Föräldrar, hur gör ni??

bergstopp

Trådstartare
jag har bara hunnit jobba en dag efter mammaledigheten och jag mår redan skitdåligt över att vara ifrån min son. Får panik av att jag måste åka till stallet alla dagar utan en. Får inget vidare stöd utav mannen heller. Har talat om att jag mår dåligt men det är inte så att han pushar mig åt ett eller annat håll utan han ignorerar det mest. :(

Jag har lagt ut annons om medryttare så jag kan få hjälp två dagar till i veckan.
Tanken på att sälja ena hästen slog mig igår men jag vill verkligen inte det, dels för att jag verkligen älskar hästarna men sen vet jag att om jag inte har dom så kommer jag bryta ihop, då skulle jag aldrig lämna hemmet och det är inte heller bra.

Men hur gör ni? Har ni medryttare? Hur många dagar?
Snälla, inga jobbiga dryga kommentarer. Jag behöver tips, pepp och råd. Mår skit.

jag har bara hunnit jobba en dag efter mammaledigheten och jag mår redan skitdåligt över att vara ifrån min son. Får panik av att jag måste åka till stallet alla dagar utan en. Får inget vidare stöd utav mannen heller. Har talat om att jag mår dåligt men det är inte så att han pushar mig åt ett eller annat håll utan han ignorerar det mest. :(

Jag har lagt ut annons om medryttare så jag kan få hjälp två dagar till i veckan.
Tanken på att sälja ena hästen slog mig igår men jag vill verkligen inte det, dels för att jag verkligen älskar hästarna men sen vet jag att om jag inte har dom så kommer jag bryta ihop, då skulle jag aldrig lämna hemmet och det är inte heller bra.

Snälla, inga jobbiga dryga kommentarer. Jag behöver tips, pepp och råd. Mår skit.

Andas. Han klarar sig bra fast du jobbar.
Är han hemma med pappan eller på förskola?
En dag är ingen tid, utan andas, försök njuta av att kissa ifred och ta det lugnt.

Jag har inte häst, men tyckte de första månaderna tillbaka på jobbet var skittuffa. Har gått ner lite i tid och går tillbaka till föräldraledighet på deltid snart. Men känslan har blivit bättre.

Jobbigt :(

Det låter på ditt inlägg som att du har fler än en häst? Det kanske kan underlätta att bara ha en!

Jag och en stallkompis byter tjänster, jag har hand om hennes häst två dagar i veckan och hon har hand om min häst två dagar i veckan. De dagarna rider jag oftast inte, utan fixar bara stallet så snabbt jag kan och sedan hem :) Så min häst motioneras tre dagar i veckan, åtminstone den mörka årstiden (om det ens går för underlaget).

På somrarna har det varit lättare att åka ifrån barnen då de varit små och gått och lagt sig tidigt.

Nu är min dotter snart sex år gammal men hästar har jag haft hela tiden.
Fram till för 2,5 år sen tre hästar, därefter två. Har haft medryttare hela tiden i lite olika konstellationer. En stalledig dag per vecka fram tills för ett år sen.

När jag och pappan levde tillsammans var dottern oftast hemma med honom. Ibland med i stallet.
Vi separerade för fyra år sedan och därefter är dottern med i stallet i princip varje dag varannan vecka.

Jag har aldrig haft problem med att lämna dottern till andra. Gick tillbaka till skolan när hon var en vecka gammal.

Det jag tror är mest relevant är att du reder ut dina känslor kring varför du inte klarar av att lämna barnet. Dessutom måste du och pappan kunna kommunicera kring hur ni mår, alla tre.

Känner igen mig, hade också mycket ångest i början efter båda föräldraledigheterna, fast jag gillar att jobba. Fick typ tvinga mig att inte tänka på barnen för att inte börja grina typ. Några saker som funkat för mig är att vara jättetydlig mot mannen om hur det känns så han kan göra allt för att hjälpa mig, ta med barnet till stallet så mycket det går, annars åka när barnet somnat. Nu under våren kan det ju även funka att ta ledigt enstaka klämdagar och få lite sammanhängande lediga perioder och så få en hel del tid med kidsen :)

Jag började jobba när bebis var 2 månader. Kände inte det minsta att det var jobbigt. Var så inne i jobbet att jag typ glömde bort. Började inte jobba heltid dock. Men du borde ju kunna få mer stöd av din man, att han ignorerar vad du känner låter ganska oschysst.

Sen kan man ju faktiskt sälja hästarna om det inte passar med livet just nu och köpa ny sen. Så gjorde jag. Kommer inte köpa ny häst innan vi fått alla barn vi vill ha och minsta är iaf 2 år.

Vill man absolut ha kvar hästen/hästarna så är ju medryttare alternativt stalla upp med helservice det som finns.

Tyckte att första veckan på jobbet efter föräldraledigheten var tuff. Framförallt första dagen. Sen blev det bättre fort och jobbet blev vardag igen. Har dock inga hästar men medryttare låter vettigt i ditt fall. Du kanske kan ha några stycken (beroende på hur många hästar du har) så du får avlastning ett par gånger i veckan?

Om det är just nu det känns jobbigt så försök hitta en medelväg.
Sänk ambitionerna, de flesta hästar dör inte av att ridas 3 dagar i veckan under småbarnstiden.

Lämna ut en häst på foder i 6 månader eller ett år, tills du själv hittar balansen.

Byt stall till ett där ni är flera som kan dela och byta hästar med varandra.

När man har varit föräldraledig har man ju ofta varit tillsammans med barnet i princip 24/7 ett halvår eller mer, klart det känns lite konstigt de första dagarna när man ska vara ifrån varandra längre. Men jag tyckte det gick över rätt snabbt, man vänjer sig vid att inte hänga ihop med barnet för jämnan. Och så får barnet chans att hänga med nån annan också, det är inte heller fel.

Sen beror det förstås på, är du borta typ 7-22 fem dagar i veckan, då hade jag nog tyckt det blev lite väl mycket tid ifrån barnet. Hinner du träffa barnet i vaket tillstånd annat än på helgen?

Vårt barn började på förskolan när han var 14 månader. Då hade jag jobbat lite sedan han var åtta månader, hunnit med att vara sjukskriven en månad (pga brutet lillfinger) och sedan jobba heltid i några månader när pappan var hemma på heltid. Vi gick båda ner till typ 80 % första 5 månaderna på förskola, sedan 90 % och efter att han fyllde två år jobbar vi 100 %. (Lämning 8, hämtning 16)

Jag tänker såhär: Han är liten nu, och kommer aldrig vara liten igen - så det är klart att jag vill ge honom massor av tid och timmar tillsammans.

Jag har inte häst längre, och det är så himla skönt. :o Däremot har jag hundar som jag tränar och tävlar med, och andra engagemang. Jag försöker göra mycket efter att han har somnat, och nu för tiden är jag och pappan bra på att avlasta varandra och ge varandra utrymme att ägna oss åt våra andra intressen.

(Jag hade däremot tyckt att det var jobbigt/ohållbart om min man kom hem från jobbet och sedan åkte i väg och var borta i typ två timmar, sex dagar i veckan.)

Andas. Han klarar sig bra fast du jobbar.
Är han hemma med pappan eller på förskola?
En dag är ingen tid, utan andas, försök njuta av att kissa ifred och ta det lugnt.

Han är hemma med pappan och det känns ju bra. Jag jobbar bara 75%, ska försöka jobba extra så man inte blir helt barskrapad under tiden mannen är hemma.
Men det är svårt.

Jobbigt :(

Det låter på ditt inlägg som att du har fler än en häst? Det kanske kan underlätta att bara ha en!

Jag och en stallkompis byter tjänster, jag har hand om hennes häst två dagar i veckan och hon har hand om min häst två dagar i veckan. De dagarna rider jag oftast inte, utan fixar bara stallet så snabbt jag kan och sedan hem :) Så min häst motioneras tre dagar i veckan, åtminstone den mörka årstiden (om det ens går för underlaget).

På somrarna har det varit lättare att åka ifrån barnen då de varit små och gått och lagt sig tidigt.

Jag har en som jag rider. Den andra är en äldre häst som jag haft i 18 år, han har jag medryttare på som kommer 2-3 ggr/vecka. Ett av tillfällena så tar medryttaren även min andra häst också.

Tyckte att första veckan på jobbet efter föräldraledigheten var tuff. Framförallt första dagen. Sen blev det bättre fort och jobbet blev vardag igen. Har dock inga hästar men medryttare låter vettigt i ditt fall. Du kanske kan ha några stycken (beroende på hur många hästar du har) så du får avlastning ett par gånger i veckan?

Det är det jag tänker, försöka hitta någon mer. Tycker det är så svårt bara. Känns inte som det finns så många pålitliga och kunniga medryttare att få tag på..

När man har varit föräldraledig har man ju ofta varit tillsammans med barnet i princip 24/7 ett halvår eller mer, klart det känns lite konstigt de första dagarna när man ska vara ifrån varandra längre. Men jag tyckte det gick över rätt snabbt, man vänjer sig vid att inte hänga ihop med barnet för jämnan. Och så får barnet chans att hänga med nån annan också, det är inte heller fel.

Sen beror det förstås på, är du borta typ 7-22 fem dagar i veckan, då hade jag nog tyckt det blev lite väl mycket tid ifrån barnet. Hinner du träffa barnet i vaket tillstånd annat än på helgen?

Ja, oh ja. Som jag nämnde ovanför så jobbar jag bara 75% dagar och kvällar. Jag tänker att jag ska ta hästarna på kvällen när pojken lagt sig när jag jobbar dag och att vi åker tillsammans när jag jobbar kväll. Men just nu känns det motigt och krystat att behöva pussla så..

Han är hemma med pappan och det känns ju bra. Jag jobbar bara 75%, ska försöka jobba extra så man inte blir helt barskrapad under tiden mannen är hemma.
Men det är svårt.

Jag har en som jag rider. Den andra är en äldre häst som jag haft i 18 år, han har jag medryttare på som kommer 2-3 ggr/vecka. Ett av tillfällena så tar medryttaren även min andra häst också.

Det är det jag tänker, försöka hitta någon mer. Tycker det är så svårt bara. Känns inte som det finns så många pålitliga och kunniga medryttare att få tag på..

Ja, oh ja. Som jag nämnde ovanför så jobbar jag bara 75% dagar och kvällar. Jag tänker att jag ska ta hästarna på kvällen när pojken lagt sig när jag jobbar dag och att vi åker tillsammans när jag jobbar kväll. Men just nu känns det motigt och krystat att behöva pussla så..

Spontant tycker jag att då bör du bita ihop ett par veckor och se hur det känns. Det är ju en omställning för dig också. Ni kanske kan åka tillsammans till stallet efter jobbet eller innan, partnern kan skicka lite bilder under dagen osv.

Jag tyckte det var jätteskönt att komma tillbaka till jobbet, jag gillade att få intellektuell stimulans igen och vara "bara jag". Sen var det kul att komma hem och vara med BARNET igen.

Men det är svårt.

Det här med att åka till stallet när barnet har somnat, det bygger ju lite på att du har ett barn som sover massor på natten, annars kommer inte du hinna sova. Om stallet tar 2-3 timmar, och barnet sover 9 timmar, då innebär det att du aldrig får sova åtta timmar, och det är slitigt i längden.

Andas och landa i det nya. Ta inga beslut just nu. All omställning är mer eller mindre jobbig och vi behöver olika lång tid på oss för att hinna ställa om till det nya. Ge dig själv en viss tid, kanske en månad eller två och se hur det känns då. Försök släpp det under tiden. Känner du fortfarande likadant efter den tiden så fundera över hur du vill lösa det hela då.

jag klarade inte av av vara i från min dotter alls det första året. vid några tillfallen var jag det och då bröt jag ihop. det kändes sååå fel.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 414
Senast: Imogen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka