Föräldrar - fritidsintresse?

Jag bortprioriteterar helt klart plockning och städning och att matcha strumpor.

Äsch, jag tycker det där var en onödigt insinuant kommentar. Här kammas inga mattfransar och ordinarie städningsstatus är ”hejkomochhjälpmig” men jag ser precis vad @Brandgul menar. Den vardagliga ruljansen tar tid, och det är svårt att hinna med fritidsintressen som inte 1) kan utföras hemma/utan restid, 2) kan utföras tillsammans med åtminstone något av barnen och 3) som inte lätt kan avbrytas i perioder av t.ex. sjukdom.

Äsch, jag tycker det där var en onödigt insinuant kommentar. Här kammas inga mattfransar och ordinarie städningsstatus är ”hejkomochhjälpmig” men jag ser precis vad @Brandgul menar. Den vardagliga ruljansen tar tid, och det är svårt att hinna med fritidsintressen som inte 1) kan utföras hemma/utan restid, 2) kan utföras tillsammans med åtminstone något av barnen och 3) som inte lätt kan avbrytas i perioder av t.ex. sjukdom.

Och - kanske viktigast av allt! - 4) kan utföras utan att man behöver kliva över någon form av ”energitröskel”.

Jobbar heltid men börjar oftast tidigt så slutar vid 15-16. Barnet är nu 8 så om jag o sambon drar till gymmet så är hon hemma. Innan hängde hon gärna på o kikade på film/åt mellis i cafedelen.
Ultimata är gym 4-5 ggr i veckan, o vill vi så hinner vi.
Efter det tar vi barnets aktiviteter, mat, ev städ...
Så gym är det jag vill hinna med främst, andra hobbys gör jag hemmavid när dottern lagt sig (mkt på datorn).

Vi har två barn, sex samt snart fem år gamla.

Jag har häst och är i stallet alla dagar i veckan just nu (skulle vilja ha medryttare 1-2 dagar per vecka men har inte snavat över rätt person än). Jag har inte dragit ner på hästandet sedan vi fick barn men jag anpassar mig efter familjen. Eftersom jag vill träffa barnen så mycket som möjligt, och för att det ska bli så jämställt som möjligt, så blir det oftast sena kvällar på vardagar. På helgerna blir det oftast dagtid. Jag har dragit ner på det sociala hänget i stallet, rengör inte utrustningen lika ofta, tar färre riktiga långturer och låter hästen vila en dag extra nu och då men annars är det ungefär likadant som innan barn vad gäller engagemang.

Förstående man finns :) Så förstående att han bad mig att snarast köpa ny häst när den förra dog. Han känner mig han :love:

Dåligt samvete finns ibland, när min man får ta fler struliga nattningar än jag, men i regel inte.

Hur många dagar/timmar i veckan lägger ni på ert fritidsintresse?
Om ni har häst, gör ni något mer utöver det? Vilka tider på dygnet gör ni det?
Hur gamla är era barn?
Hur mycket jobbar ni?

Jag går i terapi för mitt dåliga samvete och jobbar mycket med att se saker realistiskt så jag fick i uppgift att ta reda på hur det ligger till hos andra föräldrar.
Jag har enbart hästar som mitt intresse. Jag har två dagar i veckan som jag är i stallet innan mitt barn lägger sig, alltså på hans vakna tid. Sedan 2-3 dagar är jag där kvällstid när han lagt sig. Resterande dagar har jag medryttare.
Jag tycker ibland att det borde vara helt ok och ganska normalt (?!) att ha två dagar i veckan som jag gör något annat, men har oftast dåligt samvete för det.
Dom dagarna är jag i stallet 2-3 timmar och är oftast en vardag och en helgdag.
Jobbar deltid.
Jo det måste väl vara normalt? Det är väl kanske snarare lite än mycket?

På vintrarna gör jag inte så mycket annat, sticker o jumpar, möte, bokklubb har packat undan ridningen på lördagmornar, och jumpar någon gång till eller hittar på ngt på helgen.

Men på sommarhalvåret har jag senaste åren ridit minst två dagar i veckan och kommit hem i 20 tiden och sedan ridit en helgdag eller två (varannan vecka två, varannan vecka en) och då varit borta några timmar. Så varannan lördag då kanske varit i ett stall 8-10 och åkt direkt till nästa stall och varit där 11-13 (och en timmas restid hem). (ja jag har två uppsättningar ridkläder och hjälm och allt...;) )

Men som tur är har min man också fritidsintressen och är borta en helg då och då och ägnar sig åt fritidsintressen ca två dagar i veckan. (just nu iofs mest jobb men).

Jobbar heltid, en timma pendling hem.

Det är ju en förälder kvar hemma, det räcker väl och blir över, när jag har dåligt samvete så är det för att han får mindre fritidsintressetid på sommarhalvåret.

Barnet är sju, jag har gjort så sedan han föddes. Men red lite mindre första 2 åren kanske, första året var man ju inte så stark heller.

Denna fråga har varit upp förut.
Det är svårt att jämföra sig, barn är olika och förhållanden är olika.
Pendling varierar liksom flexibiliteten hos jobb och omgivning.
och orken.

jag känner mig stressad ibland, främst emot sambon att "avlasta" honom.
Vilket är dumt för som kvinna har jag dragit tyngsta lotten av föräldrarskapet, jag la liksom 9 månader som gravid!

Vi har två barn som blir 3 och 6 år nu i vår. Jag jobbar heltid, dagtid.

Jag har två ridhästar som båda motioneras/tränas 4-5 dagar per vecka. Jag har hemmakontor och stallet hemma på egna gården så jag rider ofta på min lunchrast. Någon kväll i veckan kan det blir ridning annars är det helgerna och på lunchen som gäller. Hade jag inte haft den möjligheten hade dom nog fått gå en dag mindre var per vecka. Hunden är i regel alltid med och blir motionerad samtidigt. Själva stalljobbet tar ingen värre tid per dag och behövs det göras något mer tidskrävande så brukar vi hjälpas åt på helgerna. Gården är ett gemensamt intresse och en del av hästjobbet ingår ju där så även maken och barnen är med.

Jag är ifrån familjen ett 3-4 timmar totalt på helgen om/när jag rider båda hästarna. Ibland tar maken en häst och jag den andra och ibland vill barnen rida. Så vi hjälps åt och gör mycket tillsammans hela familjen även runt hästarna. Rider jag på kvällen så är det efter barnen lagt sig. Vissa helger går jag upp tidigare och rider innan frukost när de andra sover eller precis gått upp.

Förutom ridningen så har vi gemensamt intresse i styrketräning. Antingen åker hela familjen till gymmet eller så tränar vi hemma.

Har inte dåligt samvete för att jag utövar mina intressen. Umgås den mesta vakna, lediga tiden med familjen. Ibland innebär den att vi ser på film, leker ute i snön, fixar med hästarna, snickrar, tar en promenad osv osv.

Denna fråga har varit upp förut.
Det är svårt att jämföra sig, barn är olika och förhållanden är olika.
Pendling varierar liksom flexibiliteten hos jobb och omgivning.
och orken.

jag känner mig stressad ibland, främst emot sambon att "avlasta" honom.
Vilket är dumt för som kvinna har jag dragit tyngsta lotten av föräldrarskapet, jag la liksom 9 månader som gravid!
Jag känner igen mig i känslorna som du beskriver. Jag har svårt att motivera mig själv till att åka iväg själv just eftersom jag skulle känna mig stressad och inte låta hobbyn ta mer tid än nödvändigt. Inte för att maken kräver det av mig, för det gör han absolut inte, så känslan är egentligen helt obefogad. Maken känner likadant (vilket kanske är tur?!) och åker inte gärna iväg själv han heller.

• Gilla
Reactions: Ray

Insinuant? Det är ju sant. Jag läser hellre en bra bok än dammsuger. Så jag dammsuger för sällan.
Jag behöver helt enkelt prioritera kul framför mycket annat om jag ska orka. Vardagen tar massa tid, och matsäck ska fixas och skridskor hittas och snöras och tvätt tas omhand i någon form av rimlig tid. Men jag skippar massa saker för att hinna djur och mog själv. Det är mina må-bra-saker.

Jag har vänner som prioriterar att alla strumpor är matchade och golven helt rena, det är inget fel, bara olika.

Jag matar bara hästarna sedan en tid tillbaka. Barnet ville inte sövas av pappan och jag orkade inte krångla.

Men när ljuset återvänder så blir det ridning igen, på kvällarna när barn och far umgås.

Tränar också lite styrka men det gör jag på dagtid medan barnet roar sig själv (med blandat resultat).

Jobbar inte mer än strötimmar, kommer plugga på kvartsfart från i sommar (heltid från hösten 19) och barnet är snart ett år.

Jag behöver egentligen tiden i stallet för att må bra, så det kommer inte prioriteras bort igen men det kanske inte blir varje dag. Vi får se.

Insinuant? Det är ju sant. Jag läser hellre en bra bok än dammsuger. Så jag dammsuger för sällan.
Jag behöver helt enkelt prioritera kul framför mycket annat om jag ska orka. Vardagen tar massa tid, och matsäck ska fixas och skridskor hittas och snöras och tvätt tas omhand i någon form av rimlig tid. Men jag skippar massa saker för att hinna djur och mog själv. Det är mina må-bra-saker.

Jag har vänner som prioriterar att alla strumpor är matchade och golven helt rena, det är inget fel, bara olika.
Jag kammar varken mattfransar eller har städat hemma. Dygnet har för få timmar för det. De två äldsta barnen somnar kring 21.30 och 5.50 ska jag upp igen och däremellan ska jag hinna vara mig själv, sova och göra annat som kräver lite koncentration. Allt hinns inte med helt enkelt.

Har också dåligt samvete ofta. Är man hos hästen har man dåligt samvete gentemot barnen och tvärtom. Det hjälper ju inte heller att vissa påpekar att jag borde ta bort hästen då han är 25 år för att DE anser att jag ska spendera mer tid med barnen när hästen ändå inte går att tävla på...
Vi jobbar 100 resp 90 %, jag har medryttare 1 gång i v, annars blir det mellan 1 och 4 h i stallet per dag. Rider på ridskola 1 kväll i v också samt försöker komma iväg på gympa ngn gång i månaden...
Pappan är hemma mer, spelan badminton en kväll i v och är borta ett par ggr per år ons-sön typ. Jag reser nåt i jobbet med max 4 ggr per år max 5 dagar per gång.
Men visst har man dåligt samvete ständigt...

Jag tycker de låter väldigt rimligt! Jag har en nybliven tvååring och jobbar 85 %

Jag bor på hästgård har två/ tre egna varav n är fullt igång och en hund. Dressyryränar en kväll i veckan då är sambon och sonen ofta med. Som det är just nu är han ofta med, jag är en så hemsk mamma så jag rider och barnet sitter i hörnet å tittar på film på mobilen.

Jag tycker de låter väldigt rimligt! Jag har en nybliven tvååring och jobbar 85 %

Jag bor på hästgård har två/ tre egna varav n är fullt igång och en hund. Dressyryränar en kväll i veckan då är sambon och sonen ofta med. Som det är just nu är han ofta med, jag är en så hemsk mamma så jag rider och barnet sitter i hörnet å tittar på film på mobilen.
Grattis :) !!Det är ytterst få tvååringar som sitter lugnt så under ett helt ridpass.

Grattis :) !!Det är ytterst få tvååringar som sitter lugnt så under ett helt ridpass.

Mina gjorde det inte i den åldern :rofl: Den yngsta fyller 3 år till helgen och hon sitter inte still speciellt länge nu heller, hon grejar med något non stop. Har aldrig försökt mig på att rida när jag haft barnen ensam. Longerat hemma på gårdsplanen medan dom lekt i sandlådan eller liknande har jag gjort många ggr däremot, men det handlar om 10-15 minuter kanske och jag tycker det är lättare att avbryta för att hjälpa, svara på frågor etc när man står på marken än när man sitter på hästryggen och försöker göra något vettigt. Men jag är imponerad av dom som gör det! Har ett par i min bekantskapskrets som det funkar för :)

Jag jobbar inte heltid just nu, men väldigt varierande över året mellan 50-100%. Jobbar för övrigt med hästar och har en son på snart 3 år.

Försöker rida och fixa stallet dagtid i den mån det går. Min sambo pluggar och jobbar em-kväll. Blir ändå att jag måste vara borta nån kväll ibland och känner såååå väl igen det där gnagande samvetet tyvärr :/ Sonen är med i stallet 1-2ggr/vecka kanske. Då kan jag inte rida, han är överallt och ingenstans och vankas det ridning är det självklart han som ska sitta på :p Går dock hyfsat att göra stallsysslorna om man engagerar honom i mockning och höpackning.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar