För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

:bow:
Tack för utmärkt inlägg!

Fråga till TS: vet du hur stark "stå still"-reflexen vid brunst är? Det är inte så, att stoet protesterar om det känns"obehagligt"!

Axel är duktig på att anta saker, så ta inte åt dig.

Här har vi betäcka mängder med ston, och alltid med språnglinor, och ibland med brems.

Språnglinorna är inte till för att köra våldtäkts-metoden, utan för att till varje pris skydda hingsten.
Ett sto som står som en klocka kan när hingsten kliver av skicka upp bakbenen, och jag riskerar då inte att hingsten får smällar "i onödan".

Jag kan dessutom lova, att ett sto som inte står för hingst, lär inte göra det med språnglinor heller. Linorna är bara en extra säkerhetsåtgärd, för att hingsten inte ska skadas i onödan.
Det som händer om man släpper på en hingst på ett sto som inte står är att hon sparkar i huvudhöjd. Men linor på så kan bakbenen inte komma upp så högt, men sparka och fara runt, det lovar jag att de kan. Så pass att hingsten kliver ner.

Nog för att jag anser TS vara galen ;) men att börja hinta om att betäckningen skett med våld anser inte jag var möjlig, för man spikar ju inte precis fast hovarna i backen med språnglinor. (om de nu hade använt såna, vilket jag tycker man ska, för att rädda både sig själv och hingsten om stoet ångrar sig när hingsten är på väg upp/ner.

Språnglinor är en sak- brems en annan.

Att man vill skydda hingsten är väl självklart, men vem skyddar stoet?

Språnglinor är en sak- brems en annan.

Att man vill skydda hingsten är väl självklart, men vem skyddar stoet?

Ja, jag både vet och ser skillnad på brems och språnglinor.
Ett sto som man vet står med betäckningsfärdigt ägg, och ändå är tveksam, skäms jag inte att sätta brems på.
Att hon är tveksam kan endera bero på att hon är vaktig på sin fölunge, eller oerfaren och nervig.

Samma sak med brems, det skulle ALDRIG gå att utföra en betäckning på ett helt ovilligt sto bara för att man bremsar.
Men för de som ligger lite i gränslandet så är det bättre att sätta en brems lite försiktigt, som man kan dra till om det behövs, än att riskera att det sker olyckor.

Tilläggas bör att vi, på den tiden vi körde naturligt, ultraljudade stona lika frekvent som vid seminering, så vi höll inte på och bremsade ston som inte var i slutet av brunst.

Jag har inte sagt något om att språnglinor är våldtäckt. Här fick stona ha en lös språnglina efter att hingsten blev sparkad i
pungkulorna, så att han fick sy, av ett sto som enligt UL hade ett perfekt ägg att betäcka på.

Nej, inte du. Jag ber om ursäkt att jag använde din knapp, men jag skulle bara hålla med dig om att axel bara antar och hintar om att språnglinor är nåt elakt, när det istället borde jämföras med hjälm, säkerhetsbälte och dylikt.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka