@skogaliten jag har funderat på det här med nordsvenskar litegrann. Själv är jag väldigt förtjust i rasen efter att jag red (och fick prova att köra) välutbildade skogshästar som liten. Samma lilla häst hoppade upp till msv C (ponnymått) och tävlade lätta klasser dressyr. Definitivt ingen nybörjarhäst dock, mycket drag under skorna!
De jag träffat på ridskolor har tyvärr uteslutande varit rätt starka och krävande hästar, som man inte lugnt kan slänga upp en nybörjare på. De har varit mer som "stora ponnyer" mentalt, trevliga om man kan men med en hel del hyss i rockärmen om de tycker det är tråkigt.
Har jag träffat otypiska hästar, som varit arbetsvilliga och roliga men inte sällan rätt heta för att vara nybörjarhästar? Det har varit nordsvenskar med stam, så ingen förväxling med kallblodstravare.
När jag kikat runt lite tycker jag inte heller att det verkar finnas speciellt många välutbildade till salu? Folk säljer unghästar eller skogsmullar, de utbildade ridhästarna verkar sällan byta ägare? Eller går de via andra kanaler?
Något som gör det enklare att köpa in hästar av varmblodsmodell är ju att det finns rätt många med hygglig utbildning till salu så det finns att välja på. De ridskolor jag haft mest kontakt med köper även helst från försäljningsstall, för att det är lättare att få en bra uppfattning om vad det är man köper om man redan har bra kontakt med ett par stall som man vet vad de levererar.
Det stämmer är många av de "bra" Nordsvenskarna säljs på annat sätt än via annonser på säljsidor.
Det gäller såväl välutbildade körhästar (bruks- eller sportkörning), som de som utbildats i ridningen.
Som exempel:
Yngre, för åldern välutbildade hästar, t.ex. tre-åringar sätts upp som "till salu" i premieringskatalogen, och någon som varit på premieringen, och sett hästen göra körprov, och bli visad på ring, hör av sig som spekulant.
Det händer att folk ringer och frågar, om man råkar ha, eller känner till, en Nordsvensk som skulle kunna passa till en själv, eller till en bekant, baserat på hästar som man sett på sommarpremieringar.
Det som mestadels läggs ut till salu på annonssidor är dels unghästar/föl från olika uppfödare - alltså orörda unghästar, samt de föga utbildade, de som blivit skogsmullar av olika skäl.
I de fall riktigt bra körhästar läggs ut på annons, så försvinner de rasande fort. Jag tror aldrig att jag sett någon lite mer utbildad (typ lätt A) rid-nordis ute på annons, de blir kvar där de är, eller säljs via kontakter.
Om nordsvenskarna du råkat på ridskola (?) verkat starka och kanske lite buffliga, så kan de bero på hur de uppfostrats? De kanske inte utbildats konsekvent, hunnit bli några åroch sedan t.ex. "hamnat" på en ridskola?
Det är ju sällan någon Nordsvensk utildas i ridning med tanke på att den ska bli ridskolehäst.
Ja, det finns visst drag under fötterna, och i huvudet på den genomsnittlige Nordsvensken, men med schysst uppfostran och utbildning, så blir det bra allroundhästar.