För vem avlas det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare allround
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 5 523
Sv: För vem avlas det?

Slutligen står det:
"Genom att eftersträva ovan nämnda egenskaper bör många svenska varmblodshästar kunna vara internationellt konkurrenskraftiga i olika discipliner, samtidigt som andra hästar inom rasen kan vara lämpliga för uppgifter på lägre nivåer och i varierande verksamheter."

Alltså eftersträvas båda typerna av häst? Eller är det jag som inte har greppat avelsplanen?[/QUOTE]

Exakt! Men tyvärr är det mycket svårt idag att hitta "hästar som kan vara lämpliga för uppgifter på lägre nivåer och i varierande verksamheter" och som är svenska hbl. Om det funkar att bara avla för sporten och sen kan ridskolorna ta de som inte platsar så är det såklart helt OK. Men jag tycker inte att de individerna finns.

Avla för bredd, inte bara för topp!

Men det är väl upp till den enskilde uppfödaren. Drömmer jag om att ta fram vår nästa dressyrstjärna, så kan jag väl få göra det? Om jag är människa att rida in den själv eller om jag hittar någon annan som gör det är ju en historia om vilket intresse, vilken ekonomi jag har.
På samma sätt som jag tror att det avlas många lugnare och tålmodiga hästar som säkert passar som ridkolehäst, men som just nu gör hobbyryttare på lägre nivåer lyckliga. Jag hoppas inte att det ska bli något slags kvoteringssystem där jag blir utvald att avla små, tålmodiga allroundhästar med små gångarter.
Det finns ju en del hingstar som anses lämna lugna och trevliga avkommor. Varför inte kasta ett öga på dem?
Vad får en ridkolehäst kosta(frågar igen och hoppas på svar)? Den ska vara ung och formbar, frisk sund och utbildad LB/LB minst kan jag tänka? Vad ger man för en identisk häst men med potential att bli tävlingshäst(gissar att det är lite mer än för ridkolehästen)?
Jag tror faktiskt att många väljer bort halvbloden eftersom de är dyrare än korsningshästar, och eftersom det ändå bara ska lufsas i skogen så spelar det ingen roll om hästen har vare sig prestationsstam eller gröna papper. Jag vet att det inte alls är problem att hitta ett lugnt behagligt halvblod med gröna papper som skulle duga utmärkt, men jag tror helt enkelt att de är för dyra.
U

Naturligtvis ska alla avla efter det som man vill ha. Ingen kvotering eller sådant!

Vilka hingstar rekomenderar du då?

Personligen tycker jag att 40.000 är rimligt för en trevlig och välutbildad individ med lagom tryck och gång för en skolhäst. Vill man ha hästar som håller och se till att de drar in pengar till verksamheten (vilket de så klart måste kunna, de är ju själva verksamheten) så får man betala därefter. Men då måste den typen av hästar existera på marknaden. Och enligt mig är de sällsynta.

Om vi tar tex Irco Marco-hästarna, Hubertus (som min), Nactus mfl så är de ju kända för sitt temperament, dessutom så borde Irco Marco hästarna , kanske genom Hamilton passa fantastiskt bra. Hållbara, inte överdrivet stora (iallafall inte felicianos o Irco Menas avkommor)trevliga men inte extraordinära gångarter och så hoppar de gärna och mycket bra. Vad mer finns det att önska? Men åter igen jag tror det är priset som stoppar.. Men VARFÔR ska det vara halvblod på en ridskola? Vad är det för fel med korsningar? Varför anses halvblodet ha blivit sämre om det blivit lite reaktionssnabbare och inte accepterar att gå på samma ridbana timme ut o timme in med olika ryttare som sågar dem i munnen?
Dessutom, jag minns att vi hade en isabell på ridskolan, vacker som en dag, pigg som sjutton, och man var så stolt när man skulle rida. En annan brun korsning hoppade allt och var jättebusig och pigg och kastade av många och ganska ofta.. Det fanns ett par halvblod och de var inte favoriterna, de var för slöa, och stora (Gick på Burf när jag var ung och dem jag minns som halvblod var Grey Cloud och Matilda om någon vill korrigera mig om rasen). Tabu vill jag minnas som arab och han var poppis, hoppade allt! PlayBoy vill jag minnas som irish cob, gick som voltigehäst och var perfekt nybörjarhäst.. Vacker svartskäck(jag lyckades trilla av honom från halt på min första ridlektion ;)). Just spännet över de olika typerna gör ju att man hittar en typ av häst man gillar, och alla får sina beundrare.
U

Naturligtvis ska alla avla efter det som man vill ha. Ingen kvotering eller sådant!

Vilka hingstar rekomenderar du då?

Personligen tycker jag att 40.000 är rimligt för en trevlig och välutbildad individ med lagom tryck och gång för en skolhäst. Vill man ha hästar som håller och se till att de drar in pengar till verksamheten (vilket de så klart måste kunna, de är ju själva verksamheten) så får man betala därefter. Men då måste den typen av hästar existera på marknaden. Och enligt mig är de sällsynta.

Jag tror du kommer få svårt att hitta ett grönpapprat halvblod för de pengarna. Bara att betäcka med en BILLIG hingst kostar ca 15.000, sedan kostar ju allt varje månad precis som alla andra hästar kostar. Och ska uppfödaren sälja sin 5 åring grundutbildad så finns det folk som räknat på det och det är astronomiska summor som ingen kommer att betala. OM det nu ska gå +-0, det är ju trots allt en verksamhet. Jag vill inte räkna på det, men det var skrämmade hur mycket det kostar, fick en chock när jag läste och valde att glömma.
Om du kan få betala 35.000 för ett ganska trevligt halvblodsföl, och 40.000 för den utbildade 5-åringen, vem ska sponsra med de 5 åren for att ridskolan ska få en häst så billigt? Det bör ju verkligen vara någon som brinner för att sponsra ridskolan.
U

Ridskolan jag nämnde betalar max 25000kr för sina ridskolehästar. Köper dem ofta som unga 3-5 år. Funkar då ofta i ledgrupper och första nybörjare samt skolas i de bättre grupperna samt av ägarna. Många är de som sedan gått kvar tills de närmat sig och passerat 20-års strecket, oftast med sjukdagar som är ett minimalt antal. De flesta hoppar villigt upp till metern och går LB med galans på klubbtävlingar. LA med de duktigare funkar också. Det är vad jag tycker är rimligt och tillräckligt för en skolhäst. Om man sedan hittar en riktig talang så är väl det fantastiskt och roligt och en bonus. :)

Vi har då som sagt haft flera ardenner och nordsvenskkorsningar, welsh cob, lipizzaner, anglo och rena araber och en drös övriga blandraser.

Börjar titta bland annonserna på korsningar och du hittar garanterat det du söker men betydligt billigare än rena halvblod. Och som pastejja skrev, de halvblod som ev kommit in har ofta varit tråkiga kossor... om ni ursäktar uttrycket. :angel: Den där svarta nordsvensken med fladdrande man som älskade att hoppa var ju betydligt roligare att rida. :D

Det är väldigt få som får någon vinst på sin avel. Så det är nog orimligt att tro att alla som föder upp hbl ska få tillbaka de pengar de lagt på hästen. Och jag har inte sagt att det måste vara en utbildad femåring. Det kan vara äldre hästar också som passar på ridskola (naturligtvis finns det en övre gräns).

Men som jag förstår våra olika argument i tråden så tycker många att man enbart ska avla för sporten om man avlar renrasigt. Det må vara hänt att det är den gängse uppfattningen om avel. Jag anser att det behöver vara en större bredd på vår avel. Det ekonomiska är naturligvis en stor del i det hela. Men alla som betäcker med en modern topphingst får väldigt sällan tillbaka sina pengar så det är nog inte så att om man avlar för toppen = pengarna tillbaka.

För övrigt anser jag att problemet är att hitta hästar i en viss prisklass till skolridning. Det är att hitta några alls. Det finns många raser som är förnämliga på alla sätt. Men jag vill framhålla att vi har en lång fin tradition med bra hbl till skolridning. Det är synd att den urholkas.

Personligen tycker jag att 40.000 är rimligt för en trevlig och välutbildad individ med lagom tryck och gång för en skolhäst.
Jag håller helt med Pastejja. Det är löjligt att ens tro att någon vill sälja sin trevliga häst för det priset.
Betäckningen, ultraljud, foder, försäkring etc INNAN fölet är fött kostar minst 20.000:-. Dessutom får man ju tänka på vad man betalade för stoet, det måste slås ut på fölungarna hon producerar.
På sommaren går de på bete och då är de tämligen billiga, men en växande 1-åring eller 2-åring kan äta MASSOR utan problem. Har man eget stall kostar hästarna minst 500:- i månaden i bara foder i alla fall. Sen lägger man på försäkringar, hovslagare, veterinär, avmaskningar, träckprov, visningar, bensinpengar. Helt plötsligt är man uppe i 50.000:- innan hästen ens fyllt 3 år och kan ridas in.
Sen spenderar man pengar på utrustning till 3-åringen, tid och kraft på inridning och träning. Men vad för ridskola eller annan ryttare köper en 3-åring. Det är vanligare att man vill köpa en 4-åring i så fall. Och 3-4 åringar får inte gå i ridskoleverksamhet hur som helst, så helst vill ridskolan att de ska vara 5 år pch uppåt.
Då har man lagt närmare 100.000:- på en häst (om man har den stallad hemma) eftersom man tävlat den också.

Nä, vill man som mest betala 40.000:- för ett halvblod får man se till att avla det själv eller köpa någonting som någon annan inte vill ha!

Fast det stämmer ju inte riktigt, finns massor av trevliga hästar för runt 40 000:- även om de inte är 5 år utan runt 10 och uppåt och utan tävlingsmeriter. Det är ju bara att kolla annonserna här intill så kan man nog hitta många pärlor även om man får leta ett tag. Tävlingsmeriter eller härstamning säger ju ingenting om hur en häst passar på ridskola utan det handlar om individen.

Visst finns det, men det är inte helt rättvist att beställa en viss typ av häst av uppfödarna och sedan inte ens betala vad fölet kostat innan ettårsdagen.
De som säljs billigt är ofta de som inte har full stam/är inte renrasiga, har varit/är skadade (duger inte till hopp etc), har gått som avelssto eller av annan anledning inte är ordenligt grundutbildade, men visst finns det friska hästar med bra psyke som bara måste säljas nu pga ändrade familjeförhållanden. Men vad spelar det för roll om den där treliga korsningen med skäckpappa eller palominopappan som inte blev skäck eller palomino och därför är mycket billigare, hamnar på ridskolan och blir älskad där? Även om eleverna inte rider bäst i världen så är det iallafall kunnig personal (ofta) och eleverna älskar ofta sina hästar. Kan också vara att de inte helt är så lättplacerade pga temperament etc.
Varför ska det just vara halvblodshästar på en ridskola? Jag fattar det inte, mångfalden gör det super. Jag har ridit en nordsvensk utbildad i LA och det var minsann coolt (halvblodsmänniska som jag är), och vidareutbildas de flesta raser/korsningar så kan de ju bli jättetrevliga att rida.
U

Förklaring:

Eftersom man inte förstår vad jag menade, så förklarar jag det igen.
ASVH har en avelsmålsriktning, den är en finger visning till oss uppfödare, ingen lag.
Eftersom halvblodet är en ras där det tillåts inkorsningar utav olika andra raser, ger det en möjlighet för aveln att gå helt olika vägar, alltså efter avlarnas egna önskemål och intresse.

ex 1. En uppfödare älskar kraftiga rubusta mer åt kallblodstyp, och en bra läggning till körning. Använder sig utav den gamla typen av halvblod, avlar också med den inriktningen, av lugna, kraftiga och starka individer.

ex 2. En uppfödare älskar hästar som dansar fram, mkt luft under magen, utstrålning och med gångarter utöver det vanliga. Dessa människor använder sig utav hingstar med denna typ och är säkert mkt intresserade utav vad som händer ute i Europa.

ex 3. En uppfödare gillar hoppning, och avlar med prestation och internationellt hoppblod.

ex 4. En uppfödare gillar angloblod, och plockar in det i sin avel.

ex 5 . En annan kanske gillar smäckra och viga hästar och använder sig utav fullblod.

Jag kan nog fortsätta ett tag till men det räcker nog nu. Det finns många håll att gå åt, men det är också den enorma möjlighet man har inom halvblodsuppfödningen.

Visst kostar det att föda upp hästar, men hur många uppfödare är det som säljer sin 10-åring för 35 000? Jag var inne och kollade nu på morgonen och hittade massor med vad som verkar vara trevliga hästar i bra ålder i spannet 30 000 - 50 000 varav många låg runt 40 000 eller under. Hittade även vad som ser ut att vara en fin 3-åring e Briar ue GdL för under 40 000! Mindre hästar är även billigare än de som är över 165.

Det är svårt att sälja föl och unghästar, men ridskolor är väl knappast vad genomsnittsuppfödaren vänder sig till heller? Jag ser inte heller något fel i att man har korsningar och/eller hästar utan gröna papper, däremot så tycker jag inte att travarkorsningar eller fd travare har något på en ridskola att göra då de oftast har ett helt annat rörelsemönster än vad andra raser har. Det är svårt nog att lära sig rida och inte blir det lättare när gången är för stor som en del halvblod har eller om den är av travartyp. Nu får jag väl skallen avslagen pga det här, men jag har inget emot att folk har travare som ridhästar även jag inte tycker de är några bra nybörjar- eller lektionshästar. :cool:

Visst är det även trist att man inte får bättre betalt för sina uppfödningar, majoriteten går nog tyvärr med förlust, men som köpare så är man ju alltid sig själv närmast och även om jag själv kan tänka mig att köpa ett föl numera, så om jag "bara" är ute efter att rida och ha kul så köper jag ju mycket hellre en inriden kompis för 40' än en fölunge för samma pris. Sen finns det ju inget som säger att kraven inte ökar med tiden och att man nästa gång köper en dyrare yngre/bättre utbildad häst för att man vill mer med sin ridning, men vem betalar vad det har kostat att ta fram en häst tills den är en 18-årig läromästare?

Förhoppningsvis har ridskolor tillräckligt utbildad personal så de kan både rida till sina lektionshästar och själva vidareutbilda dem från LC/LC till åtminstone LA/LA.

wolken fee: det där känner jag redan till. Trodde du att jag inte fattade så du behövde förklara det i detalj eller var det allmänt menat som ett inlägg i debatten? :confused: Om det var det förra så har nog jag varit för trött och otydlig i mina tidigare inlägg.

Senast ändrad:

Visst kostar det att föda upp hästar, men hur många uppfödare är det som säljer sin 10-åring för 35 000? Jag var inne och kollade nu på morgonen och hittade massor med vad som verkar vara trevliga hästar i bra ålder i spannet 30 000 - 50 000 varav många låg runt 40 000 eller under. Hittade även vad som ser ut att vara en fin 3-åring e Briar ue GdL för under 40 000! Mindre hästar är även billigare än de som är över 165.

Det är svårt att sälja föl och unghästar, men ridskolor är väl knappast vad genomsnittsuppfödaren vänder sig till heller? Jag ser inte heller något fel i att man har korsningar och/eller hästar utan gröna papper, däremot så tycker jag inte att travarkorsningar eller fd travare har något på en ridskola att göra då de oftast har ett helt annat rörelsemönster än vad andra raser har. Det är svårt nog att lära sig rida och inte blir det lättare när gången är för stor som en del halvblod har eller om den är av travartyp. Nu får jag väl skallen avslagen pga det här, men jag har inget emot att folk har travare som ridhästar även jag inte tycker de är några bra nybörjar- eller lektionshästar. :cool:

Visst är det även trist att man inte får bättre betalt för sina uppfödningar, majoriteten går nog tyvärr med förlust, men som köpare så är man ju alltid sig själv närmast och även om jag själv kan tänka mig att köpa ett föl numera, så om jag "bara" är ute efter att rida och ha kul så köper jag ju mycket hellre en inriden kompis för 40' än en fölunge för samma pris. Sen finns det ju inget som säger att kraven inte ökar med tiden och att man nästa gång köper en dyrare yngre/bättre utbildad häst för att man vill mer med sin ridning, men vem betalar vad det har kostat att ta fram en häst tills den är en 18-årig läromästare?

Förhoppningsvis har ridskolor tillräckligt utbildad personal så de kan både rida till sina lektionshästar och själva vidareutbilda dem från LC/LC till åtminstone LA/LA.

wolken fee: det där känner jag redan till. Trodde du att jag inte fattade så du behövde förklara det i detalj eller var det allmänt menat som ett inlägg i debatten? :confused: Om det var det förra så har nog jag varit för trött och otydlig i mina tidigare inlägg.

Jag håller med i vad du skriver. Det är möjligt att hitta trevliga individer i den prisklassen. Jag kanske har varit otydlig, det är främst den äldre modell på hbl som försvinner vilket jag tycker är tråkigt då de fungerat bra som hållbara skolhästar.

Vidare ska alla föda upp de hästar de vill föda upp. Och ja, det är bra med mångfald bland skolhästar och däri tycker även jag att vårt svenska hbl ska ingå.

Jag håller med i vad du skriver. Det är möjligt att hitta trevliga individer i den prisklassen. Jag kanske har varit otydlig, det är främst den äldre modell på hbl som försvinner vilket jag tycker är tråkigt då de fungerat bra som hållbara skolhästar.

Men vad är det som utmärker en god skolhäst? Typen kan väl knappast vara avgörande, eller är det ett plus med en häst som inte är byggd så den kan ridas i form? :crazy: På den ridskola där jag red hade vi några halvblod av modernare snitt och de var mycket populära bland dressyreleverna som hade nått lite längre, för de fungerade både i undervisningen och på blåbärsdressyrstävlingar.

Det var intressant att höra vad ni andra tyckte. Ett fåtal saknaden den gamla typen av halvblod och tyckte att det vore bra om det fanns både och (sport och skolhäst). Men de flesta ansåg att jag var helt ute och cyklade och höll inte med alls. Så, med de svaren får man nog tro så kommer utvecklingen att fortsätta åt en modern typ av hbl. De flesta i tråden verkade inte heller tycka att det var viktigt med hbl på ridskola utan man ville ha en blandning av andra raser. Och med tanke på utvecklingen inom hbl aveln så är det nog så det kommer att bli.

Varför ska det just vara halvblodshästar på en ridskola? Jag fattar det inte, mångfalden gör det super.

Därför att ridskolehästar bör ha god ridbarhet och vara lätta att rida rätt, om de ska hålla. Och det är lättare att hitta de hästarna bland halvbloden än bland gatukorsningar.

På min ridskola så kostar hästarna +-50 000 ungefär. Om jag tittar vad vi köpt in på sistone, så är det oftast hästar med bra stam, men där just den individen inte blivit helt lyckad. Så ofta finns det halvsyskon som går MSv eller liknande, men "vårt" syskon är en lattklass-häst. Det är inte värsta prestationsstammen på hästarna, utan goda medelklasshingstar. Och några avelsmässiga stolpskott på fädernet. ;)Av 15-talet storhästar så har fyra okänd stam: en svensk, två irländare och en holländare. Holländaren är mest kapabel, en helt ok hopphäst men tyvärr lite skör. De andra är varken bättre eller sämre än halvbloden med stam (svenskar och tyskar)..

Men vad är det som utmärker en god skolhäst? Typen kan väl knappast vara avgörande, eller är det ett plus med en häst som inte är byggd så den kan ridas i form? :crazy: På den ridskola där jag red hade vi några halvblod av modernare snitt och de var mycket populära bland dressyreleverna som hade nått lite längre, för de fungerade både i undervisningen och på blåbärsdressyrstävlingar.

Fördelen med den gamla typen halvblod modell pansarvagn, om jag ser till de ridskolor jag känner till, är att de är stadiga och viktbärande. Så de tål att gå med tunga, obalanserade ryttare i högre utsträckning. Nackdelen är kanske att om man bara har några få såna, så får de slita ont, eftersom de får kånka på alla såna ryttare, medan de elegantare, känsligare sporthästarna blir ridna av de duktiga eleverna.

Stopp, stopp, där måste jag faktiskt protestera lite. :) Håller bättre? :crazy: Man hör alltför ofta, inte minst i trådar här om stackars ridskolehästar som inte håller i många år och trots allt håller de flesta ridskolor benhårt fast vid halvbloden som skolhästar än så länge så generellt kan man anta att det är dessa det pratas om.

Som jag nämnt tidigare i tråden kommer jag från en ridskola som sedan länge gick ifrån halvbloden, om de ens har varit en ridskola med halvblod någon gång. Varför? Jo, därför att halvbloden håller sig inte friska i tillräckligt hög grad för att klara att gå i ridskolan någon längre tid. Det är en liten ridskola som inte har råd med konvalesenter i någon större utsträckning då de som blir kvar får jobba avsevärt mer så vikten av hållbarhet är ytterst viktig.

Som jag nämnt tidigare kommer många vid 3-5 års ålder och stannar till närmare och över 20 strecket i ålder. Alltså igenomsnitt kanske 14-16 år i ridskola och det är INTE halvbloden som leder den statistiken kan jag säga utan sk "gatukorsningar". Skulle snarare säga att halvblodem MÅSTE ridas mer i rätt form för att hålla vilket sällan är fallet på en ridskola. Så att halvbloden på något sätt skulle vara den ultimata ridskolehästen för att den håller bäst är inte sant i mina ögon. Öppna ögonen säger jag till alla som ser halvblodet som den bästa rasen i alla lägen, det finns andra hästar som fungerar utmärkt MED hållbarhet OCH bra ridbarhet och ofta billigare i inköp vilket är positivt för ridskolan. :idea:

Vem har pratat om hållbarhet?

Jag sa att de gammeldags halvbloden tål att gå med ovana ryttare - med det menar jag att de inte blir så stressade att de skenar omkring i ridhuset, så arga att de kastar av ryttaren eller störs så mycket i sin balans att de vinglar omkring.

När det gäller hållbarhet har åtminstone inte jag sett någon skillnad mellan gammeldags och mer moderna halvblod.

Undrar också vilka raser du menar med bra ridbarhet som funkar bättre än halvbloden?

"Därför att ridskolehästar bör ha god ridbarhet och vara lätta att rida rätt, om de ska hålla. Och det är lättare att hitta de hästarna bland halvbloden än bland gatukorsningar."

Detta tolkade jag som att halvbloden håller bättre som skolhästar då de är lättare att rida rätt, något jag inte håller med om utan att det snarare måste ridas rätt för att hålla vilket inte alla raser och korsningar måste. De håller bra även utan större mängd korrekt ridning OCH de går utmärkt att rida rätt för de som kan/håller på att lära sig.

Jag har inte sagt BÄTTRE ridbarhet utan fullt tillräcklig ridbarhet= bra för en skolhäst. Det är stor skillnad, för vi pratar trots allt om skolhästar, inte vad Jan Brink skulle kräva för ridbarhet.
Jag har nämnt flertalet korsningar och raser i tidigare inlägg som vi haft på vår ridskola och klarat det jobbet betydligt bättre än halvblod. Ridskolan består dessutom av, om det är 40-50% vuxna ryttare, många män så viktbärande 1.55-1.60 hästar behövs hos oss och DET går inte att hitta bland rena halvblod.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
4 924
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 910
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 662
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka