För ivrig på godisspår!

Sv: För ivrig på godisspår!

Så är det för min del också. Harley som för övrigt är en väldigt svårmotiverad hund ÄLSKAR förvisso att spåra. Men han tänker samtidigt inte göra det utan anledning-han spårar inte för spårets skull. Föremålsintresset är obefintligt-godis är däremot populärt!

Men om du får Harley att koppla ( hittad spårapport ) = belöning av super gottigt godis ?

Att hans förväntning ligger där spåret är slut och inte duttar i hela spåret ?

Jag förstod det som att du lägger godis i hela spåret och inte bara i spårslutet, har jag missförstått?

Men om du får Harley att koppla ( hittad spårapport ) = belöning av super gottigt godis ?

Hmm..det där förstod jag inte vad du menade :o

Att hans förväntning ligger där spåret är slut och inte duttar i hela spåret ?

Jag ökar ju avståndet mellan godisduttarna mer och mer allteftersom. Tillslut ligger godisen bara i slutet (eller att jag matar i honomi slutet)= arbetet slutfört och då kommer lönen.

Ja, just nu får Råda godis ungefär var femte meter, men ibland längre, och ibland närmare. Detta arbetar vi sakta men säkert bort, tills hon går noggrant till spårslutet utan godis.

Vi lägger godis i våra fotspår, i olika intevaller, för vi vill att Wilma bara ska belönas när hon spårar i just fotspåren.

Speciellt när hon ska lära sig är det bra att andvända sig av belöning i själva spåret. Annars kan hon ju leta sig fram till belöningen i slutet UTAN att gå i själva spåret.

Men vad händer då under tävling då det huxflux inte finns godis i spåret, eller om du ska gå skarpt och leta efter en försvunnen människa.

Då kanske hunden förväntar sig godis och skiter i att spåra om det inte finns ..

Alltså jag bara undrar, ni får gärna förklara ni som håller på med sådant ?

Till KL

Låt spårer ligga minst en timme innan ni ger er ut.

Risken med att gå tidigare är att inte lukten lagt sig ordentligt, vilket gör att spåret blir väldigt brett och det går snabbt för hunden att leta sig fram till slutet.
Låter du det däremot ligga en timme eller mer har doften från dig? lagt sig så hunden har en mkt smalare väg att följa.

Det kommer att göra att den måste koncetrera sig mer på uppgiften.
Springer den ändå förbi belöningarna, stanna och visa på spåret igen så den lär sig att inte stressa förbi belöningarna.

Men vad händer då under tävling då det huxflux inte finns godis i spåret, eller om du ska gå skarpt och leta efter en försvunnen människa.

Då kanske hunden förväntar sig godis och skiter i att spåra om det inte finns ..

Nä godiset ( läs belöning, kan vara vad som helst som hunden uppskattar) är ju bara belöning för att den ska veta att den gör rätt när den följer mitt spår.

Sen när hunden vet vad den ska göra så ökar ju avståndet mellan godisarna för att slutligen inte finnas förrens i slutet på spåret.

Hunden vet ju inte från början vad den ska göra, så det tycker jag bara är positivt att den får veta att den gör rätt.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar faktiskt ?

Har man en hund som inte har något föremålsintresse så är det ju i den änden man måste börja.

Tydligen så är det skillnad på hur man tränar IPO-spår och vanligt Bruksspår, sedan finns det säkert olika tolkningar av IPO-spår och Bruksspår också.

Japp de är här nästan allt skiljer sig. Sen vill man ju å andra sidan att hundarna spårar olika också, IPO hunden behöver ej ha samma tempo som Spårhunden...

Senast ändrad:

Man bygger ju som sagt upp en förväntan pö om pö.
Samma sak som med allting egentligen. I början när jag tränade fotgående med min hund fick jag ge godis oftare för att hålla motivationen på topp och för att som Gabbi sa , bekräfta att han gör rätt. Sen kräver jag successivt mer och mer.
Nuförtiden klarar Harley att gå fot med fin kontakt i ett par minuter.
Han klarar sen att spåra alltfler meter utan godis.

Man bygger ju som sagt upp en förväntan pö om pö.
Samma sak som med allting egentligen. I början när jag tränade fotgående med min hund fick jag ge godis oftare för att hålla motivationen på topp och för att som Gabbi sa , bekräfta att han gör rätt. Sen kräver jag successivt mer och mer.
Nuförtiden klarar Harley att gå fot med fin kontakt i ett par minuter.
Han klarar sen att spåra alltfler meter utan godis.

Att jag alltid ska vara så invecklad :(
Det var ju såhär jag mena :bow:

Ah tack för en bra förklaring, då förstår jag varför ni gör som ni gör .

För Zaga är godis en piss i sjön jämfört med att få kampa men jag antar att det är lite samma sak, att figgen får kampa när hon hittat spårslutet kontra ge smaskigt godis.

/C

Ah tack för en bra förklaring, då förstår jag varför ni gör som ni gör .

För Zaga är godis en piss i sjön jämfört med att få kampa men jag antar att det är lite samma sak, att figgen får kampa när hon hittat spårslutet kontra ge smaskigt godis.

/C

Precicely!:D

Svarar alla.

Jag har inte tävlingsambitioner alls men vill att hon ska spåra noggrant, därför jag valt godisspår för att börja med. Har testat utan godis också och där är det samma sak. Följer spåret jättebra (dock med ganska hög nos och maximal hastighet) tills hon helt plötsligt "glömmer bort" vad hon håller på med eller får för sig att hon ska bakspåra. Så oavsett om det är godis med i bilden eller ej så måste hon lugna ner sig.

Spåren har varit mellan 5-15 meter utan svängar de senaste gångerna. När jag inte hade godis kunde jag gå på stigen, trampa upp en fläck och svänga rakt in i skogen och där tvärbromsade hon och följde.

Jag känner mig som en liten nybörjarvante som slänger efter henne :o Borde kanske försöka hitta någon kunnig som kan träna oss?

Instruktör (vilken form som helst) är alltid bra för ens egen säkerhet. Själv skulle jag nog lagt ett spår på åt minstonde 100m om intresset är så stort, på de där 15m kan hon ju inte hinna annat än att ligga på ;) Du får helt enkelt sätta på dej handskar och bromsa lite :idea: Hoppas verkligen de går bra framöver!

Skillnaden som jag förstått det är att vid bruksspår så är det målet som är det viktiga. Dvs hitta apporterna inom utsatt tid. Vid IPO-spår är det vägen till målet som är det viktiga. Då ska hunden följa spårkärnan väldigt noga och får inte avvika mer en en viss bit.

Jag lär in IPO-spår får att då kan jag tävla bruks ändå, men om jag någon gång skulle få för mig att träna och tävla IPO kan hon det spåret. Jag inbillar mig att det är svårt att få den noggranheten om hunden inte behövt vara så noga innan. Godiset tar man givetvis bort succesivt, det blir inte en överraskning den dagen man tävlar!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka