För tidig kvällsmat?

Sv: För tidig kvällsmat?

Det tycker jag låter som bra tider=) får du till dom tiderna med stallägaren tycker jag ni kommit en bra bit på vägen

Högrind lät inte heller dumt! Vilken bra uppfinning:idea: Fast just nu skulle vi inte ha ngt behov av det .

Tack för att du agerade bollplank! Ibland känner man sig som världens mest tjatiga hyresgäst, då är det bra att få höra att man är på rätt spår :)

Jaa det låter toppen, jag ska köpa en så får du höra en riktig utvärdering sen

man har ju rätt att som hyresgäst,eller hyresHÄST, ge synpunkter och iaf försöka komma med förslag.
Sen i slutändan är det ju alltid ägaren som bestämmer ändå. Och som du själv sa, vissa har riktigt konstiga sätt att se på saker.
Men jag hoppas verkligen du/ni får igenom detta med fodertiderna:d

Jag vågar knappt säga detta men i vårt stall för de mat två gånger om dagen:crazy: OBS: min häst får en gång till för jag åker dit själv och ger henne. Har även erbjudit mig att middagsfodra alla hästarna, får se hur det blir med det.

Åter igen, det är inte hur många gånger eller vilken tid som är viktigt. Det är tiden UTAN foder som man måste se till.

Vi fodrar 1 gång om dagen och hästarna är aldrig utan mat :grin: (fri tillgång)

Sen "6 kg håller väl max 1-2 timmar beroendes på hur fort hästen äter." :confused: Hur många har hästar som vräker i sig på det viset? Min tjej halvblod äter precis upp 3kg på 9 timmar på natten. Men hon äter väll sig mätt dagtid och ser till att sova på natten istället. :)

Mer normal ättid är väll 1kg i timmen?!?!

det va mig du citerade där:grin:

Tjaa, våra får 2 kg till lunch och efter ungefär 40 minuter är iaf varenda höstrå av det borta, så en vild gissning är väl 2 timmar.

Och då vräker dom inte i sig utan tuggar så som hästar gör.
Vi har en häst i stallet som alltid är klar före de andra,tuggar extremt fort. Sen en annan tar dubbelt så lång tid på sig. Så det beror visst från häst till häst, precis som hos människor tuggar de olika snabbt.

Vid fri tillgång blir det ju en annan sak. Där kan hästarna äta mer naturligt, dvs lite och ofta.
Men alla har ju inte tillgång till det så det känns ju som du tyckte du va överlägsen med tanke på att citerar och sätter en skeptisk gubbe bakom:grin:

Det är skillnad på hästar som har fri tillgång och hästar som inte har det. Ett kg äts upp snabbt av en häst som inte har fri tillgång.

Du kan inte ha sett många sånna?

Det stora problemet är väl inte direkt tidpunkten en häst får kvällsmat på, bara maten räcker längre än en halvtimma typ. Räcker maten, dvs grovfodret ända tills morgonkvisten så spelar det noll roll om kvällsmaten ges 16,18 eller 23. MEN problemet vid tidig fodring är ju att häststackarna måste stå still i så många timmar. Instängd i en box på några få kvm då hästar är djur som SKA röra på sig för att må bra. Att ge så sent som möjligt gagnar ju även att hästen INTE står i sin box x antal timmar per dygn...förhoppningsvis.

Jag har två hästar, och helt ärligt så äter den ena snabbare än någon annan jag hört. Han dricker även väldigt mycket.
Är han då superhungrig? Även på morgonen då han pillat med halm under natten?
Den andra äter normalt. Jag blir inte klok på hästen.

För övrigt, att hästarna är lika aktiva natt som dag tvivlar jag på. I alla fall häst i box.

Mina hästar ligger alltid, och herregud så "åh gomorron väck mig inte"-iga de är! :D:p

Hur många har hästar som vräker i sig på det viset? Min tjej halvblod äter precis upp 3kg på 9 timmar på natten. Men hon äter väll sig mätt dagtid och ser till att sova på natten istället. :)

Din häst äter väldigt långsamt.
Många hästar äter runt, enligt min uppfattning, 2 kg i timmen. Får de inte tillräckligt med mat eller av annan anledning stressar över maten så kan det gå ännu fortare. Det kan även gå långsammare. Hästen kan anpassa passagetiden genom tarmpaketet...

Sen så är det faktiskt så att hästar sover i perioder runt hela dygnet, oftast korta stunder åt gången, och inte som vi. Så att din häst äter sig mätt på dagen och sover istället på natten...ja, det låter som en väldigt ovanlig häst.

såvida hästarna får tillräckligt med hö så att dom inte slukar allt på en gång så är det ju inga problem, då står dom inte 12 timmar utan mat...

jag kvällsfodrar oftast runt 19 och då får hästarna kraftfoder, lusern och hö. dom får ca 5 kg, har kommit fram till att detta är den idealiska mängden. får dom mer så ligger det kvar.

*knapplån*

Jag tycker inte vi har problemet med för tidig kvällsfodring, däremot väldigt kort mellan två fodringar.

Morgon - 07:00
Lunch - mellan 12 och 14 beroende på när hästarna tas in
Eftermiddag - Hö vid 15 och kraft vid 16
Kväll - 22:00

Min får fyra kg hö och ett kg halm på kvällen, alltid lite halm kvar i boxen så han verkar klara sig.

Ja du, min häst är ett bra exempel på en som vräker i sig maten. Spelar i princip ingen roll hur mycket mat jag skulle ge henne...hon fortsätter att "hetsäta" lite mycket för det. Hennes insläppsmat på2,5 kg hösilgae äter hon upp på mindre än 40 minuter:p och är alltid klar låångt innan de andra hästarna på morgonen!

Kan tillägga att de får mat 4 ggr om dagen och att hon just nu äter ca 10-11 kg torrt hösilage, + tillgång till halm i boxen!

Ang att fodra kvällsmat tidigt. Eftersom jag inte kan ge min häst obegränsat med mat(blir fet som en tunna) så föredrar jag att fodra så sent som möjligt. Var det bara lösbart skulle jag önska kvällsfodning vid 22.30-23 tiden, men det kan man inte riktigt kräva av stallägaren,hehe!

Många stall nere på kontinenten(och även travstall i sverige) "bommar igen" vid 15,16 tiden och hästarna får då "kvällsmaten". Skillnaden är att de fyller upp i princip hela boxen med mat så att det ska räcka ända fram till morgonfodringen vid 5 tiden!

Senast ändrad:

"KL"

då undrar jag ang. fodringar. Jag fodrar:

07.00 kraftfoder + silage (ca 1 kg)
08.00 utsläpp fri tillgång i hagen (silage)
17.00 insläpp kraftfoder + 5 kg silage (pga mörker)
20.00 kraftfoder + 5 kg silage

inackordering i stallet vill att det ska fodras lunch 12.00. Jag (hon jobbar) ska ta in hennes hästar för lunch istället för att få kraftfoder vid insläpp. (Inackorderingen vill att det ska kvällsfodras 18.00). Är det så illa att fodra kraftfoder efter 3 timmar från insläppet till kväll än att ta in hästar för att fodra vid 12.00??

För att inga missförstånd ska inträffa handlar detta om hårt tränade hästar, (galopp och trav)

/ Susz

*kl

Hur gör folk med shettisar för att det inte ska bli för långt mellan målen?? :confused:
Det går ju inte direkt att ge en shettis 6 kg per mål... och att fodra väldigt tätt blir väl heller inte speciellt bra eftersom tuggtiden då borde bli minimal per gång? :p

Vi fodrar 8, 14 och 20.00, Glada och harmoniska hästar. Har man en häst som vräker i sig flera kg hö på nolltid så är ju en idé att ge den halm att knapra på under natten. (om den inte vräker i sig den också, finns ju alla varianter :p )

Alla hästar passar inte i alla stall helt enkelt.
+ poäng på den:bow::bow:

kl.
min häst är typsikt svår fodrad ,äter jättesnabbt och är ganska lättfödd. 13 kg hösilage om dan och sen lite soya för att få upp kvoten är lagom. 3 kg hösliage äter han upp på en timma.....
Nu får han
kl 6 3kg(ska vara slut till 7 då hästarna släpps ut)
kl 7 får dom kraftfoder(soya plus lite silage, 0,25kg?)
kl 13 får dom lunch, 3 kg men han snor av dom andra och äter lite mera.
kl17-18 tas dom in och får 3kg silage och lite soya
kl 22 får han 4kg silage

Utan foderautomaten som ger vid 6 och 22 hade det blivit jobbigt. Han äter dock långsammast på kvällen, vilket iallafall är tur. Så den givan räcker lite längre än dom andra.

Sen "6 kg håller väl max 1-2 timmar beroendes på hur fort hästen äter." :confused: Hur många har hästar som vräker i sig på det viset? Mer normal ättid är väll 1kg i timmen?!?!

Min äter betydligt snabbre än så! När han stod på box vila och foderautomaten löstes ut av misstag(elektiker i stallet som stängde av strömmen) så åt han lätt 10 kg hösilage på några timmar.

Han går inte att ha på fri tillgång, jag har försökt:crazy:

Jag har inte tillgång tilll halm så min ger jag så sent det bara går om de kommer in efter nio så blir det sista fodringen det som då ligger i boxen 5 kilo hö och kraftfoder går han in innan nio så åker jag dit och lägger in mer hö vid 22-23. Oftast så rider jag när de kommer in vid nio så då blir det ju inte mat förren vid 22 iaf :) men klockan 18 tycker jag är väldigt tidigt.

Hästar som står 12 timmar utan mat mår psykiskt och fysiskt dåligt.
Har varit med om många såna hästar. Det syns sällan på hullet, och hästarna blir (oftast) inte sjuka, men man brukar märka det på dem.

Att fodra klockan 18 är ju inga problem om alla hästarna får mycket mat.
Finns det lättfödda hästar i stallet så tycker jag det är dumt att göra det. SÅ himla jobbigt är det inte att fodra två timmar senare.

Vissa i tråden påstår att "det är inte så noga med tiderna" Men JO det ÄR extremt noga om man står i ett stall med olika människor som fodrar, och ffa om man har en lättfödding.
Oftast står det ju vilken kilomängd hästen ska ha, och om den då får mat två timmar tidigare så måste den ju också få flera kg extra!
Men det är ju ingen som tänker på i större stallar.
Om man har ett eget stall och eget foder så är det ju mindre viktigt, då kan man ju anpassa mängden foder själv.

Jag har bara haft lättfödda hästar, och jag brukar anpassa mängden foder ganska exakt efter fodringstiderna, så att hästen inte står utan mat för länge.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 408
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 127
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 497
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar