För sent att klippa?

Sv: För sent att klippa?

*KL*

Förra året hade jag ett gammalt sto som i juni fortfarande hade full vinterpäls, hon hade börjat fälla. Pratade med vet och han sa att det inte påverkar sommarpälsen och det spelar ingen roll om man klipper när hästen fäller. Det enda man skulle vara noga med var att tvätta henne när hon var klippt så inget löst hår skulle irritera huden, annars var det bara att köra.

Tack för alla svar och bilder! :) Ni får gärna lägga ut bilder på era hästar när dom är klippta så man får lite fler ideér till hur man själv ska klippa.

Men nu vet jag inte om jag verkligen vill det. :confused: Han är så mysig och söt i sin långa vinterpäls.:love: Men jag tror nästan att jag måste, även fast jag inte vill. Eftersom han blir så jättesvettig efter varje träningspass. Han blir förresten rosa när jag duschar honom, och då är min stora fråga nu om ni tror att han kommer att bli rosa nu när jag klipper honom? :o Har hört att man kan ställa in på maskinen hur mycket man vill klippa, så då kan man kanske ställa in att man inte vill snagga. Men det kanske inte går på alla maskiner? Jag själv har ingen aning.

Senast ändrad av en moderator:

Mina båda är klippta och ska klippas om så fort jag varit och köpt nya skär.

Behöver med tätare mellan tänderna så dom inte blir så randiga.:D

Náttrúnn är helklippt som alltid medans Vala har kvar ett litet "täcke" över rygg och kors.

Så här såg Nattis ut i våras tror det var i mars eller april...

Och här har vi henne efter klippningen nu i oktober.

Hittade en på henne utan utrustning också som är tagen i våras precis efter en klippning.

Valas klippning finns ännu inte dokumenterad på bild.
Ska se om jag kan fota henne i helgen. =)
Och det är en speciall klippning som folk säkerligen kommer att skratta gott åt.

tack för bilderna! :) Sparar du ingen "lapp" på ryggen där sadeln ska ligga? Jag trodde man behövde det för att dom typ fick skav eller nåt liknande annars, men det kanske man inte måste?

Det är många år sedan jag sparade "lapp" under sadeln och har aldrig märkt att det skulle göra någon skillnad på någon av mina hästar.

grejen är väl att man skall inte klippa när hästarna fäller pälsen det är väl mest det som har med saken att göra om när man kan eller inte kan klippa, för om de fäller så kan hårsäckarna bli irriterade och det kan bli inflammationer men annars kan man ju klippa när man vill om man inte bryr sig hur sommarpälsen blir.

jag klippte thengill i sep och sen i okt och nu skall han snart klippas igen så det blir väl januari när han skall komma igång lite mer på allvar men helklippte de senaste gångerna men skall nog bara täckesklippa honom denna gången tror det räcker och så slipper han bli kall om ryggen. och man slipper att ha täcke alltid för det har han både ute och inne nu(kallstall med öppen dörr).

grejen är väl att man skall inte klippa när hästarna fäller pälsen det är väl mest det som har med saken att göra om när man kan eller inte kan klippa, för om de fäller så kan hårsäckarna bli irriterade och det kan bli inflammationer men annars kan man ju klippa när man vill om man inte bryr sig hur sommarpälsen blir.

jag klippte thengill i sep och sen i okt och nu skall han snart klippas igen så det blir väl januari när han skall komma igång lite mer på allvar men helklippte de senaste gångerna men skall nog bara täckesklippa honom denna gången tror det räcker och så slipper han bli kall om ryggen. och man slipper att ha täcke alltid för det har han både ute och inne nu(kallstall med öppen dörr).

Du skrev att man kunde klippa när man vill om man inte bryr sig hur sommarpälsen blir. Blir det någon skillnad? Många har ju skrivit att det inte alls spelar roll. Nu blir jag sådär förvirrad igen :confused: Kan du inte lägga in en bild på hur du har täckesklippt honom, har inte så bra koll på det där med olika klippningar ;)

ja alltså det är ju mest om man klipper sent som de kan se lite lustiga ut på våren när sommarpälsen kommer så blir de lixom fläckiga och ja ser lite konstigt ut, det tar lite längre tid innan sommarpälsen blir normal om man klipper sent ibland ser man "ränderna" nästan hela sommaren men oftast så försvinner det mot slutet av sommaren.
det är ju inte farligt eller så.

men man ska ju som sagt vara lite försiktig med att klippa när de fäller o jag ser inte så stor mening med att klippa OM de fäller för då e de ju själva på gång att bli av med pälsen.

jag har inte klippt honom ännu men skall visa dig en bild sen när jag gjort det, just nu är han helklippt ner till knäna och huvudet är sparat med.
men tänkte nu att jag skall troligen spara päls denna gången över ryggen så han kan gå utan täcke och bara öppna upp där han svettas dvs halsen, ev under hela magen och bak på bakbenen.

ett år klippte jag hela halsen och 2 ränder bak på bakbenen såg lite roligt ut men jättepraktiskt o då hade han endå kvar päls på magen så han slapp frysa om han låg ner då gick han på lösdrift. funkade kanon hade inte täcke på han en enda gång o de va endå -20 några gånger.
han frös aldrig.
men nu har ja han på box o kan använda täcke om ja vill så.

för ja tycker de kan va lite onödigt att klippa magen de svettas ju inte där direkt.

de hjälper faktiskt himla mkt att bara klippa hela halsen de svettas mkt mindre så de kan hjälpa helt att bara klippa där om man vill o då slipper man ju täcke med.

men man skall tänka på att om man klipper när det är väldigt kallt så kan de va bra om de kan få täcke eller stå inne lite i början tills de vant sig o ha tillgång till mat så de håller värmen.

kl

Nu har jag klippt Geisli :laugh: Jag har ingen trimmer så det fick bli en köksax istället, nu orkar han jobba igen och jag är lycklig!:D

Jag är otroligt nöjd med resultatet ;)

Jag köpte min häst för ett år sedan. Efter en vecka såg jag att hon hade löss. Jag hyrde en rakapparat, men den var slö..... Men jag försökte att klippa henne (var i mars).

Gick inte så bra.... Jag menar inte bra alls!:devil::devil::devil:

hs6sqt.jpg

34rwzg9.jpg

Men lössen var borta i alla fall.

Hennes sommarpäls har blivit jättefin.

(högra häst)
142sha0.jpg

Alltså, inga problem tycker jag!

Tack Imnir! Haha, bra bild tycker jag. sånnadär är skitbra så man har olika att välja mellan :) TACK! :banana:

Oj, jag menade såklart: "Tack ilse_pilse83". Hehe. Men det förstod du kanske? ;) ilse_pilse83, har du klippt din häst? Isåfall hur? :) Vill ha ALLA tips som går att få (A)

Nu har jag bara skrivit i den här tråden och tjatat och frågat hur alla andra ska klippa sina hästar, och det var några veckor sedan som jag startade den här tråden. Nu måste jag verkligen ta mig i kragen och klippa! ( eller ja, det blir mamma som klipper, hehe :rofl: ) Men det är så svårt att veta när jag ska klippa (dygnet). :confused: För på morgonen hinner jag inte, för då ska jag till skolan. Sen regnar/snöar det lite nästan varje dag så han är alltid blöt innan jag ska rida. Och när jag har ridit så är han svettig! Gud vad jobbigt! :o

Tack för alla tips!!! :bow: Ska förmodligen klippa honom ikväll. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 928
Senast: TeamLundVer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 915
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 345
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat