Andromedae
Trådstartare
Det har du gjort bra!Egen uppfödning, både ponny och unge
Han är en C-ponny på 138 cm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har du gjort bra!Egen uppfödning, både ponny och unge
Han är en C-ponny på 138 cm
Jag byter ut hjälmen om (jag eller) barnet har slagit i huvudet.Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..?
Om hjälmen slår i marken, ja. Annars nej.Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.
Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)
Samma här som flera andra, byter hjälm om man slagit i huvudet. Inte vid odramatiska avsittningar där man typ landar på fötterna.Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.
Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.
Min dotter fick ju börja träna och tävla en ridskoleponny förra året I år är målet att bli stadiga i LC (dressyr) och börja nosa på LB. I hoppning att de ska hitta varandra och kanske komma upp på LC där med. Det är lite svårt pga en lång sjukdomshistorik som upptäcktes hos ponnyn för ett år sen. Tidigare trodde man att han var väldigt begränsad i hoppningen, typ 50 cm trots att han är d-ponny. Men det verkar ha varit knutet till de återkommande tarminflammationer som han inte visat symtom på förrän på juldagen -21. Och då var han nära att stryka med istället. Nu har de hoppat banor på 65 och enstaka hinder på 75-80 så det går framåt! Han är en helt fantastisk individ som både dottern och jag älskar massor. Irländsk import född 2012. Det finns en massa film och bilder på min instagram med samma användarnamn som härVäcker liv i den här tråden!
Jag har alltid haft hästar men när barnen föddes (2014 och 2016) avtog intresset mer och mer pga tidsbristen. Sista åren hade vi istället en shetlandsponny som vi körde och barnen ”åkte på”. Dock så avtog deras intresse helt oktober 2021 så ponnyn såldes.
I september började dock yngsta dottern rida på ridskola och intresset för hästar är nu stort.
Jag är just nu sjukskriven och den här stalltiden kom verkligen lägligt. Jag har saknat hästarna. Det blev lite som att ”komma hem”. Dessutom är det värdefull tid att få med sitt barn också, även om jag har svårt att se mig själv som ponnymorsa
Vi fick erbjudande att börja rida en ponny i vårt gamla stall, vilket jag är tacksam över. Det är ett stall som vi känner oss hemma i och trivs i. Att det finns ett ridhus är en stor bonus den här tiden på året
Ni andra föräldrar med barn som rider, vad har ni för mål? Mer än att ha roligt såklart!