För sent att klippa?

E

_Emmaa_

Min polle Höttur måste klippas! Han blir svettig bara av att skritta ute i skogen. Vet bara inte hur jag ska klippa honom. Och så undrar jag om det är för sent att klippa nu? Eller spelar det inte så stor roll? Har hört att det är bäst att klippa i oktober, men man kan väl klippa nu också? Det är mycket snö här och ganska kallt.

Sv: För sent att klippa?

I år klippte jag Snudda i september och klippte om henne i november.
Förra året klippte jag henne i oktober och klippte om i början på januari, och det var inga problem. Hennes sommarpäls tog inte stryk av det eller så, men jag vet inte hur det blir om man klipper första omgången sas i december...

/Anna

Jag undrar samma sak!

Jag var ju dum nog och att bestämma att nu det första året så ska inte Geisli klippas alls. Nu så ångrar jag mig SJUKT mycket!! Han blir svettig av ingenting och såklart orkar han mindre. :( Hela mitt träningsupplägg har pajjat, och jag ville verkligen träna upp honom men det går inte nu pga av min dumhet.

Folk som vet snälla svara!

Jag har slutat bry mig om det där med när man "ska" klippa. Det finns ingen möjlighet för mig att klippa i oktober och sne inte en enda gång till... Klippte Muninn i mars ett år, då pälsen hade vuxit ut alldeles för mkt.

Så klipp när ni vill, jag såg faktiskt ingen speciellt skillnad på sommarpälsen. Dessutom bryr jag mig inte så mkt om ifall sommarpälsen blir lite mindre tjusig ifall det betyder att man kan träna som vanligt under vintern utan att häsnte blir genomsvettig och andfådd :)

Det där med att sommarpälsen skulle ta skada av sen klippning tror jag inte. Som muninn så klippte även jag i Mars förra året o såg ingen som helst skillnad på sommarpälsen. Jag kommer låta klippa framot våren nästa år igen.

Så klipp du nu, det är säkert ingen fara!

Låter bra det, min Draumur går nu på vintervila men skall ta tag i träningen igen när jag går på semester 16 dec, får jag bara tag på en klippmaskin så skall jag nog klippa honom så han slipper svettas ihjäl stackarn.

Jag klippte Kjarni i april i år och shettis i maj, det fanns ingen skillnad i sommarpälsen på dom utan funkade alldeles utmärkt.

Tack för alla svar! :) Som jag trodde så tar det nog ingen skada att klippa nu. Men man vill ju alltid vara på den säkra sidan ;) Så nu är det bara att klippa då! Nu är nästa fråga bara hur jag ska klippa (a) :P

Samma fråga har jag!

Hur ska man klippa hästen?

Jag vill helst att han ska kunna gå utan täcke. (Lösdrift)
Han bor i Tungelsta, och nu är det över 0 hela dagarna. Såklart får han på sig fleecetäcke efter ridning om han är svettig. Men finns det någon slags klippning (typ bog, hals och bakben) som man kan ha så dom inte behöver täckas. Såklart i början när dom vänjer sig men senare när det har växt ut lite, att man slipper. Jag vill helst inte täcka för han har 2 kompisar i hagen som leker lite för hårt, täcket skulle inte hålla länge ;)
Luddigt jag vet, ;) men jag har trötthet pga av en granne som hade fest hela natten att skylla på.

Ingen som har lite bilder som ni kan slänga in så vi "nybörjare" får lite insikt i hur det faktiskt ska se ut.:D Jag är helt grön!

Jag har mina pållar på lösdrift, de är klippta på hals och bog. Med den klippningen klarar de sig kanon utan täcken.
http://www.123minsida.se/lilldamberg/17089387?i=19464736
Ungefär såhär är de klippta i år med. Fast inte under magen, utan rakt ner vid bogen, om ni fattar vad jag menar.
Det fungerar bra på mina pållar, de blir fortfarande svettiga, men torkar betydligt fortare nu än de gjorde innan.
Brukar låta dem stå inne med fleecetäcke någon/några timmar efteråt.

Den här modellen har jag på mina hästar, den har funkat bra utan täcken. Klippningen är ju precis där de inte blir blöta av regnet. Jag sparar oxå pälsen på magen, ser lite lustigt ut men tänkte att de nog behöver den pälsen när de ligger ner ute.

exterior.jpg

Men nu ser man inte ens att de är klippta längre. Jag låter det växa ut över midvintern, de får ändå vila.
flygandeandi.jpg

+kvandi

Tack för bilder! Nu blev jag lite klokare i alla fall!

Jag ska satsa på något mellanting av båda era nu i år.
Men nästa år blir han pudel :D

Tack för alla bilder :) Nu blir man lite klokare i denna djungel ;) Jag funderar på att bara klippa "under halsen" eller vad man ska säga? Jag vet inte vad det heter *visl* Eller bara halsen eller halsen + halva magen. Skulle vara kul att få se fler bilder så man har flera alternativ att välja mellan! :)

Den här modellen har jag på mina hästar, den har funkat bra utan täcken. Klippningen är ju precis där de inte blir blöta av regnet. Jag sparar oxå pälsen på magen, ser lite lustigt ut men tänkte att de nog behöver den pälsen när de ligger ner ute.

exterior.jpg

Jag klippte min Neisti såhär i helgen, jag klippte magen men pälsen runt skapet är kvar. Tycker ni det blir för kallt för honom att gå ute i lösdrift såhär? Ha är absolut inte fryssen av sig och verkar klara sig bra. Kommer ha täcke på honom när det är vädigt dåligt väder.

Han kommer nog klara sig alldeles ypperligt! Min är klippt ungefär så och hon står på lösdrift.

Det där med att sommarpälsen skulle ta skada av sen klippning tror jag inte. Som muninn så klippte även jag i Mars förra året o såg ingen som helst skillnad på sommarpälsen. Jag kommer låta klippa framot våren nästa år igen.

Så klipp du nu, det är säkert ingen fara!

Men ska inte klippa hästen när den börjat fälla, hårsäckarna kan då skadas ordentligt, beroende på hur känslig din häst är.

Ja klipper från sept-feb och kanske i mitten av mars.

Jag klippte min häst i april :angel:

Saken är, så länge man klipper innan den börjat fälla så spelar det ingen roll vilken månad det är.
Såna är riktlinjerna :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 928
Senast: TeamLundVer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 915
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 345
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat