För tidig kvällsmat?

Sv: För tidig kvällsmat?

Vi fodrar sista fodringen vid 18-tiden. Men hästarna har mat till långt fram på natten. Jag ser det inte som avgörande när det fodras, utan hur länge hästarna behöver stå utan mat. Man kan ju fodra kl. 22:00, men om det sedan inte blir mat förrän 08:00 blir det ju ändå 10 timmar utan mat. Alltså samma som om det skulle fodras 20:00 och sedan 06:00.

Sedan är det ju alltid svårt när hästarna har olika ätrutiner, vissa kan ju vräka i sig 10 kg på 4 timmar, och det är kanske hästar som man får leta stallrutiner utifrån, att man inte kan ha fodring tidigt på kvällen utan sista givan resp. första givan på morgonen måste vara sent resp. tidigt. Annars står hästen länge utan mat.

Alla hästar passar inte i alla stall helt enkelt.

några bekanta till mig fodrade alltid vid 21.00, men när de fick besök av pessoa såg han väldigt undrande ut och sa att han alltid fodrade vid 18.00 (sista fodringen för dagen alltså). Så nu gör dom det istället och hästarna ser iaf välmående ut.

Deras hästar fodras väl klockan 04:00 också, första gången för dagen.

För min del så hade jag bara sagt till om ett par kg extra hö så hade jag inte lagt mer energi på problemet så länge hästarna var lugna.

Min erfarenhet är att ju mer tidsupphängd man är på fodertider, ju mer stressade är hästarna. men vi har fri tillgång på grovfoder och det gör ju stor skillnad det med så klart.

några bekanta till mig fodrade alltid vid 21.00, men när de fick besök av pessoa såg han väldigt undrande ut och sa att han alltid fodrade vid 18.00 (sista fodringen för dagen alltså). Så nu gör dom det istället och hästarna ser iaf välmående ut.

Men vilken tid man fodrar är ju egentligen helt oväsentligt för hästarnas del, det viktiga är ju hur länge maten räcker och hur länge de är helt utan.

Pessoa kanske fodrar supertidigt på morgonen istället? Började dina bekanta också göra det isf? Eller får de mer hö?

Tycker det är tidigt att kvällsfodra vid 18, våra får vid 21-22tiden och det tycker jag är lagom och får frukost vid 5-6 tiden.

Knapplån

Sedan beror det ju på vilka rutiner människorna har också. Att fodra kl 18 skulle funka dåligt i vårt stall - eftersom de flesta kommer till stallet mellan 17 och 18. Våra hästar tas in och fodras vid 16.30-17 så här års och sedan får de kvällshö vid 22.

Knapplån

Har också lite funderingar i ämnet då vi snart ska ha stallmöte och jag inte är helt nöjd med hur det är nu.

Våra rutiner ser ut som följande:
06:00 En tuss hö plus kraftfoder
06:30 Utsläpp och hö i hagen
15:30 Hö i hagen
19:30-20:00 (vintertid) Insläpp, kraft och hö inne

Jag skulle helst se att hästarna fick en fodring till på dagen och kom in ännu senare på kvällen. Mina hästar får 4 resp 6 kilo hö på natten och för den ena räcker detta. Min glupska häst ( som får 6 kilo) har dock slut på morgonen. Han är dessutom dammallergiker och hostar av halm. Har egentligen ingen aning när hans hö tar slut. Tycker ni att det låter rimligt för honom att klara sig på 6 kilo under 10 timmar?

Det jag är minst nöjd över är att stallägaren fodrar och släpper ut sent på helger. Jag masar mig upp samma tid de dagar jag har utsläpp och tycker att rutinen just på morgonen ska hållas. Dvs åtminstonde se till att ha morgonfodrat till halv sju. Hon tycker att det är helt ok att komma halv åtta, åtta. Vad tycker ni om detta? Någon som har något bra argument man kan säga till henne?

Några tips på hur man kan förbättra fodringsrutinerna? Är ju som hos alla andra svårt att få ihop det med jobb etc. Jag ska även ta upp ämnet fodergrind på stallmötet tänkte jag.

Knapplån

Våra rutiner ser ut som följande:
06:00 En tuss hö plus kraftfoder
06:30 Utsläpp och hö i hagen
15:30 Hö i hagen
19:30-20:00 (vintertid) Insläpp, kraft och hö inne

Jag skulle helst se att hästarna fick en fodring till på dagen och kom in ännu senare på kvällen. Mina hästar får 4 resp 6 kilo hö på natten och för den ena räcker detta. Min glupska häst ( som får 6 kilo) har dock slut på morgonen. Han är dessutom dammallergiker och hostar av halm. Har egentligen ingen aning när hans hö tar slut. Tycker ni att det låter rimligt för honom att klara sig på 6 kilo under 10 timmar?

3 ggr om dagen är för lite för en häst att fodras. Det ska helst inte gå mer än 4 timmar mellan varje grovfodergiva.
Insläppet på kvällen tycker jag väl inte är för tidigt nu när dte blir ruskväder. Då tycker jag dte är viktigare att de får komma ut tidigt vilket dom ju verkar få . 06.30 är ok.
6 kg håller väl max 1-2 timmar beroendes på hur fort hästen äter. Men så är det ju i många stall och det är väldigt svårt att lösa tyvärr. Våra står ca 6-7 timmar under natten utan grovfoder,tyvärr, men som sagt är det svårt att lösa. Särskilt om halm inte kan vara aktuellt.

Det jag är minst nöjd över är att stallägaren fodrar och släpper ut sent på helger. Jag masar mig upp samma tid de dagar jag har utsläpp och tycker att rutinen just på morgonen ska hållas. Dvs åtminstonde se till att ha morgonfodrat till halv sju. Hon tycker att det är helt ok att komma halv åtta, åtta. Vad tycker ni om detta? Någon som har något bra argument man kan säga till henne?

Hästar är vanedjur och deras magar ställer ju in sig efter de tider de är vana.
Om hästarna fodras kväll redan vid 19-20 på kvällen så är 08 ALLDELES för sent på morgonen. Då står de ju utan foder i 12 timmar!!!!! Dom kan få magsår,olater och bli nervösa.

Tack för svaret!

Ska sätta lite press på henne nu på stallmötet. Just nu så är det ok så hon inte har häst och vi två andra i stallet tar alla utsläpp, och detta runt 6. Skulle det vara mitt stall så skulle jag sätta in foderautomater, och jag funderar ärligt på att köpa det till mina två hästar för att sedan ta dessa med mig när jag bygger eget stall någon gång i framtiden. Ska som sagt även ta upp frågan om fodergrind.
Tror hon är lite less på mina "påhitt", de själva har liksom aldrig tänkt till runt sin hästhållning utan går i samma gamla hjulspår och tror att hästar är nöjda med vilket hö som helst etc. Har redan fått igenom längre utevistelse och köper eget hö, men vad sjutton, vi betalar ju hyra och borde ha något att säga till om!

Vissa går inte att diskutera med,tyvärr,och eftersom det är dennes stall så kan stallägare lätt tycka att man lägger sig i för mkt och då retar man bara upp denne och som resultat blir det bråk och osämja.
Ta det försiktigt och kom på ett bra sätt att lägga fram förslagen på. Pedagogiskt:D

Jag tror du kommer få svårt att övertyga stallägaren om dessa nya vanor.

Finns det inte andra stall i närheten där rutinerna är sådana som du strävar efter?

Näe det är ju tyvärr så. Finns inget envisare än gamla hästmänniskor tror jag...

Jag ska försöka ta upp det till diskussion, på ett pedagogiskt sätt :) Men du har rätt i att fungerar det inte så måste man ju se till andra stall. Det här stallet ligger dock ca 100 meter från mitt hus och det är ju rätt svårslaget. Hagarna är dessutom enorma så om man bortser från detta är det ett bra stall. Nu har jag ju lite tur eftersom den andra hästägaren i stallet är inne på samma spår som jag så jag hoppas att vi båda kan få hästägaren att förstå. Ute är det än så länge inget problem, de har en massa träd och gräs och nypon att peta i sig. Men snart kommer kanske snön och då måste ju lunchrutiner ha infunnit sig!

I mitt stall får dom först morgonhö vid halv 7 (ut kl 8), sen lunchhö i hagen vid 13, middagshö i boxen när dom kommer in (vid ca 17 nu, följer ljuset) och kvällsfodring kl 21 cirka. Kraftfoder får dom lite senare än höet.

Ja, det va bra fördelar. Hoppas ni kan komma överrens om ngt då=)

Om det nu är så att stallägaren bara har fodringen 1-2 dagar i månaden så är det nog ingen större fara.

Däremot att de ska ha fler fodergivor per dag tycker jag ni ska försöka ordna. KAnske nattmat lite senare?

Mm, min ide är lunchgrind så att de kan få mat runt 12. Sen middagshö vid ca 6 i hagen, då är ju oftast någon där ändå. Och så intag och nattning vid 22. Det är något jag tycker de borde gå med på. Då får hästarna mat fyra ggr om dygnet med en större giva på natten och det blir inte särskilt mkt extrajobb. Att jag tar de flesta fodringarna är jag redan van vid ändå ;)
Har ju som sagt en hosthäst och det är därför jag propsar på lååång utevistelse!

Tycker du det låter rimligt för hästarnas skull?

Det skulle ju kunna funka. Men jag skulle nog ändå försöka luncha och middagsfodra lite tidigare och så kan man ju lägga in hö i boxen så de har när de kommer in vid 19-20 tiden, och så kvälls mat vid 21-22.

Vi har: (med en halvtimmes hit lr dit)

06-frukost + kraft
11-lunch
15-middag
18 -eftermiddag
21- kväll+ kraft

sen så kan man ju ge sin häst xtra hö utöver detta om man vill det

Hästar är vanedjur, ska väl egentligen ha mat samma tidpunkt varje dag. Men hos oss funkar det tyvärr inte. Vi har 2 hästar hemma på gården, vi jobbar båda heltid. Jag 3-skiftes. Nu just äter hästarna halm + lucern (båda har haft fång och har just hittat nytt hö).

Hästarna får:
Morgon: 6-tiden på vardagarna. Stiger upp 6.30 ung på helgerna.
Middag: Om jag är hemma/helger: 12-tiden
Middag: Om vi båda har morgon skift: 16-tiden
kväll: 21-22 tiden.

Jag brukar justera morgon/kvällstiderna så att det ska bli så kort mellan som möjligt. Om jag matar tidigt på kvällen så stiger jag upp en timme tidigare.

Ibland kan vi omöjligt mata mer än 3 ggr. Vi är nyinflyttade så vi känner ingen snäll dagsledig som skulle mata våra hästar. Så då ger vi ena middagsransonen på morgonen istället. Optimala vore att jobba hemifrån. men misstänker att jag skulle sitta för mycket framför buke isåfall:angel:

Eftersom hästarna äter endast halm nu just vräker dom inte i sig maten, utan står och knapprar så gott som dygnet runt. När dom ska bli invanda med hösilage och gå ut i hagen som vanligt ska vi bygga en hölåda så att det tar längre för hästarna att äta. De ska även stå på halm i boxen.

Önskar verkligen att man skulle kunna få till ett sånt bra schema, men tror det är omöjligt med allas arbeten etc. Man skulle ju iofs kunna ta lunch vid elva, middag vid fyra-fem och så insläpp vid ca 21. Skulle det vara bättre? Då är det fem timmar mellan varje fodring förutom på natten. Då sover de ju iaf nån timme och så kan de få största högivan då?

Haha jag har just hört talas om högrind själv så jag är ingen expert. Men det fungerar så att man delar av en bit av hagen därman lägger lunchhöet. Sen så öppnas grinden vid en speciell tid, tror nån magnet släpper så linan rullas upp. Då kan hästarna gå in och mumsa hö :) Verkar vara en väldigt bra uppfinning!

Man får göra det bästa av det man har helt enkelt.

När ni lär känna lite folk kan ni säkert hitta ngn som hjälper till. Ni kan ju alltid sätta upp lapp. Ngn tjej skule säkert bli jätteglad om hon fick hjälpa till och som tack kanske en ridtur då och då? Eller att hon får betalt?

Hölåda är ju också en smart sak! Då kan hästarna kanske stå på "fri begränsad tillgång". Bra ide!

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 408
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 127
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 497
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar