För och nackdelar med att skicka egen remiss till psykiatrin?

Jag har hjälpt närstående att skriva egenremiss till psykiatrin som accepterats, men jag är psykolog och jobbar inom psykiatrin så jag vet vad som behöver finnas med och hur man bäst formulerar det. Egenremisser ska bedömas på samma sätt men det finns ju en risk att man har missat att skriva med viktig info och då kanske det blir avvisat.
I din sits låter det som att det kanske inte är fel att gå via vårdcentralen, men du kan ju alltid prova om du vill.
Du kanske inte vill/kan svara på detta men vad är viktiga grejer att ha med i en egenremiss?
Om jag nu skulle skicka egen remiss, så skulle jag ju ta upp problematiken och lite förhistoria till den och hur det påverkar min vardag dagligen. Samt att det med åren eskalerat och blivit påtagligt. Samt att jag inte är nöjd eller mår bra över min livssituation mm. och att det kan gå snabbt mellan okej till dåligt läge mm.
Nu vet jag inte än om jag prövar skicka en remiss först eller om jag tar och ringer vårdcentralen och går via den vägen. Får fundera lite till.

Har inte din vårdcentral möjlighet att söka vård via nätet? Alltså att kontakta dem via nätet i syfte att beställa tid? Själv kan jag söka via nätet och får då svara på olika frågor om varför jag söker och vilka besvär jag har. Brukar också finnas några fritextfält i anslutning till vissa frågor. Om det finns kan du skriva ner allt i lugn och ro när du meddelar att du är i behov av en tid. Då behöver du varken fundera på att du blir tyst eller att inte få fram lappen.
Min vårdcentral har digital vårdkontaktchatt, där jag kan komma i kontakt med vårdcentralen om jag gör det under dagtid en vardag. Först är det automatiska frågor som ställs och man får klicka på olika svar vad ens problem är och antingen får man egenvårds råd eller så får man komma vidare och chatta med en sköterska på vårdcentralen som då även kan boka tid om det anses behövas. Men jag vet inte om dom ställer frågor om psykisk ohälsa och vad för svarsalternativ som finns på dom frågorna isåfall.Tror inte att det går att avbryta det där när man väl startat på några frågor. :confused:

Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog då direkt kontakt med kuratorn och inte via vårdcentralen och en läkare.

Står nu mellan att skicka egen remiss till psykiatrin där jag själv kan beskriva mina problem och mitt mående med exakt mina egna ord.

Alternativt behöva ringa vårdcentralen igen och be om att träffa en läkare för den ska göra bedömning om det behövs skicka en remis. Svårt för mig att ringa till vårdcentralen, samt svårt för mig att öppna upp mig för andra människor.

Så jag funderar starkt på att skicka egen remiss, visst godkänner dom inte den så hänvisar dom mig säkert till vårdcentralen och jag får ta det steget då.

Men under egen remissen är jag också lite orolig över att svara på om frågorna om självmordstankar och hur lätt eller allvarligt dom tar det på en sån grej.

Har någon annan skickat egen remiss blev den godkänd eller ej och vad för typ av besvär hade ni? Och vad hände efter ni skickat in den?

Själv har jag social ångest i många situationer som hindrar mig i vardagen samt problem med ilska och självskadebeteende i perioder.

Gammal användare som fått lov att göra nytt namn. Läser dagligen men är ej aktiv själv. Skapade ett konto nu för att kunna svara.
Jag vill bara höja en liten röd flagga för psykiatrin - om du kan så är mitt råd att hålla dig borta. Dom har förstört mångas liv. Jag vet att vissa blivit hjälpta också såklart men personligen önskar jag att all kontakt med dom varit ogjord.
Bara som en liten tankesnurra.
Hoppas du hittar rätt på vägen framåt.

Jag känner igen det där med att det är svårt att få fram hur man mår och även hur intresserad läkaren är på att lyssna. När det är något viktigt så skriver jag alltid ner det och man kan ju då be läkaren att läsa på lappen om man känner att man inte når fram med det man vill ha sagt.

Min vårdcentral har digital vårdkontaktchatt, där jag kan komma i kontakt med vårdcentralen om jag gör det under dagtid en vardag. Först är det automatiska frågor som ställs och man får klicka på olika svar vad ens problem är och antingen får man egenvårds råd eller så får man komma vidare och chatta med en sköterska på vårdcentralen som då även kan boka tid om det anses behövas. Men jag vet inte om dom ställer frågor om psykisk ohälsa och vad för svarsalternativ som finns på dom frågorna isåfall.Tror inte att det går att avbryta det där när man väl startat på några frågor. :confused:
Jag gjorde de första två stegen på digital vårdchatt via 1177 för att kolla åt dig. När jag startat mitt ärende fick jag välja vad det handlade om, där fanns psykiska besvär listade, bland annat ångest eller depression. Sen följde mer specifika frågor. Jag kunde klicka krysset i högra hörnet och avsluta, de bad om anledning, med exempel som förstod inte frågorna och tekniska problem, jag valde annan orsak. Så det lär gå bra att avsluta ända tills de skickar dig till att chatta med en människa. Och man kunde starta chatten när som helst, så får man svar under arbetstider.

Nu kanske det inte är aktuellt/möjligt i ditt fall men jag bytte till en vårdcentral pga rekommenderat bra psykolog som gjorde en första bedömning och han var verkligen guld! Jag bokade tid med att jag helt enkelt sa att jag klarar inte av mitt liv och är rädd att få sparken från mitt jobb och att jag trodde det var stress, ingenting funkade liksom. Fick tid, bedömningssamtal och fyllde i massa sådana tester. Sedan skrev han en remiss och så ville de även ha en eget skriven remiss och så fick jag efter en tid kö göra en NPF-utredning. Och jättebra hjälp efter det utifrån min diagnos och behov. Även om jag bytte habilitering pga jag inte funkade med den första psykologen. Allt inom samma region men 3 olika städer och vårdcentralen tror jag var en privat men där man betalade den vanliga taxan (är hopplöst dålig på hela vårdapparaten).

Gammal användare som fått lov att göra nytt namn. Läser dagligen men är ej aktiv själv. Skapade ett konto nu för att kunna svara.
Jag vill bara höja en liten röd flagga för psykiatrin - om du kan så är mitt råd att hålla dig borta. Dom har förstört mångas liv. Jag vet att vissa blivit hjälpta också såklart men personligen önskar jag att all kontakt med dom varit ogjord.
Och jag har blivit otroligt hjälpt av psykiatrin, av mer än en psykolog och läkare längst vägen, @Redfox . Bara som en liten motvikt att fundera över. Jag blir lite beklämd av att man skulle vilja avråda någon som brottas med svår problematik från att söka hjälp för att man själv är skeptisk till vården.

Jag gjorde de första två stegen på digital vårdchatt via 1177 för att kolla åt dig. När jag startat mitt ärende fick jag välja vad det handlade om, där fanns psykiska besvär listade, bland annat ångest eller depression. Sen följde mer specifika frågor. Jag kunde klicka krysset i högra hörnet och avsluta, de bad om anledning, med exempel som förstod inte frågorna och tekniska problem, jag valde annan orsak. Så det lär gå bra att avsluta ända tills de skickar dig till att chatta med en människa. Och man kunde starta chatten när som helst, så får man svar under arbetstider.
Åh tack och vad snällt av dig att du kollade upp det. Då vet jag att även det är ett alternativ för att komma i kontakt med vårdcentralen för dessa besvär.

Det där är så otroligt dumt att skriva, undvik hjälpen, nej nej nej. Det en en del som det blivit fel för absolut men för många är den livsnödvändig. Uppmuntra aldrig någon att inte söka hjälp.

Puckon finns inom alla brancher och psykiatrin är inte fria från dom heller men majoriteten får faktiskt hjälp och lever pga av dom.

Jag har också fått hjälp av psykiatrin och av den allmänna vården med mina bekymmer, visst har jag träffat på några som inte varit jättebra men de allra flesta har varit bra :heart. Har dock bara gått hos öppen psykiatrin och fått god hjälp därifrån. Tänker också att man kan gå privat om man har råd, många privata psykologer är ju kopplade till regionvården och kan hjälpa till med en remiss om det behövs. Är de kopplade till regionen är det inte nödvändigtvis dyrare heller. Digitala behandlingar och psykologer som tar emot via chatt om man så önskar och tycker det är lättare än att sitta ansikte mot ansikte eller så.

Och jag har blivit otroligt hjälpt av psykiatrin, av mer än en psykolog och läkare längst vägen, @Redfox . Bara som en liten motvikt att fundera över. Jag blir lite beklämd av att man skulle vilja avråda någon som brottas med svår problematik från att söka hjälp för att man själv är skeptisk till vården.
Så bra för dig men det är inte allas verklighet, eftersom ingen annan påpekat att det faktiskt kan sabba mer än hjälpa ville jag göra det. Jag skrev dessutom att jag vet att en del blir hjälpta.
Synd att det ska bli såhär direkt här, vilket jag ser varje dag när jag läser trådar också. Alla uppmuntrar ju, så den vinkeln har TS redan fått. Man måste få varna också om det är relevant, vilket jag tycker det är.

Så bra för dig men det är inte allas verklighet, eftersom ingen annan påpekat att det faktiskt kan sabba mer än hjälpa ville jag göra det. Jag skrev dessutom att jag vet att en del blir hjälpta.
Synd att det ska bli såhär direkt här, vilket jag ser varje dag när jag läser trådar också. Alla uppmuntrar ju, så den vinkeln har TS redan fått. Man måste få varna också om det är relevant, vilket jag tycker det är.
Riskerna med att inte söka hjälp för psykisk ohälsa är ju betydligt större än riskerna med att söka hjälp.

Men du måste väl förstå hur allvarligt det är att råda någon att inte söka hjälp hos psykiatrin, förhoppningsvis så hamnar TS hos rätt person men att råda att inte söka hjälp är som att döma personen till ett liv i en ständig kamp och lidande som förmodligen bara blir värre och värre om inget görs.

Så skulle faktist säga att nej, det är aldrig okej att varna om att söka hjälp hos psykiatrin. Det är inte läge att berätta sina dåliga erfarenhet i en tråd som handlar om hur man tar kontakt och hur man söker hjälpen. Skapa en egen tråd om hur du blivit felbehandlad istället för att sitta och avråda folk som mår dåligt från att söka hjälp.

Antar du inte skulle avråda någon med ett brutet ben och råda den till att det är bättre att åta det läka ihop fel så personen aldrig kan springa igen bara för att du hamnat hos personer som behandlat dig fel?

Men vad skulle en varning ge? Att TS då inte söker hjälp?

Psykiatrin har många brister men... alternativet att inte ens testa är inte bättre. Din varning var väldigt ospecifik för den delen.

Jag förstår att du även ville påpeka att allt kanske inte bara är positivt med vården, men det är lite farligt att avråda folk att hålla sig borta ifrån psykiatrin. Speciellt i ett inlägg som handlar om att man vill söka hjälp för att läget inte är bra. Andra som kanske läser din första kommentar kan ju faktiskt påverkas av din kommentar när personen kanske verkligen behöver hjälp därifrån och det blir ju då livsfarligt om personen inte söker hjälp.

Nu påverkades jag inte av din kommentar såpass då jag redan vet att det finns både bra och sämre personer i alla yrken och även generellt, samt att jag sen innan vet om att det finns både bra och dåliga historier om psykiatrin/vården i sig. Det är tråkigt att du tyvärr fått den erfarenheten. Men avråd inte personer att söka hjälp, det kommer skada mer då man redan är i en jobbig sits och inte alls vill bli fel bemött i ett känsligt läge. Även om så tyvärr blir fallet för vissa av olika anledningar.

Men hur kan det vara relevant?
Vet du att ts har exakt samma problem som dig, ska söka på samma mottagning där du gått och kommer få träffa samma behandlare?
”Psykiatrin” är ju jättestort och även om du blivit felbehandlad så säger inte det att ts löper samma risk.

Men hur kan det vara relevant?
Vet du att ts har exakt samma problem som dig, ska söka på samma mottagning där du gått och kommer få träffa samma behandlare?
”Psykiatrin” är ju jättestort och även om du blivit felbehandlad så säger inte det att ts löper samma risk.
Det är alltid relevant med två sidor av saken. Och vad gäller psykiatrin så är det ju inte en enskild mottagning som skapat problem för många utan genomgående i landet. Väljer TS psykiatrin gör det inte mig något men man måste få tala om risker som är väl kända.

Det där är så otroligt dumt att skriva, undvik hjälpen, nej nej nej. Det en en del som det blivit fel för absolut men för många är den livsnödvändig. Uppmuntra aldrig någon att inte söka hjälp.

Puckon finns inom alla brancher och psykiatrin är inte fria från dom heller men majoriteten får faktiskt hjälp och lever pga av dom.
Men vad är det ni inte förstår?! Jag har aldrig sagt att TS inte söka hjälp!

Liknande trådar

Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 115
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 596
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 486
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 344
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka