För tung!???

E

eileen1

Har hört i dag av en tjej som påstår att hon är "hästkunnig", att hästar som är för tung inte kan hoppa!!!!!???? :smirk:
Jag har själv ett tungt hbl, men nog kan hon hoppa allt!! Vad tror/tycker ni?

Sv: För tung!???

Skaderisken är mycket större på tunga, stora hästar. Det är vanligt att benen inte håller. Nu menar hon säkert inte att tunga hästar inte KAN hoppa, men de kanske inte är lämpliga att använda som hopphästar på högre nivå. Halvblod är sällan för tunga men det finns ju halvblodshästar som är extremt stora. Hon pratar kanske om kallblod och kraftigare stora raser som shire och sådana.

Se på Willie Melligers stora skimmel, hette den Calvaro? Den var ju gigantisk och gick svår internationell hoppning. Man kan inte dra ett streck och säga att just någon speciell häst är för stor utan det är väldigt olika hur de håller, många små hästar håller inte heller, säger bara att det är mycket vanligare att stora hästars leder inte orkar.

det kanske är mej du menar? ... humm så larvigt. men iaf tycker inte att tyngre hästar ska hoppa höjder..inte om man är rädd för att hästen inte ska hålla! ta o kolla upp hur mkt tyngd en störe o tyngre häst får på sina små framben när den hoppar. och hur kommer det sig att dom tyngre hästarna klasssas ur i dom större tävlingarna? jo dom klarar varken höjden eller maxtiden. det bara är så..dom störe kan funka bättre som skogshästar där dom e stora o starka och så klart körning, o dressyr...om dom har lite svung i steget...dagens hästar är framavlade för att klara sig i den hårda konkurenten, på dagens tävlingar! ;)

Vet en stor häst, väger väl kanske 750kg... Hoppar högre än hinderstöden.. så jag tror inte på att tunga hästar inte kan hoppa :p

Kolla bara i världscupen, där är det ju många hästar som både är höga och tunga? :D

Den här "tjejen" kommenterade en av hästarna som var med på tävlingen (ej hoppning), han är ca 170, grova ben, ca 700-750 kg.

Den här hästen hoppade svåra internationella tävlingar och han höll hela tiden utan skador. Hästen i dag är 21 år och är otroligt snygg i både i extriör och ridning, man kan inte tro att han är så gammal. :)

Tror nog inte att det var du Panikie som är "tjejen" om du nu inte håller på med travhästar förstås! :smirk:

Panikie skrev:
det kanske är mej du menar? ... humm så larvigt. men iaf tycker inte att tyngre hästar ska hoppa höjder..inte om man är rädd för att hästen inte ska hålla! ta o kolla upp hur mkt tyngd en störe o tyngre häst får på sina små framben när den hoppar. och hur kommer det sig att dom tyngre hästarna klasssas ur i dom större tävlingarna? jo dom klarar varken höjden eller maxtiden. det bara är så..dom störe kan funka bättre som skogshästar där dom e stora o starka och så klart körning, o dressyr...om dom har lite svung i steget...dagens hästar är framavlade för att klara sig i den hårda konkurenten, på dagens tävlingar! ;)
själva grejen är det att bruksraser, ofta kallblod då (undantag kallblodstravare och fjordingar) är gjorda för att dra tungt, inte för att skutta runt på en dressyrbana eller hoppa hinder..
såg en ardenner en gång som gick dressyr, kanonfin men på 3-4 år var lederna utslitna och det var hagvila resten av livet som gällde..

men hästar av varmblodstyp (dvs sporthäst) klara av både dressyr och hoppning mycket väl, även om dom skulle vara väldigt höga eller väldigt kraftiga..

(SJÄLVKLART finns det undantag med sporthästar med dåliga leder osv men man kan inte generalisera efter undantagen)

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 875
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar