Sv: För stor hingst till litet sto??
kl
Jag kan INGENTING om avel egentligen, så jag har kanske ingen rätt att skriva något egentligen. Jag har dock läst tråden och förvånats över TS resonemang i tråden.
De finns ju även kvinnor, människor, vars barn är för stora för att komma ut genom vaginal förlossning. Då borde det vara samma för djur, kan jag tycka. Det finns ju kvinnor, människor, som inte tycker om stora snoppar på männen, för att de gör ont på olika vis. Borde ju vara så på djur också, kan jag tycka.
Har det här stoet för det förtsa ångrat sig när hon väl stod där pga en välutrustad hingst så är det inte rätt att testa igen, tycker jag. Om veterinären nu också dessutom skrivit att hon är för liten och hingsten är för stor, finns det då mer att tänka på? Visst, visst, slemhinnesträngar i all ära, men hur STOR påverkan kan de egentligen ha? Om de är som en mödomshinna(?) borde det inte vara relativt lätt för en välutrustad hingst att ändå tränga igenom? Beror hennes ångrande mer på för stor hingst och mindre på slemhinnesträngarna?
Jag vet som sagt inget om avel, men en sak vet jag och det är att jag hade inte använt den här hingsten till det här stoet. TS pratar om att det inte är våldtäkt. Det tycker jag att det är. Att riskera sin häst för sin egen egoism skull är inte rätt.