För stor hingst till litet sto??

Sv: För stor hingst till litet sto??

Som en mödomshinna:D

Det måste bli en trevlig första upplevelse att få träffa på Bamse:angel:

Ang fölningen, mitt sto var stor. Ändå höll fölningen på att gå åt skogen pga stor fölunge.
Och jag har varit med om ett sto som 2!!!! gånger fick vara med om att såga sönder fölungen i livmodern för att få ut den..där konstaterades också att hon var trång och absolut inte skulle ha mer föl alls..
Så jag skulle nog inte chansa.

Ja när man en gång varit med om en mardrömsfölning pga för stor fölunge vill man bespara alla ston och ägare detsamma. :cry:

Man kan inte lita på att stoets livmoder inte kommer tillåta att fölet blir för stort. Jag var med om ett sto som inte fick ut sin fölunge, som var alldeles för stor för henne. (Nej det var inte mitt sto och inte jag som hade betäckt henne.)
I det fallet dog stoet, i svåra plågor fullständigt söndersliten inombords. Livmodern följde med ut. Och vi stod kvar med en moderlös krabat som fick flaskas upp. Jag kan lova att det är en erfarenhet man vill vara utan! :cry:

kl

Jag kan INGENTING om avel egentligen, så jag har kanske ingen rätt att skriva något egentligen. Jag har dock läst tråden och förvånats över TS resonemang i tråden.

De finns ju även kvinnor, människor, vars barn är för stora för att komma ut genom vaginal förlossning. Då borde det vara samma för djur, kan jag tycka. Det finns ju kvinnor, människor, som inte tycker om stora snoppar på männen, för att de gör ont på olika vis. Borde ju vara så på djur också, kan jag tycka.

Har det här stoet för det förtsa ångrat sig när hon väl stod där pga en välutrustad hingst så är det inte rätt att testa igen, tycker jag. Om veterinären nu också dessutom skrivit att hon är för liten och hingsten är för stor, finns det då mer att tänka på? Visst, visst, slemhinnesträngar i all ära, men hur STOR påverkan kan de egentligen ha? Om de är som en mödomshinna(?) borde det inte vara relativt lätt för en välutrustad hingst att ändå tränga igenom? Beror hennes ångrande mer på för stor hingst och mindre på slemhinnesträngarna?

Jag vet som sagt inget om avel, men en sak vet jag och det är att jag hade inte använt den här hingsten till det här stoet. TS pratar om att det inte är våldtäkt. Det tycker jag att det är. Att riskera sin häst för sin egen egoism skull är inte rätt.

Jag förstod det, 50 000:- + för ett islandshästföl är fantasipriser just nu.

Tack!

Stackars sto. Vart går gränsen för våldtäkt? Hon talar ju uppenbarligen om för er att det inte funkar. Då spelar det väl ingen roll vad vem som helt säger oavsett meriter och erfareheter? har inte din häst fått lida nog av detta redan nu?

Stackars sto. Vart går gränsen för våldtäkt? Hon talar ju uppenbarligen om för er att det inte funkar. Då spelar det väl ingen roll vad vem som helt säger oavsett meriter och erfareheter? har inte din häst fått lida nog av detta redan nu?

Hon har inte fått lida.
Hon lät inte hingsten betäcka. Vi undersökte henne och åtgärdade problemet.

Som en mödomshinna:D

Det måste bli en trevlig första upplevelse att få träffa på Bamse:angel:

Inte riktigt. Mödomshinnan/hymen är något annat. Detta är en typ av missbildning där vaginas hålrum inte öppnats helt. Överflödig vävnad som skall försvinna under fosterstadiet har inte tillbakabildats. Det är som om den simhud vi har mellan fingrar och tår som foster, skulle kvarstå vid födseln.

Tar man bort den överflödiga vävnaden i vagina så brukar det inte kvarstå något problem efter det och djuret kan normalt klara både betäckning och förlossning. Om nu inte djuret har ytterligare defekter men det är inget som per automatik är kopplat till just detta med kvarstående slemhinneveck.

Nu vet jag inte om det var just detta TS häst hade eftersom jag aldrig sett hästen. Men på beskrivningen låter det likt.

Åhh vad skönt att läsa! Det du skrev gör att jag känner mig mycket lugnare!

Med språnglinor o brems?

Att man till varje pris ska ha en hingst som är för stor ser jag som övergrepp.

Nej, men det kan man anta.

stoet vet inte om att det är ngn skillnad på henne från de föregående försöken.

Beror väl på stoet. Vi hade ett sto här som tyckte första betäckningen var läskig och ville inte låta hingsten komma till
när han hoppade upp, trots att hon ställde sig för honom, så det fick vara. Nästa betäckning gick som enligt skolboken.

Vi har INTE använt varken brems eller språnglinor.

Läs vad digbil skrivit då hon förklarat bra.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka