Förädlarhingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 884
Sv: Förädlarhingstar i halvblodsaveln

En tanke som slog mig i morse.

Vad är målet med aveln? Är målet att avla fritidshästar - okey fine.

MEN - är målet att få fram en bra gångartshäst, varför använder man då inte de bästa (och då kanske dyraste) hingstarna men bara betäcker vartannat år?

Oavsett om hingsten är svensk, holländsk eller rysk. (Vart nu den länken kom ifrån... ;)

Jag tror många måste ransaka sig VARFÖR de avlar och VEM de vill ska rida hästen i framtiden och hur bra de vill att avkomman ska bli.

Jag hävdar fortfarande att många i Sverige avlar för att de tycker om sitt fina sto och vill ha en söt fölunge/snäll fritidshäst, inte för att få fram en OS-häst.

Kanske därför vi inte får fram tillräckligt bra svenskfödda hingstar?

Lite moment 22...

Sen finns det de som har mål med sin avel, och lyckas! Det är inte det jag säger. Men lite av stämningen som det blev i den här tråden genomsyrar svensk avel. Lite jantelagen, det får inte bli FÖR bra på något sätt.

Hästar med bra typ är inte dyrare än hästar med dålig typ. Det är en myt. Godkända hingstar som Highcruiser är inte övermäktigt dyra, inte ens på elitauktion. Vi får importera hingstar som tillför rätt egenskaper tills vi har en avel som är på rätt spår igen.

Jamen gör det då! Vad hindrar dig?:confused:

Jamen gör det då! Vad hindrar dig?:confused:

Det handlar inte om mig. Det handlar om svensk avel i stort. Och jag kan bara beklaga att hingstar som Highcruiser inte får det mottagandet de borde. Han borde rimligen ha fått "the benefit of the doubt", framför hingstar med spattvarning...

Senast ändrad av en moderator:

Där inte per automatik billigare att betäcka med svensk hingst än med en import.

En kompis betäckte ett sto med "medeldyr" Flyingehingst och ett sto med importhingst. Flyingefölungen blev dyrare...

Du har inte lust att uppge namnen på hingstarna? Jag går och inbillar mig att Flyinge är ganska billiga, och att jag det kommer att svida till ordentligt i plånboken att ta en import?
U

Var ska gränsen gå då tycker du? Ska stona ha minst 8:or på de tre första bedömningspunkterna på 3-års för att vara godkända som avelsston? Tycker du att exteriören och typen går före egen prestation vad gäller ston?

Är dudelad i denna fråga. Självklart i den bästa av världar så vill jag också ha ston som har minst 8:or rakt igenom i betyget samt minst MSV, gärna svåra, klasser som prestation. Men vem ska betala dessa? Vi små uppfödare som har uppfödning som en jättedyr hobby, har inte möjlighet att köpa dessa ston för tresiffrigt belopp för att sedan sätta dom i avel. Vem ska betala kalaset?

Själv prioriterar jag egen prestation hos stona, men med minst 8:or på benen och att de kan röra sig minst 7-mässigt (då avlar jag hopphästar).

Varför blir det skämmiga gubbar av kolontecknen......

MEN - är målet att få fram en bra gångartshäst, varför använder man då inte de bästa (och då kanske dyraste) hingstarna men bara betäcker vartannat år?

Oavsett om hingsten är svensk, holländsk eller rysk. (Vart nu den länken kom ifrån... ;)

Jag tror många måste ransaka sig VARFÖR de avlar och VEM de vill ska rida hästen i framtiden och hur bra de vill att avkomman ska bli.

Jag hävdar fortfarande att många i Sverige avlar för att de tycker om sitt fina sto och vill ha en söt fölunge/snäll fritidshäst, inte för att få fram en OS-häst.

Lite moment 22...

Sen finns det de som har mål med sin avel, och lyckas! Det är inte det jag säger. Men lite av stämningen som det blev i den här tråden genomsyrar svensk avel. Lite jantelagen, det får inte bli FÖR bra på något sätt.

Det har ingenting med jantelagen att göra, utan att vara realist. Alla har inte medel att avla på det bästa av det bästa. Vad ska man göra, förbjuda gemene man att föda upp hästar? Höja avgifterna till ASVH kraftigt, så att de har råd att hålla mycket utbildningar, så att alla lär sig hur det ska vara? Lagstifta om att en unghäst får inte säljas för under 100 000 kr, så att alla uppfödare får råd att endast avla på det bästa?

Aveln är ju fri. Om folk vill betäcka varje år med en medioker hingst, istället för vartannat med Superhingsten X, så står det dem faktiskt fritt. Det står dig lika fritt att tycka att de är ignoranta nollor som gör så, men det är en annan sak.

Jag och andra skulle jättejättegärna rida superbegåvade, toppstammade hästar, men vi har helt enkelt inte möjlighet. Inte om jag inte ska sälja lägenheten för att köpa en häst för pengarna istället. Så det är inte för att jag är så dum i huvudet och okunnig att jag inte kan se skillnad på en exteriört bra och dålig häst som jag inte har "Superhingsten X" i stallet.

Som sagt, inget skulle glädja mig mer än om vi alla kunde avla på endast det bästa, och endast ha det bästa i stallarna. Men om det inte är praktiskt möjligt så kan man kanske inse det.

Det finns uppenbarligen inte bättre hingstar att uppbringa i Sverige idag än vad som visas på bruksprovet. Sorgligt men sant. Det behöver dock inte betyda att alla utom ett litet fåtal tror att det är världens bästa hingstar som finns där. Men det är det bästa vi kan uppbringa. Det är inte jante, det är realism.

Om jag fattar rätt så är det kringkostnaderna på Flyinges hingstar som gör att de trillar iväg lite. Jag är tyvärr inte så insatt.

På importhingstarna får du oftas en fast summa, sen ingår allt i det.

Det som är risken med en import är ju fraktkostnaden OM du måste skicka massa gånger. (Kostnad ca 80 Euro/skick) Men det kostar ju i Sverige också.

Jag ska kolla vilken Flyingehingst det var. Tror det var en på S. Återkommer.

Det handlar inte om mig. Det handlar om svensk avel i stort. Och jag kan bara beklaga att hingstar som Highcruiser inte får det mottagandet de borde. Han borde rimligen ha fått "the benefit of the doubt", framför hingstar med spattvarning...

Ja, det är ju tråkigt när man missar bra hingstar. Det fanns andra hingstar som jag tyckte mycket om stam- och typmässigt som inte gick vidare. Det står oss alla fritt att ha en åsikt, givetvis!:)

Hingstprövningar är ju bedömningar, så där kan man alltid ha olika åsikter.

Lite moment 22...

Tror det ligger mycket i det. Många avlar för att det är mysigt och spännande etc. Men sedan finns det ju dem som hoppas på lite till, och det borde ju bla. vara dem som har sina hingstar på bruks i denna stund. Verkar ju så en hel del av dem har ett riktigt gediget möderne med mycket bra prestationer, hingstarna är säkert dugliga som sporthästar men jag vet inte om det är den typen jag vill se på nästa generations avelshästar.. Visst finns det en del som har bättre typ än andra på bruks, nu ska jag inte vara sådan.

U

Om jag fattar rätt så är det kringkostnaderna på Flyinges hingstar som gör att de trillar iväg lite. Jag är tyvärr inte så insatt.

På importhingstarna får du oftas en fast summa, sen ingår allt i det.

Det som är risken med en import är ju fraktkostnaden OM du måste skicka massa gånger. (Kostnad ca 80 Euro/skick) Men det kostar ju i Sverige också.

Jag ska kolla vilken Flyingehingst det var. Tror det var en på S. Återkommer.

Så vad du egentligen tycker är konstigt är varför folk använder dåliga flyingehingstar när de kan få en bättre importhingst för samma pengar?

Tja, det kan det ju finnas många orsaker till. En är att man kanske inte uppfattar flyingehingsten som lika dålig som du gör. En annan att man tycker det verkar krångligt med importsperma. En tredje att man är orolig för fertiliteten. En fjärde att man lite nostalgiskt vurmar för gamla svenska stammar, och därför hellre tar en hingst med svenskt i stammen. En femte att man av pur okunnighet inte fattar vilket skräp det är man lägger på sitt sto. En sjätte att man inte är så haj på internet, och därför helt enkelt inte känner till importhingstarna på samma sätt. En sjunde att man kanske har sett de svenskstammade hästarna i generationer, och tycker sig ha bra koll på dem, och därför hellre väljer en sådan än en bra, men för en själv mer okänd importhingst. Etc etc.

Det finns många anledningar till varför folk gör som de gör.

Ja, det är ju tråkigt när man missar bra hingstar. Det fanns andra hingstar som jag tyckte mycket om stam- och typmässigt som inte gick vidare. Det står oss alla fritt att ha en åsikt, givetvis!:)

Hingstprövningar är ju bedömningar, så där kan man alltid ha olika åsikter.

"Man" missar ingenting. "Man" gör ett aktivt val och ställningstagande. Tyvärr. Och det ska inte försvaras med en massa ursäkter om att svenska hingstar minsann är mycket bättre och att typen inte har så stor betydelse.

"Man" missar ingenting. "Man" gör ett aktivt val och ställningstagande. Tyvärr. Och det ska inte försvaras med en massa ursäkter om att svenska hingstar minsann är mycket bättre och att typen inte har så stor betydelse.

Vem har sagt det?:confused:

AVN gör en annan bedömning än du. De gör en annan bedömning än mig också. Och förmodligen en annan bedömning än alla utom just AVN. Detta är ju en fråga om tycke och smak, en bedömningsfråga, och därför kommer folk (jag, du, AVN) att göra olika bedömningar. Dessutom har vi inte ens tillgång till samma information här, för du har väl inte sett Highcruiser in action under bruksprovet från den vinkel som AVN gjort? Det leder ju också till att man gör olika bedömningar.

Sen kan du förståss tycka att AVN gör helt fel. Det är ju som sagt inget att säga om det, var och en får ju ha sin egen åsikt.

Du har inte lust att uppge namnen på hingstarna? Jag går och inbillar mig att Flyinge är ganska billiga, och att jag det kommer att svida till ordentligt i plånboken att ta en import?
U

Delvis så beror det på hur många strån som behövs för att få dräktigt. Behövs det bara ett kan en dyrare importhingst bli billigare, vet en här på Buke som fick en relativt billig avkomma efter en internationell topphingst på det sättet.

Du gav många bra anledningar som säkerligen stämmer!

Två av punkterna faller dock på att Flyinge har ytterst lite svenskt i sitt hingstprogram. Av 23 hingstar de erbjöd förra året så får jag det till att högst två eller tre är svenska! Resten är importerade eller finns på importsemin.

Så mycket för att vurma för det svenska...

En annan hbl hingst som räknas som typförädlare är Artist, oxå han liten men naggande god!

Artist kan man väl inte hur mkt man än tycker om honom få till förädlare, har aldrig i hela mitt liv trots att jag träffat många (och ägt) Artist avkommer sett en ädel avkomma, tvärtom blir de gärna ganska köttbullslika trots ädelt möderne.

Anledning nummer sju är jag;)

Sen försöker jag välja det som jag vet är bäst prestationsmässigt genom att jag har koll många generationer bakåt.

För mig känns det osäkert att bara se till individen, jag vill ha koll på vad som finns längre bak i stammen.

Räknade igen och får det till 2 av 23 svenska hingstar i Flyinges program. Resten är importer.

Med andra ord kan vi kostatera att Flyinge resonerar som flera av oss här - svenska hingstar är helt enkelt inte tillräckligt bra. Annars borde de haft 23 svenskfödda hingstar.

Delvis så beror det på hur många strån som behövs för att få dräktigt. Behövs det bara ett kan en dyrare importhingst bli billigare, vet en här på Buke som fick en relativt billig avkomma efter en internationell topphingst på det sättet.

Jo jag har hört ryktas om att man kan ha tur om det är ett fertilt sto, skicklig veterinär, tur etc. Men då få¨r man kanske också vara berädd på att det kan bli ganska dyrt på 4:e försöket.. Man måste ha pengar till mer än 2 försök ;)
U

Jo det är sant att det kostar att skicka inom Sverige också..
U

Liknande trådar

Avel Tänkte starta en ny tråd, där jag hoppas på en seriös diskussion om vilka fullblod vi vill ha i halvblodsaveln. Många av stona man ser... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 118
Avel Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 306
Senast: Alphea
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?