Har någon tips på en rolig övning? Antingen för balans, styra, stanna eller något annat som är bra att öva på.
Jag undervisar en del "ridlekis" ibland, och detta ar nagra ovningar jag brukar kora. Mina ovningar ar anpassade for grupp, sa kan du kanske gora anpassningar, eller hitta nagra vanner som kan hanga pa?
Balans:
Sta upp i stigbyglarna med handerna ut pa sidorna - ryttaren ar nu ett "flygplan" och maste forsoka halla balansen och landa sakert (du kan t.ex. ge punktreferens - "landa vid A") och inte krashlanda planet!
I halt eller skritt - lat barnet luta sig fram och ta pa hastens oron, vanda sig bakot och ta pa svansen, och sedan nerat och ta pa sin egna tar. Klarar barnet av det sa ska ska de halla skankeln stilla (alltsa ej att benet aker bakat nar de lutar sig fram till oronen osv)
Med ledare:
Barnet ska blunda och gissa at vilket hall hasten svanger genom att halla ut en arm nar de kanner hastens rorelser under sig
Styra
Olika typer av hinderbanor, antingen ute eller inne - hamta nagot vid en bokstav och lamna vid en annan, over bommar, runt koner etc. Ute anvander du trad, buskar och i ratt sasong kanske det till och med gar att plocka frukt fran hastryggen?
(Balans), styra och (stanna)
Jag placerar olika typer av ryktsaker pa staketet (hogsta och nast hogsta plankan) runt om ridbanan. Barnen far sedan "raca" genom att rida och hamta en ryktsakt, och sedan komma tillbaka och kasta ryktborsten i en hink som jag stallt vid X.
De samlar poang - 1 poang om de traffar hinken, och ytterligare 1 poang om de vet vad ryktsaken heter - teori och ridning pa samma gang!
Mer rutinerade ryttare rider utan ledare och/eller utan stigbyglar. Det gar sakert att lata tryggare barn ocksa trava, men det har inte jag testat an