För tidig kvällsmat?

Sv: För tidig kvällsmat?

3 ggr om dagen är för lite för en häst att fodras. Det ska helst inte gå mer än 4 timmar mellan varje grovfodergiva.
Hästen ska helst inte stå mer än 4 timmar utan foder.
Det är en helt annan sak. Hur ofta man fodrar är helt orelevant. :p

6 kg håller väl max 1-2 timmar beroendes på hur fort hästen äter.
En häst som äter SÅ snabbt måste vara extremt hungrig.. :crazy:
Min förra häst (Liten häst, åt fort) räknade jag på att hon åt 1 kg på 40 minuter vid en större giva, 30 minuter om man bara gav nåt kg eller två.
Plus pillet efteråt. (Strör man ut höet, har de mer att pilla i)
De håller ju sällan samma takt när de äter mkt.

Om hästarna fodras kväll redan vid 19-20 på kvällen så är 08 ALLDELES för sent på morgonen. Då står de ju utan foder i 12 timmar!!!!!

Varför skulle de stå utan i 12 timmar?
Vi har fodring 19 och 07 = 12 timmar sammanlagt.
Man ger ju hästen mat Vid 19, hästen har inte ätit upp vid 19...
(Nåja, det finns ju dom som bara ger sina hästar en skvätt också men..)

Nu la jag inte ut exakta scheman och sekunder och kg givor, och tänkte inte in tiden dom äter....men det fina med buke är att det alltid är ngn som nappar på och är så vänlig och korrigerar minsta lilla skit:grin:

JAg tror iaf de flesta förstod hur jag menade.

Det var nog ingen som var ute efter sekunder heller, fast du skriver ju faktiskt att hästarna står UTAN MAT i tolv timmar om man fodrar runt 20 resp. 08, vilket låter ganska vilseledande.
Jag räknar med att mina hästar står utan mat i fyra timmar mellan kvälls- och morgonfodring.
Sen om man väljer att fodra två gånger om dagen eller fem, det är för mig fullkomligt ointressant. Det intressanta är hur stora givorna är.

För tillfället går hästarna ute 07-18 i gräshage och får kvällsmat när dom kommer in.
Jag brukar ge min ca 8 kg hösilage och oftast finns det en liten tuss kvar vid utsläppet.

Men från och med imorgon så kommer dom att gå in en timme tidigare och därmed få en till fodring mellan 20-23.

Jag håller med dig. om hästarna inte får jättemycket hö alt. får en högiva till senare på kvällen så är det på tok för tidigt!

mitt schema ser ut såhär:
kl 5 utsläpp hö i hagen
kl 11 lunch hö i hagen
kl 17 insläpp hö
kl 21 natt hö

Lite knapplån

Våra hästar står som sagt inne ca 10 timmar per natt och får i nuläget sin nattmat vid ca 20:00. Jag ger mitt stora halvblod ca 6 kilo hösilage per natt. Har nu smugit ut i stallet några nätter och kollat när han verkar ha ätit upp allt. Vid 22 finns det ett par kilo kvar. Vid 00:00 finns det lite utspritt kanske högst ett halvt kilo kvar. Och på morgonen vid 06:00 finns "pillet" kvar, dock inga ordentliga strån. Vad tror ni om det? Kan ju vara så att han vägrar äta spillet, men borde han inte om han är hungrig äta det också? Hästarna får en tuss hö innan kraftfodret och detta brukar han rata så han verkar ju inte helt otroligt hungrig?
Annars funderar jag på att ge 5 kilo på golvet och kanske sätta 1 kilo i ett hönät, skulle det vara en ide?

Jag har fått dille på foder och foderrutiner och är så extremt orolig för allting :P En sak är säker och det är att jag aldrig kommer kunna flytta till ett större stall igen, vill ha extrem koll på hur allt sköts :)

Min andra häst får endast 3 kilo hösilage och ca 1.5 kilo lusern. Eftersom hon ogillar lusern så brukar det finnas kvar några dl i krubban, så hon verkar ju ha att göra hela natten iaf.

Vad har du för strö i boxarna?
Jag skulle i ditt läge testa med ett kg till, alt halm.

Så sent som möjligt tycker jag är bäst. Så att fodertiderna blir utspridda över dygnet mera. Jag ger nattfoder vid 22 tiden. När jag jobbar helg får de nattfoder vid 23.45. (då kan jag sova en extra timme på morgonen sen)

Visst dör inte hästarna om detta med tidig nattfodring sker någon gång enbart, men risken är ju att det blir oftare och oftare. Det blir inte regelbundet alls för hästarna. Ni är ju flera som delar på fodringarna och har inte koll på vilka tider de andra fodrar i så fall. Är det inte bättre att sätta ca tider för fodringar som alla får anpassa sig till? Det behöver ju inte vara exakta tider utan kanske tex mellan 20.00 och 22.00. då blir det inte så stora skillnader och man kan ändå anpassa fodringarna i viss mån. Eller sätta en tid då fodring tidigast får ske? Det finns säkert varianter som kan passa i ert stall bara hästägarna förstår att det är hästarnas bästa som gäller (och inte enbart deras egen bekvämlighet)

I stallet där min medryttarhäst står finns det två hästar som jag tycker väldigt synd om; en liten shettis och en varmblodstravare. De får gå in från hagen, och får då samtidigt kvällsmaten, klockan 16.00. De står sedan inne i sina boxar resten av kvällen/natten. Det tidigaste jag kommit till stallet är strax efter 17.00. Då har maten varit slut. Den är alltid soprent i deras boxar vid 18.00 då jag brukar komma dit. Frukost får de vid 07.00. Det blir 14 timmar helt utan mat (räknat från 17.00-07.00).

De får altså mat på följande tider:
Morgon: 07.00
Lunch: 12-13.00
Kväll: 16.00

Ponnyn har dessutom knappt något spån i sin box. Den står i en storhäst-box men har bara "liggdjup" på spånet på ungefär en kvadratmeter... Resten är ca 1-2cm med bara fläckar där han skrapat.

Är det någon mer än jag som tycker att detta gränsar till djurplågeri?

Finns det någon lag som talar om hur länge hästarna får stå utan mat?

Korrigerar minsta lilla skit? ( :grin: )
Menade du då något annat än du skrev?
Jag vet inte exakt vilket det var du syftade på nu, men både det första och sista som jag citerade var ju direkt felaktigt och inte något "litet"!

Du hävdar ju bestämt med stora bokstäver och flera !!!!! att det är för lång tid mellan 19-20 och 08 eftersom de står utan mat i 12 timmar.
Vilket ÄR fel, om man nu inte ger sin häst bedrövligt lite mat.

Jag vill gärna ha lite hjälp/synpunkter på mina fodringsrutiner.

Vi har 2 travare, ett kallblod och ett varmblod.

På de vardagar sambon jobbar på ena jobbet så tar han ut ca kl 5.30 och ger dem 1 kg hö var.
Då vi delar hage med grannar så är det menat att de ska ta ut sina runt 8 och ge hö då, men de lyckas aldrig komma ut förräns 10 så då får de ca 1 kg till.
Jag går ut runt 14 och ger ca 1 kg var och sen runt 17-tiden.

Vi tar in ca 20-22 ( beroende på väder) och ger dem lite kraftfoder och varmblodet får då ca 6 kg inne och kallblodet ca 4 kg.
De står på halm och det finns fortfarande gräs kvar i hagen.

På helger och varannan vecka tar vi ut dem mellan 7 och 8 då sambon jobbar med annat.

Så det ser ut såhär

1 kg morgon mellan 5.30 och 8 beroende på vecka
1 kg kl 10
1 kg kl 14
1 kg kl 17
4 och 6 kg + kraft kl 20-22

Jag tycker det är lite snålt att ge dem 1 kg åt gången men å andra sidan vill jag inte ge mer då jag ser att kallblodet lägger på sig lite.
Vill hellre att hon får en större mängd under natten.

Jag håller med på det dom flesta skrivit här.

På vintern ser rutinerna i vårt stall ut såhär:

ca 07:00- Utfodring av kraftfoder och utsläpp i hagen med hö.
12-13: Lunch hö.
17-18: Insläpp, förutom på torsdagar då vi har hoppträning senare.
Kraftfoder ges inklusive hö.
ca 21:00 - Hö igen.

Våra hästar står på halm så dom har något att göra hela tiden, min ponny kan inte ha tillgång till hö hela natten, dock så får några andra i stallet det.

Vi har samma system. Det spelar ju faktiskt ingen roll när de får kraftfodergivan bara höet räcker större delen av natten. Men ger man inte tillräckligt med hö bör man ju ha en senare giva med mer hö.

Våra hästar får rejält med hö och det räcker så gott som hela natten till dem.

Håller helt med. Våra hästar står på halm, nattfodras ca 19-19.30, aldrig tidigare än 19 dock. De får rikligt med hö, som de vet räcker länge, och då äter de också saktare. Plus som sagt att de har halm att plocka med. Funkar utmärkt!

Om hästen stod på torv eller spån skulle jag aldrig nöja mig med att fodra kl 19.00 om hästen fick några kilo hö bara - då blir det för långt uppehåll helt utan mat. skulle lösa det genom att hänga upp ett finmaskigt hönät så det tar tid för hästen att äta, och lägga in några kakor halm som komplement. då är även den situationen löst : )

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 408
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 127
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 497
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar