För vem avlas det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare allround
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 5 523
Sv: För vem avlas det?

Vad är det som säger att jag inte har avlat efter ASVH:s avelsmål trots att hon blev för liten? Jag har valde hingst mycket noggrannt och hon har fått fin kritik av bl a KG Svensson, kördes in helt problemfritt som 2-åring och reds in lika problemfritt som 3-åring. Hon fick en 7:a på typ pga storleken och betäcktes förra året med Lucky Point men kastade tyvärr i våras. Hon har aldrig varit till salu så hon är avlad åt mig, men för den skull så betyder det inte att jag tagit en hingst "nästgårds". Jag har lagt mycket stor vikt vid temperamentet och valde en multitalang som passade stoet vilket har resulterat i en avkomma med bra temperament, förhoppningsvis god hållbarhet, bra exteriör, bra ben, bra hoppteknik. Gångarterna har även blivit bättre som 4-åring än vad hon hade som 3-åring och hon är uppfödd i flock, delvis på lösdrift och alltid med fri tillgång på bra grovfoder och kraftfoder utifrån behov. Aldrig varit halt och med hovar som är hårda som sten med beröm från hovslagare. :smirk: Av samma anledning valde jag LP till henne då min uppfattning om honom är bra temperament, mkt bra exterör och typ och att han är en multitalang. Jag vill inte göra avkall på varesig det ena eller det andra.

Jag skiter som sagt var i att hon är "för liten" för ASVH, hon passar mig alldeles utmärkt.

Vad menar du med att man inte skulle avla alls om man inte följer ASVH:s avelsmål när du i nästa andetag tycker att det är ett problem? Fullblodsliknande hästar har "alltid" funnits i armén då hästen för ca 100 år sedan i mångt och mycket var en kavallerihäst. Det är först senare som rasen blev tyngre för att orka dra artelleriet. :cool:

Vad är det som säger att jag inte har avlat efter ASVH:s avelsmål trots att hon blev för liten? Jag har valde hingst mycket noggrannt och hon har fått fin kritik av bl a KG Svensson, kördes in helt problemfritt som 2-åring och reds in lika problemfritt som 3-åring. Hon fick en 7:a på typ pga storleken och betäcktes förra året med Lucky Point men kastade tyvärr i våras. Hon har aldrig varit till salu så hon är avlad åt mig, men för den skull så betyder det inte att jag tagit en hingst "nästgårds". Jag har lagt mycket stor vikt vid temperamentet och valde en multitalang som passade stoet vilket har resulterat i en avkomma med bra temperament, förhoppningsvis god hållbarhet, bra exteriör, bra ben, bra hoppteknik. Gångarterna har även blivit bättre som 4-åring än vad hon hade som 3-åring och hon är uppfödd i flock, delvis på lösdrift och alltid med fri tillgång på bra grovfoder och kraftfoder utifrån behov. Aldrig varit halt och med hovar som är hårda som sten med beröm från hovslagare. :smirk: Av samma anledning valde jag LP till henne då min uppfattning om honom är bra temperament, mkt bra exterör och typ och att han är en multitalang. Jag vill inte göra avkall på varesig det ena eller det andra.

Jag skiter som sagt var i att hon är "för liten" för ASVH, hon passar mig alldeles utmärkt.

Vad menar du med att man inte skulle avla alls om man inte följer ASVH:s avelsmål när du i nästa andetag tycker att det är ett problem? Fullblodsliknande hästar har "alltid" funnits i armén då hästen för ca 100 år sedan i mångt och mycket var en kavallerihäst. Det är först senare som rasen blev tyngre för att orka dra artelleriet. :cool:

Jag tycker inte att du skall ta det så hårt att ditt sto fick en sjua på typ, för hennes storlek. Det är trots allt en bedömnings fråga. Visa du en bra fölunge efter henne när du stamboksför ditt sto, så skall du se att hon får andra poäng.
Mitt sto är bara 158 cm, och hon fick mkt bra kritik när hon stamboksfördes.

Naturligtvis måste alla hästar uppfostars och allt var inte bättre förr. Men, det är enligt min personliga uppfattning så är det svårare att idag hitta lugna stabila hbl att använda som skolhästar. De har tex ofta allt för mkt gång för att passa ryttare som ännu inte är helt stabila i sin ridning. Det finns en mängd människor som lär sig rida som vuxna och då behövs det hästar med en inte allför stor gång. Jag fördrar hbl men ser mig tvingad att ta in andra raser i dagsläget. Det är för svårt att hitta hbl som kan fungera som skolhäst och/eller nybörjarhäst. Vad det sen beror på kan vi som sagt ha givande diskussioner om.

Tittiga, nerviga, spända. Så uppfattar iaf jag "gammalt hederligt svenskt halvblod". Eftersom det inte fanns semin då tog man väl grannens hingst i högre utsträckning.

Jag vill absolut inte avla en sådan häst, ens för promenadridning i skogen. Ridning ska vara kul - det kräver en positiv, glad individ som gillar att jobba och går att påverka även om man inte är världens bästa ryttare!

Jag uppfattar dem som lugna och nästan lite för lugna. Trodde att den jag köpte tidigare skulle bli allt för energifattig för dressyr, men efter att ha fått upp kondisen och ökat havren (;)), så är hon nästan för fantastisk. De flesta "svenskstammade" halvblod jag har träffat har varit hur trevliga som helst. Gissar att jag haft tur..
Visst finns det olika linjer som ger olika temperament, men utnyttjar folk inte det i tillräckligt stor utsteckning när de väljer hingst till sitt sto? Eller går de bara efter siffrorna på bruks?
U

Ja, jag tycker det är ett problem om man avlar halvblod och inte följer avelsmålet som gäller för halvblodet. Och uppenbarligen har du inte följt det när det gäller storleken, eller hur?(och innan du går i taket, så menar jag faktiskt inte att hoppa på dig, utan mer generellt , vad du gör med just din avel har jag inte med att göra, men OM majoriteten av hbl-uppfödare struntar i avelsmålet då har vi ett problem. Och det tror jag väl att du också tycker?). Jag menar såhär; om alla avlar som de vill utan att följa avelsmålet, vad har då avelsmålet för betydelse eller värde? Då kan man ju lika gärna skita i att ha avelsmål, eller hur?? Då kan man ju också strunta i alla tester och premieringar, eftersom det inte finns något gemensamt mål för hur halvblodet ska se ut. JAG tycker att avelsmålet för halvblodet har en del problem och det är liksom syftet med mina kanske något röriga inlägg.

Naturligtvis måste alla hästar uppfostars och allt var inte bättre förr. Men, det är enligt min personliga uppfattning så är det svårare att idag hitta lugna stabila hbl att använda som skolhästar. De har tex ofta allt för mkt gång för att passa ryttare som ännu inte är helt stabila i sin ridning. Det finns en mängd människor som lär sig rida som vuxna och då behövs det hästar med en inte allför stor gång. Jag fördrar hbl men ser mig tvingad att ta in andra raser i dagsläget. Det är för svårt att hitta hbl som kan fungera som skolhäst och/eller nybörjarhäst. Vad det sen beror på kan vi som sagt ha givande diskussioner om.

Visst kan någon uppfödare speciallisera sig på att avla ridskolehästar, sälja dem inridna och utbildade som 5 åringar.. för.. 35.000? Eller vad får en ridskolehäst kosta? Siffran tagen ur luften, men jag kan gissa att det inte finns oändliga resurser.

En annan möjlighet som finns är att ridkolan själv föder upp sina hästar, så får de vad de vill ha, och det är lite andra krav på den ideala ridskolehästen än vad det är på en häst som en privatryttare ska tycka är roligt att rida på. Samtidigt som miljöombyte kan göra stor skillnad på temperament.

Jag kan inte förstå varför jag som glad framtida uppfödare ska ta mitt sto (e.Hubertus = borde bara en perfekt start ;)) efter avslutad tävlingskarriär - till en hingst som kostar sin slant(som alla gör), och vad som ska få mig att välja den hingsten som garanterat ger lugnast avkomma.. När det andra alternativet är att jag väljer en hingst med lite större gång och kanske aningen mer nerv och får en lovande tävlingshäst som förhoppningsvis kan locka köpare som kan samla poäng till mitt sto och ära till mig, och kasnke locka en och annan ny kund.
Jag har letat medryttare nu, och har haft folk ute som ridit på ridskola en gång i veckan i skrämmande många år(med tanke på resultatet).. Ett par av dem har inte kunnat fatta galopp på min häst, som det nästan bara räcker att tänka galopp på. Någon har inte kunnat stanna hästen (!!!??) och skenat runt på volten tills jag sa att nu fick det vara nog. Ok, nu känner ni inte min häst, men hon rids på minimala hjälper i vaniga fall.
Min tanke med detta är.. Har jag lust att avla för ridskola när de inte lär eleverna att rida ordentligt? Av dem som kom ut så har ingen har haft en ordentlig sits! Ingen som inte ridit privathäst också (dock ingen garanti) har haft någon balans, och dessutom så har de sågat stackars hästen i munnen, så den ska gå på "tygel". Vill jag sponsra detta eller en ryttare som rider för instruktör och som lär sig rida så att hästen förhoppningsvis håller i många år? Jag har inte haft så stora krav på mycket på de som kom ut, de skulle ha balans och bra hand, vilket alla tyckte att de hade.

Klart att vi ska ha en ridskola, det är ju fantastiskt, men jag vet inte hur upplägget ser ut eftersom den drös med ridskoleelever som kom ut och provred min stackars häst inte kunde rida på ett sätt så jag hade vågat lämna dem på ridbanan själv. Är det för många elever / grupp, eller vad händer?
Gissar att jag ställt till det för mig nu, jag vet att ridkoleverksamheten är fantastisk, och sysselsätter många barn och ungdommar på ett vettigt sätt. Måste vara världens bästa fritidsgård, och har hindrat många från mycket dumt.
U

Generellt är jag för oinsatt i ämnet men det jag snappat upp och som är av intresse i diskussionen är att om man nu ska försöka följa avelsmålen så är väl en förutsättning även att ASVH själva även premierar de korrekta och själva följer målen vid tex 3-årstesten. Om avelsmålet gällande tex storlek på ston är 162-168cm hur kan då ett 3-årigt sto som är 170cm få högre typpoäng än tex Mia_R sto som är 160cm och troligtvis växer till sig de där 2 cm så den kommer över avelsmålet.

Vet att storleksdiskussionen varit uppe förut och att de som är insatta i resultat och statistik noterat att "små" 158-162cm oftare får en lägre typpoäng trots att de i många fall växer till sig, än de som redan är över avelsmåletsom 3-åring som får bättre typpoäng och troligtvis drar iväg ännu mer över avelsmålet. Vad för indikation ger det till oss stoägare? :confused:

Nu var ju det egentliga ämnet inte detta men var tvungen att kommentera. :)

Gällande ämnet så förstår inte jag varför ett halvblod med medioker gång och lugnt temprament skulle vara en bättre skolhäst än en trevlig halvblod/nordiskorsning tex. Är uppvuxen på en mindre ridskola där alla hästar gick alla typer av lektioner således med varierande storlek och kunskap på ryttarna. Här har just korsningar med kallblod och även rena kallblod med framgång använts med lång hållbarhet (upp till 18-20 år som skolhäst), stabilt psyke och användbarhet i hela verksamheten. Varför avla tillbaks något som redan finns men med ett annat namn? Öppna vyerna utanför halvblodsvärlden är mitt tips för att hitta bra skolhästar. :)

instämmer om korsningstänkandet. Började skriva, men fick inte till det och så tyckte jag att jag skrivit så långt redan.
På ridskolan jag gick på hade vi nästan bara korsningar. Vi hade ett engelskt fullblod, en welsh cob, några halvblod, en arab, och så korsningar om jag inte missminner mig. Kan ju vara att halvbloden inte var grönpapprade, hade inte koll på sådant och det kändes inte så viktigt. Viktigt var att den vita ponnyn med hjärtgumpen hade fina ögon och var snäll att rida.. Det var också viktigt att man var stolt den dagen man fick äran att rida isabellen. Vi hade ett par skäckar som också var omåttligt populära. Vad jag minns så var det just halvbloden som inte var lika spännannde. De var vanligt bruna och den ene var halvgrå..Och stora som hus och följde bara efter de andra. Tror det mer korsningar kan vara hur bra som helst, de kanske är lite midre, mer viktbärande etc.
U

Jag verkar ha fastnat i detta ämne, och jag är inte ens uppfödare av någon ras än, men intresserad ändå. Jag håller helt med dig om att använda andra raser än hbl, och det tror jag kommer mer och mer i framtiden.(bland annat därför har jag bytt ras, och det inbillar jag mig att jag inte är ensam om). Det som oroar mig är att det inte verkar finnas någon diskussion eller intresse av att ens diskutera detta bland hbl-uppfödarna själva? Eller har jag fel? Halvblodet ska avlas för prestation och de mediokra (som ändå kommer som ett brev på posten ,som en del uttrycker det) ska hamna, ja var då? Bad luck liksom för de hästar som får skarpt tävlingstemperament OCH dålig prestationsförmåga, de hamnar väl på slaktbilen då. Men ingen verkar bry sig eller ta ansvar för dem. Är det så vi vill ha det?
Men visst, alla uppfödare vill väl bli nästa Kristina Larsson och ha en fantastisk häst som glänser på tävlingar (och i media inte minst!). Vem vill stå som uppfödare till Brunte, 26 år, ridskolehäst?
Det finns nästan ett förakt för mediokra, halvtaskiga ryttare som ambitiöst kämpar med sina mer eller mindre begåvade hästar eller på ridskola i ur och skur. Ändå är vi majoriteten inbillar jag mig! Märkligt. Och den hästen som vi i Sverige avlar för ridning (halvblodet) den ska minsann avlas för tävlingsryttare. Inte underligt då att många sneglar på andra mer lämpliga raser. Man blir lite trött faktiskt på tävlingshysterin, ska hela häst-Sverige handla om det?? (Undantaget kapplöpningssporterna givetvis). Är det där framtiden ligger för svensk hästavel, kan man fråga sig.

Tror det mer korsningar kan vara hur bra som helst, de kanske är lite midre, mer viktbärande etc.
U

Det är lite så de tänker. De har få hästar som måste hålla sig friska för att verksamheten ska fungera och de ska både kunna manövreras av 7-åriga Lotta och samtidigt orka bära 55-åriga Bertil. Korsningar på 145-160 är idealet. Sen finns det några på runt 140 som kan ta minstingarna och lättare damer och någon strax över 160 för de mest robusta. Väldigt få halvblod har passerat "min" ridskola och de har just _passerat_ för antingen har de inte hållt eller så har inte alla elever kunnat rida dem vilket i princip är ett måste.
Detta gör också att barnen lär sig rida stora hästar med en gång och övergången från ponny till stor som skrämmer iväg många raderas ut.

Njah.. jag vet inte. Jag har medvetet letat efter ett sto med väldigt bra temperament, och mina tidigare ston har också haft bra temperament. Vid val av hingst så kommer jag att prioritera temperamentet högt, men det är skillnad på bra temperament för ridskola och bra temperament för hobbyridning och kanske lite tävling. Jag har tex en häst som är otroligt harmonisk och snäll att ha att göra med, men hon svarar direkt när jag ber om något, och frågan är om det är helt lyckat att ha henne som ridskolehäst. Jag tror inte det. Jag har fött upp ett par halvblod tidigare, och haft paus, och jag kommer att föda upp halvblod. Men jag tror som sagt att jag kommer att fortsätta sträva efter harmoniskt, men alert temperament, med lagom mycket nerv. De ridskoleryttare som kom ut hade ett ansiktsutryck som att det var helt galet att hästen gick fram när hon fick en ordentlig spark i sidan. Och kunde inte fatta varför det inte blev galopp när de bankade hårdare utan slängtrav.
Det ställs nog en hel del krav på lämpliga ridskolehästar. De bör vara otroligt godmodiga, ha en ängels tålamod, inte kräva allt för mycket stimulans, inte ha för mycket egen fantasi. Dessutom ska de vara hållbara och sunda, och klara att gå några pass varje dag i fel form i ett ridhus som kanske inte har det bästa underlaget.. Det är inga små krav som ställs på en ridskolehäst. Och egentligen borde priset på en sådan ligga mycket högt.
Jag inser givetvis att det är skillnad på ridskolor, men de som kom ut o provred hade alla gått på olika..
U

Jag menar bara att det vore bra om det fanns några uppfödare som kunde tänka sig att avla på en mer "alldaglig" typ av hbl häst. Men det väljer naturligtvis alla uppfödare själva. Om man anser sig ha ett sto som gynnar sporten ska man såklart betäcka den med en hingst som förhoppningvis ger en avkomma som gör bra ifrån sig på tävling. Men som många påpekat här i tråden får man helt enkelt se sig om efter korsningar el liknande kallblod osv. Alternativt föda upp de hbl man själv kan tänka sig ha nytta av i sina respektive verksamheter. Vilket jag starkt börjar fundera på då vi har ett sto som skulle kunna fungera bra till just det syftet.

Jag kan inte uttala mig huruvida den stora massan ridskoleelever rider bra eller dåligt. Men jag tror inte att de rider dåligt pga hbl aveln iaf.

Så vilken svensk hingst tycker ni bäst representerar det som idag kallas "omodern modell"? Som är i avlen idag alltså.

Alla uppfödare har inte samma mål som ASVH och att jag inte skulle följa målet pga henne storlek vet jag inte om jag ska skratta eller gråt åt. Hennes mor var 162 när jag köpte henne, hon betäcktes med en hingst som är ca 170, ut kom en en fölunge som nu är 160 som 4-åring. Får man en unghäst som inte är 165 när den är 3 ska man alltså inte syssla med avel alls eftersom man inte följer avelsmålet? Föl nr 2 efter ett annat sto blir gissningsvis ca 170 hög. Årets föl får vi se hur stor han tänker bli, tyvärr har han mycket fullblod i sig och kanske värst av allt Trakhener med en far som gått svår hoppning internationellt och har en 10:a på typ. Ungen är anmäld till visning senare i sommar och har så långt ett mkt fint steg och borde kunna bli en duktig hoppare med då hans saliga mor hade fin teknik, men blir han inte större än 160 så får jag väl sluta ta fler föl eftersom 2 av 3 blev "misslyckade" storleksmässigt?

Jag förstår helt ärligt inte hur du resonerar i tråden, antingen ska man följa ASVH:s intentioner till punkt och pricka och avla för de högsta klasserna eller inte alls, samtidigt är det ett jätteproblem att folk avlar för elíten eftersom ASVH:s avelsmål är ett problem?

Jag tar det inte som ett påhopp, jag fattar bara inte ditt resonemang eftersom jag tycker att du säger emot dig själv i varannan mening. :confused:

*kl*
Tja,det avlas inte för ryttare som mig iaf:D. Kommer inte att leta efter ett renrasigt halvblod när jag ska ny häst utan gärna en korsning med något stabilare.
Jag vill ha en lugn o stabil häst för lättare träning och mycket skogsridning som är lite viktbärande och inte så hög. Skulle inte vilja ha en individ med tävlingsnerv då jag aldrig kommer att beträda en tävlingsbana.
Jag har svårt att tro att det finns en marknad för alla "tävlingsavlade föl" som föds,läste i en annan tråd om att det är svårt för uppfödarna att få ut vad de fölen har kostat. Tror att det finns en marknad för stabilare halvblod då det ändå är en trevlig allround ras. /L

*kl*

Är det bara jag som tolkar avelsplanen lite annorlunda? Nu har jag inte lusläst tråden, så jag kan ha missat om det redan nämnts.
Men det står ju i alla fall indirekt att halvblodet även ska passa till ridskola och promenadridning.

"Nedan följer mer preciserade avelsmål, där man särskilt beaktar att en stor del av nuvarande och framtida ryttare är yngre kvinnor."

Vidare står det:
"Den svenska varmblodshästen ska vara lätthanterlig, trygg och ha ett gott lynne.Temperamentet ska i övrigt kännetecknas av samarbetsvilja och lyhördhet."

Som jag tolkar det så är det inte bara fullfjättrade elithästar som eftersträvas i avelsplanen.

Slutligen står det:
"Genom att eftersträva ovan nämnda egenskaper bör många svenska varmblodshästar kunna vara internationellt konkurrenskraftiga i olika discipliner, samtidigt som andra hästar inom rasen kan vara lämpliga för uppgifter på lägre nivåer och i varierande verksamheter."

Alltså eftersträvas båda typerna av häst? Eller är det jag som inte har greppat avelsplanen?

Senast ändrad av en moderator:

Angående mankhöjdsdebatten så anser jag att man inte ska stirra sig blind på mankhöjdsmålet. Det angivna mankhöjdsintervallet är bara ett mål, dit man bör sikta, och det är korrelerat till vad de flesta halvblodsryttare vill ha. Mycket beroende på vår egen längd.

Men så finns det "avvikande" längd på oss ryttare åt båda håll. Vissa är kortare än medel medan andra är betydligt längre. Därför behövs både mindre och större hästar.

Då naturen är så finurligt funtad så kommer det alltid att ploppa ut föl som kommer att få en mankhöjd man inte räknat med. Därmed kommer det alltid att finnas halvblod med lägre respektive högre mankhöjd än målet.

Att det skulle vara fel att inte ha avelsmålet vad gäller mankhöjden framför sig när man väljer ut hingst till sitt sto tycker jag är helt galet. Alla storlekar på häst behövs, vissa storlekar är mer gångbara än andra, det är dit avelsmålet strävar.

Men om jag skulle vara betydligt kortare än medellängd så varför skulle det vara fel av mig att välja en liten hingst till mitt lilla sto när jag vill ha en häst av halvblodstyp med det svenska halvblodets alla fördelar som passar MIN ridning och mina förutsättningar?

Jag förstår helt ärligt inte hur du resonerar i tråden, antingen ska man följa ASVH:s intentioner till punkt och pricka och avla för de högsta klasserna eller inte alls, samtidigt är det ett jätteproblem att folk avlar för elíten eftersom ASVH:s avelsmål är ett problem?
mot dig själv i varannan mening. :confused:[/QUOTE]

Exakt. Korrekt uppfattat. Precis så tycker jag. Mycket enkelt:
1. ASVH är en organisation som ska tillvarata halvblodets intressen i Sverige, alltså bör deras avelsmål också följas. Jag utgår ifrån grundantagandet att ett avelsmål för en ras skall följas för att rasens organisation har bestämt och formulerat det målet.
2. Vissa uppfödare verkar strunta i avelsmålet och avla t ex för små hästar I FÖRHÅLLANDE TILL AVELSMÅLET för att de inte bryr sig om avelsmålet eller av andra skäl.
3. Slutsats: Är då avelsmålet ett problem om en MAJORITET av hbl-uppfödarna INTE följer avelsmålet för den svenska varmblodiga hästen?
Det är den sistnämnda frågan jag försökt diskutera på ett mer generellt plan. Hoppas jag skrivit mer tydligt nu, annars får vi nog bara komma överens om att vi inte förstår varandra helt enkelt! ;)

Fast att min unghäst u ett sto på 162 e en hingst på 170 blev 160 som 4-åring betyder ju inte att jag skiter i avelsmålet! Mitt syfte med min unghäst var inte att hon skulle hamna på 160 cm utan jag hoppades på att hon skulle få ett par cm till, men hennes kvalitéer i övrig är allt jag önskade mig. Jag skiter i att hon inte blev större än 160(?) eftersom jag inte har för avsikt att sälja henne, viss skillnad. Störde jag mig hade jag naturligtvis sålt henne hellre än att reta mig på storleken varje gång jag såg eller tänkte på henne. :cool:

Jag tror att alla(?) uppfödare är intresserade av att föda upp hållbara och bra hästar med bra temperament, gång, exteriör och hoppteknik. Vissa focuserar mer på gång än hopp, andra tvärt om. Att det inte alltid blir så är en annan sak, men att döma ut någons avel pga det som kommer ut inte alltid är enligt mallen är iaf väl magstarkt i mina ögon. Jag tror till skillnad mot dig inte att majoriteten av alla uppfödare struntar i ASVH:s avelsmål.

Det Pollux har citerat tycker jag tar upp det viktigaste:"Den svenska varmblodshästen ska vara lätthanterlig, trygg och ha ett gott lynne.Temperamentet ska i övrigt kännetecknas av samarbetsvilja och lyhördhet." och "Genom att eftersträva ovan nämnda egenskaper bör många svenska varmblodshästar kunna vara internationellt konkurrenskraftiga i olika discipliner, samtidigt som andra hästar inom rasen kan vara lämpliga för uppgifter på lägre nivåer och i varierande verksamheter."
:bow::bow::bow:

ASVH´S avelsmål är en fingervisning, inget måste.
Var och en som avlar, har sitt eget avelsmål, sin röda tråd som skall leda till det man själv vill ha fram.
Man avlar mot sitt eget mål, för att man tror och älskar just den typen av halvblodshäst.

Om det är storleken som i den här diskussion, är det avgörande, kan jag berätta att mitt avelsto är "bara 1.58 cm", men har en utstrålning, temperament och gångarter långt ut över det vanliga.
Jag stamboksförde henne som fem åring med ett stoföl vid sidan, vi fick mkt posetiv kritik. Premieringsförättaren nämnde inget om hennes storlek.
Idag mäter hennes tvårs sto över 1.60 cm, alltså innebär det inte att mindre ston lämnar små avkommor.

Så länge man avlar med eget mål, självkritik, och utvecklas frammåt,
lyssnar och lär ifrån de äldre uppfödarna, då har man kommit långt.

ASVH´S avelsmål är en fingervisning, inget måste.
Var och en som avlar, har sitt eget avelsmål, sin röda tråd som skall leda till det man själv vill ha fram.
Man avlar mot sitt eget mål, för att man tror och älskar just den typen av halvblodshäst.

Om det är storleken som i den här diskussion, är det avgörande, kan jag berätta att mitt avelsto är "bara 1.58 cm", men har en utstrålning, temperament och gångarter långt ut över det vanliga.
Jag stamboksförde henne som fem åring med ett stoföl vid sidan, vi fick mkt posetiv kritik. Premieringsförättaren nämnde inget om hennes storlek.
Idag mäter hennes tvårs sto över 1.60 cm, alltså innebär det inte att mindre ston lämnar små avkommor.

Så länge man avlar med eget mål, självkritik, och utvecklas frammåt,
lyssnar och lär ifrån de äldre uppfödarna, då har man kommit långt.

Jag lovar, jag ska göra mitt sista inlägg i den här tråden. Storleken, är ett exempel, sen kan det ju finna tusen andra exempel på avikelser från avelsmålet.
Jag antog (rätt eller fel) att uppfödarna av hbl (som jag inte är själv och aldrig kommer att bli, jag är bara intresserad av halvblodet utveckling) skulle följa ASVH:s avelsmål som sin röda tråd i sin uppfödning.
Jag tycker det du skriver var intressant, jag trodde naivt måhända, att man måste följa avelsmålet för den ras man avlar på. Men du skriver här att man "avlar med eget mål, självkritik, och utvecklas framåt.." Men då behöver man ju inget avelsmål, utan då kan ju alla halvblodsuppfödarna avla bäst de vill. Och det har jag INGET emot rent principiellt, jag vill bara veta hur det fungerar idag och hur uppfödare resonerar.
Den här diskussionen visar tydligt vilka svårigheter det finns, och att inte alls det var så lätt och enkelt som jag trodde. Jag trodde naivt att det fanns ett avelsmål för halvblodet = alla halvblodsuppfödare avlar efter det. Jag hade alltså fel. Usch, vad svårt det verkar vara att vara uppfödare, jag har mina personliga preferenser och om de inte stämmer överens med avelsorganisation som ASVH i detta fall, så då får jag ju sämre kritik på tester etc och sämre möjlighet att sälja avkomman kanske om man nu vill göra det med sin uppfödning.
Den här diskussionen visar tydligt hur lätt det är att prata förbi varandra och inte vara överens om riktigt vad man diskuterar. Jag medger att jag har luddiga begrepp om vad egentligen ett avelsmål innebär, jag vet bara att från min egen ras så när jag frågat om det innebär det just att man ska avla efter vad som står i avelsmålet. Punkt slut, inga diskussioner. Men i det citerade inlägget ovanför står det att man inom halvblodsvärlden "har sitt eget avelsmål" som uppfödare. Så då gäller det att man får avla lite hur man vill inom halvblodsrasen , enligt det citerade inlägget. Sen är jag GIVETVIS medveten om att jag inte vet hur ALLA uppfödare resonerar, såklart. Men det vore helt klart intressant om ASVH gjorde en undersökning bland sina medlemmar hur de ser på avelsmålet egentligen och vilka uppfödare som följer det. Fast det kanske de redan gjort, vad vet jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
4 924
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 910
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 663
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka