För oss med ständig otur..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 26 390
Sv: För oss med ständig otur..

*KL*

Det mesta går absolut att förhindra. Haken är att ofta (inte alltid) så vet man inte förrän efteråt vad man skulle gjort för att förhindra.

Om jag inte haft min L i hage hade han inte överansträngt gaffelbanden. Fast ska man då boxa alla hästar för säkerhets skull?

Om jag inte haft honom i liten sjukruta utan i box, och om jag för säkerhets skull från dag 1 sederat honom vid promenaderna hade han inte gjort de där totalt 5 skutten, där något av dem förvärrade gaffelbandsskadan på ena fram. Men då är man där igen, ska man boxa för säkerhets skull fast det bästa är lugn i sjukruta? Och ska man sedera alla hästar hur lugna de än är IFALL de kan bralla till på en promenad?

Om jag hade haft skydd på honom i boxen när han stod snällt och lugnt på boxvila hade han inte på okänd sätt kunnat slå på sig på senan under boxvilan. Men ska man packa in alla hästar som står i box i hockeyskydd IFALL de skulle råka ut för en 'freak accident'?

Så, med facit i hand hade man kunnat förhindra det mesta, men att förebygga det är någonstans mellan omöjligt och djurplågeri ofta.

Däremot fånganfallet han fick sommaren 08 däremot. Det hade och borde jag kunnat förhindra, även om jag då valde att hålla magen stabil och erbjuda rörelse före vikten. På samma vis som jag hellre valde att inte öka motionen men att inte sko en tvååring. Men hade jag gjort annorlunda kanske jag kunnat förhindra fånget, troligen. Och hade jag kunnat förhindra det och att han blev IR kanske han inte utan annan anledning än IR fick fång i februari.

Vill man se på det mer positivt kan man ju se på allt som HAR förhindrats med. Sparkskador från kompisar, bråkskador i hagen, koliker, förkylningar, dammhosta/problem av dåligt foder, ledinflammationer pga dålig hovvinkel, sulläderinflammationer, skador pga illapassande utrustning, ätproblem etc pga bristande tandvård osv osv. Man förhindrar ju faktiskt en hel massa varenda dag också. Men inte allt, och man kan ju tyvärr inte förhindra allt. Det jobbiga är när det 'kommer i klump' med sådant där man inte kunnat förhindra..

Senast ändrad:

KL
I mitt fall hade jag kunnat förhindra fånganfallet hos stoet genom att inte ha henne i en hage med gräs då första frosten kom tillsammans med det oanalyserade höet, som visade sig vara en sockerbomb. MEN hon hade förr gått ute i gräshage tills snön kom alla andra år hos förra ägaren. Det oanalyserade höet också...ingen här analyserar hö men verkar endå klara sig. Jag har dock lärt mig en läxa, ALDRIG mer oanalyserat hö!!

Sen kolikanfallet skulle jag bara kunnat hjälpa om jag klivit upp mitt i natten och tittat till henne. Hade en underlig känsla kvällen före det hände. Men tyvärr lyssnade jag inte på den :( Har alltså lärt mig att ALLTID lyssna på "knorret i magtrakten som säger att nåt är fel".

Fjordisen ja... vet inte vad vi skulle gjort mer....tvingat vet. att ta cushing/IR prover kanske? ingen lyssnade på det örat...

Det är så orättvist. Fast man försöker göra allt som man "ska" så blir det fel. Tar hästen till klinik, analyserar, räknar foderstat.... alla andra bara gör på höft, bryr sig inte om hästars ev. symptom - "vi väntar och ser" och får inga problem.

Precis min poäng. I stort sett allt går att förhindra, men man vet inte hur fören skadan är skedd.

Det var inget av era kontringar som jag menade med mitt inlägg. Självklart är ingen synsk eller Guds allsmäktige i att förebygga problem.

det jag avsåg är när man VET att man har ett problem, dvs en situation med hög skaderisk. Tex en hage med vassa stenar som ligger nära staketet som exemplet i tråden. eller en blandflock där man vet att det är bråk med jämna mellanrum och det då blir skador i flocken. Sånt har jag svårt att förstå att man inte tar till alla medel för att förhindra, undvika, eliminera.

Bara som förtydligande så menade jag inte heller att 'säga emot' dig med mitt heller. Därför jag inte skrev 'alla'. Utan jag svarade mest på just vad man lägger in i begreppet otur, dvs sådant man inte - rimligen - kunnat förutsätta och förhindra.

Dvs om en häst för sjuttiotredje gången rullar fast i boxen och får sin femte skada pga det, och man inte gjort ngt för att minska fastrullningsrisken, då är det inte otur och hade kunnat förebyggas. Samma sak första gången en häst rullar fast i en på tok för liten box, det är inte heller otur och hade kunnat förebyggas.

Men när en ponny som aldrig rullat fast förut i sitt liv, plötsligt rullar fast och skadar sig i en 16 kvm box, då är det otur. Och hade kunnat förebyggas men det är inte rimligt att förebygga t ex att hästen alls kan rulla.

Det som dock folk brukar reagera på är ju när flera olika sådana händelser som ovan inträffar. När det plötsligt blir ett 'stim' sådana, och det känns som 'ständig otur'.

Men förutom vissa exempel, så kikar man i tråden är det flesta sådant som iaf utefter tråden verkar vara otur. Så som sagt inte menat säga emot din åsikt för jag håller med om den i stort. Även om jag inte riktigt blir klok med stenar & stängseldetaljen. Om de verkligen är under stängslet borde ju hästen inte nå dem med annat än att något 'oturligt' inträffar, dvs hästen tar sig genom stängslet eller hamnar under det?

Jag håller med om att alla inte har enbart otur, vissa saker kan förebyggas.

Men jag uppfattar faktiskt min situation som väldigt mycket otur. För jag begriper inte hur jag ska göra för att få ha friska hästar. Då känns det inte jättebra att människor antyder att man (omöjligt för mig att veta vilka i tråden som åsyftas) bara står passiv jämte och låter skador inträffa.

Våra staketstolpar sitter I stenmurar. Stenarna ligger UNDER elbandet.

Första hästen sladdade ut med benen UNDER elbandet I stenarna.

Andra hästen gick IGENOM staketet och därmed över/genom stenarna.

Jag ser det som att det skulle vara lika stor risk att mina hästar skulle skadat sig om stenarna inte hade varit där och det varit elband/tråd istället.

Skadorna har dessutom inträffat i två olika hagar och jag har haft staket i stenmurarna i flera år utan skador.

Jag vet inte varför du svarar mig det?

Jag skrev ju just det, att om stenarna är under staketet, så för hästen ska kunna göra sig ialla på dem, så måste ju hästen endera vara under staketet, eller gå igenom det. Och då anser jag det är otur.

Så jag blir inte klok på hur de som inte tycker det är det menar att det var ngt man kunde förebygga. För om så stenarna varit säg ½ m utanför staketet, så om hästen hamnar under eller går igenom det och skadar sig på stenarna är det ju lika mkt otur?

Fast jag har ju varit tydlig med vilka scenarion och typ exempel jag inte anser kan sägas vara otur, så du behöver alls inte känna någon som helst anledning att förklara dig.

Du har skrivit "t ex". Och du svarade coari som svarat alexandra_w. Så helt glasklart är det inte ;).

Men då är vi ju överens!

fast jag har ju skrivit exakt vad jag avser från de exempel som angivits i tråden, tex blir ju benämning per automatik att det finns fler liknande scenarios i samma kategori utanförtråden. och svarar jag coari och alexandra är det ju inte dig jag svarar : ) så du är inte alls avsedd.

Alexandra, jag hoppas av hela mitt hjärta att du ska få galoppera din ponny till våren. Det är du verkligen värd !

Bara så alla vet:-)

Jag har äntligen fått svar och kommer att flytta min ängel gissningsvis nästa helg (kommer bara förlora 10.000 på denna flytt, men what the fuck). Så då är det bara att hoppas att de nya hästarna är snälla mot henne:-).

/Lavinia, som faktiskt gör vad hon kan med de medel hon har.

Jag fattade tråden som att den handlade om hästars skador och sjukdomar, därför skrev jag inte med mina egna.

Jo tråden är väl tänkt att handla om hästarnas "otur" men!!!

Det finns ett klart sammband mellan människans ständiga otur som återspeglas i att deras hästar ständigt drabbas av (s.k.) otur.

Man möter dagligen folk som gör dom mest häpnads väckande konstigheter genom att handla först och sedan när dom ser koncekvensen av sitt handlande påstår sig ha drabbats av otur.

Otur i många inlägg i denna tråd anser jag som ett klart missbruk av ordet otur, ett bättre ordval borde ha varit bristande analysering.

Den som drabbas av denna otur är endast hästen, och det styrker jag mitt påstående på att om man skulle flytta denna "oturshäst" från denna hästägare med bristande analyrerings förmåga till en annan hästägare med "mindre otur" så skulle även denna ständigt otursförföljda häst:s otur vändas till tur.

Visst,, hårda ord men väl tänkvärda (för den som nu anser sig vara förföjd av "otur",) jag har sett det mer än en gång för att det ska vara en oturlig slump. ;)

Jag har vänt och vridit på min "otur" och har ännu inte hittat någon lösning. Ingen hade varit gladare än mig om jag hade kommit på någonslags bakomliggande orsak eller problem, för då hade jag ju kunnat göra någonting åt det.

Den enda lösningen jag kunnat se är att stängsla in hästarna i små grusade hagar, en och en, bandagerade från topp till tå. Men då kommer de ju få kolik och annan skit istället....

Hjälper inte! Min lyckades få inflammation i båda senorna fram och i strålbensbursorna när hon stod i box och hage alá boxstorlek.

Dock var detta på grund av att klinikhovlsagaren felskodde henne extremt illa. Har man otur så händer sakerna tydligen i alla fall.

Senast ändrad:

det var stor skillnad att få flytta nästa helg och att "kanske" vara flyttad nästa sommar.

vad bra att det rör på sig! Vad är det för förhållanden på nya stallet då, i jämförelse med det du har nu?

Här måste jag hålla med Mackan, det finns inte i min värld att släppa ihop ston med valacker som betäcker (överhuvudtaget föredrar jag enkönade flockar). Här har man höjt skaderisken skyhög.
Se till att din häst bara går med en häst (vettig individ), det brukar vara det bästa sättet att undvika skador då man har en ranglåg häst.

Har inte läst inläggen efter detta än

Men när det gäller att blanda ston och valacker så tror jag att det beror på omständigheterna.

Vi har bara plats för fyra hästar här hemma och det är helt klart enklast om de kan vara i samma hage. Vi har haft hästar här hemma i ca 16 år. Två av hästarna har varit med hela tiden, en fullblodsvalack och en russvalack. Efter ett år köpte jag ett halvblodssto som kom in i flocken. Hon och fullblodet var lika gamla dvs tre år och blev bästa vänner. Efter ett par år kom även en varmblodsvalack till flocken. De gick alltid tillsammans allihop utan att skada varandra, inga konflikter överhuvudtaget. Efter några år bytta jag ut mitt halvblodssto mot det ponnysto jag nu har och som jag har skrivit om i många trådar. Hon var bara två år när hon kom och vi lät dem vänja sig vid varandra innan vi släppte ihop alla tillsammans. De har nu gått i samma hage utan problem i flera år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka