Du kanske inte vill/kan svara på detta men vad är viktiga grejer att ha med i en egenremiss?Jag har hjälpt närstående att skriva egenremiss till psykiatrin som accepterats, men jag är psykolog och jobbar inom psykiatrin så jag vet vad som behöver finnas med och hur man bäst formulerar det. Egenremisser ska bedömas på samma sätt men det finns ju en risk att man har missat att skriva med viktig info och då kanske det blir avvisat.
I din sits låter det som att det kanske inte är fel att gå via vårdcentralen, men du kan ju alltid prova om du vill.
Om jag nu skulle skicka egen remiss, så skulle jag ju ta upp problematiken och lite förhistoria till den och hur det påverkar min vardag dagligen. Samt att det med åren eskalerat och blivit påtagligt. Samt att jag inte är nöjd eller mår bra över min livssituation mm. och att det kan gå snabbt mellan okej till dåligt läge mm.
Nu vet jag inte än om jag prövar skicka en remiss först eller om jag tar och ringer vårdcentralen och går via den vägen. Får fundera lite till.