För ivrig på godisspår!

Sv: För ivrig på godisspår!

Hehe, Jag ÄR nybörjare och jag tyckte inte hon fick svar på vissa frågor som hon ställde, därför svarade jag efter min förmåga och av vad jag kunnat läsa av denna tråd,
1 Tävla eller inte
2 Vanligt spår av "vanlig" människa (=jag)
3 IPO spår eller inte

Jag är mig själv, så räkna inte in mig med brukstävlande eller dyl för jag har ingen aning om vare sig det eller IPO !!

Må säga att jag tycker du tänker konstigt....

Strunt samma om det är IPO hundar eller spårhundar. Alla strävar efter att få sin hund så noggrann som möjligt o ha nosen så mycket som går i backen. Det är det absolut optimala. Då vet man att hunden inte missar nåt.Det man ska jobba på är noggranhet o det gör man inte om man inte förstår innebörden med hög nos.

Men massor med folk lägger sin tid på annat de ser inte noggranheten ispåret så viktigt hunden hittar ju sina apporter då är man nöjd. Typiskt bruksfolk o tro det är allt med ett spår. Men det som skiljer är att IPO folk verkligen ner sin själ i sitt spår för det är för mycket poäng o förlora med en hund som slarvar.

Bruks borde verkligen ta efter dedömningen i spåret för som det är idag spelar det ju ingen roll hur dåligt hunden än slarvar men hittar pinnarna så får den sina poäng.

Alltså jag känner mig som en annan del av köping. Lite efter och som om jag lever i min egen värld! För jag måste ha träffat bara noga folk :)

Aha självklart ska det vara det när man läser det en gång till. Hängde upp mig på ordet men kunde inte förstå va h*n menade med detta ordet då jag ej kan så mycket om spår.

börja om från början men försvåra spåret .. de e inte bra att hon lär sej att missa, sen då du spårar ska du va några meter i från hunden så hon/han inte blir störd från dej , du kan reglera farten med att hålla in försiktigt i spårlinan, sen är de viktigt att du ger ett bra komando, samt använder speciella " arbets grejjer" typ sele och lina , vilket hon kommer förknippa med arbete senare ,, och den tas på bara nån meter från spåret ,, men se till att din hund sitter ner och tar de lugnt innan du ge komando för söket de ger resultat men tar tid !

lycka till =)

Så, som sagt har jag samma problem med Ella. Efter att ha läst igenom den här tråden har jag bestämt mig för att göra rutor. Men då har jag några frågor.

Hur ska jag göra rutorna? Ska jag trampa i exakt hela rutan (antar jag att jag ska)? Ska jag då trampa åt alla möjliga håll, eller kan jag trama alla steg åt ex. söder?

Hur många rutor ska jag göra?

Hur länge ska jag göra rutor?

När jag sedan går över till spår, ska jag då värma upp med en ruta och sen ta spåret?

Kan vi inte ta det på lägret på fredagen då?

Så lär jag dig på plats. Så du förstår allt med det på en gång.

Som svar på det sista. Rutan kan efter ett tag övergå i en triangel (modell pyramid) och sedan går pyramidens spets över i ett kort spår.

Absolut! Hade mest tänkt komma igång eftersom hon har så mycket energi som hon omvandlar till något dåligt, bland annat utfall mot andra hundar. Några andra förslag på energitömmande hjärnaktivitet?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka