För tidig kvällsmat?

carolineartemis

Trådstartare
Hej

I mit stall har vi lite olika åsikter om vissa saker därför tänkte jag vända mig hit och höra vad ni anser.

Vi delar på insläppen i vårt stall och den som tar in kvällsfodrar också. Detta i sig är inget problem men ibland tas hästarna in redan runt 18.00 och detta anser jag vara på tok för tidigt för att kvällsfodra :confused:
När jag påpekar detta så får jag medhåll av ett par medan vissa i stallet inte tycker detta är något konstigt "de dör inte av det".
Är det jag som överreagerar eller har jag rätt?
Vad kan i såfall konsekvenserna bli om de får stå 12 timmar utan mat?

Sv: För tidig kvällsmat?

Personligen tycker jag också att det är för tidigt att kvällsfodra då..
Om dom går in då och det är dåligt väder och så är väl inte så farligt och om dom får lite hö.. men då måste man ju även kvällsfodra senare tycker jag

Tycker också det låter tidigt.

Vi tar in våra mellan 20-22 beroende på väder och de går ut mellan 05-07 och står på halm.

Ger de extra hö då eller får de samma mängd som vanligt?

Magsår, magkatarr, beteendestörningar uppkommer om hästarna står utan mat för länge.

Vi har samma system. Det spelar ju faktiskt ingen roll när de får kraftfodergivan bara höet räcker större delen av natten. Men ger man inte tillräckligt med hö bör man ju ha en senare giva med mer hö.

Våra hästar får rejält med hö och det räcker så gott som hela natten till dem.

Nix, de får samma mängd som annars. Jag ger min häst halm också för att hon ska ha något att pilla med eftersom de står på spån.
Men då är det inte jag som är ute och cyklar iallafall....

Det är ju väldigt tidigt om hästarna får en giva som de äter upp på några timmar och sedan inte får mer förrän 7-tiden på morgonen, vilket jag misstänker är vanligt i många stall.

Kan ni inte bestämma att man måste ge några kg extra om hästarna går in så tidigt? Om det nu är omöjligt att låta dem komma in senare...;)

Jag har som princip att ge kvällshö tidigast kl 19... Alltså, tar jag in hästarna kl 18 får dom liiite hö+halm och sen åker jag och ger dom kvällshö senare.
Min ena häst får endast 5 kg hö/dygn så jag kan inte ge henne en massa extra bara för att hon ska stå inne, men hon får ju en massa halm också.
Släpper ut dom lite före 8 och då får dom hö i hagen, och 1 kg var nån gång mitt på dagen.
Mina hästar har inte fått några problem av att det kan gå 12 timmar mellan utfodringarna, men det är klart att man skulle vilja ge oftare. Men ibland går det helt enkelt inte.

Ju större grovfodergiva desto tidigare kan man ju fodra. Att ge 3-4 kilo (som många ser som en stor giva..) är ju knappast tillräckligt att ge vid sextiden på kvällen, för att sen låta hästen stå utan mat till morgonen.
I vårt stall tas hästarna in vid 17-18, och har då lite mat i boxarna. Kvällsfodring får ske tidigast 21.00 och jag väntar gärna längre än så.

När brukar ni kvällsfodra annars? Jag reagerar lite på att det blir olika rutiner för hästarna, visst kan det hända att man rubbar på rutinerna i nödfall men då försöker man ju i alla fall hålla på mattiderna, eller är det bara jag som resonerar så?

Våra hästar får hö först när de kommer in på eftermiddagen. Cirka 1800 eller strax efter serveras kraftfoder. Sista givan ges vid 21-tiden. Mina hästar står dessutom på halm och har alltid tillgång till strå därför.

Jag anser att sätter man upp sig på en dag att släppa in och kvällsfodra då får man fixa så att man kan vara där runt 20.00 som de brukar komma in. Kan man absolut inte så får man ringa och be någon annan.

Kikilottan: De brukar få maten vid 20.00 annars. Det som stör mig mest är väl att man aldrig vet om när det blir så här. Oftast kommer man till stallet, boxen ser ut som ett bombnedslag och då frågar man när de kommit in och får reda på att de kommit in mycket tidigare.

Jag skulle ta upp det till diskussion och påtala att jag inte accepterar detta, skulle gå i taket om jag fick reda på att något liknande hände i mitt stall! Om det inte går att lösa via en öppen dialog skulle jag flytta. Vad händer om man vill komma vid typ 19 tiden och ta hand om sin häst då? Var en tjej i ett stall där jag var tidigare som hade gjort en liknande grej, hon fick en rejäl utskällning!

Vad menar du med annars? Jag tycker det blir lite hysteri med rutiner ibland. Hästarna får middagshö i hagen runt 16. In mellan 17-18 och då mer mat i boxen. Sista givan mellan 21-22. Att ha exakta minutslag som man fodrar på fungerar inte riktigt när alla parter i stallet har andra heltidsjobb, och våra hästar har aldrig brytt sig om halvtimmar hit eller dit.

Det var menat till TS! Jag tycker inte att halvtimmar hit eller dit gör något, men i Ts fall där det är 2 timmars diff på kvällsfodringen tycker jag är lite överdrivet.

*kl*

En halvtimme gör ju ingen större skillnad,med 2 timmars mellanrum var och varannan dag är det ju inte idealt men jag tror oxå de klarar sig på det.

Dock tycker jag att kvällsfodring vid 18-tiden är väldigt tidigt! det skulle inte funka i vårt stall då vissa först rider vid den tiden. Våra får runt 21.30-tiden och då får dom frukost vid 06 igen.

så här ser det ut hos oss:

06-frukost
11-12 Lunch
15-16 eftermiddag
sen så har dom i boxen när de kommer in. allt mellan 17-19 (Beror ju på om man rider,låter sin häst va ute xtra länge etc)
21.30 Kväll

...men vem ska man ringa då, när man har eget stall, står ensam och ingen är hästvan i familjen? I nödfall kan jag be svärmor, men det finns tillfällen då inte hon är hemma...

Ibland får man helt enkelt göra det bästa av situationen, och så länge dom har halm att tugga på har dom ju nåt i magen, eller hur?

Om man som jag ger 5 kg hö/dygn till en häst, är det väl inte så bra att dutta ut det på 5 gånger/dygn heller? Då blir det ju ingen ättid alls. Har förstått att man strävar till att hästen ska ha minst en ättid på en timme när man utfodrar? Och att största givan ska ges när det är längst tid till nästa utfodring?

Lägg in lite halm i boxen att tugga på när höet är slut, eller en större giva hö, det är inte bra att stå helt utan mat i 12 timmar. Är det verkligen ingen i stallet efter 18? hos oss är det då de flesta med jobb rider, kan du inte komma överens med någon att de ger din häst lite mer hö precis innan de åker hem?

Hos oss ser det ut såhär:

ca07: kraftfoder och hö inne
ca11-13:lite hö ute
ca16-18: in och äta hö, eventuellt kraftoder till de som vill ge
ca21-22: hö och kraftfoder

De flesta äter 3-5 kg på kvällen, och alla lägger in lite halm så de har att tugga på framåt natten om de blir hungriga. Vi ger bara hö i hagen när det inte finns något bete, nu finns det att tugga på där så det börjar vi med om någon vecka.

KL

Angående det där med rutiner, mina hästar kommer in runt 19.00. För några år sedan höll jag hårt på klockan 20.00, vilket resulterade i att hästarna blev mycket stressade OM jag skulle komma för sent. De verkar må mycket bättre nu, de går runt i hagen och beter sig som vanligt tills det att jag kommer, då de genast går/springer fram till grinden.
Exakta klockslag känns överdrivet. Därmed inte sagt att avvikelser på timmar är okej! :o

Det är ungefär samma sak som en incident jag hörde talas om på gamla ridskolan. Där tog man alltid in hästarna i samma ordning, och när stallägaren åkte på semester hade hon glömt att nämna detta. Resultat? En häst slet sig och sprang in i stallet, halkade på golvet och skadade sig.

Jag tror att hästar inte ska hållas på strikt rutin utan bara på rutin.

Mina hästar får för övrigt sitt hö+kraftfoder runt 19.00 och pillar med halm resten av natten (som de inte äter hö på).

några bekanta till mig fodrade alltid vid 21.00, men när de fick besök av pessoa såg han väldigt undrande ut och sa att han alltid fodrade vid 18.00 (sista fodringen för dagen alltså). Så nu gör dom det istället och hästarna ser iaf välmående ut.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 408
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 127
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 497
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar