För oss med ständig otur..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 26 390
Sv: För oss med ständig otur..

Jag brukade få "puss och kram" när jag avslutade samtal med vet på förra hästen:-)..

/Lavinia

Det är helt naturligt för varje veterinär att avsluta sitt samtal så eftersom stamkunder ska man vara rädd om.

Rent allmämt,, drabbas vissa hästägare konstant av "ren" otur eller har dom bara otur när dom tänker???

Bara genom att skumma lite på forumet så är det återkommande samma personer som ständigt drabbas av otur. Är det bara jag som har otur när jag läser mellan raderna att många ggr skulle oturen vända om man bara tänkte lite mera turligt.

Otur för mig innebär att jag först bör ransaka mitt eget deltagande i oturen och vilka förändringar jag kan bistå med för att oturen ska vända.

Ständig otur som rubriken i denna tråd innebär för mig att man nongalerar själva innebörden av ordet i stället för att börja analysera ordets betydelse.

Rent allmämt,, drabbas vissa hästägare konstant av "ren" otur eller har dom bara otur när dom tänker???

Vet inte, men jag har definitivt exempel på motsatsen i min bekantskapskrets. Folk som inte tänker ALLS, men som det ändå går väldigt bra för...:crazy:

Jag har vänt och vridit på min "otur" och har ännu inte hittat någon lösning. Ingen hade varit gladare än mig om jag hade kommit på någonslags bakomliggande orsak eller problem, för då hade jag ju kunnat göra någonting åt det.

Den enda lösningen jag kunnat se är att stängsla in hästarna i små grusade hagar, en och en, bandagerade från topp till tå. Men då kommer de ju få kolik och annan skit istället....

Jag har också funderat många gånger vad det är jag gör för fel. men mina hästars skador är alla olika som orsakats av helt olika anledningar. Förutom dom två sista som har skadat sig på stenar.
Stenarna ligger dock under staketet, så om dom håller sig där dom ska så skulle dom inte skadat sig.

Min första häst som bröt benet gjorde det i en hage som hade varit en tennisbana. Lika platt och fri från saker att skada sig som en tennisbana är. Nätet var borttaget....
Han gick där med sin bästa kompis.

Min kompis sa något liknande sist jag pratar med henne. Hennes tränare drabbars och ständigt av "otur". Medans en inakodering (?) inte drabbars alls. Enligt kompisen e tränaren mycket mån om sina hästar och gör allt för att dom ska må så bra som möjligt. Medan inakoderingen typ bryr sig inte.

Så där e kanske svaret:idea::crazy: Helt enkelt sluta bryr sig om sina hästar. Om man nu skulle kunna göra det mot sina djur.

Jag har också funderat många gånger vad det är jag gör för fel. men mina hästars skador är alla olika som orsakats av helt olika anledningar. Förutom dom två sista som har skadat sig på stenar.
Stenarna ligger dock under staketet, så om dom håller sig där dom ska så skulle dom inte skadat sig.

Min första häst som bröt benet gjorde det i en hage som hade varit en tennisbana. Lika platt och fri från saker att skada sig som en tennisbana är. Nätet var borttaget....
Han gick där med sin bästa kompis.

Taskig kompis som sparkar av benet på din häst.

Om man flyttar in staketet 2 meter så borde väl stenarna hamna 2 meter utanför staketet i stället för under,, eller tänker jag fel nu??

Min kompis sa något liknande sist jag pratar med henne. Hennes tränare drabbars och ständigt av "otur". Medans en inakodering (?) inte drabbars alls. Enligt kompisen e tränaren mycket mån om sina hästar och gör allt för att dom ska må så bra som möjligt. Medan inakoderingen typ bryr sig inte.

Så där e kanske svaret:idea::crazy: Helt enkelt sluta bryr sig om sina hästar. Om man nu skulle kunna göra det mot sina djur.

Du har en poäng där,, många ggr överbeskyddas hästarna vilket inte ska förknippas med god hästhållning. Vi kan se ex. i massor av trådar bl.a. när det gäller foder där det dittas och duttas och överanalyseras med slutresultat att det senare deklareras både fång och kolik. Snacka om otur!!!

Men det är nog det som är ett stort problem! Ibland är det verkligen svårt att veta var man drar gränsen mellan god beskyddande hästhållning och en överbeskyddande hästhållning. Dessutom undrar jag om det finns några klara gränser?

Dessutom ska man ju inte förglömma att synen på vad som är det skiljer sig stort. Det blir så när värdeord används.

För en person är te x analyserat hö och uträknad foderstat att 'dutta och datta'. För en annan är det grundläggande omvårdnad, och för en tredje är det för lite.

Sen går det alltid att i efterhand hävda att ditt berodde på datt. Någon som ogillar silage kan ju enkelt säga att det berodde på silaget att häst X fick fång. På samma vis som någon som ogillar att hästar står på box 20 h per dygn kan hävda att det var därför häst Y fick kolik. Osv.

Samtidigt som häst X kanske fick fång pga ngt helt annat, och häst Y fick kolik beroende på dåligt foder eller underliggande sjukdom. Men fång och kolik är åkommer där man sällan kan säga med säkerhet att det var DET HÄR som utlöste det hos just DEN HÄR hästen. Så de är tacksamma åkommor att 'spekulera' kring. Både för djurägaren själv som givetvis febrilt försöker hitta anledningen, och utomstående. Både de utomstående som vill hjälpa till hitta anledningen, och de som tror sig veta anledningen samt (tyvärr) de som mest vill klaga.

Oftast så kan man ju inte hitta en så specifik anledning, inte ens veterinärerna kan det. Men precis som det alltid är lättast att 'rida rätt' när man sitter på läktaren är det ju lättast att tro/tycka utifrån. På både gott och ont.

Man ska dock inte förglömma att vi har en stark djurskyddslagstiftning i Sverige, långtgående möjligheter anmäla anonymt, anmälningsskyldigheter för veterinärer (och numera en utökad del av djurhälsopersonalen), djurskyddskontroller osv. Så att t ex upprepad otur som i tråden skulle bero på bristande ditt eller datt behöver man nog generellt inte oroa sig för. Då är risken större att hästen som aldrig åker till/träffar vet far illa. Men 'oturshästarna' är kollade under lupp, och svenska veterinärer är generellt sett inte varken begåvningshandikappade eller blåögdt godtrogna.

Man ska dock inte förglömma att vi har en stark djurskyddslagstiftning i Sverige, långtgående möjligheter anmäla anonymt, anmälningsskyldigheter för veterinärer (och numera en utökad del av djurhälsopersonalen), djurskyddskontroller osv. Så att t ex upprepad otur som i tråden skulle bero på bristande ditt eller datt behöver man nog generellt inte oroa sig för. Då är risken större att hästen som aldrig åker till/träffar vet far illa. Men 'oturshästarna' är kollade under lupp, och svenska veterinärer är generellt sett inte varken begåvningshandikappade eller blåögdt godtrogna.

Absolut:)!

Nu såg inte jag när han bröt benet, men jag tror att det troligtvis hände något när dom lekte.

Visst hamnar stenarna utanför staketet om man flyttar in det.
Men hade det varit så vid dom här två tillfällena så hade hästarna gått igenom elstaketet, och riskerat att fastna i det, och efter det riskerat att trampa i stenarna.

Självklart kan man ha hästarna i madrasserade boxar m.m. men jag tar hellre några skadade hästar som fått leva som hästar.

Faktum är att min veterinär på kliniken jag anlitar var lite inne på samma teori. Han menade på att sedan det blev populärt att analysera grovfodret så ger många minimalt med grovfoder o kompletterar med mkt kraftfoder, även till hästar som inte arbetas. Iom detta hade han även sett ökningen på fång. fång har alltid funnits, men förr var det bara små ponnyer fick det, idag drabbas hästar i alla storlekar

Hej!

Jo, nog 17 ransakar man sej själv när hästen skadas konstant.

Förra hästen hade ju en lång historia med många olika sjukdomar/skador, vilka de flesta inte återkom mer än en gång (om inte pinne in i hasen framifrån och sen spark med pinne in i samma has, bakifrån, några år senare kan räknas till samma?). De få kotledsinflammationer (2 gånger med 8 månaders mellanrum)vi hade kom med största sannolikhet från en pc-chock med efterföljande ryggont, eftersom de aldrig kom tillbaka när ryggen väl var behandlad.

Och kanske hade vi kunnat slippa muggen/vaskuliten/fotosensibiliteten om veterinärerna tagit oss på allvar från början och odlat bakterierna, jag antar att jag kunnat stå på mej mer... Gaffelbandsskadan på vilande häst på bete (som aldrig rörde sej mer än nödvändigt) var ju något oväntad..

Nya pållans skador hade denna sommar kunnat undvikas om de betäckande valackerna gått skilda från stona, tyvärr anser inte stallägaren att betäckningarna och efterföljande oro i flocken är ett problem, och det har inte funnits några lämpligare stall att stå i, tyvärr.. Att fröken häst är ranglåg och flyr när andra hästar närmar sej gör knappast saken bättre. Jag skulle så klart kunna ha henne själv, men i min värld är det inte särskilt bra hästhållning det heller.. Lite pest eller kolera för min del. Nu letar jag såklart efter bättre stall och kommer i alla händelser inte stå kvar nästa sommar, problemet är bara var jag ska hitta ett ställe med lugn flock, som accepterar fröken ranglåg??? Och det vet jag ju inte heller förrän jag står där och häst igen är skadad..

Jag tror hästhållningen visst kan spela in, men i båda mina hästars fall hade alternativet varit ensamhage- vilket jag inte tycker är acceptabelt. Huruvida man "duttar" för att man analyserar får nån annan stå för, jag analyserar mitt hö för att slippa dutta- häst får hö och mineraler vid behov. Lusern om höet har dåliga proteinvärden.

/Lavinia, vars häst lyckades vrida runt nyskodd sko efter 4 dagar i hagen.. Jag undrar verkligen vad dom gör där ute???

Nu såg inte jag när han bröt benet, men jag tror att det troligtvis hände något när dom lekte.

Visst hamnar stenarna utanför staketet om man flyttar in det.
Men hade det varit så vid dom här två tillfällena så hade hästarna gått igenom elstaketet, och riskerat att fastna i det, och efter det riskerat att trampa i stenarna.

Självklart kan man ha hästarna i madrasserade boxar m.m. men jag tar hellre några skadade hästar som fått leva som hästar.

Jag förstår inte vad du menar när du skriver Visst hamnar stenarna utanför staketet om man flyttar in det.

Som jag förstår det så trampade dom i alla fall upp i stenarna trots att dom låg under staketet. Min enda rimliga förklaring är att dom av en eller annan orsak gick till flyckt och hagen va inte flycktvänlig. Staket längre in och dom flydde in i staketet, staket längre ut och dom flydde in i stenarna (under staketet).

Tråden är intressant,,, kan den som vill skriva noter ( stolpa upp varje enskilt skadetillfälle) så lovar jag att jag ska svara så gott jag kan på var i det brister. Otur eller rent överbeskyddande oförståelse.

Hästar ska naturligtvis inte lindas in i bomull för det är då "oturen ständigt råder", hästar ska naturligtvis få vara hästar och inte jämföras med männskligt tänkande. Därmed inte sagt att god hästhållning är förknippat med ett antal skador på hästarna för då är det något som brister i hästhanteringen.

Ett par enkla tips. Individens näringsbehov ska genom utfodring ske utifrån ras,bruk. Individens rangordning i flock ska ske utifrån den övriga flockens acceptans, förändringar i flocken leder alltid till en ändrad rangordning i flocken under 2-3 dygn, en individ som den övriga flocken stöter ut eller konstant ställer till oreda i flocken ska omgående tas ur flocken och analyseras. Individens hagvistelse (av människan förbestämt begränsat utrymme och miljö) bör bestå av två parametrar, dels så stor areal att individen kan utföra sitt naturliga flycktbeteende när (om) den tar till sin naturliga flycktinstingt och att denna begränsade yta inte innehåller en för individen "otjänlig" struktur. (läs redan tidigare analyserade skaderisker i form av stenrös,taggbuskar,djupa diken,öppna vattendrag, bristande stängsel mot trafikerad allmän väg.)

Hästens dagliga utevistelse i hagen är en rastplats och viloplats för individen där den känner sig trygg och kan betesig naturligt. Visst ett å annat glädje skutt och brall kan alla glada hästar göra i sin hagvistelse men när deras hagvistelse är mer motion, stress än vila så brister det antingen i individens "överproduktion" av näringsbehov, överskottsenergi eller rent stressrelaterat. Mitt måtto är och har alltid varit att energin ska utvinnas i det arbete som individen genom sitt bruk ska utföra.

Tyvärr ser man många ggr hästägare som fodrar sina individer utifrån det bruk dom "tror sig" bruka individen för men törs efter att denna så nogrant uppräknade foderstaten teoretiskt inte omvandla detta i praktiken.

Man har nu en briserande bomb (på mer än ett sätt) och finner det som naturligt (och för egen del mest säkert) att låta denna bomb brisera i deras dagliga utevistelse med all den spetsade otur det medför.

Ett å annat "päron" finns ju alltid och poängen i det hela är att det är aldrig dom dåliga hästarna som skadar sig utan bara dom som man absolut inte vill ska skada sig.

Så enkelt uttryckt,, skit i om du har en bra häst för en bra häst blir alltid dålig ju mera du bryr dig om den, lägg istället ner den energin på den dåliga hästen för då kommer den följas av ständig otur och den bra hästen drabbas av tur.

Dessutom ska man ju inte förglömma att synen på vad som är det skiljer sig stort.

Det har du helt rätt i men säg mig hur det kommer sig att vissa verkar ständigt upprepa sina misstag och där skiljer inte synen på vad som i sig är stort.

Hästar är individer och det går inte teoretiskt eller genom att läsa sig till den enskilda individens behov eller vård.

Det är lika befängt som att erkänna att Dr Strassers Is skrapa med bestämd hovvinkel är anpassad för alla individers hovben..

Hästar är individer precis som människor, en grundförutsättning för god hästhållning är att kunna läsa av den enskilda individen. Skillnaden är att hästars syn på människor skiljer sig avsevär mer än många människors syn på den enskilda individen.

Jag brukar ha som en egen tanke att när jag arbetar med hästar så måste jag oxå tänka som hästar, tidigare tänkte jag som människa när jag arbetade med hästar men det förstod inte individen. När jag försöker förmedlar ngt här till människan så har jag mkt svårt att omvandla mitt tänkande för att vissa ska förstå hur jag tänker och det poängteras gärna. Det stör mig dock inte om vissa anser mig som oförstående så länge hästarna förstår mig.

En sak vill jag bara poängtera,, hästa ljuger aldrig och hästägare som kommer med lögner avslöjas alltid av sina hästar.

Det har du helt rätt i men säg mig hur det kommer sig att vissa verkar ständigt upprepa sina misstag och där skiljer inte synen på vad som i sig är stort.

Fast där är vi igen. Det är din syn. Men är det fakta? Svårt att säga. Om jag får ta ett exempel så vet jag ju te x vad du tycker om silage. Det är din åsikt och du har rätt till den. Men det är inte fakta.

Mao kommer t ex du anse att en person som ger silage gör om samma misstag och tro dig veta anledningen till t ex en kolik (silaget), medan personen inte kommer det, och om det inte är silaget som är orsaken så kommer heller inte t ex djurskydd, veterinärer osv anse det är silaget som är problemet. Och där blir du då att likna vid en läktarryttare, som utifrån sitter och 'vet bäst'. Men baserat på tyckande och inte fakta.

Medan när det t ex gäller bristfällig hovvård, som ditt exempel med att använda Strassers isskrapa att mäta hovvinklar, så är din åsikt faktaunderbyggd, och inte bara tyckande. Och har stöd även faktamässigt.

Men ofta, ofta så tycks det. Ffa 'på håll' (jmf med läktarryttare). Och då glömds att alla hästar är individer bort.

Och sen måste man nog ha tillräckligt med insikt (eller vad man ska kalla det) överlag för att kunna stiga tillbaka och inse att ens åsikt är just en åsikt och inte mer än det. Och sluta framhålla den som fakta. Och just lita på att t ex de veterinärer (plural oftast) och hovslagare (plural oftast) samt djurskyddsinspektörer som ser dessa oturshästar, dess miljö och har kontakt med dess ägare faktiskt är kompetenta och skulle upptäcka en ev djurägarbrist som anledning. Och inte själv tro att man är den enda som kan 'se det'. Utan då inse att man har fel.

Tråden är intressant,,, kan den som vill skriva noter ( stolpa upp varje enskilt skadetillfälle) så lovar jag att jag ska svara så gott jag kan på var i det brister. Otur eller rent överbeskyddande oförståelse.
Jag har stolpat upp skadorna som "mina" hästar har drabbats av. Vill du veta mer?

Ett par enkla tips. Individens näringsbehov ska genom utfodring ske utifrån ras,bruk.
Check (Grovfoder som täcker behoven så långt det är möjligt, komplettering med mineraler och kraftfoder efter behov).

Individens rangordning i flock ska ske utifrån den övriga flockens acceptans, förändringar i flocken leder alltid till en ändrad rangordning i flocken under 2-3 dygn, en individ som den övriga flocken stöter ut eller konstant ställer till oreda i flocken ska omgående tas ur flocken och analyseras.
Check

Individens hagvistelse (av människan förbestämt begränsat utrymme och miljö) bör bestå av två parametrar, dels så stor areal att individen kan utföra sitt naturliga flycktbeteende när (om) den tar till sin naturliga flycktinstingt och att denna begränsade yta inte innehåller en för individen "otjänlig" struktur. (läs redan tidigare analyserade skaderisker i form av stenrös,taggbuskar,djupa diken,öppna vattendrag, bristande stängsel mot trafikerad allmän väg.)
Check. Förutom just nu när hästen står i sjukhage.

Hästens dagliga utevistelse i hagen är en rastplats och viloplats för individen där den känner sig trygg och kan betesig naturligt. Visst ett å annat glädje skutt och brall kan alla glada hästar göra i sin hagvistelse men när deras hagvistelse är mer motion, stress än vila så brister det antingen i individens "överproduktion" av näringsbehov, överskottsenergi eller rent stressrelaterat. Mitt måtto är och har alltid varit att energin ska utvinnas i det arbete som individen genom sitt bruk ska utföra.
Check. Brukar bli lite bus precis när de kommer ut på morgonen, annars är det överlag lugnt.

Fast ärligt Lavinia, med den rapporten med hästar i blandflock, valacker som betäcker och ston som skenar runt vid brunst och sparkar varandra eller skadar sig själva, hur kan man resonera som du att hästen är lyckligast i flock så då ska den gå där, och inte åtgärda? Jag fattar faktiskt inte det resonemanget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka