Förädlare - för hoppavel

Sv: Förädlare - för hoppavel

Ja, jag har sett det också. Bra att man har en i magen då :).

Vet inte om han förädlar men tror inte det blir grövre iaf Conte Bellini??Sen finns det ju en drös med franska hingstar som har hur mkt fullblod i sig som helst kanske av intresse? (bla Jaguaren men det är nåt där jag inte vet vad...nja..)Sen har även danskarna en del trevliga...är det bara förädling du är ute efter? sitter själv och försöker bestämma mig för i år och jag nästan sliter mitt hår i alla kalkyelr på kostnader och att man ändå vill kunna sälja och få nåt för det. men annars får man väl behålla :) sitter väl med 100 häst till slut...

Nej jag är inte ute bara efter förädling ;). Men det är högt upp på listan, och det sållar bort många svenska hingstar.

Både CB och JM sneglar jag på :).

Vet någon var man hittar nått om Majim G nu? Har letat men finner inte om han används och kostnader mm.

Är lite sugen på han.

Nej jag är inte ute bara efter förädling ;). Men det är högt upp på listan, och det sållar bort många svenska hingstar.

Både CB och JM sneglar jag på :).

Jag har också ett sto som behöver förädlas. Hade bestämt mig för Jaguar Mail men ändrade mig och kommer använda Chairman La Silla efter att ha talat med hans ryttare.

Såg inte ditt svar förrän nu, hon är e:Tornesch - Maistic - Uskudar Des Malais.

Jo visst är hon snygg dock tycker jag hon är lite för snygg nu, de fulaste som åringar brukar bli dom snyggaste ju !

Chairman är jag också inne på! Hade helt glömt honom men nu är han en stark kandidat. Han är väl eg den enda svenskstationerade (hopp)hingsten, tillsammans med JM (som han ju är nära släkt med) som har så hög xx-andel.

Chairman la Silla är säkert en mycket ridbar och trevlig hingst. Men han kan inte röra sig för fem öre och hoppar med väldigt ojämna framben. Såg honom förra året på bruks och blev otroligt besviken på honom.

Hade jag behövt lätta upp ett hoppsto hade jag kollat in Chicago City. Otroligt snygg med bra hoppning och rör sig fint genom hela kroppen. En av de snyggaste hopphingstarna jag sett i Sverige!

Chicago City är en fin hingst :). Jag gillar honom. Men han har faktiskt inte så högt xx-inslag, även om han är ädel själv så vet man inte riktigt vad som slår igenom? Dessutom tycker jag att han är för dyr för att vara obeprövad (skiljer iofs inte så mkt men jag gillar inte Flyinges nya villkor).

Jag håller med dig om Chairmans framben, tyvärr är det ofta det man får när det är så mkt xx. Jag tror dock att han blir bättre med ålder och med höjder. Jag tycker inte att hans gångarter är särskilt dåliga? Fast å andra sidan så är det bara galoppen som räknas.

Mitt sto kan hoppa och kommer ur en bra stostam, så hoppningen är jag inte jätteorolig för.

Ett alternativ är annars Baltimore (vet inte om jag skrivit nåt om honom i tråden?), också en ädel hingst med riktigt trevlig stam! Inte heller så högt xx-inslag dock.

Att jag tänker Chairman är väldigt mycket för att jag inte tror att han stannar i landet så länge.

Usch jag tyckte att Chairmans trav var i klass med Saint Amours, alltså halvkass ridskolehästtrav... Visst är det galoppen som räknas, men jag hade inte använt en hopphäst som inte kan trava. Lika lite som jag hade velat använda en dressyrhingst som inte kan hoppa godkänt. Men alla väljer olika:). Jag gillar ju inte ens Jaguar Mail...

Baltimore har jag inte sett, så jag vet inte alls hur han ser ut.

Håller verkligen helt och fullt med om Flyinges villkor. Känns som falsk marknadsföring att man inte skulle förlora pengar för att man foster och fölförsäkrar.

Borde inte Jeopardy 905 kunna fungera som förädlare? Han tillför iallafall en hel del färskt fullblod. De avkommor jag sett bilder på har sett ädla och fina ut i typen, men jag har ingen koll på mödernet.

/U

Men alltså, är CLS verkligen en förädlare för tittar man enbart på xx inslaget i honom så är han ju inte direkt en av de som har mest. För läser man denna tråden så är han den som har högst xx inslag ihop med JM?

Jag får inte ihop det..
CLS har fullblod i 2, 4 och 2*5e led.
JM har 1, 2 och 2*5e
Alligatorn har 2, 2 och 3e
Haydn har 1 och 2.
Elmshorn har 2, och 2*3e led
Jeopardy har i 2, 3 och 5 (där han även har anglo)
Även Highlight och Lasandos har hyfsade xx inslag.

Men ni kanske kollar ännu längre bak än jag gör och på så vis får högre xx andel?
Jag kollar bara tom led 5.

Och jag skulle rekomendera Dirco.

Mitt sto är efter Anart och av den gamla lågställda typen. Hennes avkomma e:Dirco är högställd och ädel. Fick 9-9 i hopp och har ett otroligt bra scoop i hopp.

Stanford är ju efter Anart och Anart ihop med Irco Mena linjen har visat sig vara en bra kombination sedan tidigare.

Jag är super nöjd över min :love:

Quickstar: Jag undrar vad du menar med att jaguar mail bara har fullblod i 1, 2 o 2*5? Han är väl 75% fullblod? Eller är jag helt ute o reser?

alltså jag menade att jag missförstod det du skrivit. Förklara gärna för en helt okunnig. När jag tittar på hans stamtavla så är ju pappan hand in glove rent fullblod och hans mamma Elvira mail 50% fullbod. Fast som sagt jag kan ju ha missuppfattat det du skrev TOTALT.

alltså jag menade att jag missförstod det du skrivit. Förklara gärna för en helt okunnig. När jag tittar på hans stamtavla så är ju pappan hand in glove rent fullblod och hans mamma Elvira mail 50% fullbod. Fast som sagt jag kan ju ha missuppfattat det du skrev TOTALT.

Det gjorde du nog. ;) Jaguar Mail har fullblod i första led: det är pappa Hand in Glove. Han har också fullblod i andra led: det är morfar Laudanum. Och sen två gånger i femte led. Alltså har han fullblod i 1,2 och 2*5.

Ett rent fullblod skulle ha fullblod i 2*1 led.

Jag menar att hingstarna har rent fullblod i 1, 2 5 led och så vidare.

Vad gäller JM så ser du att jag skrivit 1,2 och 2*5 det betyder att han har en ren fullblods häst (sto eller hingst) i 1a (dvs far eller mor i hans fall far) i led nr 2 vilket är farmor, farfar, mormor, eller som i JMs fall morfar. I femte led har han också två fullblodshingstar. Om jag inte minns fel så har JM drygt 80% xx i sig via de 5 första leden.

Vi har alltså skrivit samma sak men på olika sätt.

och nu förklarade jag och Mabuse samtidigt men du har alltså räknat % medans jag har räknat leden.

Senast ändrad:

Jag föredrar att räkna i procent, räknar man då på samma sätt så kan man jämföra hingstar sinsemellan (beror ju på hur många led man räknar).

Om man kollar på t ex Paardenfokken så har de en angiven procentsats, t ex:

Jaguar Mail: 81,64
Chairman La Silla: 56,67
Elmshorn: 60,93
Alligator Fontaine: 77,34
Dirco: 43,74

Sen är det såklart inte bara det som avgör, AF t ex rekommenderas ju till små lätta ston. Men generellt sett så tycker jag de ska ha över 50 för att vara goda förädlare till ett "tyngre" sto. Elmshorn har jag inte alls sett som en kandidat, jag har en känsla av att han lämpar sig bättre till lättare ston (minns att jag har diskuterat det med hans ägare), dessutom tror jag inte han lämnar den ridbarhet jag behöver.

Funderar vidare. Just nu så är det Chairman eller Jaguar Mail som är de "enda" kandidaterna. För och emot?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 392
Senast: emma-vsm
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31