För oss med ständig otur..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 26 390
Sv: För oss med ständig otur..

citat av coari
Bara genom att skumma lite på forumet så är det återkommande samma personer som ständigt drabbas av otur. Är det bara jag som har otur när jag läser mellan raderna att många ggr skulle oturen vända om man bara tänkte lite mera turligt.

Jag brukar ha som en egen tanke att när jag arbetar med hästar så måste jag oxå tänka som hästar, tidigare tänkte jag som människa när jag arbetade med hästar men det förstod inte individen. När jag försöker förmedlar ngt här till människan så har jag mkt svårt att omvandla mitt tänkande för att vissa ska förstå hur jag tänker och det poängteras gärna. Det stör mig dock inte om vissa anser mig som oförstående så länge hästarna förstår mig.

Jag förstår inte varför du överhuvudtaget väljer att läsa en tråd som denna när du nu stör dig så på detta? Det är helt ofattbart för mig.
Men du har kanske ingen egen häst att ta hand om? Jag efterlyser fortfarande dina egna privata dvs icke yrkesverksamma hästerfarenheter men har ingen förhoppning om att du kommer att delge oss dem i denna tråd. Du kommer bara att slå ner på andra - som vanligt. Mycket konstruktivt!! (det betyder att dina inlägg inte leder någonstans alls)

Hur tänker en häst? det hade varit mkt intressant att veta! Menar du verkligen att du vet hur de tänker? Jag har ju inte så stor erfarenhet som du utan mina hästerfarenheter är av mer ringa slag. Men jag måste nog ändå framhärda att jag efter minst 30 år tillsammans med dessa djur inte har en aning om hur de tänker. Däremot så har jag lärt mig hur de reagerar i olika sammanhang och kan ofta förutsäga vad de kommer att göra men det är ju inte alls samma sak. Men det är ju trevligt att hästarna förstår dig.

citat mackan
Det du skriver är som jag ser det, själva problematiken runt definitionen av otur.

Otur i ordets andemening, innebär situationer eller skeenden som man helt enkelt anser sig inte ha någon som helst del i och inte kan påverka eller kontrollera. Det är de högre makternas handlande punkt slut

Jag håller helt med dig och tycker nog att många av de inlägg som finns i denna tråd handlar om ---- just otur.

Den som drabbas av denna otur är endast hästen, och det styrker jag mitt påstående på att om man skulle flytta denna "oturshäst" från denna hästägare med bristande analyrerings förmåga till en annan hästägare med "mindre otur" så skulle även denna ständigt otursförföljda häst:s otur vändas till tur.

Jag förstår hur du tänker men håller inte alls med dig om att det är så enkelt.
Jag har skrivit det innan men fortsätter att envisas med att en hästägare inte ska behöva vara både hovslagare, veterinär och foderexpert!! Var du det när du hade hästar/ eller är det för dina hästar idag? Jag tror inte det.

Om jag anlitar hovslagare och veterinärer så förväntar jag mig att de genom sin kompetens ska kunna svara mig på mina frågor. Min otur handlar ju som du och många andra här vet om fång. Och jag vill inte påstå att det alltid har varit så att jag har fått kloka svar på de frågor jag har ställt. Hur jag kan veta detta? Det kan man klart diskutera. Men bara det faktum att jag fick lika många helt olika svar på de frågor jag ställde som antalet personer jag frågade säger i alla fall mig en del om hur svårt det är att sätta sig in i vissa frågor.

att jag sedan valde att ta reda på svaren själv är en annan sak

Jag har också haft blandflockar, jag vill bara förtydliga det, och det har gått helt konflikt fritt, fast jag har alltid haft en valack och flera ston i dessa fall, alternativt en valack och ett sto. Min goda vän och flera andra jag känner, har egen uppfödning hemma, och deras går alltid blandat flera valacker och flera ston, och har gjort det alla 25 åren jag känt dem och de bedrivit samma avel. aldrig några som helst problem, då hästarna är födda i blandflock och därmed förefaller även hantera en ny mix av individer, men fortfarande i blandflock, på ett helt annat sätt.

I min erfarenhet är det superstor skillnad på a) om hästarna växt upp i blandflock, eller om de inte gjort det, samt b) hur valackerna men även stona, är i temperament och rangstatus.

det blir bara problem om det är valacker med tillräckligt hormoner för att bry sig om stona - de behöver inte vara hingstiga för den skull,men de är trots allt av manligt kön och en del av driften finns då kvar, samt om det är en blandflock med valacker där flera individer bryr sig om stona på detta sätt, eller om en valack är så intresserad att den vill ha stona för sig själv, även om övriga valacker viker undan. det blir då oro ändå, då den intresserade ändå känner sig manad att försäkra sig om att inga hot finns osv. sen kommer den tredje variabeln in i bilden och det är om du har ston som brunstar väldigt intensivt, dessa bidrar då också till oredan i flocken då de ständigt under brunst lever runt och kan bli otroligt pockande, på valacker som kanske faktiskt inte har så mycket i sig själva att leva runt och uppvakta eller vakta stona, men vissa brunst ston kan väcka upp en sten rent ut sagt. Jag har känt ston genom åren som mer eller mindre kan tänka sig att tränga upp valacken mot staketet för att få den att börja klänga, så pass beslutsamma är de i sin brunst.

de övriga i flocken som sen inte fattar ett jota under ovan olika scenarion, blir också givetvis förvirrade och vilsna och stressade när x antal medlemmar i flocken börjar tjoa och stimma på ett för dem, helt otolkningsbart och förvirrande sätt som är okonsekvent mot hur dessa individer "normalt" uppför sig i flocken under övriga perioder.

som bäddat för skador, stress och oro under de förhållandena.

därmed min och även Sars kommentar tror jag, att blandflockar, rent generellt ÄR en ökad skaderisk faktor i sig. att det sen fungerar på sina håll - absolut. men det är ändå som sagt, en ökad risk att det inte gör det, så får man problem ska man vara medveten om det, att det då inte är inbillning utan som sagt FINNS en högre riskfaktor att det blir rörigt i flockkonstellationen.

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar och det är säkert all ide att ta upp det i diskussioner på ett forum.

Jag hörde om en liten unghingst som helt självklart för alla (utom för mig :grin:) fick gå med en flock ston!! När jag påtalade det olämpliga i detta blev jag behandlad som om jag kom från en annan planet.

Nu var det ju en hingst men valacker som betäcker eller är besvärliga på annat sätt hade jag aldrig släppt in mitt sto till.

Men hur tänkte de då, med en unghingst bland ston - ville de ha föl eller? :confused:

nej aldrig ngnsin en valack med ston om den betäcker (eller stoet försöker påtvinga den att betäcka). Har bevittnat bägge scenarion otalet gånger och flera gånger har det som sagt handlat om ston som försöker uppväcka helt stendöda valacker och har blivit oerhört insisterande och röriga och härjiga. Mycket oro och stor skaderisk minst sagt, i flocken.
Har du då en valack som inte är van vid ston dessutom, så löper den risk att bli ihjälsparkad endera dagen, då den inte lärt sig när stoet verkligen menar ja och när den menar nej. KOntrasten brukar vara rätt stor bland dessa damer, och har valacken inte lärt sig uppfatta detta löper den stor risk den dagen den närmar sig ett sto som inte anser att det passar den dagen, även om det var ja och gull dagen innan.
Jag har sett exempel på ston som mellan brunster är så sura på valacker att de helt oprovocerat går på dem, medans det sen är kuttrasju och puss och gosegos under brunst.för att sen svänga tillbaks igen när brunsten är över. en valack som då inte har lärt sig detta eller "missar" i bedömningen den dag, ligger illa till.

Senast ändrad:

Men hur tänkte de då, med en unghingst bland ston - ville de ha föl eller? :confused:

nej aldrig ngnsin en valack med ston om den betäcker (eller stoet försöker påtvinga den att betäcka). Har bevittnat bägge scenarion otalet gånger och flera gånger har det som sagt handlat om ston som försöker uppväcka helt stendöda valacker och har blivit oerhört insisterande och röriga och härjiga. Mycket oro och stor skaderisk minst sagt, i flocken.

en liten minishettishingst som var utan beteshage mitt i sommaren :crazy:

den kan väl inte göra ngt?? (var nog tanken)

Jag pratade med hingstägaren. Jag hade inte velat ha min hingst där heller, antar att den också kan skadas av betydligt större ej alla ggr med på noterna ston? Men jag har inge erfarenhet av detta alls, tyckte bara det var konstigt allting.

Precis. Oftas fokuseras det mest på stona som blir betäckta eller klängda på osv. Man missar dock att skaderisken är lika skyhög för valackerna i flocken.

ston har varit kända för att lägga sig, kliva ner i diken, ja allt, för att "lyckas" när det pockar på.

finns flertalet små ponny hingst och ardenner sto korsningar :cool:

Hej!

Svara alla på en gång:-).

Pållan kommer gå i liten flock med 4 hästar totalt. För närvarande är där 2 valacker men båda ska flytta så det blir 3 ston till att börja med. Människorna i stallet är helt överens med mej om det korkade i blandad flock med betäckande valack, och förhoppningen är att det blir 4 ston (annars blir det 1 valack- det får vi diskutera).

Fröken får fri tillgång på silage i "mindre" bal, vilket är bra, då vet jag att hon får i sej så mycket hon behöver (det skedde gissningsvis inte i vintras). Hon har gått på fri tillgång tidigare utan problem. Dom kommer gå ute dygnet runt med jättefint "vindskydd" med flera öppningar. Det blir bättre, närmare ridvägar (för mej:)) och vinterhage med träd som extra skydd mot vädret. Ute i stora gräshagar från april till ca oktober, lite beroende på vädret.

Angående betäckande valacker och ston, måste jag bara hålla med om att det inte alltid är valackens "fel". Min förra kunde ju inte gå med killar- hon försökte allt som oftast krypa in under dom när hon brunstade (pinsamt för matte;)) och kunde få de flesta att bli helt vimsiga. Gissar att det var vad som hände hos oss också, eftersom min tjej gått med killarna utan problem innan "det nya stoet" kom och brunstade kaos i hagen.

Jag har också helst delade hagar och har alltid tidigare lyckats få folk att fatta idiotin med att ha betäckande valacker med ston, men inte denna gång..

/Lavinia, glad och lättad, ska bara hitta en transport också!

vad bra att det verkar erbjuda bätte förhållanden i nya stallet. I och med att ditt sto verkar vara känsligt rent allmänt runt att gå i för stora/röriga/blandade flockar skulle jag vara ypperligt försiktig och restriktiv med detta framöver.

jag har lite svårt att fatta hur du kunnat förespråka icke blandflockar och idiotin med det, om du samtidigt skriver att du haft problem i och med att du låtit även din tidigare häst gå i blandflock med problem som följd. :confused:

Jag förstår inte varför du överhuvudtaget väljer att läsa en tråd som denna när du nu stör dig så på detta? Det är helt ofattbart för mig.
Men du har kanske ingen egen häst att ta hand om? Jag efterlyser fortfarande dina egna privata dvs icke yrkesverksamma hästerfarenheter men har ingen förhoppning om att du kommer att delge oss dem i denna tråd. Du kommer bara att slå ner på andra - som vanligt. Mycket konstruktivt!! (det betyder att dina inlägg inte leder någonstans alls)

Det konstruktiva är när det leder till självinsikt i stället för självförsvar. Det framkommer ju i tråden att så har börjat ske, men jag vill inte ta åt mig äran av att så skett.

Dina efterlysningar har som du skriver inget i denna tråd att göra lika lite som ditt ständiga påhopp på mig att jag slår ner på andra - som vanligt.

Du har tidigare påpekat att du inte accepterar mitt raka skrivsätt- inte tål att jag gör skillnad på otur och bristande kunskap, ännu mindre att jag främst ser till hästens välmående före den personens välmående som deklarerar sina brister som leder till djurets helt onödiga lidande.

Varför läser du själv mina inlägg i denna tråd liksom i andra trådar om du nu anser att jag endast skriver nedvärderande,, du har möjligheten att lägga mig på ignor listan precis som alla andra men jag får en vibb av att du är för nyfiken för att så ska ske.

Jag måste väl oxå få ha rätt att skiva utifrån min erfarenhet,kunskap precis som alla andra, skillnaden för mig liksom vissa andra är kanske att man inte alltid behöver hålla med i alla lägen utan våga vara så rak och tydlig att man inte uppfattas som en användare som vänder kappan efter vinden.

Min privata hästhållning behåller jag för mig själv (fast jag har faktiskt avslöjat mer än vad som anses som klokt tidigare fast det skyller jag på ren otur) men den är ganska stor och dagligen förblir större.

Arbetar man med hästar så lär man sig något nytt varje dag och man kommer aldrig bli fullärd.:idea:

Hej igen!

Både denna häst och förra har gått i blandflockar som funkat, men när det blir problem har det alltid gått att ta bort antingen stona elller valacken. Antar att jag skulle skrivit kunnat gå med viss typ av valack. Jag har inget emot blandflockar som fungerar, jag har nåt emot de som inte fungerar och ffa de där de inte fungerar och ingen vill se problemet!

På förra stallet gick det ju jättebra med blandflock ända tills frökens beskyddare blev utslängd (han var visst ganska tuff på de andra som ville i närheten av fröken) ur hagen...

Jag ser inga problem med att blandflock som fungerar är ok, men blandflock som inte funkar inte är ok.

/Lavinia

Jag måste väl oxå få ha rätt att skiva utifrån min erfarenhet,kunskap precis som alla andra, skillnaden för mig liksom vissa andra är kanske att man inte alltid behöver hålla med i alla lägen utan våga vara så rak och tydlig att man inte uppfattas som en användare som vänder kappan efter vinden.

Min privata hästhållning behåller jag för mig själv (fast jag har faktiskt avslöjat mer än vad som anses som klokt tidigare fast det skyller jag på ren otur) men den är ganska stor och dagligen förblir större.

Arbetar man med hästar så lär man sig något nytt varje dag och man kommer aldrig bli fullärd.:idea:

Det är väl klart att alla har rätt att skriva utifrån sina egna erfarenheter osv. Däremot tycker jag att det är tråkigt med de som bara kommer med påhopp och i stort sett förföljer vissa användare utan att svara på följdfrågor.
Min uppfattning är att det inte är samma sak som att man vågar vara rak och tydlig. Det är man om man förklarar vad man menar och bemöter de motargument man får.

Vem som vänder kappan efter vinden hade varit intressant att få veta. Min uppfattning som naturligtvis kan vara helt fel är att det inte är tillåtet att vända kappan efter alla vindar, bara efter vissa dvs de som en del här anser vara de rätta.

kl
Jag skriver under och går med i tråden!
Ständig sedan juli iaf...

För då någon gång (tror jag) Fick min häst en hovböld.
Blockhalt på vä fram, helt ohalt, blockhalt osv. Vet var ute, hittade inget, hovis var ute, hittade inget. Åkte in akut till hbg då hon inte svarade på buta och hade feber.
Hovböld konstaterades.
Dagen efter att hon kommit hem frå hon en dum spark på vä framben. Såret läker men svullnaden lägger sig inte så hovis tycker zinkbandage vore bra.
Hon fick sår av dessa som nyligen läkt helt och fullt.
Hon hade ett stort sår på höger knä som såg fult ut.

Därefter konstaterades hovledsinflammation på häst nr två.
Det gick en månad, sen börjar häst nr 3 halta. Hovledsinflammation sen unga år!

Häst nr 1 har under tiden bråkat rejält med nr3 och de andra stona, så hon har sår mest överallt. Dessutom ett sår på vänster knä, identiskt med det förra på höger.
Dessutom har hon dålig(?) röta i hoven.

Det var nog allt. PUH!!!

*KL*

Fast det Lavinia skriver är ju 'det korkade i blandflock med betäckande valack'.

Jag har ju absolut inget emot blandflockar, tvärtom, så länge de fungerar och det är med icke betäckande valacker. Däremot så en betäckande valack har inget med ston att göra ever (och jag förstår inte de som måste prova med 'sto efter sto').

Och så tolkade jag Lavinias tyckande innan, och hon klargjorde det ju senare med nu i sitt sista inlägg.

Dock, det säkraste speciellt om man står inackorderad är ju att inte blanda flockarna, så slipper man ev problem. För problemet uppstår som jag ser det när det prompt ska 'provas igen' och blandas trots att häst X tidigare bevisat att den betäcker. Visst, det kan finns ston den valacken går perfekt med, men där anser jag inte det är värt risken att prova. Medan om valacken aldrig visat hoppa upp-tendenser så är det nga problem ha blandflock/släppa in nytt sto. Men hos mig får de EN chans. Kan de inte sköta sig med ston, även under brunst, så får de inte gå med ston alls sen. Även om de innan gått med ston utan problem, så har de en gång visat att de kan betäcka, så vill jag inte ta risken att prova med några fler/andra ston utan får gå med grabbsällskap resten av livet.

och samma bör väl gälla med ston som blir så oroliga/brunstiga att det blir oro för den skull eller?

Antagligen? Jag förstår dock inte hur de menar med oroliga osv? Antagligen för jag aldrig upplevt det. Ston/a brunstar ju gärna vid nyinsläpp i flocken, och de kan under brunst (normal dito) vara ganska dryga på den/de stackars valacken/valackerna i sina flirtförsök. Men när valacken/-arna inte bryr sig så brukar det inte blir mer, och storna 'ger upp' och har sina brunstintervaller etc precis som det var bara ston i flocken.

Men om ett sto av ngn anledning blir orolig och inte mår bra av att gå med en icke betäckande valack, bör det stoet inte gå i blandflock nej. Det blir ju eg samma oavsett anledningen, två hästar som inte går ihop bör inte gå ihop, en häst som blir mobbad i flocken bör inte gå i den flocken och en häst som hela tiden skadas och/eller skadar andra för den inte är så bra på hästspråk bör inte heller gå i flock.

Men har som sagt inte sett ston reagera negativt på att gå i blandflock med icke betäckande valacker (snarare tvärtom faktiskt), så vet inte riktigt hur du menar med just exemplet, men är rätt säker på att jag tycker svaret på frågan är ja =)

Sen, det är svårt överlag i inackstall ibland. Den tjafsigaste flock jag sett var en storflock ston. Det var ett evigt hackande och gnabbande i den nedre halvan av rangskalan. Övre halvan var det lugnt och stabilt, men 'nedre' halvan så höll de hela tiden på och gnabbades och utmanade varandra om rangen osv. Jag hade om det varit min flock splittat den på två. Jag tror det då blivit två kanonbra, stabila flockar. Men det ville inte stallägaren.. Däremot var den stallägaren mycket bra på att inte skapa blandflockar, det var stoflock och så två valackflockar (då det blev för mkt bråk om de gick i storflock). Men det hjälpte ju inte de som hade ston som låg lågt i rang.

Stabilaste flocken jag sett är ironiskt nog en storflock ston med EN valack i flocken (Han gick där för han alltid fick stryk av alla andra valacker av ngn anledning).

Men, jag är ju alltid för lugna, stabila hagsammansättningar. Sen vad det är för kön etc är underordnat, bara det är lugnt och stabilt =)

kl
Jag skriver under och går med i tråden!
Ständig sedan juli iaf...

För då någon gång (tror jag) Fick min häst en hovböld.
Blockhalt på vä fram, helt ohalt, blockhalt osv. Vet var ute, hittade inget, hovis var ute, hittade inget. Åkte in akut till hbg då hon inte svarade på buta och hade feber.
Hovböld konstaterades.
Dagen efter att hon kommit hem frå hon en dum spark på vä framben. Såret läker men svullnaden lägger sig inte så hovis tycker zinkbandage vore bra.
Hon fick sår av dessa som nyligen läkt helt och fullt.
Hon hade ett stort sår på höger knä som såg fult ut.

Därefter konstaterades hovledsinflammation på häst nr två.
Det gick en månad, sen börjar häst nr 3 halta. Hovledsinflammation sen unga år!

Häst nr 1 har under tiden bråkat rejält med nr3 och de andra stona, så hon har sår mest överallt. Dessutom ett sår på vänster knä, identiskt med det förra på höger.
Dessutom har hon dålig(?) röta i hoven.

Det var nog allt. PUH!!!

OK en svårfunnen hovböld kan alla drabbas av, en spark i hagen och att häst nr 1 och nr 3 bråkar tyder på att det inte finns harmoni i flocken och det vill jag inte anse som otur. Att hovis rekomenderar zinkabandage på en sparkskada (ovanför hoven) anser jag som att hovis gett sig in på ett veterniärt område vilket hovis inte bör anse sig vara befogad till att utföra. (resultatet av detta skrev du ju själv och det vill jag heller inte klassa som otur) Sedan hovledsinflamation på mer än en häst varav en sedan unga år, Hur ska man tolka det??? Det framkommer inte vilka verknings/skoningsintervaller du har som "kan" ha påverkat dessa utlösande trauma (pluralis) så där e det svårt att tolka det som om du har otur med din hovis eller om du själv brustit i ngt avseende.

Hovvården låter ju inte som exemplarisk och det kan knappast förknippas som otur eftersom det har med närmiljö,verknings intervaller och daglig skötsel att göra. Rent spontant låter det som att du inte har otur, bara lite bristande kunskap om vilka förändringar du bör göra.

Mitt tips är att ändra om i flocken så den får harmoni, se över var i hovvården det brister och försök förändra det individuellt, det krävs nog en ökad insatts från båda sidorna där.

Lycka till.

ja jag har haft ston och valacker, en valack eler eg två gick med stona men ej samtidigt, dock var ingen eg betäckande.
Sen fick jag tre valacker, de fick gå ensamma alla tre för det gick inte alls, två var för bossiga och en för mesig.
Sen har jag alltid gillat att hästar får gå i flcok och helst eg inte valacker med ston, men det måste vara lugnt i flocken annars går det inte.

oupps! vet ordinerade zinkbandaget, fel av mig.

Hon har gått med flocken i ett halvår.
Har börjat att tjaffsa emot ett av ledarstona, sen ett annat och sist det tredje. Hon går inte med dem längre men lyckas ändå skrapa sig här och där. Hon går i paddocken nu.

Första hästen med "hovledsinflammation" (skrev fel, kotledsinfl. ska det vara) fick det i somras. Han har varit betydligt fetare tidigare, så jag räknar det som otur, men mitt fel självklart.

Hästen med hovledsinfl har haft det läänge. Har visat att hon haft problem med SI-leden tidigare, och SI-symptomen har dolt hovledsinfl symptomen.

De skos var 6-8 vecka. Hade tyvärr en DÅLIG hovis i somras. Ville byta men kunde av olika omst inte, har iaf bytt nu! Skönt som bara den!

oupps! vet ordinerade zinkbandaget, fel av mig.

Hon har gått med flocken i ett halvår.
Har börjat att tjaffsa emot ett av ledarstona, sen ett annat och sist det tredje. Hon går inte med dem längre men lyckas ändå skrapa sig här och där. Hon går i paddocken nu.

Första hästen med "hovledsinflammation" (skrev fel, kotledsinfl. ska det vara) fick det i somras. Han har varit betydligt fetare tidigare, så jag räknar det som otur, men mitt fel självklart.

Hästen med hovledsinfl har haft det läänge. Har visat att hon haft problem med SI-leden tidigare, och SI-symptomen har dolt hovledsinfl symptomen.

De skos var 6-8 vecka. Hade tyvärr en DÅLIG hovis i somras. Ville byta men kunde av olika omst inte, har iaf bytt nu! Skönt som bara den!

Det blir mkt lättare att analysera oturen om du redan i första inlägget delger rätt fakta!!

Tänk så "tosigt" det kan bli när man har otur även i skrift.;)

Vad är det dom brukar säga,,, jag har bara otur när jag tänker.:angel:

passar också väldigt bra in här.

Har haft min ponny i 4år nu (min första häst) och han är en fånghäst och det säger väl allt.. orkar inte heller rabbla allt nu men vi har varit med om det mesta bla hovbölder, oförklarligt blockhalt, fång ett antal gånger(såklart) osv osv

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka