"när jag (personligen JAG) tänkt likadant".
Men hästarna jag red var då först i vintervila och sedan blev de motionerade av sig själva om jag inte red dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"när jag (personligen JAG) tänkt likadant".
Vem svarar du och vem har klagat?Kan finnas massor av skäl till att man är borta.
min andra vecka på jobbet var jag tex på tjänsteresa.
efter att ha varit med mitt barn nästan helt i 10 mån tyckte jag en vecka på hotell i varmt land med roliga arbetsuppgifter var underbart!
klagar man på att andra dömer kanske man ska ta det lugtn själv.
Tolkar du mig som att jag skulle tycka det var fel? För det tycker jag givetvis inte. Det var ju bara @Badger som hävdade att det skulle bli motsatsen om man, som jag gjorde, påstår att oförmågan att lämna ifrån sig barnet beror på att man knutit an för starkt/fel.Kan finnas massor av skäl till att man är borta.
min andra vecka på jobbet var jag tex på tjänsteresa.
efter att ha varit med mitt barn nästan helt i 10 mån tyckte jag en vecka på hotell i varmt land med roliga arbetsuppgifter var underbart!
klagar man på att andra dömer kanske man ska ta det lugtn själv.
Motsatsen? nu har du nog tolkat mig helt fel. Jag kunde bara inte se någon rimlig koppling mellan barnets anknytning och mammans reaktioner. (ur en ren forumdiskussionssynvinkel. Sedan kanske anknytning kan vara involverad i problem som psykologer får lösa.)Tolkar du mig som att jag skulle tycka det var fel? För det tycker jag givetvis inte. Det var ju bara @Badger som hävdade att det skulle bli motsatsen om man, som jag gjorde, påstår att oförmågan att lämna ifrån sig barnet beror på att man knutit an för starkt/fel.
Motsatsen? nu har du nog tolkat mig helt fel. Jag kunde bara inte se någon rimlig koppling mellan barnets anknytning och mammans reaktioner. (ur en ren forumdiskussionssynvinkel. Sedan kanske anknytning kan vara involverad i problem som psykologer får lösa.)
Snarare känns det som en möjlighet till att skapa oro omkring "anknytningen" för alla varianter av mammor. Sina egna reaktioner kan man ju hantera själv och arbeta med om man tycker det behövs. Men om det plötsligt är fel på ens anknytning då inblandas barnet i ekvationen och det kan bli ytterligare ångest involverad och problemet "felaktig anknytning" blir nära nog omöjligt att lösa. Till skillnad från problemet "jag personligen får ångest av att lämna barnet hemma med sin pappa".
Om man faktiskt läser anknytningsteorin så finns oändliga möjligheter till panik för föräldrar (och fördömande från personal) om tex barnet reagerar "fel" när man hämtar det på förskolan.
Teorin bygger ju alltså på hur ett barn reagerar om det lämnats ensam med en okänd person i ett rum och föräldern sedan kommer in i rummet. Reagerar det A, B, C, D. Det finns ett rätt, tre fel på reaktionen hos barnet. A-otrygg undvikande, C-Otrygg, motspänstig, ambivalent, B-trygg anknytning och jag tror de har ett D-som är en blandning mellan A och C.
Varvid jag syrligt påpekade att Jag är ett jag och inte ett "alla borde". Och att Det skulle ju kännas lite tungt syftade tillbaka på Jag i första tycket. Inte på ett "alla kvinnor borde" eller jag hånar dem för evigt.jag vände mig mot badgers inlägg där hon skrev
"Sedan kan jag förstå att om man är borta hela dagarna första veckorna man börjar jobba så vill man kanske inte vara borta hela kvällarna också. Det skulle ju kännas lite tungt."
Skulle det? Och om man inte känner så är det då fel?
Illa formulerat av mig då jag skrev i all hast. Men jag tror nog att du förstod vad jag menade. Du menade ju på att följden av att påstå att en oförmåga att lämna barnet beror på en för stark sammankoppling, är att man samtidigt påstår att den som kan lämna barnet inte har en tillräcklig anknytning. Men det är jag inte enig med dig om. En sund anknytning leder ju bland annat till att föräldern kan lämna ifrån sig barnet. Men jag har inga direkta kunskaper om anknytningsteorin mer än det mest grundläggande.Motsatsen? nu har du nog tolkat mig helt fel. Jag kunde bara inte se någon rimlig koppling mellan barnets anknytning och mammans reaktioner. (ur en ren forumdiskussionssynvinkel. Sedan kanske anknytning kan vara involverad i problem som psykologer får lösa.)
Snarare känns det som en möjlighet till att skapa oro omkring "anknytningen" för alla varianter av mammor. Sina egna reaktioner kan man ju hantera själv och arbeta med om man tycker det behövs. Men om det plötsligt är fel på ens anknytning då inblandas barnet i ekvationen och det kan bli ytterligare ångest involverad och problemet "felaktig anknytning" blir nära nog omöjligt att lösa. Till skillnad från problemet "jag personligen får ångest av att lämna barnet hemma med sin pappa".
Om man faktiskt läser anknytningsteorin så finns oändliga möjligheter till panik för föräldrar (och fördömande från personal) om tex barnet reagerar "fel" när man hämtar det på förskolan.
Teorin bygger ju alltså på hur ett barn reagerar om det lämnats ensam med en okänd person i ett rum och föräldern sedan kommer in i rummet. Reagerar det A, B, C, D. Det finns ett rätt, tre fel på reaktionen hos barnet. A-otrygg undvikande, C-Otrygg, motspänstig, ambivalent, B-trygg anknytning och jag tror de har ett D-som är en blandning mellan A och C.
Och det är också himla vanligt att kvinnor inte pratar om de förlossningsskador de drabbas av. Och att de inte pratar om förlossningsdepressioner eller andra psykiska reaktioner. Och att det talas rätt lite om att föräldraskap kan vara svårt att hantera. Man kan fråga sig varför?Det är också så himla vanligt att om man ifrågasätter något som har med föräldraskap och/eller jämställdhet att göra så hänvisar någon till något slags systerlig solidaritet. Att ifrågasätta minsta lilla blir till "kvinnor som trycker ner andra kvinnor." Trist.
Illa formulerat av mig då jag skrev i all hast. Men jag tror nog att du förstod vad jag menade. Du menade ju på att följden av att påstå att en oförmåga att lämna barnet beror på en för stark sammankoppling, är att man samtidigt påstår att den som kan lämna barnet inte har en tillräcklig anknytning. Men det är jag inte enig med dig om. En sund anknytning leder ju bland annat till att föräldern kan lämna ifrån sig barnet. Men jag har inga direkta kunskaper om anknytningsteorin mer än det mest grundläggande.
Så du menar att barnet alltid är involverat i ekvationen när man hänvisar till anknytningsteorin? På vilket vis skulle då barnet vara involverat när en mamma på grund av tex förlossningsdepression inte klarar av att anknyta till barnet? Jag utgår från att ytterligheterna, på båda hållen, bara kan hänföras till föräldern och inte till interaktionen mellan barnet o föräldern.
Oavsett vilket, så var inte min poäng att slå fast vad en reaktion som användaren beskrev, beror på. Utan det var ju framför allt att påvisa sårbarheten i situationen. För min del spelar det ingen roll vad reaktionen har berott på. Det är för mig helt ointressant i detta sammanhanget. Den första tiden som småbarnsföräldrar kan vara väldigt omvälvande och ibland svår. Hormoner, trötthet, upplevelser vid förlossning etc gör att många reagerar annorlunda mot vad det normalt gör. Det tycker jag att man kan ha en förståelse för.
jag har bara hunnit jobba en dag efter mammaledigheten och jag mår redan skitdåligt över att vara ifrån min son. Får panik av att jag måste åka till stallet alla dagar utan en. Får inget vidare stöd utav mannen heller. Har talat om att jag mår dåligt men det är inte så att han pushar mig åt ett eller annat håll utan han ignorerar det mest.
Jag har lagt ut annons om medryttare så jag kan få hjälp två dagar till i veckan.
Tanken på att sälja ena hästen slog mig igår men jag vill verkligen inte det, dels för att jag verkligen älskar hästarna men sen vet jag att om jag inte har dom så kommer jag bryta ihop, då skulle jag aldrig lämna hemmet och det är inte heller bra.
Men hur gör ni? Har ni medryttare? Hur många dagar?
Snälla, inga jobbiga dryga kommentarer. Jag behöver tips, pepp och råd. Mår skit.