Förädlarhingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 884
Sv: Förädlarhingstar i halvblodsaveln

Tittar man på senaste auktionen i Verden (ridna hästar i ålder 3-5 år) så såldes ca 50 hästar för mellan 50 000 - 100 000 kr. Då är det hästar utvalda av förbundet, mao mkt bra hästar som är röntgade och "klara".

Tyskland är stort. Det finns hästar för all plånböcker och önskemål! Och jag hävdar fortfarande att man ska sträva mot att avla med hästar av rätt typ!

Men nu handlade det här om förädling och typ. Inte om att rida på fritidshästar för billiga pengar.

Jag pratar också om förädling och typ, men ville peka på att det är lite mer komplext än vad du ville påskina. Helst skulle vi bara avla de absolut bästa hingstarna med de absolut bästa stona, för då skulle alla hästar vara jättefina och jätteroliga att rida. Problemet är bara att

a)Då skulle de allra flesta få sluta med ridning, eftersom det bara skulle finnas ett litet fåtal svindyra hästar.
b)Ingen vet säkert vilka ston och hingstar som är de bästa förrän de prövats i aveln, och inte ens då eftersom folk har olika smak.

Nu börjar det här lite bli som en tråd om ridtravare.

Med "många stackars svenskar sitter och sliter på hästar med dåliga förutsättningar" som du skrev - menar jag inget illa om svenska ryttare. Det var min egen reflektion. Det är som det är, hästarna har sina förutsättningar och de kan man inte göra något åt när hästen väl är född.

Därför är det ännu viktigare att titta på vad vi tar för hingstar i avel.

Bilden på fuxen var för att visa på vilken typ och modell JAG vill ha på hästar.

Det kostar inte mer att ta fram och föda upp en häst som ser ut så än en som har halsen mellan frambenen. Även om vi använder de bästa exemplaren inom avel så blir inte avkommorna per automatik felfria. Så såna hästar som vanliga människor kommer ha råd med kommer alltid finnas.

Sjävklart ska vi bara avla på de bästa hingstarna, det är väl därför vi har bruksprovet!

Senast ändrad:

Per okunskap, snarare. Folk vet inte hur ett bra föl ser ut, eller en välbyggd unghäst. Dem kan man köpa till mycket förmånliga priser om man vet vad man ska titta efter.

Fast "folk är dumma" är en så osedvanligt trist slutsats....

Att hästen på bilden är snygg tror jag de flesta kan se. Det behöver man inte vara så kunnig för att fatta.

Och den som inte kan se det alls kanske ändå inte skulle dra nytta av alla de superba ridegenskaperna, som inte skulle komma till sin rätt på en promenadhäst.

Jag pratar också om förädling och typ, men ville peka på att det är lite mer komplext än vad du ville påskina. Helst skulle vi bara avla de absolut bästa hingstarna med de absolut bästa stona, för då skulle alla hästar vara jättefina och jätteroliga att rida. Problemet är bara att

a)Då skulle de allra flesta få sluta med ridning, eftersom det bara skulle finnas ett litet fåtal svindyra hästar.
b)Ingen vet säkert vilka ston och hingstar som är de bästa förrän de prövats i aveln, och inte ens då eftersom folk har olika smak.

men problemet är här att ASVH måste ligga ett steg före. Vi talar om ett bruksprov där merparten av hingstarna har en vagnstyp som var omodern redan för tio år sedan. Man blir ju galen!

Nu börjar det här lite bli som en trår om ridtravare.

Med "många stackars svenskar sitter och sliter på hästar med dåliga förutsättningar" som du skrev - menar jag inget illa om svenska ryttare. Det var min egen reflektion. Det är som det är, hästarna har sina förutsättningar och de kan man inte göra något åt när hästen väl är född.

Därför är det ännu viktigare att titta på vad vi tar för hingstar i avel.

Bilden på fuxen var för att visa på vilken typ och modell JAG vill ha på hästar.

Det kostar inte mer att ta fram och föda upp en häst som ser ut så än en som har halsen mellan frambenen.

Jo, det gör det. För att ta ett mig näraliggande exempel (säger inte att detta är seriös avel, men det förekommer ju också):gratis lånesto betäcks naturligt med godkänd hingst nästgårds. Jämför totalkostnad med att leta upp, köpa och importera fuxhingstens mamma, samt betäcka henne med transportsperma från fuxhingstens pappa.

Inte samma slutnota, skulle jag tro.:angel:

Fast "folk är dumma" är en så osedvanligt trist slutsats....

"Folk?" Jag talar avelsnämnden, för att ta ett aktuellt exempel. Vi talar uppfödare, vi talar erfarna ryttare. Jag säger inte att någon är dum. Jag säger att alldeles för många har en hopplöst ouppdaterad uppfattning om hur en bra exteriör underlättar ridning. Intresset är för litet och det speglar sig plågsamt väl i svensk avel.

men problemet är här att ASVH måste ligga ett steg före. Vi talar om ett bruksprov där merparten av hingstarna har en vagnstyp som var omodern redan för tio år sedan. Man blir ju galen!

Ja, vad ska man göra, tycker du? Underkänna alla hingstar hela tiden, tills alla Sveriges uppfödare i pur förtvivlan över skenande betäckningskostnader pga dyr importsperma går samman och köper in His Highness?

ASVH bestämmer väl inte vilka hingstar som anmäls till proven? De hingstar som visas på bruksprovet är det bästa som går att uppbringa i Sverige.

Meningen var inte att den här diskussionen skulle handla om specifika hingstar...

Där inte per automatik billigare att betäcka med svensk hingst än med en import.

En kompis betäckte ett sto med "medeldyr" Flyingehingst och ett sto med importhingst. Flyingefölungen blev dyrare...

Ja, vad ska man göra, tycker du? Underkänna alla hingstar hela tiden, tills alla Sveriges uppfödare i pur förtvivlan över skenande betäckningskostnader pga dyr importsperma går samman och köper in His Highness?
ASVH bestämmer väl inte vilka hingstar som anmäls till proven? De hingstar som visas på bruksprovet är det bästa som går att uppbringa i Sverige.

Vad talar du om nu?
Nämnden har ett enormt inflytande. De är först och främst rådgivande. De kasserar. Och ffa - de sätter exempel på hur en svensk ridhäst bör se ut. Hästar med bra typ är inte dyrare än hästar med dålig typ. Det är en myt. Godkända hingstar som Highcruiser är inte övermäktigt dyra, inte ens på elitauktion. Vi får importera hingstar som tillför rätt egenskaper tills vi har en avel som är på rätt spår igen.

ja, tog för givet att de som sysslar med avel ändå kan bedöma exteriören men börjar förstå att detta inte är fallet....

Jag tycker inte att man skall låta ston gå till avel om de ej verkligen är en bra typ med bra exteriör!!! Spelar ingen roll vad den skall användas till. Vi måste ju sikta på stjärnorna för att nå topparna på träden. Tycker faktist inte man skall syssla med avel om man ej har råd eller kunskap att ha ett bra sto:devil: .

Borde finnas en konsult inom ASVH som skulle kunna komma "ut" till stoägare för en billig penning för en konsultation eller dylikt. Men ingen kanske vill utnyttja detta o höra sanningen precis som när Mikael Holmström gav bort sin "exteriöranalys" som pris på tävlingar o ingen använde den eller köpte hans tjänster trots grundlig forskning.

De enda som förstod att detta är en viktig kunskap är de gallopägarna som nu konsulterar honom i dag i USA o har därmed ökat chansen att få fram en "great one" vinnare från 0.25 % till 25 % chans att se vad denna häst kan prestera. lite förenklat,( vill ej tråka ut er)

Men dessa hingstar som visas nu (har fortfarande bara sett dem på bild) bör ju vara bland de bästa hingstfölen som fötts i Sverige för 3 och 4 år sedan, visst kastreras en hel del, men man får ju hoppas att det är de bästa som behålls som hingstar
Bland de utrikiska är det bästa som köparen kunnat få för sina pengar.
Men det är ju vad som avlas i Sverige som är det viktiga för oss i Sverige, och många här på "avel" avlar ju faktiskt fram hästar, alla med olika mål. Men det borde ju finnas många som drömmer om hästar som får diplom, blir framgångsrika tävlingshästar etc.
Det jag funderar på mycket är typen. Det ska bli jättespännande att se vad det blir för typpoäng på årets hingstar. Det kanske behövs en uppstramning där om det inte redan har hänt.
Men för att ta ett exempel på en gammal, utrangerad och säkerligen död hingst som jag tycker har bra typ (pappa till mitt sålda älskade sto f 1988) så tycker jag att han har ganska modern typ för att vara född 1972. Tror han fick en 8:a på typen när han godkändes i Sverige för många herrans år sedan:
http://www.allbreedpedigree.com/elfenspuk
Det jag ville ha sagt med det är att en vanlig hederlig trakhener född 1972 hade bättre typ(OBS!enligt min smak! Fullt medveten om att folk har olika smak) än de svenska halvblodshingstar som föds 2004.. säkert är det många av samma typ som kommer att födas 2007, vad tror ni?

Ulrika

"Folk?" Jag talar avelsnämnden, för att ta ett aktuellt exempel. Vi talar uppfödare, vi talar erfarna ryttare. Jag säger inte att någon är dum. Jag säger att alldeles för många har en hopplöst ouppdaterad uppfattning om hur en bra exteriör underlättar ridning. Intresset är för litet och det speglar sig plågsamt väl i svensk avel.

Med andra ord - de delar inte din uppfattning. Om nu folk vill avla på dessa hingstar, föda upp deras avkommor, köpa deras avkommor, och rida på dem - tja, då fungerar det ju?

För dem som tycker svenska hästar är fullkomligt undermåliga och älskar tyska hästar finns en jättebra lösning: importera!:bump:

Därmed inte sagt att jag tycker att svensk avel är perfekt och fantastisk, men jag blir lite allergisk mot åsikten att alla har fel och fattar ingenting utom jaaaag. Man kanske helt enkelt har annorlunda smak?

En sak som jag tycker fallit bort lite (och som man särskilt tänker på när man ser bilderna på hingstarna) är typen!

Jag tycker typen är viktigare än att de står högt i blod.

Det gör inget om en häst har lite massa om den är rätt byggd.

Hingstar kan vara förädlare men ge avkommor av mindre önskbar typ, något som inte intresserar mig.

Anledningen till min åsikt är ridbarheten. Känslan av att tex rida en häst med optimal halsansättning mot att sitta på en med lågt ansatt hals går inte jämföra. Då spelar det ingen roll hur ädel den är eller hur långbent den är...

Nu svarar jag lite på det du frågade igår förresten!

Precis!
Jag är helt på din linje!
Gärna förädlare men typförbättrare är för mig det primära!:)

Med andra ord - de delar inte din uppfattning. Därmed inte sagt att jag tycker att svensk avel är perfekt och fantastisk, men jag blir lite allergisk mot åsikten att alla har fel och fattar ingenting utom jaaaag. Man kanske helt enkelt har annorlunda smak?

Men vad barnsligt. Vi talar exteriör för prestation, precis det som Cyllene har försökt förklara. Låt oss säga så här då: svensk avel har tydligen valt att en helt egen, unik typ för ridning som ideal, som inte delas av något annat förbund. Hmmm.

**KL**
Jag tycker den här diskussionen är superintressant, det var ju en livlig diskussion jag hade hoppats på när jag startade tråden ;).

Jag är lite inne på linjen att "vi tar vad vi har och gör det bästa av det". Men frågan är hur vi ska lyckas. Vi får inse att vissa uppfödare har uppfödningen som en hobby, och KAN inte lägga hur mycket pengar som helst på en betäckning. Därför blir det svårt att satsa mot stjärnorna även om man gärna vill nå dit. Sedan är jag ganska övertygad om att de där extra tusenlapparna "Superhingsten X"(det var väl så han hette ;)) kostar är piss i Missisippi när det gått något år. Men hur som helst, pengarna ska ju hostas upp vid en tidpunkt och har man 15000 att lägga på en betäckning så har man det. Tyvärr kostar "Superhingsten X" kanske 20000(men de pengarna kommer garanterat att fås tillbaka vid försäljning)?

MEN jag tycker fortfarande att det är synd att det ska behöva importeras semin till Sverige. Borde vi inte kunna föda upp hingstar som har de egenskaper vi önskar? Och bara komplettera med nya blodslinjer vid behov?
Ulrika

Men vad barnsligt. Vi talar exteriör för prestation, precis det som Cyllene har försökt förklara. Låt oss säga så här då: svensk avel har tydligen valt att en helt egen, unik typ för ridning som ideal, som inte delas av något annat förbund. Hmmm.

Så hingstarna som godkänns i det svenska hingstprovet är sämre än alla hingstar i alla andra förbund i hela världen? Vad barnsligt att tro det, för att låna dina formuleringar.:p

Men huvudproblemet är alltså att AVN är okunniga? Då finns det väl ett jättebra sätt att fixa det: ta kontakt med dem du, och berätta för dem hur en ridhäst SKA se ut, eftersom de uppenbarligen inte har koll på det.

Som sagt, det är ingen som tvivlar på att hästar med exteriör som den på Cyllenes bild hör hemma i aveln. Men om man inte har tillgång till såna hästar då, vad ska man göra då? AVN kan väl inte rå för att det inte visas bättre hingstar på hingstprovet?

Liknande trådar

Avel Tänkte starta en ny tråd, där jag hoppas på en seriös diskussion om vilka fullblod vi vill ha i halvblodsaveln. Många av stona man ser... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 118
Avel Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 306
Senast: Alphea
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka