Min son har stundtals tyckt att det är lite jobbigt att vara ensam kille. Inte för att han har nånting emot att umgås med tjejer, han har många tjejkompisar och så, men just att skilja sig från mängden tror jag känns lite jobbigt. Vi har värvat en av hans bästa vänner (kille) till "hästligan" och han hänger ibland med oss i stallet vilket jag tror har hjälpt en hel del.Kul tråd!
Jag har två barn (snart 9 och snart 6 år gamla) som båda rider på ridskola och ska börja sin tredje termin nu på söndag.
Numera rider dom utan ledare i ridhuset i både skritt och trav samt över bommar och pyttehinder. På ridskolan har dom mestadels gotlandsruss som passar framförallt stora killen perfekt i storlek. Lillasyster är tämligen kort i rocken, även för sin ålder, och är ju dessutom en ganska ung ryttare så hon har lite svårare att hålla igång hästarna själv men det går framåt. Jag är fashinerad över hur mycket de lärt sig på bara två terminer, mina barn är dessutom generellt ganska försiktiga i andra sammanhang men kring hästarna är båda två väldigt trygga, framförallt på hästryggen.
Ridskolan vi hittat är väldigt bra med snälla och trygga hästar, stort fokus på säkerhet och en tydlig utbildningsplan. Jag kunde inte vara mer nöjd och barnen tycker det är superkul.
Har skummat tråden snabbt och sett att det finns fler killar i tråden. Såvitt jag vet har min stora kille ännu inte fått några negativa kommentarer kring sin ridning men jag är lite nervös kring att det ska komma framöver. Jag vill verkligen att han ska känna att han har samma rätt att rida och ha hästintresse oavsett kön och vad andra tycker. I barnens grupp fanns tidigare en till kille men han har slutat så numera är det bara tjejer utöver min son. Funderar på att höra efter med ridskolan om det finns underlag för en mer renodlad grupp för killar då jag tror att det är bra att se att det finns fler killar med liknande intresse.
Sonen frågar ibland varför det är så få killar som rider och hänger i stallet och jag har ju liksom inga bra svar på det. Har dock en känsla av att en del föräldrar med pojkar liksom automatiskt väljer bort fritidsaktiviteter som är "tjejkodade", kanske utan att reflektera över det själva egentligen. Och då blir det aldrig att det presenteras som ett alternativ.