För oss med ständig otur..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 26 390
Sv: För oss med ständig otur..

Min kompis sa något liknande sist jag pratar med henne. Hennes tränare drabbars och ständigt av "otur". Medans en inakodering (?) inte drabbars alls. Enligt kompisen e tränaren mycket mån om sina hästar och gör allt för att dom ska må så bra som möjligt. Medan inakoderingen typ bryr sig inte.

Jag har en teori om det här.

Tränaren är noga med sina hästar och upptäcker då troligen om hästen har någon åkomma som behöver åtgärdas. Inackorderingen, som många andra på detta forumet, ser inte att hästen är sjuk/har ont förrän den är princip döende :p.

För egen del har jag numera valt att ha min häst med endast en hästkompis för att undvika onödiga skador. Hade jag dessutom ultraljudat hästen vid köp så hade jag också sett att han hade artros i SI-leden. Röntgen var inte till mycket hjälp där :cool:

Fast ärligt Lavinia, med den rapporten med hästar i blandflock, valacker som betäcker och ston som skenar runt vid brunst och sparkar varandra eller skadar sig själva, hur kan man resonera som du att hästen är lyckligast i flock så då ska den gå där, och inte åtgärda? Jag fattar faktiskt inte det resonemanget.

Hej!

Nu blandar du äpplen och päron.

Min förra häst stog i ett helt annat stall, med helt andra hästar och förutsättningar, hon gick i hage brevid den som sparkade henne i flera veckor och de var vänner i 2-3 veckor innan dom rök ihop- brukade stå och klia varandra.. Hur skulle vi unvikit den skadan?? Låta min gå själv vid stallet hela sommaren när hon aldrig blivit sparkad innan? I det stallet flyttades även betäckande valacker så fort man insåg att dom var såna.

Jag VET att situationen just nu i hagen suger och jag LETAR efter bättre plats, men utan bil och närhet till rimliga stall är det inte så jäkla enkelt. Det är helt enkelt ett himla trist moment22 just nu. Jag har inte råd att köpa en bil för att flytta till ett stall där det "kanske" funkar bättre och om det inte funkar bättre där (för det funkade ju inte så bra i förra stallet heller) så får jag leta vidare. Och dom stall som ligger så jag kan ta mej VET jag redan att de inte har fungerande flockar.. så....

När stona inte brunstar är det lugnt i hagen, inga hästar som springer (mej veterligen har inga hästar sparkat varandra, utöver vid försommarens hopsläpp med ny häst, vilket hände 3 dagar efter hopsläppet- innan dess var det tvärlugnt). Jag försöker påverka stallägaren att förstå vikten av el i staketen mellan hagarna och att hästar som betäcker inte ska gå med ston, men det är som att prata med en vägg. Hon kunde inte ens förstå varför en häst med feber inte fick gå med resten av gänget (inte ens veterinären fick henne att förstå!).. Likadant med boxvila.. Stallägaren släpper snällt ut hästen ÄVEN om jag sagt boxvila. Ha häst själv finns inte på detta stall.

Ja, total felbedömning att flytta dit från min sida- nu är jag noggrannare när jag letar och ja då minskar alternativen drastiskt- eftersom lillhästen kan hosta går alla stall med dålig hygien på foder bort (och där försvann de flesta i området) Varken bra stall eller betesplatser är i överskott där jag bor, tyvärr. Här ska hästar helt stå på stall dygnet runt:-(.

Allt är tyvärr inte svart eller vitt, ibland tvingas man kompromissa med vad man vill ha och eftersom vintern och våren fungerade utan problem och det inte visade sej förrän efter midsommar att valackerna trodde dom var hingstar var det inte så lätt att åtgärda.

/Lavinia, trött på situationen men med stora problem att lösa den när inga realistiska alternativ finns.

Senast ändrad:

Jag är lite inne på din linje med, många av de i ens omgivning kanske inte har lika stor otur men och andra sidan så kör de inte till klinik för minsta lilla. En annan har lärt sig att lyda sin magkänsla.
Sen är det ju lite så att vissa hästar är klumpigare än andra, min gamle slår sig nästan aldrig medan min andra alltid kommer in me nåt sår eller så ser man honom stå och härja i hagen och poff så ligger han i en hög.
Men självklart så rannsakar man sig själv och försöker se hur man kunde förebygga det hela.

Jag är lite inne på din linje med, många av de i ens omgivning kanske inte har lika stor otur men och andra sidan så kör de inte till klinik för minsta lilla. En annan har lärt sig att lyda sin magkänsla.
Sen är det ju lite så att vissa hästar är klumpigare än andra, min gamle slår sig nästan aldrig medan min andra alltid kommer in me nåt sår eller så ser man honom stå och härja i hagen och poff så ligger han i en hög.
Men självklart så rannsakar man sig själv och försöker se hur man kunde förebygga det hela.

Eller hur.. Man letar lösningar tills man vänt sej ut och in.. Min förra var ju hopplös på att skada sej och det var nästan så att varje gång hon blivit frisk och vi äntligen skulle få träna igen (ja vi satte igång enligt schema och så först) så blev hon skadad igen.. Haser, knäled, rygg, kotor, förkylningar, tappade skor, muggen såklart osv osv osv.. Med henne vet jag verkligen inte vad jag kunnat göra annorlunda, vi testade byta stall, byta tränare, byta sadlar, rida utan sadlar, äta hö eller silage, bara rida i skogen, träna ordentligt.. osv osv osv.. Jag tror helt enkelt hon, liksom jag, födde smed en stor portion otur.

Nya hästen skadar sej ju mest pga sin ranglåghet verkar det som, förra sommaren jagades hon i hagen, då flyttade vi, sen har det varit lugnt tills dom andra stona börjat brunsta och det blivit en massa spring.. Att hon envisas med att inte ha koll på sina ben- jag hoppas det växer bort.. Oavsett vilket ska vi stå nånannanstans nästa sommar, frågan är bara var man hittar ett ställe med garanterat snälla hästar???

/Lavinia, trött på skador och att just nu inte kunna åtgärda orsaken..

Nya pållans skador hade denna sommar kunnat undvikas om de betäckande valackerna gått skilda från stona, tyvärr anser inte stallägaren att betäckningarna och efterföljande oro i flocken är ett problem, och det har inte funnits några lämpligare stall att stå i, tyvärr.. Att fröken häst är ranglåg och flyr när andra hästar närmar sej gör knappast saken bättre. Jag skulle så klart kunna ha henne själv, men i min värld är det inte särskilt bra hästhållning det heller.. Lite pest eller kolera för min del.

Jag tror hästhållningen visst kan spela in, men i båda mina hästars fall hade alternativet varit ensamhage- vilket jag inte tycker är acceptabelt.

/Lavinia, vars häst lyckades vrida runt nyskodd sko efter 4 dagar i hagen.. Jag undrar verkligen vad dom gör där ute???

På vilket sätt blandar jag äpplen och päron?

Jag förstår inte hur man ö.h.t släpper sin häst i blandflock med mer än en valack, det är som bäddat för bråk och skador i flocken. Om man sen konstaterat att man har gjort det, och att det ÄR problem, så kan man ju inte bara stå och se på och låta det fortgå. Det är ju helt tydligt att det är oroligt i din flock! Om din häst ständigt åker på dask av de andra och är ranglåg, så gör du ju inte henne en tjänst att gå i den flocken. Att DU då anser att det är värre för hästen att bli separerad från sin "flock" , det är ju inte samma sak som att säga att HÄSTEN skulle må sämre av det. Och varför kan den inte gå med EN snäll kompis, varför är enda alternativet helt ensam?

Om du har en stallägare som släpper ut boxvilande hästar i hagen borde du anmäla denna för vårdslöst och oaktsamt förfarande, det finns en paragraf för detta i lagbalken nämligen som är rätt allvarlig.

så nej, jag köper inte resonemanget att det finns inget man kan göra.

Jag tillhör inte denna kategori, måste säga att jag har tur och ska INTE klaga på mina 5 pållar. Har haft dom i 10 år och har inte haft ett sår, skador, hältor, fång el. kolik på den tiden. Så jag ska inte klaga.

Eran kämparglöd värmer ända ner i hjärteroten, det råder inga tvivel om att ni älskar era stora klimpar.

Här måste jag hålla med Mackan, det finns inte i min värld att släppa ihop ston med valacker som betäcker (överhuvudtaget föredrar jag enkönade flockar). Här har man höjt skaderisken skyhög.
Se till att din häst bara går med en häst (vettig individ), det brukar vara det bästa sättet att undvika skador då man har en ranglåg häst.

Tillhör inte heller den här gruppen, i alla fall inte på senare tid.
Min fösta ponny fick fång flera gånger, och sista gången blev förmycket. Men i övrigt så har pållarna blivit gamla skruttar innan deras tid var kommen. Eller, inte våran förra, han blev bara 18.. :( vet inte vad som var fel.. trodde det var Kissing spine, men mamma tror att det nog var nått cancer-aktigt, han var skimmel, och hade två-tre små knölar under svansen..

Har aldrig varit in med en häst på klinik. Har inte haft hem vet på evigheter. Måste vara lyckligt lottad.

Men ni som har pållar som är lite skadebenägna: Ni är eldsjälar! Att hålla fast vid sin häst i vått och torrt är fantastiskt! :D

På vilket sätt blandar jag äpplen och päron?

Jag förstår inte hur man ö.h.t släpper sin häst i blandflock med mer än en valack, det är som bäddat för bråk och skador i flocken. Om man sen konstaterat att man har gjort det, och att det ÄR problem, så kan man ju inte bara stå och se på och låta det fortgå. Det är ju helt tydligt att det är oroligt i din flock! Om din häst ständigt åker på dask av de andra och är ranglåg, så gör du ju inte henne en tjänst att gå i den flocken. Att DU då anser att det är värre för hästen att bli separerad från sin "flock" , det är ju inte samma sak som att säga att HÄSTEN skulle må sämre av det. Och varför kan den inte gå med EN snäll kompis, varför är enda alternativet helt ensam?

Om du har en stallägare som släpper ut boxvilande hästar i hagen borde du anmäla denna för vårdslöst och oaktsamt förfarande, det finns en paragraf för detta i lagbalken nämligen som är rätt allvarlig.

så nej, jag köper inte resonemanget att det finns inget man kan göra.

Hej!

Det är säkert jättelätt att stå med hästen hemma och kunna bestämma allt själv, men jag står tyvärr uppstallad och har inte riktigt den möjligheten. Jag fick diskutera i 20 min för att få ha min häst själv när hon var sjuk, att hon inte skulle gå med dom andra när hon är frisk är liksom inte ett alternativ för stallägaren. För min del fick hon gärna gå själv, vilket jag upprepade gånger sagt till stallägaren men då är det "synd" om hästen (ja, det var tom synd om häst när hon stog och hängde med feber, att hon hängde pga feber var inte att tänka på!). Jag har henne gärna med en snäll kompis också, jag har föreslagit det flera gånger, men nej, hästarna ska gå tillsammans- that´s it! Jag letar efter en vettigare stallplats men det finns inga att tillgå som är realistiska- så vad vill du jag ska göra, ställa hästen på balkongen när jag blivit utslängd ut det stall som fungerat hela vintern???

Att jag trodde det var en engångsgrej när hon gick genom staketet i mitten av juli, ja det tar jag på mej, jag har letat stallplats sen valackerna började betäcka, men DET FINNS INGA som har skilda kön eller bara snälla hästar i hagen. Jag står i kö till ett stall där det går endast ston, men jag kan knappast få dom att slänga ut nån annan.. Och när stallägaren inte går med på att dela hagen så hästen går själv.. Jag kan inte trolla mer än jag redan försökt.

Oavsett vilket passade fröken på att trampa sej själv när vi var ute och red idag, så hon är ju dessutom bra på att skada sej själv. Och igår sprang hon runt alldeles själv i hagen..

Ge mej gärna en lösning på hur jag ska lösa detta på annat sätt, jag ser ingen väg ut just nu mer än att leta ny stallplats- vilket jag gör! Jag tar tacksamt emot idéer, tyvärr går inte stallägaren att påverka- det har både jag och vet försökt!

/Lavinia, trött och frustrerad och hoppas hitta en bra plats snarast, men det är svårt!

Här måste jag hålla med Mackan, det finns inte i min värld att släppa ihop ston med valacker som betäcker (överhuvudtaget föredrar jag enkönade flockar). Här har man höjt skaderisken skyhög.
Se till att din häst bara går med en häst (vettig individ), det brukar vara det bästa sättet att undvika skador då man har en ranglåg häst.

Hej!

Som jag redan sagt.. Det funkade hela vintern. Ingen visste att den nye valacken betäckte, han visade ingenting mot min. Den andre valacken har gått med ston tidigare utan problem. När problemet uppdagades visade det sej att jag var den enda som anser att det ÄR ett problem och min häst är också den enda som skadats (och då endast pga att hon sparkar sej själv). Jag kan inte påverka hästarnas sammansättning i hagen, och det finns ingen möjlighet att dela hästarna- för det har jag försökt.

Jag letar nytt, men det är inte heller så lätt i mitt område. Allt bra är redan upptaget.

Jag har inget emot blandflockar så länge det inte blir orgie- nu blev det så här och vi har en oförstående stallägare. Hur skulle jag kunna veta det?

