För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

Ja, ja uppmanar ingen att vara olaglig, men tror inte alls det är omöjligt att tolka lagen som att det är okey att göra en sån här seminering, fast hingsten normalt står på semin.

Kan till och med veterinär med seminstation komma undan i flera år med att ha EVA-positiv hingst på semin genom att strunta i att provta/rapportera svaret så känns det som att det mesta annat är en piss i havet.

Ja, ja uppmanar ingen att vara olaglig, men tror inte alls det är omöjligt att tolka lagen som att det är okey att göra en sån här seminering, fast hingsten normalt står på semin.

Kan till och med veterinär med seminstation komma undan i flera år med att ha EVA-positiv hingst på semin genom att strunta i att provta/rapportera svaret så känns det som att det mesta annat är en piss i havet.

Jag kollade nu, och om det inte är ändrat så SJVFS 2010:67 säger såhär:
(Jag vet inte om det var samma skrivelse 2003 när min dam betäcktes. Det här är från 2011):

"6 § Vid övergång från naturlig betäckning till seminverksamhet under pågående säsong ska minst trettio dagar förflyta från det att hingsten senast betäckte naturligt till dess att den utnyttjas för seminverksamhet. Under tiden ska minst två bakteriologiska undersökningar utföras med minst sju dagars intervall. Proverna ska tas från hingstens sperma, urinrörets mynning och fossa uretralis, vilka ska vara fria från tecken på förekomst av sexuellt överförbar bakteriell infektion. Seminering av sto med sperma från hingst, som används för naturlig betäckning, får endast ske på medicinska grunder, vilka ska bedömas av den ansvariga veterinären."

Men där är ju HELT öppet just ur det perspektivet i alla fall för att seminera t ex TS sto på just medicinska grunder. Eller seminerat mitt sto om det varit idag.

Ja, det är ju så jag också tolkar det hela. Alltså fritt fram, om veterinären kan motivera det. Vilken den uppenbarligen kan, eftersom h*n undersökt stoet.

Och eftersom TS verkligen vill använda denna hingst, så borde det lilla extra jobbet vara värt besväret.

Frågan är ju dels om rasen har striktare regler då, men också det där med att om det byts från naturlig till semin ska det provtas för EVA och CEM och att det ska förflyta 30 dgr minst. Jag förstår inte utefter paragrafen om det 'bara' gäller vid stadigvarande byte - eller även om/när sto semineras av veterinär anledning?

Om det gäller även då med, då blir det ju rätt mycket extrabesvär för hingsthållaren. Gäller det inte så är det ju mindre besvär, förutom att det måste finnas någon som kan seminera och utrustning för det då.

Det handlar inte om ras, utan om att följa jordbruksverkets seminförfattning.
Och att provta för CEM- och EVA gäller vid totalt byte naturligt/semin.
Här handlar det bara om ett sto, som semineras av veterinära orsaker.

Fast en rasförening kan ha hårdare krav än SJV för att registrera avkommor t ex. Och Boj som ju är insatt i rasen säger ju att rasen har mycket strikta krav ang semin. Så det jag tänkte på, att det kan ju finnas aspekter där som gör det svårare än SJVs grundregler?

På hundar t ex, så den ras jag har, där har rasföreningen hårdare krav än SKKs grundregler. Om man följer SKKs grundregler men inte rasföreningens krav så bryter man inte mot några lagar - men man kan inte registrera valparna som renrasiga. Finns liknande inom rasorganisationer på häst så kan ju sådant ställa till det även om JSV inte har något att invända så att säga.

Förvisso.
Men vad är det för strikta regler? Islandshäst är det väl? Och de finns ju både på AI och TAI.

Men jisses.... :crazy::crazy::crazy:

Om du vill delge vem tar jag gärna ett pm.

Läs senaste travronden.
Hingsten det gäller är travaren Laddie. Men själva Laddie är ju oskyldig, men pga hingststationens mörkning av EVA så fick en mottagarstation en hel hög med kastningar på dräktiga ston...

Ja, det är riktigt förvånande, faktiskt. Det trodde (naiva jag) inte om den stationen.
Men enligt ronden så provtas bara hälften av travhingstarna avseende EVA.
Detta trots att det är krav på nytt EVA-prov inför varje seminsäsong....

Nu har vi bestämt vad vi ska göra.. Har pratat med hingst hållaren
Veterinären hade tydligen tagit bort slemhinne strängar, som var "ivägen", så dem sprutar igång henne och sen provar vi en gång till med samma hingst. Går det inte så kommer vi byta till en annan hingst som står på samma gård, som också är väldigt bra.

Nu har vi bestämt vad vi ska göra.. Har pratat med hingst hållaren
Veterinären hade tydligen tagit bort slemhinne strängar, som var "ivägen", så dem sprutar igång henne och sen provar vi en gång till med samma hingst. Går det inte så kommer vi byta till en annan hingst som står på samma gård, som också är väldigt bra.

Har du pratat med veterinären som skrev intyget? Om inte skulle jag göra det. En hingsthållare är en hingsthållare och inte veterinär liksom. Och veterinären har ju även EFTER att ha tagit bort slemhinnesträngen avrått från den hingsten, och påtalat att stoet har liten vulva.

Jag hade inte tagit risken sålänge veterinären avråder!

Men nyss var det ju bara den hingsten som gällde och ingen annan?
Kan du verkligen inte hitta någon på semin som inte är lika bra som just dom två hingstarna på samma station???

Jag undrar som Alexandra om du har fått grönt ljus från veterinären som avrådde?

Jag hade verkligen inte provat annars, och kanske inte ens då. Och då pratar jag som både hingsthållare och stoägare.

Fast vill hon riskera sitt sto så är det ju inte våran sak.

Jag tror inte att TS nödvändigtvis vill det, utan att det snarare är så att TS inte förstår vilken risk hon tar. Eller jag hoppas i alla fall att det är så.

Så TS kan jag förstå utefter den här tråden, men om inte veterinären ändrat åsikt jmf med intyget förstår jag verkligen inte hingstägaren, alls...

Jag vet vad jag tar för risk. Slemhinnesträngar som var "ivägen" har tagits bort, och dem har gjort det svårt för hingsten att komma in enligt vet. Sen har hon liten vulvaöppning, men hingsten går på handbetäckning så hingst hållaren är med hela tiden under betäckningen. Litar också på mitt sto som verkligen säger ifrån om det inte känns bra.
Det är mycket pengar inblandat och därför har jag valt att isåfall byta hingst som står på samma gård. De hade tre andra hingstar på gården som jag kunde välja på, och alla med mindre penis än den som jag valde från början.

Semin är inte aktuellt då jag för det första måste byta hingsthållare, det kostar mycket på semin stationen som finns, och de har heller ingen hingst som jag tror skulle passa mitt sto. och enligt vet går det att betäcka naturligt sålänge hingstens penis inte är för stor.

Kan tillägga att jag litar mycket på hingsthållaren då jag tränar för den ena och han är dessutom min lärare på hippologprogrammet.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka