Föräldrapenning..

Armani__

Trådstartare
Har en fråga angående detta med föräldrapenningen.
Jo, jag tog studenten 2006 och jobbade som timanställd till dess att jag började plugga igen.
Jag studerade ht -08 och vt -09, jobbade över sommaren, hela hösten och gör fortfarande. Är timanställd.

Min fråga är alltså, räknar de ut mammapenningen på vad jag tjänade under hela förra året? Eller 9 månader innan förlossning?
Eller räknar de helt enkelt ut från dess att jag började jobba (2006), hoppar över studietiden (har läst om det någonstans nämligen, men är inte säker) och räknar på vad jag tjänat efter studietiden?

Någon som har lite koll på det och som kan klargöra det för mig? Har pratat med FK om det, men blev faktiskt inte mycket klokare på det :crazy:

Oj, kom på en fråga till. Många skolar ju in sina barn vid ett års ålder på förskolan. Jag har BF i maj, men ärligt, man brukar väl inte skola in barn i maj, innan sommar och så, detta brukar ju ske typ i augusti? Jobbar en hel del inom barnomsorgen och på dessa ställen sker det efter sommaruppehåll, semestrar etc. Känner nog mest att vi skulle vilja spara lite föräldradagar till senare, men det har vi knappt möjlighet att göra om vi ska gå hemma till dess att Liten är 15 månader, hur gärna vi än vill :(
Hur har ni gjort och hur fungerar det? Tänker rent ekonomiskt, har nämligen räknat på att ta ut 5 föräldradagar/vecka.

Sv: Föräldrapenning..

Som reglerna ser ut nu så är din SGI skyddad ( baseras på det du jobbade innan studierna ) medan man studerar :)

Man får inte skola in barn tidigare än 1 år, i min bekantskapskrets är det ingen som skolat in före 1½. Men det är nog stor variation.
Att skola in i maj känns lite knas, då kommer det troligtvis bli som en till inskolning till hösten iaf.

Vi kommer skola in dottern runt våren 2011 då är hon 1 år och 10 månader. Tar ut mellan 3-5 dagar beroende på och kommer studera distans samtidigt ( bidrag + barntillägg från csn ).

Nej gud absolut inte innan ett års ålder. Har haft barn på inskolning som under inskolningen fyllt 1 år, och tycker personligen att det är för tidigt.
Vi har inte råd att ta ut mindre än 5 dgr/vecka. Jo, möjligen i början när man får in en lön till och när skatteåterbäring kommer, då kan man ju klara sig en hel del på det, men inte sen.

Så mycket att tänka på, känns dock tryggt att veta att SGI innan studierna är tryggade, tack för hjälpen!!

Det är ett pyssel och knåp med FP :)

Kan ni inte dryga ut med lägstanivå-dagarna och på så sätt spara in sgi-dagarna så ni kan skola in i augusti ?

Du kan preliminärräkna på försäkringskassans hemsida om du har e-leg :)

Senast ändrad:

Det är ett pyssel och knåp med FP :)

Kan ni inte dryga ut med lägstanivå-dagarna och på så sätt spara in sgi-dagarna så ni kan skola in i augusti ?

Jo, på något sätt får vi ju lösa det, helt klart. För innan augusti ska Liten inte behöva skolas in. Ska försöka ta av lägsta-nivå-dagarna i början, när lite andra pengar ändå trillar in, så kan man använda sig av resterande senare.

De kommer räkna på vad du tjänar när du jobbar nu. Vad gör du timmarna du inte jobbar?

Rasmus började hos dagmamma i november, jätte skönt för då var han inskolad och klar när hela svängen 1 åringar kom i januari. På sommaren hade inte jag någon semester, så när förskolan hade sommarlov (alla barn är på samma förskola) var han hemma med sin pappa när han hade semester och så bodde han 2 veckor hos sin mormor och morfar när vi båda jobbade.

Får du semesterersättning direkt på lönen? Annars kan du ju vara FL från när bebis föds och sen ta semester så spar du dagar. Nästa år kommer du få lika hög sem.ersättning per dag fast färre dagar. Så då spar du ju lite där oxå. Så har de vart för mig men jag har ju vart fast anställd.

Förlåt mig nu jag läste nog ditt inlägg för slarvigt.

Trodde att du studerade nu och hade jobbat innan. Om du jobbar nu så kommer din SGI beräknas på den inkomst du har nu ..

De kommer räkna på vad du tjänar när du jobbar nu. Vad gör du timmarna du inte jobbar?

Rasmus började hos dagmamma i november, jätte skönt för då var han inskolad och klar när hela svängen 1 åringar kom i januari. På sommaren hade inte jag någon semester, så när förskolan hade sommarlov (alla barn är på samma förskola) var han hemma med sin pappa när han hade semester och så bodde han 2 veckor hos sin mormor och morfar när vi båda jobbade.

Får du semesterersättning direkt på lönen? Annars kan du ju vara FL från när bebis föds och sen ta semester så spar du dagar. Nästa år kommer du få lika hög sem.ersättning per dag fast färre dagar. Så då spar du ju lite där oxå. Så har de vart för mig men jag har ju vart fast anställd.

Ahaa, attans.. Jag har gått på ett schema på nätter (77 %), vaken natt mellan oktober och hela december. Där emellan har jag även arbetat på förskola, likaså innan natt-jobbet. Nu har jag varit ledig en vecka och ska på förskole-jobb igen nu nästa vecka. Jobbar väl ca 75 % sammanlagt. Allt är bara på timmar, alltså inte anställd tyvärr, vilket innebär att semester-ersättningen är inräknad i lönen.
Kan också tycka att det hade varit skönt att få Liten inskolad innan alla andra ska skolas in. Förmodligen kommer vårt barn att skolas in i första-gruppen (jag ska dessutom börja plugga nästa höst (2011) och därför behöver ju Liten ha skolats in innan det. Alltså om jag börjar plugga 1 september, så får ju Liten skolas in i augusti.

Förlåt mig nu jag läste nog ditt inlägg för slarvigt.

Trodde att du studerade nu och hade jobbat innan. Om du jobbar nu så kommer din SGI beräknas på den inkomst du har nu ..

Ingen fara :)
Minsann inte lätt det där om vad som gäller och hur det ska vara.

Kl

Då har jag en fråga till som ploppade upp nu!

Om jag nu är mammaledig, sedan börjar studera direkt efter (jobbar nästa sommar och då ska sambon få vara pappa-ledig). Om jag sedan pluggar, säg 2 av 3 år för att sedan få vårt andra barn (bara en hypotetisk siffra).
Vad beräknas då min mamma-penning på?

Jag tror att om du skriver in dig hos Af och är arbetslös de % du inte jobbar får du en Fp beräknad på 100% istället för 75%.

Blir du gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader så får ni samma föräldrapenning som med första barnet. Pluggar du imellan är din SGI skyddad så då får du samma FP som med första barnet. Men det gäller att vara noga med det och jag vet inte så mkt om hur det blir när det är lov och sånt. För är det bara en dag som det visar sig att du inte gjort nått (pluggat, jobbat, arbetslös) så sänker de SGIn.

Jag har samma SGI som innan jag studerade och jag har då haft sommar och vinterlov ?

Men det är nog en idé att titta upp det :)

Jo, på något sätt får vi ju lösa det, helt klart. För innan augusti ska Liten inte behöva skolas in. Ska försöka ta av lägsta-nivå-dagarna i början, när lite andra pengar ändå trillar in, så kan man använda sig av resterande senare.

Tänk bara på att du inte kan använda dig av lägsta nivå dagarna direkt, man måste först ta ut 180 av SGI dagarna innan du får ta av lägstanivå dagarna...

Jag tror att om du skriver in dig hos Af och är arbetslös de % du inte jobbar får du en Fp beräknad på 100% istället för 75%.

Blir du gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader så får ni samma föräldrapenning som med första barnet. Pluggar du imellan är din SGI skyddad så då får du samma FP som med första barnet. Men det gäller att vara noga med det och jag vet inte så mkt om hur det blir när det är lov och sånt. För är det bara en dag som det visar sig att du inte gjort nått (pluggat, jobbat, arbetslös) så sänker de SGIn.

Är inte det för sent för mig att skiva in mig på arbetsförmedlingen nu? Eller det hinner räknas med när det är dags för BF?

Vad menas med "dagar då jag inte gjort något"? För pluggar jag, så har jag ju studier hemma under jullov etc. Under somrarna jobbar jag alltid (utom sommaren som kommer nu då såklart).

Tänk bara på att du inte kan använda dig av lägsta nivå dagarna direkt, man måste först ta ut 180 av SGI dagarna innan du får ta av lägstanivå dagarna...

Jaha, det visste jag inte, tack ! Gud denna tråd ska jag skriva ut och spara i en pärm, massor med bra tips och information.

Jag vet inte vad som menas med dagar du inte gjort något. Jag har flera sommrar varit hemma och haft "sommarlov" och jag har ändå min SGI skyddad från mitt arbete före studierna.

Men jag tror absolut inte att det är försent att anmäla dig till ams nu. Jag vet att om man får löneökning undertiden man är mammaledig så beräknas SGI:n om exempelvis. SGI beräknas ju på den inkomst du skulle ha vid samma tidpunkt som du är mammaledig sas.

Jag vet inte vad som menas med dagar du inte gjort något. Jag har flera sommrar varit hemma och haft "sommarlov" och jag har ändå min SGI skyddad från mitt arbete före studierna.

Men jag tror absolut inte att det är försent att anmäla dig till ams nu. Jag vet att om man får löneökning undertiden man är mammaledig så beräknas SGI:n om exempelvis. SGI beräknas ju på den inkomst du skulle ha vid samma tidpunkt som du är mammaledig sas.

Ska minsann ta och ringa arbetsförmedlingen i stan reda på måndag! Men vad säger man? "hej, jag skulle vilja anmäla mig hos arbetsförmedlingen, ska dock gå hemma som mamma-ledig i slutet av maj och framöver." :o

Nej det tror jag inte, min kompis skrev in sig 3 veckor före BF då det blev problem med hennes FP för hon slutade jobba 3 månader före BF och skrev inte in sig på Af. Då undrade både Af och Fk vad hon gjort dom dagarna hon "inte gjort nått". Jag vet inte om hon lyckades behålla sin SGI ändå eller om hon blev sänkt/nollad pga hoppet som blev mellan hon sluta jobba och skrev in sig (Var Fk som sa att hon behövde göra det när hon begärde föräldrapenning)

Jag skrev in mig hos Af 2 månader före Bf, fast jag var sjukskriven ville verkligen inte få min SGI sänkt. Jag åkte dit och skrev in mig, handledaren som gjorde det kryssade i en ruta typ som "befriade" mig från att söka jobb och skrev sen i att jag var gravid och mitt BF-datum.
Några dagar senare ringde hon upp mig och sa att jag inte behövde vara inskriven för jag var sjukskriven men så fort jag slutar vara föräldraledig måste jag anmäla mig igen.

Okej, det låter ju fantastiskt bra!
Men hur räknar dem då ut mitt SGI? Alltså eftersom jag är tim-anställd och aldrig riktigt vet hur mycket jag kommer jobba. Alltså de dagar jag är arbetslös, hur mycket ligger ersättningen på då, om jag är inskriven på AF?

Eftersom du även jobbar natt har du väl ob? De kommer säkert då räkna vad du tjänat när du jobbat. Så är SGIn 97% av det och du får 80% i FP.
Är du arbetslös den tid du inte jobbar så räknar de din SGI som du skulle jobba heltid = högre FP :idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: _FiA_
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 592
Senast: ako
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. 29 mars - fick mail från chefen "du jobbar v 29-32, det här är tiderna". Någon gång i maj pratade...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 367
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!