/Lavinia, trött på att inte kunna bestämma över sin häst

Jag har inte hästar hemma, jag står inackorderad och har gjort i alla år. Jag kollar allt in i minsta detalj innan jag flyttar in ett stall, ditt stall hade jag aldrig ens flyttat in i till att börja med, om stallägaren inte kan förstå att inte alla hästar fungerar ihop och bara erbjuder en enda lösning med ALLA hästar i samma flock. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta in i ett sånt stall, det är orealistiskt redan från första start att situationer aldrig uppstår som påverkar flock konstellationer och innebär att fler alternativ måste existera.

svar på frågan om jag var du: Jag hade flyttat min häst igår.
Oavsett om det var till ett stall jag inte ville stå i optimalt, så hade jag flyttat temporärt, för att komma bort från det helt osannorlika situation du sitter i, med skador och konstant skaderisk för din häst, samt en stallägare som minst sagt agerar försumligt och borde åka på en stämning, när hon släpper ut hästar som ordinerats boxvila, mot ägarens direktiv, i hagen. Återigen - hon borde anmälas och jag fattar inte att ingen av er gjort det tidigare.

Jag förstår inte hur du förmår bara stå vid sidan och veta att hästen far illa och löper stor risk att skada sig i hagen, själv hade jag dött av stress för länge sen. Jag hade flyttat den pronto! Ställ den i ett stall där det finns vettiga regler och möjligheter att ha hästen med en eller två andra hästar, alternativt ensam en period, även om det inte är ett stall du vill stå i långsiktigt och även om du måste ha längre resväg ett tag osv. Vad som helst bättre än där du står nu, är ju värt det.

Senast ändrad:

Hej!

Jag har inget emot blandflockar så länge det inte blir orgie- nu blev det så här och vi har en oförstående stallägare. Hur skulle jag kunna veta det?

/Lavinia, trött på att inte kunna bestämma över sin häst

Veta kan du inte göra men misstänka. Blandad flock där flera valacker går med ston (det kan gå bra med bara en kille) är ju den flocksammansättningen som enligt min erfarenhet ger den oroligaste flocken och därmed de flesta skadorna.
Jag förstår att du har problem med att hitta stallplats men nu går du beräknad risk för skador och det är därmed inte otur. I ditt ställe hade jag hittat en ny stallplats omedelbums för att undvika skador. Du får utöka ditt stalletarområde, det måste finnas någonstans där hästen får gå bara tillsammans med en enda häst.

Hej igen

Tyvärr är inte alltid stallägare säger sanningen när man frågar- inte direkt första gången jag sett det. När jag flyttade dit gick hästarna delade- eftersom de 2 andra hästarna skulle flytta. Då var det inga problem. Då hette det att om det blev problem åkte problemhästen ut. Hon har haft avel själv och alltid haft mixade flockar utan problem. Hur 17 skulle jag veta att det inte är nåt problem att hästar betäcker? Hur skulle jag veta att "åka ut" innebar när HON anser att det är problem? Allt var mycket guld och gröna skogar när jag flyttade dit, och övriga i stallet hade alltid varit nöjda..

Nu är jag mer noggrann och då visar det sej att ny stallplats inte är lätt att få. Att åka 8 mil kollektivt fungerar inte överhuvudtaget, oavsett hur gärna jag skulle önska.

Det stora problemet är ju att ingen annan tycker att problemet är "så stort".. Jag hade gärna flyttat igår, går och väntar på svar från ett stall som verkar jättebra, hoppas hoppas.. Tills dess hoppas jag att brunsten är över för året, det är väldigt lugnt i hagen just nu iaf..

/Lavinia, som inte kallar dessa skador otur, däremot kan jag tycka att febern var otur, liksom senaste vridningen av skon.

Jag förstår utifrån redogörelsen att det är oerhört besvärligt, dock har du ju stått där väldigt länge nu och det blir inte bättre, och du satsar på att "nästa sommar är jag iallafall därifrån". Jag hade flyttat betydligt snabbare.

Om det absolut inte finns ett enda stall i krokarna där du kan stå temporärt, då är det dax att sätta ner foten hos stallägaren, åberopa de tidigare påståendena, och påkalla lagen ang. försumlighet om så måste. Summa summarum: se till att din häst blir särad ifrån flocken omdelbart, om du så bara får tillstånd nog att bygga en egen hage på egen hand, då är det värt det och det hade jag gjort - igår som sagt.

Jag förstår inte vad du menar när du skriver Visst hamnar stenarna utanför staketet om man flyttar in det.
Men hade det varit så vid dom här två tillfällena så hade hästarna gått igenom elstaketet, och riskerat att fastna i det, och efter det riskerat att trampa i stenarna.

Som jag förstår det så trampade dom i alla fall upp i stenarna trots att dom låg under staketet. Min enda rimliga förklaring är att dom av en eller annan orsak gick till flyckt och hagen va inte flycktvänlig. Staket längre in och dom flydde in i staketet, staket längre ut och dom flydde in i stenarna (under staketet).

Stenarna ligger under staketet ja.
Ena hästen gick igenom staketet, troligen skrämd/injagad på något sätt i ett hörn. Andra hästen såg jag när ett av dom äldre stona körde iväg henne, hon "sladdade" in med benen under staketet, i stenarna.

Jag har en flock med avelsston och unghästar, alla är ston utom fölen. Hagarna är stora, några hektar, men har hörn.
Jag tycker att det är normalt att dom vuxna hästarna sätter unghästarna på plats ibland. Att hästarna då råkar stå vid staketet och inte i mitten av hagen kan jag tyvärr inte göra något åt.

Så gott som hela tiden går alla hästarna lugnt och betar, fölen och unghästarna busar lite imellanåt. Och ibland kaxar sig en unghäst och blir tillsagd av dom som bestämmer.

Hej!

Om ni visste vad jag försökt.. Men nej, här går alla hästar tillsammans så länge det "inte är några problem".

Eftersom stallplatsutbudet i området inte är så bra vill jag inte riskera att stå där UTAN stallplats, vilket helt klart är risken om man "gör sej besvärlig". Jag har redan varit besvärlig med en massa krav hit och dit (mer hö, mer torv osv osv).

Och eftersom det inte är några problem i hagen vintertid (det har vi ju redan sett!) känns det bara korkat att flytta fröken temporärt- också det en stor skaderisk, varje ny hästkompis kan bli ett monster.. (jag förstår inte vad det är hon lockar fram hos vissa), med dessa hästar går det bra så länge ingen brunstar.

Det är inte optimalt, det är en chansning, men det är väldigt svårt att hitta nåt vettigare alternativ, speciellt som fröken häst trivs så himla bra (vilket hon inte gjort i tidigare stall- hon verkar inte bry sej ett dugg om oroligheterna, tror inte hon läst hästmanualen helt enkelt). Det ÄR svårt att hitta ett litet, seriöst och bra stall som passar ett sto. De flesta stall inom realistiskt avstånd, med vettig hästhållning tar islandshästar endast eller bara valacker, eller blandade flockar där det är helt ok att valackerna betäcker...

Sorgligt men sant, tyvärr.

/Lavinia, i väntan på bättre tider

Faktum är att min veterinär på kliniken jag anlitar var lite inne på samma teori. Han menade på att sedan det blev populärt att analysera grovfodret så ger många minimalt med grovfoder o kompletterar med mkt kraftfoder, även till hästar som inte arbetas. Iom detta hade han även sett ökningen på fång. fång har alltid funnits, men förr var det bara små ponnyer fick det, idag drabbas hästar i alla storlekar

Jag har fått för mig att analys och foderstatsberäkning bygger på precis motsattsen.
I alla fall i det beräkningsprogram som jag använt mig av bygger det på att man ska ha en så stor grovfoder giva som möjligt.
Annars känns det ju helt onödigt att analysera, iaf om man gör det med ett ekonomiskt syfte.

Dessutom ska hästen få tillgång till grovfodret minst 30 (?) minuter innan kraftfodret, för att magen ska komma igång.

Det är inte bara skador som är :devil::ens påfund.
Alla dessa :devil::la tappskor kan ju få en att bli nervsvag.
Hovis hinner knappt stänga bildörren innan första dojjan ryker.

Detta var med min förra häst, ett fullblod med super dålig hovkvalitet.
Han hade nog lyckats tappa skorna om jag så hade klistrat fast dem med
super attack-klister.

*kl*
SUCK, då var det dags IGEN. I måndags var ju pållen halt, sen redan på tisdags morgonen var han helt bra. Men igår var han halt, igen - för tusende gången känns det som.
Förstår inte varför han inte bara kan få må bra nu, efter allt skit som han varit med om.
Men nu blir det equi, och veterinär.
Det känns ju "jätte skönt" när man redan haft 140 000 i veterinärkostnader sedan juni. :grin:

Stackare!

Det är verkligen inte skoj när hästarna envisas med att bli halta/skadade whatever hela tiden..

/Lavinia, på väg till skolan..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka