Föräldrapenning och plugga?

Donnatello

Trådstartare
En tanke slog mig häromdagen och buke brukar ha många kloka svar. Jag funderade på om man får plugga och få föräldrapenning samtidigt. Just nu pluggar jag heltid på distans och jobbar 84% så jag har ju inte rätt till CSN och klarar mig bra utan det men hur skulle det bli om man skaffar barn och vill fortsätta plugga?

Och nej jag har inga planer på barn än men blev lite fundersam över detta :p

Sv: Föräldrapenning och plugga?

Om jag har förstått rätt så får man inte det, om man inte tex. pluggar halvtid och är föräldraledig halvtid.

Hel föräldrapenning kan i regel inte betalas ut om du deltar i bundna heltidsstudier. I likhet med andra föräldrar ska den studerande föräldern ha hand om sitt barn för att ha en egen rätt till föräldrapenning. Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för att reda ut vad som gäller för dig. Har du rätt till föräldrapenning betalas den vanligtvis ut enligt den sjukpenninggrundande inkomst, SGI som du hade innan du började studera.

Hel föräldrapenning kan i regel inte betalas ut om du bedriver bundna heltidsstudier. Om studierna är förlagda så att du ändå kan anses vårda ditt barn kan du få föräldrapenning. Kontakta Försäkringskassans Kundcenter 0771-524 524 för att reda ut vad som kan gälla i ditt fall.

Källa: Försäkringskassan.

Jag tog ut föräldrapenning när jag pluggade heltid på distans, då tog jag ju hand om barnet hemma samtidigt som jag pluggade.

Fast det var väl inte frågan?

ts undrade om h*n kunde plugga och ta emot FP samtidigt, eller? :)

Precis ngt CSN är det inte tal om. Ja framtiden får väl utvisa hur det blir om det ngn gång blir aktuellt ;) Jag tycker ju att jag egentligen borde kunna få FP eftersom jag förut både jobbat och pluggat men det finns ju regler för allt :)

Aha, då missförstog jag. Trodde du menade om du fick ha föräldrapenning och CSN samtidigt.

bidrag från csn har du väl visst rätt til men eftersom du jobbar så mkt kommer det ju bli ett nedsatt belopp.:idea::)

var det nyligen?
För jag tror inte att du får göra så. Se pmm:s svar. Pluggar du kan du inte ta ut fp samtidigt även om du gör båda sakerna samtidigt.

I regel ja, men ingen regel utan undantag.

Jag vet iaf en person till som pluggat på distans och fått FP samtidigt :)

FK skrev:
Hel föräldrapenning kan i regel inte betalas ut om du bedriver bundna heltidsstudier.

Distansplugg blir ju inte bundna studier på samma sätt, kanske därför det fungerar?

Jag pluggar halvtid på distans just nu, en helt webbaserad kurs. Bland mina kurskamrater är det många som är föräldralediga. Jag har svårt att tänka mig att de avstår från fp.

Jag pluggar heltid på distans just nu och tar fp. Tar även bidragsdelen från csn. Inga problem här iallafall. Dock ringde jag och kollade NOGA med både csn och försäkringskassan innan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat