För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

Fast det är väl inte nått att bli sur över, det är risker med avel vanligtvis och det bättrar ju inte hennes odds om hon är så trång att hon inte ens kan ta emot hingsten. Klart att folk undrar hur man kan tänka sig att offra stoet för att få ett föl.
Kan du inte köpa ett sto som är släkt med henne och betäcka den istället?

Jag "offrar" inte mitt sto, hon kommer inte dö för att jag betäcker henne. Jag har fortfarande pratat med vet, osv.....
Jag kan inte köpa en till häst och betäcka, jag är inte gjord av pengar.

Jag "offrar" inte mitt sto, hon kommer inte dö för att jag betäcker henne. Jag har fortfarande pratat med vet, osv.....

Och än en gång, om hon inte kan ta emot hingsten utan att få problem så är det ju bara att konstatera att fölet är större än hingsten och slutsatsen där är ju enkel. Och man gör inte kejsarsnitt på ston, så jo om du inte har riktig tur så är chansen stor att hon faktiskt dör och så gör ju då även fölet. Vilket blir ett riktigt slöseri på pengar, men du får väl försäkra dom väl...

Nåväl du har gjort ditt beslut, jag hoppas att det går bra och att alla vi negativa i tråden har fel...

Måste bara rätta ett fel du skrev.

Man gör kejsarsnitt på ston.
På dom stora klinikerna såsom Strömsholm och Helsingborg i alla fall.

Men tyvärr är det dålig prognos. Ofta är det dött föl och man gör detta för att stoet skall klara sig.
Men ofta så blir det stora komplikationer på henne. Ett exempel är bukhinneinflammation vilket oftast inte klaras..

Och hela detta kostar då väldigt mycket pengar..
En vanlig buköppning kan ju landa på 100.000.
Ett kejsarsnitt borde ju bli ännu dyrare.

AM

Tack för rättningen, det visste jag faktiskt inte ;)

Men det bör ju då bli billigare för ts att köpa ett annat sto att betäcka än att göra ett kejsarsnitt... Läste lite i den andra tråden och insåg att det är större risk att stoet skadas ordentligt vid betäckningen än vid fölning...

Det finns ju många som betäcker dumt.
Vill ha jättestor avkomma osv osv..

Men här handlar det inte igentligen om fölning. Här handlar det om själva tillverkningen.
Hingsten har stor snopp. För stor i diameter (alltså inte för lång) än vad stoet kan ta emot.

Funderat halva dagen på en jämförelse..
Och får ta till lite grövre språk :D

Som en tjej skulle försöka ha sex med en telefonstolpe.
Det förstår ju alla och envar hur det skulle fungera.
Och tjejen som sådan skulle nog ganska omgående avbryta tilltaget då det inte fungerar.
Men telefonstolpen är ett stilla material som inte rör sig.

Hingsten, som ts valt, kommer definitivt att röra på sig.
Och när han väl är där så är det oerhört svårt att få en sådan att backa.

Och man behöver då givetvis inte vara Einstein för att förstå hur det blir.

Tjejen med stolpen har ett val.
Men inte stoet. Hon är brunstig och kommer säkerligen att försöka stå still, fram tills hingsten "är där"..

Vad som händer sedan är ju då diskussionen...

AM

Jag blir lite ledsen när ja läser den här tråden.

Du frågar efter råd här på forumet, du har turen att få svar från flera stora uppfödare som besitter massor av erfarenhet, men väljer att låta bli att lyssna.

Du har pratat med en veterinär. Veterinärer är också bara människor, veterinären kan ju aldrig garantera att ditt sto inte kommer att få livshotande skador.

Flera uppfödare och hingsthållare med STOR erfarenhet har svarat dig här i tråden och även berättat om tragiska erfarenheter vid liknande situationer, där stoet HAR dött! Då har det dessutom varit olyckor, ett okänt faktum. Nu vet du hur det ligger till och väljer alltså att ändå "testa"...

När du har testat färdigt och det inte lyckades, kan det lika gärna vara så att du står utan sto att ta med hem. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

Jag "offrar" inte mitt sto, hon kommer inte dö för att jag betäcker henne.

Normala ston dör ibland efter betäckning. Normala ston dör ibland efter ultraljud. Du har ett sto som har mkt högre risk att skadas än de flesta ston.

Beklämmande att pengar ens ska finnas i denna diskussionen.

Varför inte köpa ett föl efter "din" hingst istället? Räkna så ser du hur mycket pengar du kommer att slänga ut på ett föl bara under det första levnadsåret. Om bara betäckningen kostar 20 000:- nu så borde du ha ca 35 000:- att slänga ut på ett föl istället eftersom det tillkommer rätt mycket extra kostnader med ett föl .

Jag betalade inte ens betäckningen på mitt sto utan fölet "följde" med i magen när jag köpte mitt sto och jag sålde fölet när hon var 7 månader för 15 000:- och jag gick back ändå pga veterinärvård för ca 6 000:- den första veckan. För att gå plus minus noll hade jag behövt få ut 22 000:- för fölet.

Det vet du inte.

Jag betäckte mitt älskade connemarasto.

Nio månader senare hade jag varken sto eller föl. Det hade mest troligt inte gått så om jag inte hade betäckt henne.

Ett föl efter den hingsten kan man få betala 50tusen + för.
Det är en risk att betäcka ALLA ston, så vill man inte ta någon risk ska man inte betäcka någon överhuvudtaget.
Vet tror inte att det blir problem vid fölningen, har även pratat med min egna veterinär som sett min häst tidigare. Har pratat med andra duktiga uppfödare också som jag känner och litar på.

Eftersom hingsten hoppat på fler gånger och det inte har blivit något så provar vi en sista gång, då det känns som om det inte kommer bli någon våldtäkt. Hingsten är för övrigt en schyst hingst som betäckt över 300ston och hoppar in på om stot inte vill. -även om det inte är någon garanti ger det mig ändå en bra magkänsla.
Nu har vi lite bättre förutsättningar då slemhinne sträng har tagits bort och har även fått glidmedel utav veterinären.
Fungerar det inte kommer vi ta en annan hingst med betydligt mindre penis.

Det är inte hingsten som är det viktigaste, (vill gärna ha honom och tror att just kombinationen mitt sto och han kommer bli super!) utan det är stot som jag vill ha en avkomma efter, en fantastisk häst på alla sätt och vis.

Har också pratat med andra stoägare som haft trånga ston som det har gått bra för.

Jag blir lite ledsen när ja läser den här tråden.

Du frågar efter råd här på forumet, du har turen att få svar från flera stora uppfödare som besitter massor av erfarenhet, men väljer att låta bli att lyssna.

Du har pratat med en veterinär. Veterinärer är också bara människor, veterinären kan ju aldrig garantera att ditt sto inte kommer att få livshotande skador.

Flera uppfödare och hingsthållare med STOR erfarenhet har svarat dig här i tråden och även berättat om tragiska erfarenheter vid liknande situationer, där stoet HAR dött! Då har det dessutom varit olyckor, ett okänt faktum. Nu vet du hur det ligger till och väljer alltså att ändå "testa"...

När du har testat färdigt och det inte lyckades, kan det lika gärna vara så att du står utan sto att ta med hem. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

Precis mina ord. Jag blir däremot inte lite ledsen utan mycket ledsen och även riktigt arg. Jag har tittat på den här tråden i ett par dagar och förfasats över TS argument för att använda just denna hingst till sitt sto, trots att TS skriver i sitt första inlägg att hon veterinär konstaterat att "Hon visar brunst men vågar ej ta emot hingsten. Mkt liten vulvaöppning, normal storlek på själva slidan. En slemhinnesträng lossades. Hon har normal brunstcykel. Sen skrev vet, att jag ska överväga att byta hingst till en som är mindre välutrustad då min här är så liten."
TS undrar vidare "Vad hade ni gjort? har någon varit med om liknande?"

Flera mycket erfarna uppfödare har svarat i den här tråden, jag vet också att minst en av de personer som svarat har seminstation och erfarenhet av naturlig betäckning sen många år tillbaka.

Tydligen var det inte de svaren som TS ville ha eftersom hennes argument att använda just denna hingst har blivit starkare och starkare med varje inlägg, där hon även lägger in ekonomin som ett argument till att inte byta hingst. Jag anser att det är egoistiskt att utsätta stoet för risken med skador vid betäckningen bara för att "det är stot som jag vill ha en avkomma efter, en fantastisk häst på alla sätt och vis"...

Jag tycker att TS argument i den här tråden är skrämmande. Jag brukar inte bry mig om att argumentera med folk på ett internetforum som är saliga i sin egen tro. Men efter vad som framkommit i denna tråden vill jag ändå skriva ner mina åsikter och en del fakta:

Som svar till frågan "Vad hade ni gjort?" så svarar jag NEJ. Jag hade INTE betäckt detta sto med den "välutrustade hingsten", oavsatt om jag hade varit stoägare eller om jag som hingsthållare fått hit ett sto som TS beskriver. Wrangler skriver det redan i #5 "Jag hade inte betäckt....
Och hade det varit ett gästande sto hos min hingst hade jag inte gjort det heller även om ägaren insisterade".

Jag håller med, jag hade resonerat likadant som hingsthållare och som stoägare hade jag inte ens funderat på att utsätta stoet för risken för skador. Dels på grund av att jag inte vill orsaka ett lidande hos mitt sto, jag vill inte riskera att få henne förstörd för ev framtida avel och dels vill jag inte riskera att bryta mot djurskyddslagen.

Risken för skador på stoet vid betäckning anser jag vara alldeles för stora med tanke på veterinärutlåtandet från gynundersökningen som TS skriver om i första inlägget. Hur stoet klarar en fölning går bara att spekulera i, men jag anser att redan vid betäckningen kan det vara ett brott mot Djurskyddslagen (1988:534) 2§ Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
TS, veterinären och hingsthållaren VET OM att stoet har en liten vulva och hingsten är välutrustad, så om det blir skador vid betäckningen kan det inte ses som en olycka utan snarare uppsåt. Då kan det även vara fråga om djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande.

Om man läser till hippolog borde detta tillhöra grundkunskaperna, bra betyg i genetik spelar inte någon roll i sammanhanget.

Det är hårda ord jag kommer med, och antagligen inte det TS vill höra. Jag är inte Hippolog och allvetande, men jag har bedrivit avel med ponnyer sedan över 20 år tillbaka, fött upp ca 50 egna föl plus att jag haft ett antal ston som fölat här. Jag hade hingst för naturlig betäckning första året 1994, och därmed varit med om ett stort antal betäckningar, fölningar och gynundersökningar då jag har nära samarbete med seminveterinär. Jag har arbetat med hästar, nötkreatur och grisar sedan 1980-talet, jag är Lantmästare och arbetar som Djurskyddsinspektör sedan elva år tillbaka.

Jag är inte på något sätt fullärd, det blir man aldrig när man arbetar med levande varelser. Jag får nya erfarenheter hela tiden, och ju längre jag har håller på, desto mer erfarenheter får jag att det alltid är en stor risk med avel, vid betäckning, seminering, gynundersökningar, dräktighet och förlossningar. Just i år har flera mycket erfarna uppfödare som jag har i min bekantskapskrets förlorat både ston och föl i samband med förlossning, trots rigorös övervakning med kamera, svettdetektor och full tillsyn.

Att överhuvudtaget "testa" att betäcka detta sto med grund av det veterinärutlåtande som TS skriver om i det första inlägget tycker jag är oansvarigt.
Till sist och syvene är det djurägaren som har det yttersta ansvaret för sitt djur, oavsett var veterinär, hingsthållare, tränare och andra erfarna uppfödare anser.

Ja, som jag ser det har du tre alternativ.

1. Betäck ändå och riskera stora skador på stoet (vilket bara vore själviskt och dessutom riskerar du att förlora stoet)

2. Välj en mindre hingst

3. Betäck inte alls och köp dig en tävlingshäst.

Jag ryser vilket bra inlägg. :bow:

Kan bara hålla med :bow::bow:

Har försökt tjatat in lite råd men jag ger upp..
Och vi har ändå också en del erfarenhet med flera hingstar på handbetäckning innan vi startade seminstation.
Födda föl borde vid det här laget passerat 300..

Men jag är inte hippolog utan simpel travhästuppfödare..

Och kommer fortsättningsvis enbart att läsa och ej skriva här.

Men tack Dimmans Stuteri för bra sammanfattning!!!!

AM

Vet tror inte att det blir problem vid fölningen, har även pratat med min egna veterinär som sett min häst tidigare. Har pratat med andra duktiga uppfödare också som jag känner och litar på.

Nyfiken på hur veterinären inte tror det blir problem vid fölningen, stoet lär ha lika liten vulva då? Och hur välutrustad en hingst än är, så är det ju ingenting jämfört med när bogpartiet på ett föl ska igenom samma vulvaöppning...

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka