För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

Kan tillägga att jag litar mycket på hingsthållaren då jag tränar för den ena och han är dessutom min lärare på hippologprogrammet.

Men han är fortfarande inte veterinär. Har du pratat med veterinären som skrev intyget?? Om inte, varför inte? Det är ett telefonsamtal det handlar om, och då får du ett råd baserat från den som faktiskt vet mest och bäst kan bedömma.

Funderar hur det blir med ansvarsfrågan..:confused:
Veterinären bör ju i alla fall gå helt fri.

Är det ägaren eller hingsthållaren i det här fallet, om det går åt skogen?
Tänkte eftersom man är medveten om dom stora riskerna och ändå chansar.

För om det inte fungerar så kan man ju knappast byta hingst..Då är hon ju trasig.

Vi har ju haft ett flertal hingstar för handbetäckning men detta problem har vi inte stött på..hos oss.

På 80 talet, med stoet jag nämnde tidigare, så fanns det inte ens något som handlade om ansvar..
Däremot lärdom att korta av hingsten med ett däck.

Idag bör väl spelreglerna vara annorlunda...eller?

AM

Om det är just hingsten som är viktig så köp ett föl / unghäst i stället efter honom och ett bra sto.
Om inte så vet jag ett sto som utlånas till betäckning för en billig peng.
Hennes årsföl såg fin ut.

Oavsett om hingsthållaren också ställs till ansvar, så kommer man nog aldrig undan att det även är djurägarens ansvar? Iom att om du anlitar någon som inte hör till djurhälsopersonalen, så är det du som hästägare som är ansvarig om det går åt skogen. Om den du anlitar har agerat helt uppåt väggarna åker ju den personen med på ansvarsbiten, men man kommer ju aldrig undan ansvar som djurägare om det inte är djurhälsopersonal man anlitat.

Veterinären lär gå helt fri ja om denne inte ändrat sig sen h*n skrev intyget och sagt att det är okej.

Funderar hur det blir med ansvarsfrågan..:confused:
Veterinären bör ju i alla fall gå helt fri.

Är det ägaren eller hingsthållaren i det här fallet, om det går åt skogen?
Tänkte eftersom man är medveten om dom stora riskerna och ändå chansar.

För om det inte fungerar så kan man ju knappast byta hingst..Då är hon ju trasig.

Vi har ju haft ett flertal hingstar för handbetäckning men detta problem har vi inte stött på..hos oss.

På 80 talet, med stoet jag nämnde tidigare, så fanns det inte ens något som handlade om ansvar..
Däremot lärdom att korta av hingsten med ett däck.

Idag bör väl spelreglerna vara annorlunda...eller?

AM

Sen undrar jag hur födseln blir, om stoet öpnnar sig ordentligt om hon är så trång.

Sen undrar jag hur födseln blir, om stoet öpnnar sig ordentligt om hon är så trång.

Precis vad jag också funderar på..... om det inte ens går att betäcka, kanske inte det stoet är lämpat för betäckning. Särskilt inte med en större hingst som TS vill ha. Det kan sluta i katastrof när fölungen ska ut.... :crazy:

Sedan kan jag inte låta bli att undra lite, först är det jätteviktigt med precis rätt hingst och det bara finns en som passar. Sedan handlar det mest om pengar och vips finns det en till lika lämplig hingst just på samma station och man vill inte lägga pengar på att ta en på semin även om det finns en mer lämplig?

Jag undrar fortfarande om veterinären verkligen gett grönt ljus?

Har pratat med vet.
Det skiljer 3cm i mankhöjd på hingsten och stot, så något stort föl blir det inte. Kommer låta henne föla inne ifall det händer något,. Men vet nämde inget om själva fölningen.

Angående hingst val: hingsten som jag har nu tyckerjag mycket om och vill helst inte ha någon annan. Men den hingsten som jag byter till om det inte går funderade jag på först också, så känns ok med honom också, även om jag fortfarande blir väldigt besviken.
Har kollat på hingstar som finns på semin, finns ingen som jag tror passar mitt sto. Plus att det blir en dyr historia om jag byter hingsthållare. Just nu går kalaset på ca 20tusen och byter jag börjar jag komma upp i det dubbla.

Angående ansvar om det går snett: jag tar på mig ansvaret eftersom jag äger stot och har gett klartecken.

De hade försökt betäcka henne varje dag sen hon visade brunst och hon lät hingsten inte komma in hela vägen, därav undersökningen. Vet tog bort slemhinne strängar ca 1dm in i slidan. Därför provar vi igen för att se om det berodde på slemhinnesträng eller om hon är för trång .
Själva slidan är normal stor, är vulva öppningen som är liten

Har vet alltså nu ändrat sig och tror det går bra?

Sen, ang stort föl eller ej, så föräldramankhöjden behöver dels inte ha mycket med fölets storlek att göra alla gånger, men hur stort fölet blir inne i modern beror också på hur stor plats det har i livmodern.
Dvs ett föl som får en slutmankhöjd på 150 cm säger vi, beroende på plats i livmodern kan det födas litet eller stort, även om det i slutänden blir lika stort.

Men fölet ska ju UT från livmodern med, och där kan det vara problem om fölet är stort även för ston med normala förlossningsgångar t ex.

Och ang det där med mkh, lite OT från tråden men bara så du vet ifall du vill/tror du får ett föl i samma storlek som hingst och sto. Min Ks mamma, det stoet lämnade ALLTID stora föl, även med små hingstar.
Hon var arab, och 147 cm i mkh. Hon gav alltid avkommor som var större än både henne och hingsten - och stora för rasen (trots att hon själv inte var stor för rasen). Så vill du ha en specifik mankhöjd ungefärligen måste du titta på vad föräldrar och även bakre led gett i storlek! Nu vet jag inte om isiar har BLUP, men halvbloden har det t ex. Där finns ett BLUP-index för mankhöjd med. Kollar man det på olika hingstar kan man konstatera att det finns stora hingstar som inte nedärver sin storlek, små hingstar som nedärver stort osv.

Hingsten jag betäckte K med (K var 155 cm var K som fyraåring, jag ville helst ha en avkomma som stannade under 165 cm) var 170 men med ett ganska lågt BLUP-index. Dvs han gav föl med lägre mankhöjd. De flesta efter den hingsten jag sett har även med halvblodsmammor gett 'små' halvblod (under 165).

Själva slidan är normal stor, är vulva öppningen som är liten

Och hur hade ni tänkt lösa det problemet?

Eftersom jag tror att du är en tjej så förstår du nog vad jag menar.
Att inte kunna stoppa in något som är radikalt större utan att gå sönder..

Risken finns ju också att vid platsbrist så kommer snoppen in lite lite grann och sedan styrs uppåt.

Antar att du vet väl vad som händer då..också....

Man kan ju hejda en hingst precis före betäckning då han hoppat upp.
Men att backa när han väl är där är svårare...mycket svårare

AM

Senast ändrad:

Vi har blup system och faktiskt så har mankhöjd generellt hög arvbarhet. Hingsten har ca 300avkommor och jag har inte sett någon "jätte" efter honom, än.

Eftersom hon har liten vulva så kommer hon föla inne, och veterinär tillkallas om det blir några komplikationer. Hade det varit en stor risk för henne att föla hade vet tagit upp det och avrått från att betäcka överhuvudtaget.

Eftersom hon har liten vulva så kommer hon föla inne, och veterinär tillkallas om det blir några komplikationer.

Men liksom bara detta är ju en stor risk. Jag fattar inte hur du resonerar.... ALLA ston bör föla övervakat och självklart ska veterinär tillkallas vid komplikationer. Och alla fölningar är en risk i sig! Komplikationer kan uppstå ändå, utan att man medvetet betäcker ett sto med extra stor risk, och du gör det ju högst medvetet eftersom du skriver som du gör ovan?

Vi som skriver här har inte hört exakt hur resonemanget har gått mellan dig, hingsthållaren och framförallt veterinären. Hur har diskussionerna sett ut, har du frågat veterinären om riskerna, är vet medveten om att du tänker betäcka igen och har sagt att h*n inte tror det kommer bli några problem eller medföra extra risk för komplikationer?

Det är ju möjligt att du har utrett alla frågetecken med den veterinär som först avrådde och att h*n nu har sagt att det är grönt för betäckning (?) och fölning, men det har isåfall inte framkommit här i tråden. Att en veterinär inte tagit upp alla risker tex vid fölning betyder inte att dom inte finns, i ditt fall har du fått reda på att hästen har en liten vulva och det är problem att betäcka, då måste man ju ställa många frågor runt det till veterinären för att kunna avgöra hur man ska agera.
Veterinären kanske tror att du inte kommer betäcka stoet mer eftersom det inte fungerade och därför inte behöver ta upp fölning. Du skriver bara att du "har pratat med vet"? Det känns lite luddigt.

Men jag hoppas innerligt att du har all info du behöver för att göra ett väl avvägt beslut och önskar dig och stoet lycka till!

Men hur kan du veta det? Att fölet inte blir stort?

Här har vi mamma på 139 cm och pappa på 138 cm, avkomman är ca 144 cm och 4 år. Han var stor vid födseln och var nästan 130 cm hög vid 7-8 månader.

Vet skrev redan i brevet jag fick att jag skulle avvakta till nästa brunst, har aldrig varit tal om att inte betäcka igen, det vet skrev/sa var att jag ska överväga att byta hingst.
Vi bestämde sen (i samråd med vet) att prova med samma hingst igen en gång till, tar hon inte emot hingsten provar vi med en annan som är mindre välutrustad.

Att föla är alltid en risk, stona på gården brukar föla ute , men jag kommer låta mitt sto föla inne för att jag vill ha mer koll: det är inget som vet nämnt utan det har jag bedömt själv.

Jag vet inte vad fölet får för mankhöjd, det vet man inte först det är ute. Men generellt har mankhöjd relativt hög arvbarhet

Jag vet inte vad fölet får för mankhöjd, det vet man inte först det är ute. Men generellt har mankhöjd relativt hög arvbarhet

Ja men inget man ska lite på, har en avkomma efter en hingst med hög arvbarhet för mankhöjd. Hingsten själv är 148 cm, stoet som sagt 139 cm och avkomman är idag 7 år gammal 136 cm.

Den tidigare inlägget hade varken eller på mankhöjd varför jag antog att den avkomman skulle bli ungefär som far eller mor. Som sagt han kommer att bli väldigt stor med tiden.

Men hur kan du veta det? Att fölet inte blir stort?

Här har vi mamma på 139 cm och pappa på 138 cm, avkomman är ca 144 cm och 4 år. Han var stor vid födseln och var nästan 130 cm hög vid 7-8 månader.

Samma här.. Mamma 137, pappa 136 - alla generationer bakåt under 137 (rasen vill inte ha större). Redan när avkomman var ett knappt år stod klart att han blir stor.

Idag är han 6 år och 147 cm i mankhöjd.. Passar mig jättebra, men han är decimetern för stor sett till ras, och rent avelsmålsmässigt en mardröm sett till storlek.

Genetiken är ett våldsamt lotteri ibland. (Åt båda håll, såg ett superfint halvblod på klinik en gång, enda 'haken' var att hon var 148 cm i mankhöjd. Matte som var lååång hade velat ha 170+ i mkh och valt hingst därefter, med högt BLUP på mankhöjd och stor själv - och mamman var 170 cm i mkh. Så vore ju f*n om det inte skulle komma ut en i lagom storlek. Ut kom en ponny ;)

Har valt hingsten också för att minimera chansen att få ett stort föl

Menar du fölningsmässigt nu? Alltså att det kommer ut ett ganska litet föl, så det blir lättare för mamman? Det fungerar tyvärr inte så som sagt. De som slutar med liten mankhöjd kan vara stora när de kommer ut, de som blir stora tillslut kan vara små när de kommer ut.

Hur stort fölet är när det föds styrs såklart en del av gener - men det styrs mycket hårt av storleken på livmodern med (samt såklart utfodring osv, men ingen försöker väl fodra sig till ett litet föl).

Så har stoet en normal livmoder, kommer det mest troligt födas ett normalstort föl även om det blir låg mankhöjd på det tillslut. Fullgångna, friska föl som föds ligger oftast ganska jämnt i mankhöjd inom raser med homogen storlek - även om de som vuxna kan ha skiftande mankhöjd. Det vet alla som på föl försökt mäta och räkna ut och gissa slutlig mankhöjd =)

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka