För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

Mkt bra skrivet. :bow:

Jag kan inte förstå hur man kan välja att utsätta sitt sto för en sån risk? :(
Betäckning och fölning innebär risker även för en helt frisk och normal häst.

Jag hade aldrig vågat chansa om det vore min häst, köp ett föl i stället!!!

När jag läser tråden så är det inte bara själva betäckningen som är oroande, utan jag tänker även på dagen då fölet ska ut. Jag hade aldrig vågat riskera mitt sto när man vet att det finns problem innan man ens tar beslutet om att fortsätta betäcka. Jag tycker inte detta låter som ett lämpligt sto att avla på överhuvudtaget med benen och detta.

Ett föl efter den hingsten kan man få betala 50tusen + för.
Det är en risk att betäcka ALLA ston, så vill man inte ta någon risk ska man inte betäcka någon överhuvudtaget.
Vet tror inte att det blir problem vid fölningen, har även pratat med min egna veterinär som sett min häst tidigare. Har pratat med andra duktiga uppfödare också som jag känner och litar på.

Eftersom hingsten hoppat på fler gånger och det inte har blivit något så provar vi en sista gång, då det känns som om det inte kommer bli någon våldtäkt. Hingsten är för övrigt en schyst hingst som betäckt över 300ston och hoppar in på om stot inte vill. -även om det inte är någon garanti ger det mig ändå en bra magkänsla.
Nu har vi lite bättre förutsättningar då slemhinne sträng har tagits bort och har även fått glidmedel utav veterinären.
Fungerar det inte kommer vi ta en annan hingst med betydligt mindre penis.

Det är inte hingsten som är det viktigaste, (vill gärna ha honom och tror att just kombinationen mitt sto och han kommer bli super!) utan det är stot som jag vill ha en avkomma efter, en fantastisk häst på alla sätt och vis.

Har också pratat med andra stoägare som haft trånga ston som det har gått bra för.
En sjuhelsikes chanstagning med hästens psyke o liv som insats.

När hästen endast är ett redskap för ägarens intresse.

:bow: Till alla ni kunniga erfarna, fast vanligt sunt förnuft hade räckt för de flesta om man inte är fullständigt oempatisk.

Kl.

Flera kunniga före mig har delgett information om alla risker och chanser som en sådan här betäckning innebär, både fysiskt och psykiskt. Och att det tillochmed kan röra sig om lagbrott.

För om man bara ska se till objektiv fakta, om hingsten nu är för stor för hennes öppning men att detta ändå genomförs så tror jag nog att de flesta är överrens om att stoet är utsatt för lidande som dessutom är något som inblandade är medvetna om. Djurplågeri innebär att "någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande." Svart på vitt, så är det precis det som händer. Djur ska skyddas mot lidande av oss människor. Menar du på fullaste allvar att du är beredd att riskera att utsätta ditt sto för lidande och att sätta hennes liv i större risk än vad det skulle kunna vara av kärlek till henne?

Nej, jag förstår inte. TS resonemang lämnar mig totalt mållös, ledsen och arg.

*kl*

Jag har aldrig fött upp något föl men jag har varit intresserad av avel och ärftlighet sedan 1984... jag håller med Naffa, Dimman, wrangler med flera som avrått från att betäcka detta sto. Det är för mig obegripligt hur man ens kan överväga att riskera stoet, det är tillräckligt stor risk med ett normalt sto!

MEN om vi nu bortser från risken med betäckning och fölning, ponera att hon får ett stoföl. Vad gör du om det stoet har samma problem? Seriös avel tittar inte bara på gångarter eller hoppförmåga (eller vad man nu avlar på) utan också om stoet är lätt att få dräktig, har lätta fölningar och är en bra mor. Ston som har problem med detta har sållats ur stenhårt under många generationer av seriös avel inom de flesta raser.

Ponera att det värsta händer, då står du där ansvarig för djurplågeri.
Det tror jag inte att du tänkt dig.

:bow:

Det är ju faktiskt olagligt att avla på individer om man kan anta att de kommer att skadas vid betäckning/födsel eller om de för egenskaper vidare som kan orsaka lidande (exempel Belgian Blue). Det har ingenting att göra med om man tar på sig ansvaret eller ej, det är reglerat i lagen.

När jag skrev första inlägget hade jag precis fått brev och var i princip i panik. Har sedan pratat med veterinären (som jag skrivit många gånger!) och det var inte så farligt som jag trodde (eller formulerade mig) .
Mitt sto är fortfarande liten, (hela hästen är egentligen liten) hon hade också ganska mycket hinnor inne vid slidöppningen som förmodligen gjorde det svårt för hingsten att komma in. Dessa är borttagna nu och vi har fått klartecken från vet (som jag många gånger skrivit).

De som kommenterat den här tråden verkar har antagit att stot är extremt liten och hingsten väldigt stor och att det är rent fysiskt omöjligt. Sen har det hela bara "spunnit vidare" ..

Hade det inte varit möjligt eller om veterinären hade avrått mig från att betäcka överhuvudtaget hade jag såklart INTE betäckt henne!! FLERA gånger har jag skrivit att vet trodde det berodde på slemhinnessträngar då det var väldigt mycket "skit i vägen". Det var tydligen inte "bara" en slemhinnesträng som jag skrev i första inlägget. (Skapade tråden INNAN jag pratat med veterinären eller hingstägare och hade bara fått hem fakturaunderlag) Skrev tidigare också att vet hade bett mig överväga att byta hingst (i brevet), men vet hade inte undersökt hingsten och "trodde" att hingsten kunde vara för stor, enligt hingstägaren är han stor ...

Därför provar vi med samma hingst igen, (eftersom jag nu fått klartecken!!) MEN går det inte byter vi till en hingst som är mindre ifall hingstens storlek nu skulle vara problemet. Dessutom; eftersom han hoppat upp flera gånger utan "resultat" tidigare så känns risken inte lika stor för en våldtäkt, om vi skulle prova en sista gång. Hade det varit en okänd hingst som de inte provat med innan hade jag bytt hingst direkt. Vi har även fått en flaska glidslem som man använder vid ultraljudet OM hingstens storlek skulle vara problemet (men troligtvis var det slemhinnesträngarna som var problemet).

Det har aldrig kommit på tal från veterinär eller någon annan att hon inte kan betäckas överhuvudtaget eller att hon inte skulle fixa en betäckning/förlossning.
För övrigt så vidgas stot vid förlossning, .. sen en liten parantes: Hur många tjejer kan få IN en bebis? det är inte samma sak att stoppa in något som att få ut något.
Stot är inte extremt liten som många verkar tro/fått för sig ?

Jag är ledsen om jag upprört många. Men har försökt förklara att jag fått klartecken från veterinären ...
och som jag skrev innan skapade jag tråden INNAN jag pratat med veterinär eller hingst ägare, hade enbart fakturaunderlag och skulle såklart ha pratat med vet först.

Mycket bra dimman!:bow:

Till TS vill jag säga att hon/han bör sätta sig ner, andas och läsa sina och andras inlägg en gång till..

Du skriver i ett inlägg

"Det är inte hingsten som är det viktigaste, (vill gärna ha honom och tror att just kombinationen mitt sto och han kommer bli super!) utan det är stot som jag vill ha en avkomma efter, en fantastisk häst på alla sätt och vis. "

Då vill jag bara säga BYT HINGST! Varför insistera när du säger att det är
stoet du vill ha en avkomma undan?

Det är en regelrätt våldtäkt att till varje pris försöka betäcka ett sto som visat sig för litet redan. Det är oetiskt och osmakligt.
Finns inte en uppfödare med lite heder och stil som skulle ta en sådan uppenbar risk och utsätta sitt sto för den typen av risk och lidande det innebär med för stor penis.
Kan du inte ngnstans tänka dig hur ont det kan tänkas göra att bli penetrerad av ngt som är för stort?????

Sen bör du nog också ta i beaktande att 9.9 av 10 tycker att det är ett oetiskt agerade av dig och hingstägare om ni låter betäcka henne trots hinder så du riskerar inte "bara" att förlora ditt sto/hon blir skadad utan att du själv blir dragen i smutsen, med all rätt.

Vem är hingsten som kan vara så otroligt fenomenalt fantasisk så du måste ta den här risken?

Jag tror inte riktigt du förstår att "om det inte fungerar" så kan det betyda att penis styrts upp och penetrerar slidväggen, du kanske inte får en chans till.

Nej ta en småsnoppad hingst istället.

Senast ändrad:

som jag skrev: hon var inte så liten som jag först trodde.
om det inte fungerar menar jag att hon gör som tidigare: låter inte hingsten komma in.

har som sagt fått klartecken från veterinären.

Om vi bortser från riskerna med betäckning och eventuell fölning... vad gör du om hennes dotter har samma problem? Anser du att ditt sto är så unikt och har så mycket att tillföra rasen att det är värt att föra eventuella betäckningsproblem vidare?

Varför jag valde den här hingsten ifrån början: Vill inte skriva ut hingstens namn, (pga många verkar tro att han har onormalt stor penis? vilket som inte är fallet) men han har ca 300 avkommor, har visat sig vara en bra avelshingst med många fina avkommor, är även far till en utav de högst bedömda hästarna i världen. Han själv har fler medaljer på bland annat VM, har tävlat länge på elit -nivå utan att någonsin varit skadad. Tror även han kommer komplitera mitt stos svagheter och förstärka hennes styrkor.

Varför jag vill avla på mitt sto: Mitt sto är väldigt lovande, har fin stamtavla med en pappa som har två VM-guld, och även han varit med länge bland eliten. Pappan har även fler syskon med meriter. Mamman är ett avelssto som lämnat många fina avkommor. Sen tycker jag personligen om mitt sto, gillar hennes arbetsglädje, mycket lyhörd, fina rörelser och bra temperament i övrigt. Ett mycket fint sto helt enkelt.

Om mitt sto skulle få en dotter med samma problem vet jag inte vad jag skulle göra, det får jag ta ställning då. Men skulle troligtvis inte avla vidare på dottern eller avla vidare på mitt sto.

Det är en regelrätt våldtäkt att till varje pris försöka betäcka ett sto som visat sig för litet redan.

Troligtvis var det slemhinnesträngarna som var i vägen och att hon då kände obehag och inte ville ta emot hingsten. -som jag skrev i förra inlägget

Ett föl efter den hingsten kan man få betala 50tusen + för.

Det måste vara en guldhingst i sådana fall för så vitt jag vet har jag inte sett några islandshästföl för 50 000:- + det senaste året!

Inga åringar iallafall men kanske en eller annan lovande 3 årig hingst! Eller betäkta lovande 3 åriga ston.

Sitter slemhinnesträngarna i vulvan? Tror du att stoet känner skillnad?

Varför envisas när stoet trots brunst säger -Nej!

varför inte skona stackaren o seminera?
KL
Någon annan som erfarit problem med slemhinnesträngar. jag har aldrig hört talas om det.:confused:

jag såg ett par föl efter den aktuella hingsten när jag googlade lite snabbt. de flesta verkar ligga på runt 30 000.

Det fanns ju även ett sto till salu som redan är dräktig med honom också.

Det förekommer på alla djurslag. Ibland kan det vara nästan som en vägg och det känns som om djuret har två vaginor. Det ger sällan problem och upptäcks därför inte förrän vid betäckning. Hos hundar kan ibland urin samlas i vecket/strängen om den sitter långt bak och man kan uppleva att tiken läcker urin.

Vet inte statisktiskt hur vanligt det är men det förekommer.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka