För sen ankomst - får inte komma in

Sjalen

Trådstartare
Hur många av er har barn vars skolor inte låter dem komma in på en lektion om de kommer för sent? För mig verkar det vettigare att berätta för alla att kommmer man för sent så smyger man in istället för att störa alla.

Har de undantag om ni t.ex. skriver lappar att det är ert fel att de är sena?

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag har inte barn i skolan men arbetar på skola. Det verkar vara vanligt att eleven som kommer sent får vänta utanför klassrummet om det pågår en genomgång eller om någon t ex är mitt i en redovisning, och sedan släpps in så fort det kan ske utan att någon störs.

Att man inte får komma in alls har jag inte hört talas om.

Meningen är väl att barn ska lära sig komma i tid?
Och gör dom inte det, ta hänsyn till klasskamrater?
Om det är olämpligt att dom "smyger" in, är det väl bra att dom får vänta utanför?
På skolan jag jobbade på var det inte några bekymmer, då de flesta kom med skolbuss, och dom andra alltid kom i tid. Men jag skulle kunna gissa att ett barn som tagit för vana att komma sent, skulle få vänta utanför...

Sedan i arbetslivet hjälper varken lappar från föräldrar vems "fel" det är, (kanske bättre ide att få iväg barnet, än att författa lappar?) eller andra ursäkter, då ska man bara komma i tid. Hur skulle världen se ut annars?

*Jenny *

När jag gick på högstadiet var det så med vissa lärare! Läraren brukade låsa efter fem minuter. Nu var vi en rätt skötsam klass så vi blev alltid insläppta av nån annan lärare om läraren var försenad, varpå vi satte ett kvastskaft i dörren efter fem minuter. Efter 80 min så var vi och gjorde en anmälan om att läraren inte dykt upp, nån rätsida fick det vara när vi fick skolktimmar uppsatta efter dessa fem minutrar.

Det blev konflikt av det hela såklart, men våran klassföreståndare stöttade oss och drev oss till att på klassrådet ta beslut om skrivelse om händelsen och dess bakgrund. Dvs han gjorde pedagogik av det hela. Tror du någon kom för sent hur som helst efter det? Krånglade det med nåt så kunde man bara sända bud med nån av klasskamraterna att man var sen. Lika lätt för lärarna att skicka nån att säga till att de blev sena. Detta och mycket annat svetsade samman klassen. Inte var det den låsta dörren som lärde oss att komma i tid!

Ptr

Fast världen är inte punktlig..

Förseningar i kollektivtrafiken, bilen startar inte, man försov sig ( händer även vuxna då och då ) etc. Jag har då aldrig varit på en arbetsplats där chefen helt sonika låser dörren efter 5 minuter, har du?

Är det upprepade förseningar så tas detta om hand med samtal eller annat, men att helt sonika låsa dörren för samtliga som av okänd anledning är sena tycker jag är dåligt. Är det en genomgång eller dylikt så får man väl vänta tills den är klar.

Håller med om allt du skrivit. Dessutom har vi allmän skolplikt i Sverige, vilket innebär att elever inte får stängas ute från undervisning hur som helst.

Man får inte glömma att där är ett klientel lärare som på alla sätt de kan komma på vill utöva sin makt. De har alltid funnits och kommer nog att finnas kvar i fortsättningen också. Det är väl där som det är viktigt med engagerande föräldrar som ger sådana så lite svängrum det går!

Ptr

Fast världen är inte punktlig..

Förseningar i kollektivtrafiken, bilen startar inte, man försov sig ( händer även vuxna då och då ) etc. Jag har då aldrig varit på en arbetsplats där chefen helt sonika låser dörren efter 5 minuter, har du?
.

Ja de kan ju vara så att den som kör din buss försover sig...
Då är det många som kommer försent till jobbet och behöver en "lapp med en förklaring":crazy:

Skämt och sido.
Om mitt barn kommer försent pga att bussarna kört fast i meterhöga drivor behöver jag knappast skriva en lapp om orsaken.:crazy:

Om jag som förskolepedagog skulle försova mej gång efter annan så skulle jag knappast bli kvar på mitt jobb. Tänk att en massa föräldrar då också kommer försent, och om någon av dom kör tunnelbanan skulle ännu flera komma försent, och då skulle inte den som var läkare kunna operera sina patienter i tid, vilket medför uppskjutna operationer som...

Jag tycker att man har en skyldighet att komma i tid till sitt jobb;) Och jag tycker att man kan åtminstone försöka lära sina barn att komma i tid:angel:

Sedan är det mer än att komma i tid, det är hänsyn till sina medmänniskor också! Kommer barn försent till en lektion, så drabbas resten av klassen. Dels av avbrott varje gång dörren öppnas, och dels får läraren ta om allt gång på gång.
Om alla barn fick komma på dropp in, skulle kanske 15 minuter av VARJE lektion går åt till INGENTING! Dvs kanske en hel timma sammanlagd lektionstid VARJE dag går åt till inget:confused:
Skolan idag är uppbyggd på att lektioner startar i tid, och slutar i tid. för att läroplanen ska hinnas med.

*Jenny *

Det jag tycker är betänkansvärt är att det inte är till de bra och engagerande lärarna som det kommer mycket förseningar!

Ptr

På min gymnasieskola hade vi tiominutersregel: dörren stängdes på klockslaget när lektionen började och öppnades sedan efter tio minuter så att eftersläntrare fick komma in. Var man mer än tio minuter sen fick man inte komma in, men man kunde gå till någon slags kamratstödjare och anmäla sig. De noterade förseningen och sedan fick man sitta där och plugga för att slippa få skolk inrapporterat.

Det var ett jättebra system och var en bidragande orsak till att skolan gick från att vara bland de sämsta till att bli en av de bästa i Stockholm. Eleverna började respektera tiderna och kunde inte flänga in och ut ur klassrummet.

Det här var ju dock på gymnasienivå, när det inte längre är skolplikt. Men ett liknande system borde ju kunna fungera i grundskolan, så länge man har någon resurs som kan ta hand om de alltför försenade eleverna.

Bäst att tillägga också: hade det hänt något med trafiken fick vi komma in trots större försening än tio minuter. Jag gick där under åren som de bytte ut signalsystemet på en av tunnelbanelinjerna och det var grova förseningar var och varannan vecka.

Nej du har rätt i att en lapp inte behövts om ditt barns buss fastnat i snön. Hade det gällt i den skola som TS beskriver så hade ditt barn inte blivit insläppt på lektionen och det som jag reagerade på.

Du talar om folk som har satt i system att komma sent, jag talar om hela massan. Dvs ALLA som kommer fem min sent låses ute från lektionstid.

Tro mig, både läkare, förskolepedagoger och tunnelbanechaufförer kommer sent till sina jobb ibland dom också :)

Jag gjorde min sista praktik som lärarstuderande på en (högstadie)skola där dörrarna låstes efter lektionsstart. Inte nog med det, vid 'skolk' fick eleverna åka till skolan på lördagar och sitta av tid!

Och det är bara ca 10 år sen. Jag fattar inte att de fick göra så, eller att föräldrar gick med på det. Eller de lärare som åkte på att sitta där på lördagsförmiddagar...

Håller med om allt du skrivit. Dessutom har vi allmän skolplikt i Sverige, vilket innebär att elever inte får stängas ute från undervisning hur som helst.

Ja det var väl lite det här jag ville ha svar på. Får man stänga ute elever på det viset (och ja, det rapporteras av vissa som skolk men av andra inte :crazy: ).

Kamomillo, naturligtvis skriver jag inga lappar om bussen är sen - den har ju inget med mig att göra. Jag menade om vi alla i familjen försovit oss t.ex. Nuförtiden är ju dottern stor nog att väcka sig själv men när hon var yngre väcktes hon ju mer av oss men då var det här inte alls relevant eftersom ingen stängdes ute ur den skolan. Men hur gör mer dysfunktionella familjer där det t.ex. bråkas så barnen inte kan sova? Först får de inte sova och sedan straffas de för sen ankomst med att inte få lära sig. Det går många elever jag kan tänka mig har sådan bakgrund på den här högstadieskolan så jag har börjat fundera på detta. Allt är inte så svart eller vitt för mig som det tycks vara för dig. Malmö är definitivt inte en stad full av välmående svenssonfamiljer alla gånger.

Förövrigt undrar jag om du själv är tonårsförälder? :) Det är ju idag erkänt att deras hormoner gör dem trötta och att skolan borde börja senare för dem av rent biologiska skäl. Lägg till det dagens informationssamhälle med datorer, mobilchatter i sängen och dygnet runt-TV som lockar och gör det svårt att varva ner även om man går till sängs i tid. Sådant slapp vi lite äldre att hantera men vi får göra det som föräldrar.

Förövrigt undrar jag om du själv är tonårsförälder? :) Det är ju idag erkänt att deras hormoner gör dem trötta och att skolan borde börja senare för dem av rent biologiska skäl. Lägg till det dagens informationssamhälle med datorer, mobilchatter i sängen och dygnet runt-TV som lockar och gör det svårt att varva ner även om man går till sängs i tid. Sådant slapp vi lite äldre att hantera men vi får göra det som föräldrar.

Jag har varit! Och härifrån går bara en buss varje morgon... Alltså var barnen med på bussen varje morgon. De är inte konstigare än så!
Då jag jobbade på skolan upptäckte jag hur mycket värdefull lektionstid som gick åt varje dag. Om inte eleverna satt på plats då klockan slog. :crazy:
Läraren kan omöjligt följa läroplanen om inte alla finns på plats.

När min son gick i skolan hade jag dålig förståelse för hur tajt de va med lektionstimmar, men nu när jag jobbat i verkligheten inser jag hur himla viktigt det är att alla barn får bästa möjliga chans att tillgodogöra sig ALL "korvstoppning" Det är super viktigt!!!

Varje gnutta lektionstid är så välplanerad, och så innehållsrik och jag själv tycker det är synd att jag inte hade bättre förståelse för lärarnas jobb när mina egna barn gick i skolan. :o

* Jenny *

Nu var det rätt många år sedan jag pluggade. Men då var det lika vanligt att folk kom sent efter rasten som till första lektionen. När det är mitt under dagen är det svårt att skylla på något annat än respektlöst, då känns det mer ok att låsa dörren.

Hur många av er har barn vars skolor inte låter dem komma in på en lektion om de kommer för sent? För mig verkar det vettigare att berätta för alla att kommmer man för sent så smyger man in istället för att störa alla.

För mig känns det spontant som att utelåsning från klassrum bara borde förekomma (om ens då?) i klasser som har mycket stora problem med tidspassning för ett stort antal elever. Men kärnfrågan borde väl ändå vara vad som gått snett då inte skolan lockar eleverna till att komma i tid.

Jag skulle bli apförbannad om jag blev utestängt från ett jobbmöte för att jag kom försent (det kan ju faktiskt bero på omständigheter man inte råder över). Det hade heller aldrig fallit min arbetsgivare in att göra på det sättet. Däremot hade jag nog efter upprepade förseningar fått ett allvarligt samtal med min chef ang. prioriteringar.

Likadant borde det vara för elever. Så jag är för "insmygandet" (vilket kan vara nog så pinsamt för en känslig elev som gärna vill göra rätt och komma i tid).

Har varit med om det under min grundskolegång. Det var 0-tollerans mot förseningar, den som inte var där exakt när lektionen började blev utelåst. Att vara en minut för sen gick inte för sig. De elever som blev utelåsta pga försening blev bockade för skolk.

Kan du inte föreslå en kompromiss. Dörren låses när lektionen börjar och efter eventuell genomgång låses den upp igen? Då får eventuella sena elever komma in och eventuell genomgång har kunnat genomföras utan störningsmoment (som det ändå blir när någon smyger in). Så skulle jag kunna tänka mig att göra om jag hade många elever som kom sent eller att det hände ofta. Då får ju eleven dessutom uppleva att det blir en konsekvens av att vara sen (missad instruktion).

Jenny har SÅ rätt i sina inlägg!

kl
Varför som förälder bekymra sig om utelåsning? Se till att barnen kommer i tid istället.

Senast ändrad av en moderator:

Har ju inte barn i den åldern men minns själv att gymnasielärarna kunde göra så (vissa klasskamrater var löjligt hysteriska och gråtiga över det). För yngre är det väl kanske inte lika lämpligt eftersom skolan är obligatorisk för dem.

Har uppfattat det som en åtgärd vissa lärare tar till när det helt enkelt bara inte går längre. Smyga in, sure, om de första tio minutrarna av varje lektion ägnas åt att 15 av 36 elever "smyger" in så blir det ingen lektion. Ska man sedan följa vissa föräldrars önskemål och läraren måste repetera för varje elev så att ingen del av lektionen missats så stjäls aktivt delar av elevers skoltid.

Missuppfatta mig inte, jag var en av dem som satt utanför dörren och väntade. Inte en av dem som kom i tid. Jag tycker fortfarande att det är en helt riktig åtgärd i vissa situationer. Dessutom fick det mig att komma i tid. Saker som "allvarliga" samtal och annat rann av som vatten på en gås (trots att jag var den tysta snälla musen).

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama