När min dotter var i den åldern tyckte hon att det var jätte roligt att räkna travsteg. Dvs hon eller jag bestämde i förväg hur många steg hon skulle trava med ponnyn, tex 6 steg. I bland började vi på 10 och minskade ner med ett steg för varje gång. Då blev det väldigt spännande när vi började komma ner till 3,2 och 1 steg Hon satte alltså igång ponnyn, räknade stegen och fick sedan sakta av till skritt. Ofta blev det ju något travsteg för mycket men ju mer exakt hon lyckades sakta av desto nöjdare blev hon och hon tränade därmed både start och stopp och lärde sig förbereda avsaktningarna i tid för att lyckas med rätt antal steg. Dessutom glömde hon bort att spänna sig så mycket i traven när hon var tvungen att koncentrera sig på att räkna så hennes lättridning blev mycket bättre.För någon månad sen blev vi ägare till den här sötnosen och 5, snart 6-åriga dottern är överlycklig såklart Har ni tips på trevliga övningar/pass på enklare nivå för en liten ryttare som inte har kommit så långt ännu? (På sikt har jag tänkt att hon ska få rida ponnyn för instruktör men till en början vill vi lära känna varandra på hemmaplan.)
Visa bifogad fil 54578
Det blev alltså som en lek fast vi i leken tränade på flera saker. Denna övning tycker hon är rolig än i dag, 10 år gammal. Idag lägger vi ibland in avsaktning till halt i stället för att öka svårighetsgraden