Sv: För tung för att rida?
Hej,
Har varit läsande medlem här på forumet i ett tag nu, men det här blir första inlägget.
Jag rider själv på en ridskola som dels har en maxgräns på 90 kg och dels en specifik viktgräns på varje häst. Vi har till och med en invägning i början av varje termin. För att undvika att elever känner obehag över att deras vikt registreras har vågen som används inga siffror utan endast intervaller markerade med bokstäver. Dessa bokstäver motsvarar de gränser som satts för varje häst: om du väger inom 'E' intervallen får du rida hästar med bokstaven 'E' och uppåt.
Ridskolan började med detta för några år sedan, och det verkar ha fungerat ganska bra. Jag har i alla fall inte hört om några större problem, och på det stora hela tycker jag att det är en bra idé trots att det medfört vissa mindre problem för mig själv. Jag ligger visserligen inte i närheten av den övre viktgränsen, men jag ligger precis på gränsen för att få rida de minsta hästarna och största ponnyerna, vilket är vad jag trivs bäst med.
Jag hade därför gärna hade velat se att man också tog med ryttarnas utbildningsnivå i beräkningarna. Som det är nu blir det ibland lite för oflexibelt. Men det är klart, en fast gräns är lättare att hantera för personalen, så att det inte blir något tjafs om att 'visst är jag duktig nog att rida den hästen trots min vikt' och 'inte är hon duktig nog att rida en häst med såpass låg viktgräns'.
Jag skulle också gärna se att man satsade mer på viktbärande hästtyper på ridskolor i allmänhet, istället för att bara satsa på stora halvblod till de tyngre ryttarna. Fast det är klart, min åsikt i detta har en hel del att göra med att mina nerver sviker mig helt på större hästar.
Dessutom tycks ju åsikterna ofta gå isär om hur stora skillnaderna mellan olika hästtyper egentligen är när det gäller hur viktbärande de är.
I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart att hästarnas välmående alltid måste komma i första hand, och på en ridskola kan det därför krävas betydligt hårdare viktgränser än vad som man skulle sätta på samma hästar i privat ägo. Arbetsbördan, och typen av arbete, blir ju en helt annan.