För/nackdelar med hingstbete....

A

Axxxxa

Jag har en 1 årig hingst som går med min shettisvalack i dagens läge. De är bästisar och trivs verkligen kanon med varann. Men shettisen ligger mer och mer i riskzonen för fång så jag vet inte om jag vågar ha han på bete i sommar tillsammans med min hingst!

Därför funderar jag nu på att skicka hingsten på hingstbete och vill nu veta vad ni tycker det finns för för och nackdelar med att skicka iväg på hingstbete!?

Sv: För/nackdelar med hingstbete....

Enbart unghingstbete ser jag inga fördelar med alls, hingstbete med vuxna hingstar kan vara bra OM det är sunda och vettiga hingstar som inte slår ner småttingarna i skorna.

Bäst är en flock med äldre kloka "gubbar" samt några ungdomar att lajja med, då får man både uppfostran och lek.

Unghästflockar blir lätt huliganflockar, och någon av unghingstarna kommer att behöva ta en ledarroll den knappast är mogen eller lämpad för.

Jag tycker verkligen att man ska skicka sina unghingstar på hingstflock! Då får dem gå tillsammans, fostra varandra, leka och ja, det blir en ganska naturlig miljö för dem.

Många kan tycka att man inte ha dem i hingstflock eftersom dem inte kan fostra varandra, men det kan dem egentligen.. Fram till ca 8-9 månaders ålder har dem ju gått tillsammans med sina mammor som fostrat dem!

Vi brukar ha våra hingstar i storflock tills dem blir 3, och när dem är 3 så tar vi hem dem, tränar lite på vårkanten, låter dem gå med äldre hästar och blir mer fostrade under sommaren och sen rider vi in dem vid 3½års ålder. -vilket som funkat riktigt bra! Vid inridningens början är dem allra flesta trevliga, lagom känsliga och väluppfostrade.

Jag tycker iallafall att man ska låta dem gå tillsammans med andra unghingstar under något år. Jag ser inga nackdelar med det.

Jag kan inte se några nackdelar med hingstbete. Min nu sjuåriga islandsvalack gick på hingstbete som tvååring och han fostrades och lekte och växte upp till en mognare häst under tiden.

Två år efter hingsbetet släpptes han ihop med tre unghingstar som han genast började fostra på samma sätt. Då var han två år äldre och valack.

Så jag tycker abslout du ska skicka iväg honom! Jag kan bara se det posetiva. :)

Egentligen som de flest har skrivit innan så är det bara bra för dem. Men jag släpper inte ettåringar med tvååringar och inte heller bara unga hingstar. De har alltid minst en äldre hingst eller valack som håller ordning på dem. Inte mist för ettåringarna så ger han även trygghet i flocken.
Så nackdelen skulle ju kunna vara att ettåringar ine bör gå ihop med tvååringar efter som dom inte har samma behov av vila och lek. Det kan leda till att de äldre blir för tuffa för de yngre som ju har ett annat behov av vila.

Har min 2 åring på hingstbete iår i 2års flock. Dom har skitkul ihop (9st)

Jag släppte min på bete med enbart andra ettårshingstar. De skapade ju sin rangordning och min kom nog dit som lite kaxig, han var halvt omöjlig att hålla på med och respekterade knappt människor. När han kom hem var han from som ett lamm och sådär lagom ranglåg så han har alltid kunnat gå med alla hästar sedan dess. Han blev verkligen satt på plats men alldeles lagom mycket.

De verkade ha jättekul i en alldeles enorm hage med naturligt vattendrag, skog och ängar.

forstar fortfarande inte varfor folk haller pa med den har betes slappningen.. allt som hander ar att man far tillbaka halvvilda overfeta lata hastar.. visst de far leka men om de gar pa "bete" i stora hagar aret om behover de inte mer stimulans..
min 2 aring gar dagligen antingen ensam med 19 ar vallack, eller med 4 arigt sto, 28 arigt sto och 14 ar vallack.. och han leker och har skoj ocksa.. det basta han vet ar nar han far vara med gammeltanten, som lar honom allt mojligt.. plus han haller Henne i form och far henne att springa och leka.. nar hon blir trott tar en av de andra vid.. och nej han forsoker inte betacka 4 aringen.. nar DEN kommer in i estrus flyttar jag henne fran flocken.. enklare sa.
Men, om jag skulle ha ett val som TS, skulle jag lamna hingsten med shettis och satta dem pa magert bete, och just ge unghingsten lite grastid bredvid ..

Det var inte helt sant. Man får inte en fet och trött häst hem. Pigg glad och mycket nöjd brukar de vara.
Vi släpper våra på bete, det är lixom sista sommaren de får som ett åringar, sen körs de in och kommer ut och tävlar och då blir det inte så mkt bete och vila.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka