Förälskelse och kärlek. Vad är vad?

Lupino

Trådstartare
Jag diskuterade med en vän och upptäckte att vi hade helt olika syn på vad som menas med förälskelse och kärlek.

Hon tyckte att kärlek var det man kände först och att förälskelsen består.

Själv anser jag att man blir förälskad i någon, det går över och man blir mer vanligt kär (för att sen bara ta varandra för givet ;)).

Snälla säg att hon fått allt om bakfoten och att det är jag som har rätt :)

Sv: Förälskelse och kärlek. Vad är vad?

Jag tänker som du. Först är man förälskad, och sedan älskar man. Fast man kan väl göra båda två. Jag känner mig i alla fall fortfarande förälskad i den man jag älskar.'

Googlade lite snabbt:
Förälskelse
Förälskelse är en stark kraft förknippad med lycka och njutning, energi och närhet. Förälskelsen förbereder oss för kärlek, men där kärleken kan vara livet ut varar förälskelsen vanligen bara några veckor eller månader.
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=260&Foralskelse

Först en förälskelse, som sedan övergår (får man ju hoppas) i djup kärlek :)

Hon har fått allt om bakfoten. Självklart blir man förälskad först och sedan blir det äkta kärlek om man har tur. Det är inte så att man älskar en människa först och blir förälskad sedan. En förälskelse kan visserligen vara stark men kärlek är starkare och framförallt djupare. När man är förälskad så ser man inte sin partners fel och brister för att man är så förälskad men när man verkligen älskar någon så ser man dens fel och brister men älskar personen ändå.

Jag tänker som du. Först är man förälskad, och sedan älskar man. Fast man kan väl göra båda två. Jag känner mig i alla fall fortfarande förälskad i den man jag älskar.'

Googlade lite snabbt:

Förälskelse
Förälskelse är en stark kraft förknippad med lycka och njutning, energi och närhet. Förälskelsen förbereder oss för kärlek, men där kärleken kan vara livet ut varar förälskelsen vanligen bara några veckor eller månader.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=260&Foralskelse

Tack där för svaret säger jag. Jag har diskuterat detta jag oxå. Jag anser oxå att kärleken är djupare och består.

Tycker det lite hörs oxå, för-älskelse.

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 035
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 652
Senast: Whoever
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka