För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

Vi har blup system och faktiskt så har mankhöjd generellt hög arvbarhet. Hingsten har ca 300avkommor och jag har inte sett någon "jätte" efter honom, än. .

Hur många avkommor har STOET är ju minst lika relevant. Och hon har ju inga att bedömma väl? Det är lika hög arvbarhet från stoets sida, och som sagt mankhöjdsindex har inte nödvändigtvis något alls med individens mankhöjd att göra (dvs för rasen små hingstar kan ha högt mankhöjdsindex, och för rasen stora individer kan ha lågt mankhöjdsindex).

Så även om hingsten har lågt index, så om ditt sto nedärver stort (vilket man inte vet om det är ett förstagångssto, vilket ditt är) så kan det blir stort om du så betäcker med en pyttehäst. Det är det där som är lotteridelen med avel och varför man ska betäcka 'det bästa med det bästa och hoppas på det bästa', för man får 'de inte så bra' på köpet.

Dvs har stoet dålig benställning, men stoets föräldrar har perfekt benställning, och hingsten har perfekta med och hög arvbarhet på exteriören kan det ändå ploppa ut ett föl med exakt samma dåliga benställning som mamman.
Osv.

50% kommer från hingsten, 50% från stoet. Du tycks glömma stoet - och ston är iom att de inte får lika många avkommor (och det dessutom tar tiiid att samla ihop X avkommor) otroligt svårbedömda.

Så, jag håller tummarna att du om du ändå betäcker får precis den avkomma du önskar såklart! Men du verkar inte riktigt insett att du kan få raka motsatsen med?

Helt ärligt tror jag att om man nu verkligen försöker att betäcka det här stoet så bryter både hingsthållare och stoägare mot djurskyddslagen. Finns ju en bit om att man inte får utsätta djur för onödigt lidande. I det här fallet när veterinär redan har avrått och det finns en defekt hos stoet (hon är "liten") så går det ju inte att hävda olycka heller. Om man nu gör det så gör man det medveten om att det kan gå riktigt illa. Då ska man vara klar över att det inte bara för stoet utan även för inblandade människor det kan gå illa.

Jag vet att jag kan få raka motsatsen , har läst genetik med bra betyg dessutom. Avel är alltid ett lotteri, men man kan fortfarande ha bättre eller sämre odds.

Vill förtydliga igen: Jag har pratat och diskuterat med veterinären!

Hade det varit klart att det är omöjligt hade jag inte provat igen. Hingsten har hoppat upp fler gånger, men stot har "ångrat" sig i sista stund. (detta var innan undersökningen och anledning till undersökning). Det är stor chans att det berodde på slemhinnesträng som var ivägen. Det är borttaget nu och därför provar vi en sista gång.

Veterinären tror inte att hon har liten vulva ska bli problem inför fölningen då? Att man kan behöva klippa eller nåt?

Vad har storlek på eventuell avkomma i tråden att göra? :confused:
Jag tycker det mer borde handla om att du tar stora risker, dvs offrar ditt stos liv?

Helt ärligt tror jag att om man nu verkligen försöker att betäcka det här stoet så bryter både hingsthållare och stoägare mot djurskyddslagen.

Har aldrig varit tal om att det inte går att betäcka stot. Vet har inte avrått att betäcka överhuvudtaget. Ganska hårda ord av dig att anklaga mig för att bryta mot djurskydds lagen.. Har pratat och diskuterat framför allt med vet, och andra hästmänniskor, hingstägare/hållare osv

Så då är förutsättningarna ändrade nu?

Eller var detta här nedanför helt fel skrivet av dig?

Sen skrev vet, att jag ska överväga att byta hingst till en som är mindre välutrustad då min här är så liten

Det är nämligen just denna rad som dom flesta reagerade på.
Men om stoet har stor vulva nog för hingsten..ja då är det ju inga problem..där i alla fall.

AM

Men vad tror du vi är för människor som svarat i tråden då?
Astronauter?

Är det hingsten du vill ha avkomma efter? Köp en, isåfall.

Är det stoet du vill ha avkomma efter? Lyd då veterinärens råd och byt till en hingst som inte är så "välutrustad".

Vi som svarat dig i denna tråd har lindrigt sagt rätt mycket erfarenhet och utbildning, och vi svarar inte som vi gör för att vi missunnar dig ditt drömföl, utan för att du faktiskt genom att vara envis riskerar ditt stos liv.
Med flit.

Jag tänker nu avsluta diskussionen. Har pratat med veterinären , troligtvis var det slemhinnesträngen som gjorde att hon inte ville ta emot hingsten. Han har hoppat flera gånger innan undersökningen men inte fått gå "all the way", nu är den borttagen och vi provar en sista gång. Går det inte byter vi till en annan hingst med mindre penis.
Själva fölningen har vi inte diskuterat så mycket, hade det varit en stor risk för henne att föla hade jag inte betäckt henne alls.

Och jag fattar fortfarande inte att mitt första tips skulle vara så knepigt att ordna.
När stoet är nära ägglossning lånar man en vagina, har veterinären på plats och vips så är hon seminerad.

Jag kan ju bara utgå från vad du har skrivit och vad som står i lagtexten. Du börjar med att veterinär avråder och att det gjorts försök som misslyckats. Ändå ska nu försöka igen och då är ju risken stor att nu utsätter stoet för lidande.
Sedan är det ju upp till er att avgöra vad ni ska göra. Finns ingen annan som kan ansvar för vad ni eller om ni bryter mot någon lag vilket gäller för allt man gör.

Men om du verkligen bryr dig om ditt sto som du också påstår då tänker du lite till. Men helt ärligt verkar det mer som om du tänker på pengar och dig själv än på stoet.

Den så kallade hinnan, som finns på förstagångsmärrarna, plockades bort.

Men det är en helt annan sak än storlek på vulva..

Hinnan, som ligger ungefär en hand in, kan vara eländig. Och kan vara ganska seg. Oftast försvagad i en övre kant där man kan komma igenom. Efter ett par gånger så är den veck. Eller åtminstånde delvis. Beror på märren.

Men det är vulvan som var för liten har du sagt...
Vulvan är öppningen, inte hinnan...

AM

Det är väl ganska självklart att hingstägare/hingsthållaren är positiv till att betäcka stoet om det nu är så mycket som 20 tusen som står på spel för henom. Det är ju pengar in.

Varför måste du tvunget betäcka stoet? Har hon problem med att ta emot hingsten lär ju knappast förlossningen bli en dans på rosor för henne oavsett om slemhinnesträngen är avklippt eller inte.

Tänk efter före säger jag bara, skulle hon få komplikationer under förlossing finns det ju inte så mkt mer du kan göra än att ångra dig...

Jag menar inte hinnan.
Hingsthållaren har ca 40ston iår, och är inte beroende av just mitt sto
Vet har inte nämnt av förlossningen skulle bli problem, vill betäcka stot för att jag tycker mycket om henne, vill ha en avkomma och det är en mkt fin häst.

vill betäcka stot för att jag tycker mycket om henne, vill ha en avkomma och det är en mkt fin häst.
Verkar ju inte så eftersom du är beredd att riskera henne.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka