Förädlare - för hoppavel

athena

Trådstartare
Vad har vi eg för hingstar som ses som förädlare idag? Jag har hakat upp mig på årets hingstval idag, även om det är lite tidigt ;).

Behöver ngt av lättare modell till mitt Stanford-sto. Dräktig med Carême i år.

Ska såklart avvakta bruksprov också (och hon fölar inte förrän i juni), men vill gärna bolla lite. Hittar ju inget som passar känns det som!

Sv: Förädlare - för hoppavel

Många av de europeiska hopphingstarna idag fungerar ju som förädlare på de flesta svenska ston. Tittar man på yngre hingstar så ligger de ju ofta högt i blod tack vare att hingstarna bakom många gånger är Ladykiller, Cor de la bryere osv. (Särskilt som många är linjeavlade på dem.)

Sen tycker jag att det är svårt, en del hingstar lämnar rätt bitiga avkommor trots att de ligger högt i blod samtidigt som andra med inte alls hög fullblodsprocent lämnar långbent och ädelt.

En som jag tycker man ska använda så mycket som möjligt (innan han trillar av pinn) är Casir Ask som både förbättrar typ och förädlar!

Ta tex Tornesch som ligger på 46 % fullblod.

Tittar man på hans första 6 led så har du Ladykiller xx * 2, Cor de la Bryere * 3 och Marlon xx *1. Och då är ju inte han den första man tänker på när man tänker Ladykiller-Corde-kombination...

Han är en som jag har tänkt på faktiskt, Tornesch alltså.

Vill ju hitta nån som lämnar bra rabatt också ;). Och som helst har hingstar som passar de andra stona så att man kan få flera till samma, men det är såklart inget krav.

Jag har också ett lite grövre sto som 2008 fick sitt första föl e: Tornesch, jag hoppades just att han skulle tillföra lite lätthet.
Än så länge ser fölis elegant ut och betydligt lättare i typen än sin mor.

Du får se henne när du kommer ner ;)

Bilder bifogas:
Fölis
24149158.jpg
[/url][/IMG]

24149172.jpg
[/url][/IMG]

Mor, visserligen dräktig
20503025.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Kul :). Jag kommer till Bruksprovet, man kanske kan boka en säng :p?

Klart du kan, dock har vi 40 min till flyinge men överlever du det så är du varmt välkommen. Under vilka dagar ska du vara här ?

Vi använde Quite Easy (finns väl fortfarande tillgänglig?) till vårt relativt grova Stanford-sto, och är väldigt nöjda med resultatet.

Mor

Son

Tors-sön. Ja, funkar bussförbindelserna bara så? Eller om jag hyr en bil. PM kommer!

boccia; Han går väl bara på fryst? Jag tror iofs han skulle passa bra på stoet.

Ja, tror bara han finns på fryst, eventuellt har jag läst någonstans att han inte har så bra dräktighet på fryst också... Kanske värt att titta på iaf? Vet att tjejen som köpte vår avkomma nu köpt sig ytterligare en QE-Stanfordavkomma, och jag har även sett några stycken utöver dem, alla verkar mkt trevliga i huvudet och har en för mig tilltalande modell.

Det står ju i användingsråden att Jaguar Mail kan användas för att lätta upp tyngre ston.
Liberace är ju väldigt långbent och högställd, han rekommenderas också till lågställda ston.
Callahan måste väl kunna ses som en förädlare, han är ju lätt i typen.

Jaguaren har jag funderingar på. Callahan gillar jag, men... nja, det är nåt. Liberace, var står han? Vet vem det är och har kollat honom ngn gång tidigare tror jag.

Liberace rids av Jens Wikström numera. Han står en bit utanför Jönköping. Kolla på Jens hemsida, där finns en liten film på Liberace.

Liberace har tidigare stått på Stall Gölhult i Habo, vet inte om han gör det även 2009 men det verkar ju logiskt då ryttare håller mellan Habo och Jönköping. ;)

Har letat och letat men hittar ingen hemsida. Fast jag är lite tveksam... å andra sidan har stoet lämnat mkt bra med Cardento så Capitol I-blod är ju inte fel.

Sök på Liberace +Jens Wickström så hittar du den.
Quin och Acacio räknas väl också som förädlare
New Balance -riktigt bra pris 2008

Ja Jens sida hittar jag men inte stationen.

NB är spännande, undrar om han blir lika billig i år... jag har ett annat sto dräktigt med honom.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 392
Senast: emma-vsm
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31