För oss med ständig otur..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 26 390
Sv: För oss med ständig otur..

jag har aldrig sett någon tråd från dig som ber forumet diagnosticera en odiagnosticerad skada, eller fälla diagnos om vad det kan vara och hur det isåfall ska behandlas?

Hoppas det blir bra i nya stallet nu, verkligen!

fast återigen så har ditt svar inget med min frågeställning att göra. VARFÖR ställer man frågor och vill ha råd på internet om man inte ska göra något med svaren? Det är ju liksom inga små skrubbsår det frågas om, huruvida man ska ha vatten eller alsol lösning när man baddar av det, utan det är ju avancerade medicinska problem/symptom vi pratar om, som det frågas om regelbundet på internet!

Jag ser det som bättre de frågar på internet än inte alls iofs.

Finns ju flera kategorier. De som t ex först frågar vet och sen frågar buke, eller frågar både vet och buke samtidigt. Och se som frågar buke först, och sen utefter svaren t ex ringer vet/klinik. Samtliga de tycker jag är okej, även om sista kategorin ibland är jobbig att läsa, beror lite på vad som avhandlas. Är frågan vad man gör med en häst som varit halt i 1.5 år är det förvisso bra hästen får vetvård tillslut, men man önskar ju den fått det innan. Men är det hästen med fång som äg undrar vad h*n ska göra tills imorgon när det är tfntid hos vet, och sen ringer vet akut efter att ha fått råd om det är det ju himla bra med internet/buke tycker jag.

Sen finns givetvis de som helt skiter i svaren, men där har iaf frågan väckts iom att de skapat tråden, så i slutänden får förhoppningsvis djuret hjälp.

Men det är ju det jag säger, det SYNS i trådarna vad som 'görs' med svaren. T ex om folk ringer veterinären när de får svar om det, eller om de låter hästen vila i väntan på klinikbesök när 'trådsvaren' sagt det - eller glatt rider på.

Jag håller med dig och tycker inte alls att det är konstigt att man vill diskutera på ett forum, även de fall som är lite mer komplicerade.

Helt fel blir det ju om man bara frågar här på forumet, speciellt kanske om ngt man inte själv vet så mkt om och sedan följer råden från den som råkar svara utan att ifrågasätta om de är rimliga utan att kontakta veterinären.

Men detta gäller egentligen både hästvårdsfrågorna och foderfrågorna. Det finns en hel del fodertrådar där svaren kan vara ganska så tokiga. Och egentligen är det minst lika viktigt att man inte ger hästen olämpligt foder. En bra foderstat är ju en del av grunden för en frisk häst.

Här känner jag att jag passar in. Vår häst vi har nu har vart frisk under första halva perioden vi ägt honom, frisk som en nötkärna inte ens en hovböld. Fram tills för några år sen.
Han har alltid haft lite problem med hovsprickor i ena framhoven pga felbelastning och de kämpar vår hovslagare med att lösa. men istället då för att bara skära ut i nedre kant mot marken på hoven för att inte belasta sprickan(den är minimal så de är inte de som är problemet) så slår han på en specialsko som säkert är jätte bra men vår häst trampar alltid av sig skorna och den här va extra enkel o få av sig...
Så en dag när ja är ute och rider möter vi hästätande isläningar och ja rider barbacka med hackamore bara för att vi skulle ha en mysig skrittu i skogen. Han blir livrädd och skenar hem med mej på ryggen. Vid stallet får ja stop och då har såklart skon rykt åt nåt annat håll. men då harhan ju först innan den lossnat lyckts trampa in tåkappan X antal gånger djupt in i hoven så att vi trodde at hovbenet var av och han va halt länge.
Sedan när han är frisk från de får vårt stall kvarka. Oh tillskillnad från normala hästar som får bölder på utsidan och får feber får han dom på insidan och kan varken äta, dricka eller ens svälja sitt egna saliv. Det betydde att det sista dygnet gick det fort och han var extremt uttorkad. Vi åker in till specialklinik(eftersom han hade kvarka) och han fick drop på en gång och fick höra att överlever han natten så kommer han leva. Det gjorde han för han kanske blir sjuk ofta men han tål mkt oxå (peppar, peppar...)

men så lagom till att han blivit frisk från kvarkan och är precis tillbaka i sin ursprungliga kondis får han kolik. och såklart, det ska inte vara den enkla koliken nej.. utan han hade bukhinneinflammation. Och det hade gått hål i tarmen vilket gjorde att det läkte ut tarmvätska eller vad man ska kalla de ut i buken. Han hade jätte ont och fick drop hela natten och vi fick, igen, höra att överlever han natten så lever han.
han levde men hade jätte ont och han fick tre olika sorters penecillin. en i maten, en i blodet och en i musklerna. såklart fick han ju penecillinchock oxå för han ska ju vara de värsta av de värsta...

men tillslut blev han frisk och efter en MKT långsam igångsättning var han tillbaka i kondis och ork som han va förut. tills han trampade in tåkappan igen, dock inte lika ordentligt som förra gången, men han läkte från de oxå och där är vi nu. på igångsättningen...

Man kan inte säga att han gör det halvdant iaf!

Hej!

Ja det är ju inte bra att det finns många av oss som vältrar oss i otur men bra vi kan peppa varann :) jag känner det som jag stångar huvudet i en bergvägg och alla säger HUUUUR kan du ha sådan otur! Jag älskar mina djur över allt annat och är pedant med deras vård och en hönsmamma och jag verkar bara ha osis.

Min första häst fick avlivas 6 år gammal, hon fick en obotbar hudsjukdom som veterinären inte visste vad det var....hon fick bulor och fruktansvärt ont och fick somna.

Jag köper då min drömhäst, hästen som är min skatt och min själ och jag avgudar honom MEEEEN han är 6 år och har råkat ut för följande

- Han har röntgenförändring på glidleden hö bak, vet tror det kan vara spatt men det har stått still i 3 år och är inget som påverkar honom men orolig är man ju
- Har haft lyfangit två gånger (ok nu)
- Har knottallergi så det är pyjamas på sommaren
- Kan inte ha bett (trång mun)
- Kan knappt ha en sadel, skithemskt sadelläge
- Måste behandlas i munnen ofta, får vassa kanter på nolltid
- Kan inte ha skor, får bölder vilken hovis jag än har och hur de än skor
- Nickelallergi
- HAft ögoninflammation (ok nu)
- Griffelbensfraktur (ok nu)
-Senskada efter han hängt på ett staket (ok nu)
- Foderallergi, kli, havre m.m ger honom kraftig klåda
-Levervärden som rusat i höjden (allergisk mot protein från lucern och foder)...tål bara betför, hö och foderjäst
-Blåsor i svalget, allergi mot ensilage
- Fick dra mjölkisarna fram, ingen lossnade själv då han var liten
- Han får kollas levervärden på varannan månad men nu verkar det stabila sedan han fick strikt diet
- Nyss opererat bort en knöl på benet, tumör? Skickad på analys

Listan kan göras lång, gissa om han stått i sjukhage en del trots sina unga år...han är dessutom så hingstig att han betäcker om han får chansen trots han är valack så det är inte tal om att ha ston nära honom. Men han är min skatt och pigg och glad...oroar mig för knölen som är på analys men den är då borta nu och det är skönt. Levervärdena är bra nu och det är skönt det med....herrn är pigg och odräglig efter två veckor i sjukhage.

Eftersom jag haft så mycket elände med denna häst och i vintras trodde jag skulle få förlora honom så köpte jag en häst till, jag kände att dör min kille så går jag under så det bästa kändes att köpa en till.

In i familjen flyttar en ung arabhingst, superfin.
Han rymmer ur hagen, river upp karleden och hamnar på flera veckors boxvila. Han fick opereras om en gång efteråt. Han har nu ful ärrvävnad i karleden-
Han ska kastreras och dör nästan för oss under ingreppet, orsaken är att han har ett hjärtfel som var svårupptäckt och lugnandet nästan dräper honom.....och veterinärerna kämpade och lyckades rädda livet på honom. Dels dog han nästan och dels fick man veta han har hjärtfel...chock chock
Efter kastreringen fick han öppnas två gånger för han läkte fortare än sårvätskan hann komma ut.
Han ska ultraljudas nu den 26e och då får vi svar på hur illa det är med hjärtat....

Har alltså två "defekta" hästar som jag älskar oerhört....de kostade att köpa och är nu inte värd mycket i pengar....kostar satan med alla veterinärräkningar och jag vill bara gråta. :cry:

Jag vet inte om jag platsar i tråden riktigt eftersom jag generellt sett har haft oförskämt friska hästar. Senaste tiden har dock varit skruttig.
I våras blev ena hästen sjuk så vi åkte till klinik. Han var ren på böjprov alla fyra benen men var lite ”ojämn ” under ryttarbyte när vi bytte varv på böjt spår. Behandlade, vilade, återbesök. På återbesöket var han halt. Ny behandling. Nästa återbesök, ännu värre och så höll det på. Ju mer vi letade desto ofräschare häst. Totalt 8-10 behandlingar senare i flera leder (båda bakknäna, båda hasorna och en framkota) är hästen äntligen frisk. Samma häst har haft sadeltvång och lösa benbitar så allt har dragit ut på tiden. Nu lagom tills han ska få komma ut och tävla (nästa helg) känns stoet ofräsch…

Hon har alltid varit knepig (humör, nerv och hormoner) men nu protesterar hon på ett annat sätt än normalt. Hon har bocksprång för alla lägen (trött, sur, jobbigt, arg, glad, nervös, spänd, taggad, you name it) men nu känner jag att ngt är tokigt. Jag har ÄNTLIGEN, efter ÅR av arbete fått henne att fungera så pass att man kan ta ut henne på tävling och sedan skiter det sig. Jag skulle hålla igång henne till den 24:e för att kunna visa henne riden hos vet (hon blir oridbar efter vila) och nu trampade hon av en sko häromdagen… Skit!

Dessutom gick ena stoet tom i år efter flera semineringar med en dyr hingst där allt betalas i förskott.

Jag lämnade hem lånehästen för en månad sen p.g.a. tidsbrist. Detta ca 14 dagar före jag beslutade att stoet ska till vet.

Jag har en annan häst på tråden som eventuellt ska till mig för träning och kanske tävling under hösten och vintern men denna fick en hovböld och är halt som tusan, bölden vill inte ge med sig…

Får glädjas åt en frisk unghäst som körs in med framgång, en frisk fölunge med frisk men odräktig mor samt ett dräktigt sto som mår fint. Tack och lov har jag att rida på i alla lägen och flera travhästar att glädjas en del åt, annars hade jag nog deppat ihop…

Mvh JV

Här passar man som handen i handsken!! ;)

När jag ringer kliniken som jag har varit på med min förra och nuvarande häst och presenterar mig vid namn så säger de: "Är det Beckham igen?" haha!
Och när han väl står där i en box och veterinärerna går förbi så säger de: "Nej men lilla vän. Är du här nu igen?"
En av veterinärerna frågade mig t.o.m. när jag var med en kompis och hennes häst: "Har du inte med den grå idag?" ;)

Frågan är ju om man vill vara den typen av kändis....

Häst 1:
Har henne på foder i ett halvår och köper sen loss henne.
Tre månader efter att jag har köpt henne får jag i panik anlita den enda hovslagare som kan komma och ger instruktioner om att inte verka så mycket eftersom hon har känsliga hovar...
Hästen blir nedverkad så att hon får blödningar i alla fyra hovarna och ligger ner i hagen dagen efter så jag får dra upp henne med longerlina för att få in henne..
Vi misstänker fång först innan vi ser hur mycket hon är verkad. :crazy:
hon blir bra igen, men två veckor senare hittar jag henne jättehalt i hagen.
Hon var så halt att hon inte kunde vända normalt i stallgången.
In på klinik massor av gånger.. Ledbehandlingar, röntgen och ultraljud innan de hittar en gammal pålagring runt kronbenet.. Hästen blir utdömd! :cry:
Totalt kostade hon mig mer än dubbla inköpspriset i veterinärvård.

Häst 2:
Tre månader efter köp (det är något med mig och tre månader...) så börjar han nicka med huvudet i trav på volt.. Ingen hälta syns. I samma veva skär han upp båda bakbenen i hagen och kronbenet på ena bak är fortfarande lätt svullet.. :crazy:
Veterinär rings ut och säger: Inget fel på din häst. Skulle det vara något så får du rida på så att en hälta kommer fram..
Hästen blir varken bättre eller sämre så vi åker in på klinik..
Böjprov u.a, longerprov 0,5 - 1 grad hälta högerfram.
Bedövar carpus och får en liten förbättring.. Röntgen görs, inga förändringar.
Behandlas carpus högerfram.

Återbesök. Fortfarande halt, behandlas om, samt att veterinär bannlyser honom från bergiga hagar.

Återbesök igen.. Hästen är stel men inte halt..

Provar sadel till honom och sadelprovaren ser då att hela framdelen är sned på hästen - han får kiropraktik.
Under igångsättningen i trav börjar han kännas knepig igen och när kirop ska behandla ser hon hälta hö.f och v.b..

In på klinik igen...
Hästen halt hö.f på volt igen... Mellan 0,5 - 1 grad.
Bedövar hov/kot/carpal/bogled samt hela hoven.. Hältan släcks inte..
Tillbaks dagen efter för fortsatt utredning, bedövar hoven igen, baksida carpus, nerverna på skenbenet. Armbågen utesluter dem.. Hältan släcks inte...
Går vidare med att röntga halskotpelaren, inga förändringar..
Butta 14 dagar.

Återbesök.
Hästen är lika halt.. Vet. vet inte vad de ska göra så ryggen känns igenom.
Hittar smärta på höger sida och detta behandlas.
Försiktig igångsättning.

Återbesök på vår årsdag, hästen friskförklaras fast är stel..

Igångsättning i skritt och hinner påbörja trav när en häst i samma hage sparkar upp ett ben på honom så han får lymfangit och jourvet får komma ut..

Han får endast gå med två andra på sommarbete medan de andra går i beteshagen bredvid..

När lymfangiten har gått ner har en gubbe varit inne i hagen och tagit ner trådarna som avgränsade beteshagarna, så min häst har blivit jagad och står med ett jättesvullet bakben... (Gubben var trött på att min häst gnäggade... Han hade gnäggat en gång då han blev lämnad ensam...)

Utöver det här har pålle haft sår på benen nästan varje dag jag tagit in honom från hagen, samt att han fick stora köttsår på bakdelen av de förra hagkompisarna..
Hans rygg skiljde 1,5 bomvidd på högersidan, så den har vi helt musklat om, med rätt jobb, kiropraktik och akupunktur.
Han har varit en dyr häst som säkert kostat nästan de dubbla av vad jag köpte honom för i veterinärvård...

Nu har jag peppar, peppar kunnat rida honom sedan i Maj och han har aldrig kännts bättre, så jag hoppas på att få behålla min lilla grå olycka!! :love:

Återupplivar tråden för nu håller banne mig min bägare på att rinna över.

Mitt sto som jag importerade hem till Sverige 2009 (var och provred innan hemkomst) började sin Sverigevistelse med dubbelsidig överansträngning båda fram och reaktion på böjprov. Fast och sne i HELA kroppen med ett släpande vänster bakben och ett höger bakben med ett vispande steg. Efter åtskilliga månader av rehab sätts hon igång och håller sig frisk i ett par månader tills sommaren kommer då hon hittar någon mystisk vass buske i sommarhagen som hon river sig på, blir blockhalt och feber.

Efter flytt till nytt stall rymmer hon det första hon gör in bland en massa valacker och springer sig sjöblöt och drar av sig en sko med halva hoven. Det gör hon två dagar i rad trots förstärkning och ständig påpassning. Någon månad in i nya stallet får hon ett sticksår några cm in i frambenet, klarar sig dock ganska bra. Stod där endast en kort mellanlandningsperiod innan jag slutligen kom till stallet jag står i idag.
Vid ihopsläpp med ny flock dröjer det inte mer än några veckor innan hon ådrar sig en broddspark som först inte verkar vara av den allvarliga sorten, men som efter två veckor blossar upp i jordens infektion och jag missar den dyra efterlängtade kursen som jag gått och taggat till.

Tre månader efteråt skär hon sönder sträcksenan efter att ha fastnat i elstängslet (detta var i januari 2011). Prognosen är först god, men sen får hon alla tänkbara (och otänkbara) komplikationer i form av bl.a. trycksår med svallkött, överdriven tillväxt av hov, böjsenekontraktur båda böjsenorna. 10 månaders boxvila, det var nära ett tag att hon inte klarade det. I oktober 2011 triangelmärks hon pga skadan, är frisk nog för avel (dock tidigare än vad jag hade planerat..) och sätts långsamt igång för att få lite styrka för att sen slängas ut på lösdrift. I mars i år åker hon till lösdriften.

I början på maj knäcker hon av den lilla del av den sjuka hoven som fanns kvar på höger bak efter senskadan och blir satt på boxvila - för det finns knappt någon hov kvar. I juli är hon bra nog att gå ut i flocken igen. Hon är inte ute mer än någon vecka innan hon får en otäck sparkskada höger bak, rakt över böjsenorna under kastanjen. Hinner svullna upp innan man han sy. Vet tror inte på senskada (svårt att ultraljuda då alla senor i det benet redan är helt off..) Tar efter några veckor hem henne inför betäckning. Ser då att såret håller på att bilda svallkött. Har nu i två veckor slitit med att få bort svallköttet, men måste ändå in till klinik för att skära bort den fula hudflik som bildats ovanför såret.

Sedan fem dagar är hon nu svullen insida höger skenben, ungefär vid djupa böjsenans förstärkningsband så nu blir det definitivt ett klinikbesök och känner jag hästen rätt är det garanterat en ny senskada.

Lite trött nu?! Så mycket för min dyra tävlingshäst.

Här passar vi in bra! TYVÄR!

Nu blir det 6: de månaden på raken med veterinärräkning... :crazy: Dock så har hunden varit inblandad i det hela,men iallafall....

Slutet på Maj:

537720_3588563906974_1198674355_n.jpg

576543_3589121120904_1966356598_n.jpg

Penicillinkur sattes,och det läkte relativt enkelt tack och lov. Antagligen en spark,rejäl sårficka ca 1 dec uppåt och från sida till sida...´

Juni:

Får ett pyttesår på skenbenet,är som en pingisboll dagen efter,pillar bort skorven som hunnit bli,och det rinner ut en massa vätska och något skräp. Tack och lov så gick han redan på penicilin...

Början på Juli:

Fick ett litet litet sår på nästan exakt samma ställe som innan,bara kanske max 2 cm nedanför,tvättade rent och kikade,allt såg bra ut. Dagen efter är det en telefonstolpe och en häst som inte kan gå... :crazy: Åter igen,en rejäl sårficka och söndertrasad muskel....

529140_3775226293417_563813035_n.jpg

541567_3775226453421_2111126391_n.jpg

532336_3768153756608_1212040957_n.jpg

Början på Augusti:

På något vänster så har han lyckats skrapat upp sig runt ögat,och på ögonlocket,tror inte jag behöver ha ut veterinären igen,ser ut som det håller på att läka,men jag fattar inte hur han lyckas alltså...

Sen har vi hunden några vändor däremellan,senast förra veckan... :crazy: Börjar bli less nu alltså...

Hej!

Jag passar tyvärr fortfarande in i denna tråd...

Skrället envisas med att vara ömfotad, hyvla av sig stora delar av huden på framsidan av benet, får en hålvägg som nästan helt hinner läka innan den återuppstår på nytt ställe (trots daglig behandling och följande av klinikhovis rekommendationer till punkt och pricka)..

Senaste året har jag väl ridit ungefär 2 månader och då endast i skritt och trav. Vi har bytt stall igen (lösdrift funkar inte när man har boxvila i 6 månader och inte får gå i lera- så pållan fick stå på rehabstall hela hösten/vintern) och nu ser det ut som om vi måste flytta igen- iaf om vädret ska vara som det varit hittills..

Nu är jag inne på pållans sista chans. Blir hon inte frisk, eller vi åtminstone hittar orsaken till problemen får jag tyvärr inse att 5000/månad är för mycket för att ha en hamster...

/Lavinia

I denna tråden hör jag och unghästen hemma....

Återkommer efter jobbet och berättar våran bergochdalbana tillsammans.

Har nu bokat ultraljud för misstänkt senskada. Jag tror på djupa böjsenans förstärkningsband, men kan ha fel. Blir inte klok alls på denna skada? Vid boxvila blir benet supertjockt, som en stubbe. Vid utevistelse håller sig svullnaden till insida höger skenben. För två veckor sen ingen svullnad alls.

här är min och unghästens historia:

Allt började när hon fylle 1år. (23/8 mycket sen)

27/8-11 hon hade märklig hälta på alla benen och feber, en vet som jag inte brukar ha sa fång..:confused: nene min mage sa något annat

30/8-11 jag ringer ut min ordinarie vet, hen håller inte heller med om fång utan inpackningar i lamellranden på alla fyra hovar. och dessutom hade hon skurit upp sig på buken som blivit en böld. Så nu skulle bölden/sårskadan behandlas samt åka till klinik för ytterligare undersökning på hovarna.

31/8-11 en tripp till klinik. när vi lastar börjar hon blöda i kronranden. (stålt hästägare då hon åkte transport för första gången och själv dessutom:love:) på klinik röntgades hon och de försökte verka upp hovarna ståendes men avbröt då det var för djupt.
De ville inte söva henne den dagen då hon hade fått mycket medecin och sedering så jag fick pussa henne hejdå och hon fick sova kvar på kliniken.

Dagen efter ringer dom och säger att hon har nu opererats och 3 hovar är uppskärda varav 2st precis in till kronranden.....
Hon få alltså stanna kvar på klinik i 8 dagar.

8/9-11 Väl hemma är det sträng boxvila. hon sköter sig bra och håller sig lugn inne trost sin
ålder. vi åker på återbesök varje vecka och de byter bandage på klinik.

17/9-11 får jag 5veckor förtidigt.. blir inlagd på neo-avdelningen i 2 veckor så min bror och mor får sköta mockandet och klinik besök..

15/10-11 unghästen är fortfarande på box och halkar om kull i boxen.. hon vägrade röra bak benen och snurrade sig runt med frambenen.. ringer ut vet som kommer fram till att hon ömmar vid ljumske och revben. hen hänvisar till klinik.

18/10-11 inne på klinik för undersökning efter halkandet i boxen. röntgar men hittar inget, de konstaterar kraftig lårkaka och blåmärke.

13/11-11 UTE UR BOX!!!:banana:

23/12-11 dagen innan julafton!!! hon kommer in med svullet och rinnande öga, ringer ut vet som färgar och ser ett sår på ögat. Vi får ut medicin och hon måste stå mörkt--->box... Nu fick hon en intensiv behandling med droppar i ögat. Jag skulle ringa om svullnaden ej gått ner till på annandagen och det har det ju inte.. Vet kommer ut igen och kollar och vi får remiss till klinik..

2/1-12 in på klinik för undersökning av ögat, många kommer fram och gosar på deras stammis. På undersökningen är de mycket glada att vi kommit in då hela hornhinnan var på väg att pungteras och smälte bort :o de sydde fast en slang i överlocket som kopplades till en medicindosa. Hon fick stå kvar på klinik i 1 vecka..

9/1-12 hämtade vi hem henne och hon var mycket bättre i ögat. Och nu fick hon gå ut i hagen igen. dagsläget syns bar ett litet grått sträck i ögat.

7/7-12 hittar en sårskada på v framben. Ringer ut vet som ger henne metacam och hippotrim. Hon hade en 5cm ficka uppåt i huden.

Hon får svallkött och överben så min vet kommer ut igen!

Nu har hon bara ett litet litetvsår kvar på benet men överbenen kommer alltid vara där...

Ja men detta blev ju inte såå långt :D

Uch ja så mycket pengar för att inte kunna göra något. Man ser ju dock att man inte är ensam. Funkar det inte med min pålle nu tar jag ett uppehåll från hästarna och sen får man väl rida andras tills man läkt ekonomiskt och känslomässigt.. Håller tummarna för er!

Har ofta tänkt att det hade varit kanon för klinikerna att införa klippkort :p Men vi är nog försäkringsbolagens största fiender :p

Tack!

Vi håller tummar och hovar för er också och känner igen känslan av paus för att läka..

/Lavinia

Pålla var för svullen för att ultraljuda och få en tydlig bild, däremot visade röntgen ett trasigt griffelben! Fantastiskt!

Nu var det dags igen! Precis när sårskadan läkt trasslar hon in sig i grimman med framhovarna:o misstanke om senskador och vet får komma ut i morgon.. :cry:

När tar det slut???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka