ofta inte vad illa de gör ponnyn. Tyvärr var det övervikt på missbruk av bett, sporrar och spö och det är detta som jag tycker upprör så när det bara får fortgå. Detta är framtidens ryttare och om vi inte kommer åt dem i denna ålder tar de med sig denna kunskap upp i klasserna och för den vidare.

Jag kommer aldrig tycka det är OK att se en sjuåring med sporrar, spö och skarpt bett hammra på sin stackars lilla ponny med liv och lust medans mamma och andra står och hejar på och domaren inte ingriper!

En grej med bett är att det är mode ! Det är nog rätt många som rider med vissa typer av bett för att det se coolt ut. Samma sak med nosgrimmor, varför har man en pullargrimma ? Vet folk vilken inverkan den har ? Nej, men *alla* har ju en sån och det ser ju coolt ut.

Mina döttrar ville väldigt gärna ha pessoa på sina ponnyer bara för att... det kunde de glömma.

Jo det är nog sant. Hur många rider inte med en martingal bara för att man ska ha en vid hoppning.....

ja eftersom han är ung osäker o väldigt orutinerad, han stanner inte för att vara elkak, skulle jag slå honom skulle han tappa fortroendet för mig o bli halvt hysterisk.

Jag skulle aldrig träna för ngn som tycker jag ska slå mina unga häst :mad:

Ja jag har sett folk som klappat sina hästart, det beror helt på hur hästen stannar, om ryttare jagar sin häst mot ett hinder o den riskerar att krasha ska den inte få stryk för att den vägrar, det hanmdlar inte om att vinna till varje pris.

Läs lite mitt inlägg lite noggranare. Jag förespråkar absolut inte att man sporrar eller spöar sin häst! Men jag förespråkar heller inte att klappa sin häst om den stannar. Hästen får ju beröm, och det ska den inte ha om den stannar. Varför inte bara vända om och göra en ny anridning, och då rätt till eventuella misstag man själv gjort.

Senast ändrad av en moderator:

en reflektion: tar alla hästar klapp som beröm?
jag använder klapp i lugnande syfte, beröm får dom med röst och/eller att jag slutar upp med det jag ber om (eftergift in ågon form, helt enkelt)

jag har aldrig hört någon säga "braaa" när hästen stannar, det OM NÅGOT är ju beröm.. men som sagt, tar alla hästarna klappen som ett tecken på att dom gjorde något bra?
om en hsät stannar och får en klapp, och sen rider man an igen och den hoppar och man berömmer den med rösten istället, och hästen känner av ryttarens "nöjdhet" (för det är jag övertgyad om att dom gör), så borde väl budskapet vara rätt klarT?

Vi har tidsfel så varför inte lägga in stilfel oxå?
Om det är viktigt att ta sig runt så fort att man kommer under en viss tid så borde man ju kunna hålla sig under en gräns för hur man får rida. Det skulle garanterat få folk att rida både snyggare & bättre!

då kan du läsa mitt lite bättre oxå, jag tog upp det med att han blev rädd för vattenmattan i sommras, då är det för mig en självklarhet att låta honom kolla klappa o lugna.

Jag klappar för att lugna inte berömma jag vill ha en lugn fin o harmonisk häst som litar på mig.

Såg oxå på en serie på TV där dom i USA verkar framhålla stil och snygga,felfria ritter. Tycker inte det alls är en dum idé. Det ingick även tidshoppningar och serier som givetvis skulle utföras snyggt.

Sen skulle jag aldrig klappa min häst om den vägrade, inte framför hindret alltså. Visst kan man gå därifrån först och sedan lugna ned hästen om den nu blir orolig efter att ha stannat. Klappar man hästen framför hindret tycker jag det borde ge signaler att det var ok att stanna.
Jag har faktiskt sett ryttare i världstoppen göra detta. Typ en dansk tjej som red en häst e Royal Z (tror jag det var):p. Den stannade i en 3-kombination.

Vi har tidsfel så varför inte lägga in stilfel oxå?
Därför att banhoppning inte är en bedömningssport. Banhoppningen på ett sätt väldigt rättvis och tydlig, har man rivit, fått en olydnad eller ridit för långsamt får man fel, annars är man felfri. Jag är inte emot stilbedömning som sådan, jag tycker som sagt att stilhoppningschampionatet var jättebra, men det ska inte vara i omhoppningen i varje klass. Det fanns en gång i tiden en bedömning där stil, fel och tid lades ihop och den med lägst felpoäng vann. Den skulle man kunna återinföra i TR som ett alternativ till de bedömningar som finns nu, alternativet är tycker jag att ha stilbedömning i grundomgång/fas 1.

Med andra ord är det inte utrustningen som är problemet utan den andvändning som du beskriver. Och då är det inte utrustningen man ska förbjuda utan den användningen. Den användningen är visserligen redan förbjuden, men domarna behöver kanske bli hårdare. I början av året när mitt distrikt hade "genrep" för domarna så var kursledaren mycket tydlig med att TR skulle följas och inte traditionen. Traditionellt släpper man igenom mer än vad TR tillåter.

det är just det jag vill inför på ponny, ta bort omhoppningen o ha bara en grund med stil o fel, den som har lägst fel o bäst poäng vinner.

det är just det jag vill inför på ponny, ta bort omhoppningen o ha bara en grund med stil o fel, den som har lägst fel o bäst poäng vinner.

Skulle det bli så skulle jag sätta mina framtida barn på stora hästar från början.
En sådan tävlingsform låter för mig otroligt tråkig, ungefär som dressyr. Jag ogillar bedömningssporter i stort, vem bestämmer vad som är precis rätt stil? Vissa hästar får man rida annorlunda än andra.
Nej, låt det riktiga tävlingsmomentet vara kvar, lär barnen rida sina ponnyer snabbt och felfritt på ett bra vis istället.

Saken är ju den att som det är nu kan man komma något högre (minst 120) i klasserna utan att vara särskilt bra på att rida, bara hästen är hyfsat duktig(det tilltalar nog många, eftersom det är en enkel väg att gå).
Inför man stilpoäng el liknande, främjas bra ridande framför "gasen i botten"-taktiker.

Har varit på flera tävlingar med de allra lägsta klasserna och sett små barn rida över sin förmåga bara för att vinna, i de farterna blir det en risk för både ponnyn och ungen.

Skulle man ha någon slags bedömning krävs det ju att man faktiskt kan rida och det är inte alltid den som har pengar att köpa den bästa ponnyn som vinner utan den ryttare med bäst känsla och stil(det kanske är här du tappar intresset), lite som dressyrryttartesten...

Vem som helst kan styra en häst mot ett hinder och ta sig över det, men alla kan inte rida sin häst i en korrekt och anpassad form.

Saken är ju den att som det är nu kan man komma något högre (minst 120) i klasserna utan att vara särskilt bra på att rida, bara hästen är hyfsat duktig(det tilltalar nog många, eftersom det är en enkel väg att gå).
Inför man stilpoäng el liknande, främjas bra ridande framför "gasen i botten"-taktiker.

Har varit på flera tävlingar med de allra lägsta klasserna och sett små barn rida över sin förmåga bara för att vinna, i de farterna blir det en risk för både ponnyn och ungen.

Skulle man ha någon slags bedömning krävs det ju att man faktiskt kan rida och det är inte alltid den som har pengar att köpa den bästa ponnyn som vinner utan den ryttare med bäst känsla och stil(det kanske är här du tappar intresset), lite som dressyrryttartesten...

Vem som helst kan styra en häst mot ett hinder och ta sig över det, men alla kan inte rida sin häst i en korrekt och anpassad form.

Men jag vill inte se att också hoppning blir en bedömningssport. Att ha särskilda tävlingar och cuper med stilbedömning är en sak, men att ha det som standard tror jag inte gynnar sporten i stort.
Att det sen finns de som rider fort och slarvigt är en sak. Det tycker jag ska påverkas från föräldrar och tränares håll, inte genom bestämmelser i TR.

I Östergötland har man stilbedömning i ponnyhoppningens division III. Bestämmelserna är röriga men det är ju förbundets fel. Iaf så kan jag utan att ljuga påstå att min före detta klubbs lag som vann förra året och gick till final i år inte består av jätteduktiga ryttare. Inte många av dem skulle få de ponnyerna att gå bra runt ens en LB-bana. Sen sitter de kanske snyggt osv men de inverkar inte på ponnyerna på ett bra sätt.
Är det rätt väg att gå?

Varför du går till personangrepp förstår jag inte överhuvudtaget. Det tar inte diskussionen framåt.

Då tror jag att vi skulle få väldigt många juniorer som red häst (vilket iof skulle göra förbundet nöjda...). Men då får man ju fråga sig. Vad är bäst? Att ungarna rider som dårar på hästar som är i en storlek som de har en chans att rå på, eller att de gör det på hästar som är tio nummer för stora?

Ungarna ska få lära sig att rida bra i tidshoppningar. Och det är vi vuxna som ska lära dem det. Hindrar vi dem från att rida tidshoppningar på ponny så flyttar vi bara på problemet, antingen upp till häst direkt eller några år framåt då de naturligt ska gå över till häst.

Inför man stilpoäng främjar man ryttare som "åker häst" istället för att rida. För "snygg" ridning är tydligen när ryttaren sitter helt still och inte gör något på en häst som galopperar på i samma takt hela banan runt.

Och det är här vi vuxna ska ta vårat ansvar. Som föräldrar, tränare, domare och banbyggare. Det är vi som ska lära barnen att rida. För dom ska få lära sig att rida.

Skulle man införa stilbedömning krävs det inte längre nödvändigtvis att man kan rida, det krävs att man har en lydig, duktig och självgående häst. Har man det, vinner man stilhoppningen. Jag kan säga det här, för jag har blivit stilhoppningschampion och jag vet vilken av mina hästar jag vann plaketterna på...

Det där är en sanning med modifikation. Vissa hästar kan vem som helst hoppa, andra krävs det en riktigt skicklig ryttare för få dem över ett hinder. Precis som vissa hästar går i form nästan av sig själva, medan andra kräver att ryttaren har alla rätt.

Men jag vill inte se att också hoppning blir en bedömningssport. Att ha särskilda tävlingar och cuper med stilbedömning är en sak, men att ha det som standard tror jag inte gynnar sporten i stort.
Att det sen finns de som rider fort och slarvigt är en sak. Det tycker jag ska påverkas från föräldrar och tränares håll, inte genom bestämmelser i TR.

I Östergötland har man stilbedömning i ponnyhoppningens division III. Bestämmelserna är röriga men det är ju förbundets fel. Iaf så kan jag utan att ljuga påstå att min före detta klubbs lag som vann förra året och gick till final i år inte består av jätteduktiga ryttare. Inte många av dem skulle få de ponnyerna att gå bra runt ens en LB-bana. Sen sitter de kanske snyggt osv men de inverkar inte på ponnyerna på ett bra sätt.
Är det rätt väg att gå?

Varför du går till personangrepp förstår jag inte överhuvudtaget. Det tar inte diskussionen framåt.

Sitter man bra inverkar man oftast bra på hästen, så tillvida att man inte i det läget sitter och hackar med skänklarna och tjuvdrar i munnen. En Lb bana tar de flesta sig runt utan större problem (iaf om hoppning är huvudgrenen).
Kan inte påstå att jag är förespråkare nr 1 för bedömingssporter, men i frågan att få fram bättre ryttare tror jag att det skulle underlätta, hästarna skulle inte utsättas för samma press heller (många rider omhoppningstempo redan i grundomgången).

För att behålla lite av den gamla spänningen, kan man ju fortsätta att ha en omhoppning för de bästa ekipagen i grunden, de har ju förhoppningsvis kunskap och kontroll nog att gasa på sin ponny.

Uppenbarligen lyckas inte tränarna att se till att ryttarna inte gör mer än de klarar av, och många föräldrar spär bara på vinnarhysterin (de vet inte alla gånger hur man ska rida på bästa sätt eller ta hand om en ponny heller för den delen, vi får inte glömma de där som får ponnyer av sina föräldrar som bara vill vara snälla), så den teorin sket sig direkt.

Mina tankar angående det här går främst till hästarna som jag tror hellre skulle ha välridande ryttare än att jagas runt på banorna tävling efter tävling.
Det måste ju också vara skönare för ryttaren att veta precis vad man gör och inte bara göra lite hursomhelst och lita på att ponnyn fixar det.

Jag vet inte vad det är för personangrepp du pratar om, då jag inte gjort några...:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 184
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 836
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka