Föräldraledighet, 2 frågor.

diabla

Trådstartare
Hur länge kan vara få obetald föräldraledighet?

Om man är arbetslös, hur ser det ut då när man får barn? vad för slags hjälp får man då?

Sv: Föräldraledighet, 2 frågor.

Fram till barnet är 12 månader kan du vara FL utan att ta ut några dagar. From 13 månader till 18 månader får du vara helt ledig från Arbetet med FP. Tänk på att ta ut 5 dagar i veckan för att behålla din SGI.

Har du arbetat förut och har en SGI så är det den du får som FL.

Kontakta FK om du har frågor. De svarar riktigt bra!

Är du arbetslös och inte har någon/tillräcklig SGI får du lägsta nivån på 180 kr om dagen. Sen barnbidraget på 1.050 kr. Man kan också få bostadsbidrag på några hundralappar, är det riktigt illa så sticker soc in pengar. Tror man får kring 4.000kr innan barnet är fött som man ska använda till att köpa det som behövs, vagn, säng, skötbord osv.

Har du arbetat förut och har en SGI, så är den skyddad under tiden du är arbetslös på 100% eller sudetar.

Har du arbetat förut och har en SGI, så är den skyddad under tiden du är arbetslös på 100% eller sudetar.

Om du är anmäld på arbetsförmedlingen som arbetssökande från första dagen du blev arbetslös.

eftersom du bor i Aus tror jag helt andra regler gäller för dig... mejla till FK och fråga!

Fram till barnet är 12 månader kan du vara FL utan att ta ut några dagar. From 13 månader till 18 månader får du vara helt ledig från Arbetet med FP. Tänk på att ta ut 5 dagar i veckan för att behålla din SGI.

Har du arbetat förut och har en SGI så är det den du får som FL.

Kontakta FK om du har frågor. De svarar riktigt bra!

Fast det förstnämnda stämmer inte. Du får vara helt ledig utan föräldrapenning i 18 månader (däremot måste man efter ettårsdagen ha full sysselsättning i form av FP, arbete, ersättning från a-kassa eller dylikt 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI). Efter barnets 18-månadersdag måste man ta ut FP i samma utsträckning som man begär ledighet för, om inte arbetsgivaren medger föräldraledighet ytterligare tid utan ersättning.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Senast: Manji
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 326
Senast: monster1
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024

Hästrelaterat