För oss med ständig otur..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 26 390
Sv: För oss med ständig otur..

Svarar både dej och föregående skrivare..

För vissa av oss verkar det aldrig ta slut. Vissa hästar/ägare tycks vara extremt otursförföljda..

Man vet att man är en av dom när man inte längre blir förvånad över att hästen är halt/skadad/har nån ny åkomma..

/Lavinia, vars pålla skos var 4e vecka för att få ordning på hovarna fortare.. jippie...

Ja det är så frustrerande..

Mina andra två hästar skadar sig aldrig.. Men just denna hästen är oturen själv.
Jag har märkt att hon har otrolig hög smärttröskel! behandlat, tvättat sår och jag har även sett henne stå lutat mot eltråden och hästen får stöt efter stöt men hon rör inte en fena, helt oberörd av det :o

Men idag visade hon att hon hade ont. Skylde av benen för de var svullna och då backade hon och höjde huvudet så grimskaften spände upp sig och grimman tryckte bakom öronen (svårt att förklara) då fick hon panik och efter några sek sänkte hon huvundet te marken.

Kännde med handen bakom öronen och då sänkte hon huvudet ännu mer..

Även när jag spolat klart och jag kände om svullnaden av senorna lagt sig något vände hon huvudet och tittade på mej, släppte jag vände hon bort huvudet men satte jag handen där igen tittade hon på mej så hon har nog väldigt ont :(

Man vet att man är en av dom när man inte längre blir förvånad över att hästen är halt/skadad/har nån ny åkomma..

WORD! En ny skada oavsett allvarlighetsgrad resulterar i ett ryck på axlarna. Vi har hållt på I STRÄCK sedan januari 2011, visserligen lite olika skador men något varje månad sen dess. Innan var det lite mer utspritt, var tredje månad eller likande. :banana:

denna tråd hör jag hemma i.

häst nr 1
hämtas hem, dagen efter halt, inåtväxande böld i bogbladet, strömsholm 2 veckor. kommer hem, slår på sig, överben 2 månader.
1v efteråt, nytt överben på annat ställe efter att ha blivit rädd på väg ut i hagen. 1,5 månad aktivt.
2 foderstrup förstoppningar, den ena stryker han nästan med i.
3 hovbölder
trampar i ett jordgeting bo och får 15 stick.
gick på pencellin 7g på första året.andra bara 5, chockar och biter sig i tungan kraftigt.
följande år minst 4 kurer hippotrim.
torv allergi
patella upphakning hela livet
dålig syn på ena ögat av en olycka
otaliga tappskor med hältor och smärtstillande
5sparkar med stora sår som följd.
klåpare till hovslagare som trångskor, hippotrim och smärtstillande, box vila 2v
mugg och rasp boxvila

Har räknat ut att han stått inne 1 år av våra 5

det som tog honom till slut va en spark på bäckenet som tyvär inte ville lägga sig rätt. 8 månader av rehab men prommenader o.s.v hjälpte inte, vet sa tillslut stop

häst nr 2
får henne upp på foder märker direkt att något är fel. 2 månader sedan avlivning p.g.a kissingspine.

häst nr 3
kom för 2 v sedan, halt andra dagen och troligen hovböld.

säger bara suck!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka